AVR-2105 røyk for 4. gang - Kjøp ny sa HiFi-Klubben

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AVR-2105 røyk for 4. gang - Kjøp ny sa HiFi-Klubben

Hei,

jeg kjøpte en AVR-2105 forsterker hos HIFI-Klubben i 2004. Det tok ikke lange tiden før den startet å fjuske. Forsterkeren "kuttet", og det blinket rødt rundt power-knappen. Når jeg da prøvde å slå den på igjen, kom fyrverkeriet i forsterkeren og røyken seg ut.

Leverte da denne inn, og fikk den reparert(trodde jeg).

Var selvfølgelig veldig forsiktig med å ikke spille så veldig høyt, da jeg trodde at det var det som hadde skjedd(fikk beskjed av HIFI-Klubben at det var høyt, men at det ikke var for høyt til at den skulle ryke).

Så gikk det da en liten periode hvor den faktisk gikk an å spille med, før den da for andre gang "kuttet" lyden, blinket, fyrverkeri, røyk..

Samme leksa, HiFi-Klubben fikk den fiksa.

En ny periode gikk, og jeg ble jo enda mer forsiktig igjen, så vidt jeg torte å spille av musikk på den. Den fungerte forsåvidt greitt lenge, men når man minst ventet det, kutt, fyrverkeri, røyk.

Jeg gikk da til HiFi-Klubben igjen, og de tilbydde å reprarere denne (kvittering datert 2008 ). Jeg sa da at jeg hadde jo mistet helt troen og torte så vidt å spille på den, så jeg ville gjerne ha reklamasjon(står også på kvittering at jeg bad om det), siden samme feil hadde nå oppstått for 3. gang.

Dette sa de ikke var tilfelle, og at de hadde rett til å få den reparert en gang til(de er jo "eksperter", så man må jo tro på hva de sier).

Når jeg da hentet den for 3. gang, så sa de at jeg bare måtte spille, for nå skulle den fungere og jeg skulle ikke være redd for å spille høy lyd på den.
    Ja, for den hadde jeg ikke hørt før, så var veldig forsiktig.

Siste årene har den vært veldig lite brukt og med lav lyd, pga leiligheten jeg har bodd i har vært litt vel "lytt".

Og da, torsdag som var, hadde jeg en kompis på besøk og skulle spille av en sang til han. Lyden var på, -30db? veldig veldig lavt. Og hva skjer? Jo, kutt, heildundrendes fyrverkeri, røyk og et veeeeeeldig oppgitt ansikt på meg selv.

4. gang? Kult.. sender da en lang e-post til HiFiKlubben på fredag og uttrykker min oppgitthet over et produkt som har vist seg å hatt samme feilen 4. ganger og at jeg sist ville reklamere, men fikk avslag på det. Ingen svar på mandag. Sender da en purremail, ingen svar tirsdag. eller onsdag. Bestemmer meg da for å ringe de opp.

De klarer til syvende og sist å lete fram kvitteringene som sier at jeg faktisk har vært inne 3 ganger tidligere med denne feilen. Hva nå lurer jeg da på? Hva med reklamasjon? Nei.. det får jeg heller ingen konkret svar på.. Garantiperioden er jo forbi.. du kan jo ringe å høre hvor mye det vil koste å få den.. wait for it... reparert?

Jeg stusset litt på den.. reparert ja.. men greitt.. jeg spør igjen, hvordan håndterer man en slik sak, hvor et problem har vært konsistent hele tiden, og jeg i tillegg har bedt om reklamasjon før. Denne varen MÅ da ha hatt en produksjonsfeil?

Njae.. ingen konkret svar på det der heller.. får bare beskjed om at de anbefaler meg å kjøpe en ny forsterker.. "en forsterker til 4000 nå vil jo være mye bedre enn den du har".

Så istedenfor å få noe hjelp om hva jeg har rett til når det har vært feil på forsterkeren fra dag 1, varen er heller ikke som avtalt, og de har fikset den 3 ganger fra før av, så får jeg beskjed: "du kan jo reparere den, vil vel koste rundt 2000 kroner, men vi anbefaler deg å kjøpe en ny til 4000kr".

Jeg ber da om konkret hjelp til hva jeg har rett på, sier at jeg mener nå på at jeg har rett til reklamasjon nå når de faktisk har brukt 3 forsøk på å fikse denne(kjøpsloven sier maks 2 ganger?), får istedenfor tilbud om å kjøpe ny. Det er da bare å legge ut 4000kr ikke sant?

Så mitt spørsmål(beklager så mye den lange lange tråden) er:

Har jeg faktisk noen rettigheter nå? Jeg vet at det har gått lang tid siden jeg kjøpte den og frem til nå. Men når produktet har vist seg over tid, at den samme feilen har oppstått og oppstått, da er det jo helt klart en produksjonsfeil i mine øyne? Kan ikke akkurat si at jeg har fått så veldig mye glede av forsterkeren, når frykten for å spille på den har vært større enn selve gleden..

Man skulle jo tro at HiFi-Klubben i seg selv skulle bære stolthet over det de leverer, og innrømme at de faktisk har solgt meg et dårlig produkt?

Har også sett flere tråder om den samme forsterkeren på dette forumet:

http://avforum.no/forum/receivere-fo...mer-igjen.html

http://avforum.no/forum/receivere-fo...jeg-gjore.html

http://avforum.no/forum/receivere-fo...2105-feil.html

Mvh,

Daniel

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontakt forbrukerrådet, de vil vite hva man skal gjøre i en slik situasjon

Forbrukerportalen - Forbrukerrådet på nett

03737

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du har ingen rettigheter nå. Du har fem års reklamasjonsrett på en slik sak og hadde hatt rett på heving av kjøp (evt bare valgt en ny en) når du leverer den inn for tredje gang og verksted har konstatert at det er samme feil for tredje gang. Ellers gjelder forskjellige feil konstatert for 4 gang. Problemet er at du har latt ting gå over tid, og hvis den er kjøpt i 2004 så har du ingen reklamasjonsrett lenger, selv om det har vært produksjonsfeil eller ikke.

Hadde du vært litt mer på alerten etter siste gangen den hadde vært inne hadde du hatt en ny forsterker nå...

Presisere at det ikke er Hi-Fi klubben som fikser dette, men et verksted som er autorisert av importør. Det finnes mandagsprodukter, og denne er vel en av dem. Hi-Fi klubben kan egentlig ikke lastes for at produktet ikke fungerer, det er det produsenten som skal lastes for, tross alt dem som har laget et produkt som ikke fungerer. I Norge har vi egentlig en veldig god (forbruker) kjøpslov og gode rettigheter for forbrukere. Her ligger problemet i at du aldri har satt deg inn i dine rettigheter og at du har fått et produkt som ikke har fungert slik det skal. Hi-Fi klubben har heller ikke gjort jobben sin her, da de burde ha reklamert på produktet tredje gang. Nå er det vel slik at Hi-Fi klubben står som både butikk og importør her, og da kan man jo tenke sitt om hvor interesserte de er i å reklamere mot seg selv... Nå kan Hi-Fi klubben som importør reklamere mot Denon, men da etter å ha reklamert mot seg selv først. Med andre ord valgte de en lettvint løsning for demmes egen del, og en dårlig en for din del.

Er du misfornøyd med Hi-Fi klubben kan du jo gå å kjøpe noe annet et annet sted. Det er egentlig ikke verre enn det. Du kan sikkert bruke tid og krefter på å krangle med dem, men du har ingen rettigheter sådan. Kanskje du i beste fall kan få rabatt på noe annet dem selger...

Håper du nå vet hva du skal gjøre neste gang, hvis står ovenfor samme problem.

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dvartdal
    Hei,

jeg kjøpte en AVR-2105 forsterker hos HIFI-Klubben i 2004. Det tok ikke lange tiden før den startet å fjuske. Forsterkeren "kuttet", og det blinket rødt rundt power-knappen. Når jeg da prøvde å slå den på igjen, kom fyrverkeriet i forsterkeren og røyken seg ut.

Leverte da denne inn, og fikk den reparert(trodde jeg).

Var selvfølgelig veldig forsiktig med å ikke spille så veldig høyt, da jeg trodde at det var det som hadde skjedd(fikk beskjed av HIFI-Klubben at det var høyt, men at det ikke var for høyt til at den skulle ryke).

Så gikk det da en liten periode hvor den faktisk gikk an å spille med, før den da for andre gang "kuttet" lyden, blinket, fyrverkeri, røyk..

Samme leksa, HiFi-Klubben fikk den fiksa.

En ny periode gikk, og jeg ble jo enda mer forsiktig igjen, så vidt jeg torte å spille av musikk på den. Den fungerte forsåvidt greitt lenge, men når man minst ventet det, kutt, fyrverkeri, røyk.

Jeg gikk da til HiFi-Klubben igjen, og de tilbydde å reprarere denne (kvittering datert 2008 ). Jeg sa da at jeg hadde jo mistet helt troen og torte så vidt å spille på den, så jeg ville gjerne ha reklamasjon(står også på kvittering at jeg bad om det), siden samme feil hadde nå oppstått for 3. gang.

Dette sa de ikke var tilfelle, og at de hadde rett til å få den reparert en gang til(de er jo "eksperter", så man må jo tro på hva de sier).

Når jeg da hentet den for 3. gang, så sa de at jeg bare måtte spille, for nå skulle den fungere og jeg skulle ikke være redd for å spille høy lyd på den.
    Ja, for den hadde jeg ikke hørt før, så var veldig forsiktig.

Siste årene har den vært veldig lite brukt og med lav lyd, pga leiligheten jeg har bodd i har vært litt vel "lytt".

Og da, torsdag som var, hadde jeg en kompis på besøk og skulle spille av en sang til han. Lyden var på, -30db? veldig veldig lavt. Og hva skjer? Jo, kutt, heildundrendes fyrverkeri, røyk og et veeeeeeldig oppgitt ansikt på meg selv.

4. gang? Kult.. sender da en lang e-post til HiFiKlubben på fredag og uttrykker min oppgitthet over et produkt som har vist seg å hatt samme feilen 4. ganger og at jeg sist ville reklamere, men fikk avslag på det. Ingen svar på mandag. Sender da en purremail, ingen svar tirsdag. eller onsdag. Bestemmer meg da for å ringe de opp.

De klarer til syvende og sist å lete fram kvitteringene som sier at jeg faktisk har vært inne 3 ganger tidligere med denne feilen. Hva nå lurer jeg da på? Hva med reklamasjon? Nei.. det får jeg heller ingen konkret svar på.. Garantiperioden er jo forbi.. du kan jo ringe å høre hvor mye det vil koste å få den.. wait for it... reparert?

Jeg stusset litt på den.. reparert ja.. men greitt.. jeg spør igjen, hvordan håndterer man en slik sak, hvor et problem har vært konsistent hele tiden, og jeg i tillegg har bedt om reklamasjon før. Denne varen MÅ da ha hatt en produksjonsfeil?

Njae.. ingen konkret svar på det der heller.. får bare beskjed om at de anbefaler meg å kjøpe en ny forsterker.. "en forsterker til 4000 nå vil jo være mye bedre enn den du har".

Så istedenfor å få noe hjelp om hva jeg har rett til når det har vært feil på forsterkeren fra dag 1, varen er heller ikke som avtalt, og de har fikset den 3 ganger fra før av, så får jeg beskjed: "du kan jo reparere den, vil vel koste rundt 2000 kroner, men vi anbefaler deg å kjøpe en ny til 4000kr".

Jeg ber da om konkret hjelp til hva jeg har rett på, sier at jeg mener nå på at jeg har rett til reklamasjon nå når de faktisk har brukt 3 forsøk på å fikse denne(kjøpsloven sier maks 2 ganger?), får istedenfor tilbud om å kjøpe ny. Det er da bare å legge ut 4000kr ikke sant?

Så mitt spørsmål(beklager så mye den lange lange tråden) er:

Har jeg faktisk noen rettigheter nå? Jeg vet at det har gått lang tid siden jeg kjøpte den og frem til nå. Men når produktet har vist seg over tid, at den samme feilen har oppstått og oppstått, da er det jo helt klart en produksjonsfeil i mine øyne? Kan ikke akkurat si at jeg har fått så veldig mye glede av forsterkeren, når frykten for å spille på den har vært større enn selve gleden..

Man skulle jo tro at HiFi-Klubben i seg selv skulle bære stolthet over det de leverer, og innrømme at de faktisk har solgt meg et dårlig produkt?

Har også sett flere tråder om den samme forsterkeren på dette forumet:

http://avforum.no/forum/receivere-fo...mer-igjen.html

http://avforum.no/forum/receivere-fo...jeg-gjore.html

http://avforum.no/forum/receivere-fo...2105-feil.html

Mvh,

Daniel

Dette er en av grunnene til at jeg ALDRI har handlet et eneste produkt hos HiFi Klubben. De har i alle år vært skikkelig arrogante overfor sine kunder.

At de i det hele tatt krangler med deg og står på sitt i denne saken er jo helt håpløst og sørger bare for at kjeden får dårligere og dårligere rykte på seg.

Hadde butikken du kjøpte dette produktet i hatt service som en prioritering, ville de ha sørget for at du fikk det som heter omlevering på varen. Altså fått et annet produkt, som VIRKER, i erstatning.

Jeg ville ikke ha gitt meg her hadde jeg vært deg. Stå på krava! For som forbruker har du mye makt. Ikke la deg overkjøre av denne møkkakjeden!

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hadde helt klart prøvd å godsnakke med HFK her og prøvd å få et nytt produkt.
    Synes også dem burde gitt deg omlevering av produktet når det var inne tredje gangen for samme feilen. Er ikke holdbart selv om de kansje har sitt på det rene. 4000.kr er uansett ikke så mye for HFK, hvis man også tenker på mersalg og en fornøyd kunde. HFK pleier nå å ha god service synes nå jeg.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på reglene, men tror tiden har løpt fra deg. Men du kan jo gi dem et lite "stikk". Ta med forsterkeren på lørdag i beste salgstid, sleng den på disken, og si høyt: "Her er møkka, jeg fikk beskjed om å kjøpe ny, men det gjør jeg ikke her."

(De er pålagt til å ta i mot elektronisk avfall).

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å ta kontakt med hfk i oslo, jeg har brukt de noen ganger når jeg har hatt problemer med hfk lokalt. Samt legg ved dokumentasjon på service/problemene. Reklamasjonen står fullt i din makt.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Jeg er usikker på reglene, men tror tiden har løpt fra deg. Men du kan jo gi dem et lite "stikk". Ta med forsterkeren på lørdag i beste salgstid, sleng den på disken, og si høyt: "Her er møkka, jeg fikk beskjed om å kjøpe ny, men det gjør jeg ikke her."

+1
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Haha, genialt. Jeg blir stadig overrasket over hvor utspekulerte tanker folk klarer å lage seg. Dette hadde aldri jeg kommet på, hatten av til deg! 8-)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, den var ikke dum Hvertfall om du ender opp med å komme ingen vei med dette

Men for all del, er ingen av oss som jobber i forbrukerportalen går jeg utifra, ring dem, disse har peiling da det er jobben dems og vite hva man gjør, får lite ut av at annenhvert innlegg her handler om at du har feil, eller at du har rett. Om de her sier at du ikke har noen rettigheter lenger og at det ikke er noen ting du kan gjøre, først da må du ta det for god fisk og kan gjøre planen som beskrevet over

I tillegg finnes det steder, som hardware.no, kelkoo.no og prisjakt.no hvor folk leter etter beste og billigste produkt, legg inn en elending brukeranmeldelse på hifiklubben på disse sidene og du har allerede gjort langt mer skade en de 4000.- de hadde tapt på fikse en ny til deg.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen dum idé dette!
    En annen ting du kan gjøre er jo å ta med forsterkeren/receiveren "i beste salgstid" og legge fram saken på en god og sakelig måte, kan jo godt hende de er litt mer medgjørlig da andre kunder i butikken vil få med seg dette, hvor service innstillt dem er. En annen ting, be om å få snakke med sjefen, daglig leder. Skjønner jo at HFK ville satt seg på bakbena hvis dette var en forsterker som fungerte smertefritt hele veien og plutselig sluttet å virke etter reklamasjonstiden var gått ut. Men her snakker vi om et produkt som helt i fra begynnelsen av ikke har fungert som det skulle og har vært inne igjen og igjen for samme feilen. 4000,- kr er et spytt i havet for HFK, greier liksom ikke å se at dem ikke ordner opp her. Lykke til, håper det ordner seg!

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har krav på reklemasjon, tiden blir fornyet hver gang den er inne på reklemasjon. Ta en tur på biblioteket finn fram loven i lovboka og brett det ut foran daglig leder. Da legger nok han seg paddeflat, du skal nok få pengene du har krav på.

EDIT: Lag så mye greier du kan klare, jo mere piss og problemer du lager jo fortere går det, men legg loven fremfor dgalig leder først. Eller så spørs det nok om han ikke bare ser rart på deg. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sulven
    Nei, du har ingen rettigheter nå. Du har fem års reklamasjonsrett på en slik sak og hadde hatt rett på heving av kjøp (evt bare valgt en ny en) når du leverer den inn for tredje gang og verksted har konstatert at det er samme feil for tredje gang. Ellers gjelder forskjellige feil konstatert for 4 gang. Problemet er at du har latt ting gå over tid, og hvis den er kjøpt i 2004 så har du ingen reklamasjonsrett lenger, selv om det har vært produksjonsfeil eller ikke.
    Dette er jeg rimelig overbevist om at ikke stemmer. Jeg mener bestemt du får en ny reklamasjonsperiode når gjenstanden blir reparert. (Jeg finner dog ingen lovtekst som sier dette eksplisitt).

Loven sier for øvrig:
    Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
    Når selger i praksis har lurt kjøper til å godta nok en reparasjon, mens han hadde krav på å få ny forsterker eller få tilbake penger, så er dette i beste fall grovt uaktsomt.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med trondmm. Når feilen oppstod for tredje gang hadde du soleklar hevingsrett ihht. forbrukerkjøpsloven. Heving innebærer tilbakebetaling av den opprinnelige kjøpssummen minus bruksfradrag pluss forsinkelsesrente. Dette ender som regel opp med omtrentlig den opprinnelige summen, og de fleste praktiserer tilbakebetaling av dette ved heving.

Jeg kan ikke forstå at produktet er å betrakte som reparert for den opprinnelige feilen når denne nå oppstår for fjerde gang, og det forundrer meg at du blir bedt om å ta kostnaden for dette selv ved å kjøpe nytt. Ikke den Hifiklubben jeg kjenner.

EDIT: Har forresten en 2105 som røk når jeg koblet til et par defekte høyttalere. Det skal jo være en protectfunksjon som slår av forsterkeren i tilfelle kortslutning eller lignende for å hindre skade, men begge frontkanalene ble sprengt og reparasjon ble ikke lønnsomt. Jeg kom aldri på å fremme reklamasjon ovenfor Hifiklubben på grunnlag av at protect ikke fungerte. Si fra hvis du trenger delereceiver med to sprengte utgangstransistorer

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Krev skriftlig heving av kjøp og legg saklig frem din sak til Hifiklubben. Legg ved kopi av den dokumentasjonen du har.
    2. Får du avslag, send klage til forbrukerrådet, med kopi av all dokumentasjon.
    3. Får du avslag der, har du dessverre ikke så mye å fare med.

Jeg også lette, som Trondmm, etter utsagn fra Forbrukerrådet, på tilsvarende sak, men fant det ikke.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er nettop grunnen til att jeg aldrig kommer til å legge igjenn en eneste krone hos HFK!
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde en mobiltelefon med samme problemhistorikk...

Tok et jernrør å slo den i 500 biter, tok med alle delene la de på disken å spurte om jeg hadde reklamasjonsrett enda...

Var vist ikke hverdagskost for han bak disken.. :-P

Å lage en "scene" gjør ikke noe positivt for deg å din sak, men du får ut litt agresjon å får satt et standpunkt som de kanskje tar til seg angående sin service.....
    Så har du heldigvis valget om å bruke pengenen dine hos konkurrenten i stede...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Dette er jeg rimelig overbevist om at ikke stemmer. Jeg mener bestemt du får en ny reklamasjonsperiode når gjenstanden blir reparert. (Jeg finner dog ingen lovtekst som sier dette eksplisitt).
    Du finner ingen lovtekst som sier dette, helt riktig.

Du har krav på ny reklamasjonstid HVIS du får et nytt produkt (enten ved ombytte pga lang rep, eller heving av kjøp.) Reklamasjonstiden følger alltid produktet, ikke kjøpet. DVS at hvis du får et nytt produkt pga mangel fire år etter du kjøpte dette produktet, vil det nye produktet ha en reklamasjonstid på fem nye år (og da ikke kun et år slik det ville hatt hvis reklamasjonstiden hadde fulgt kjøpet, men slik er det da altså ikke) Har det gått me enn 5 år etter kjøpet, og si at du kommer med et produkt 5 år og ti dager etter leverings-/kjøpdato har du i følge lovverket ingen rettigheter tilknyttet forbrukerkjøploven. Da er det i tilfelle produsentens garanti eller butikkens garanti som gjelder hvis produsent/butikk skal være forpliktet til noe i forhold til det kjøpet.

Hadde denne karen gjort krav på en ny forsterker ved tredje gangs rep (og verkstedet hadde konstantert samme feil denne tredje gangen), hadde han hatt en ny forsterker som fra den dato den ble utlevert ville hatt 5 års reklamasjonsrett og ikke fra den dato den første ble kjøpt.

Det lønner seg å kjenne sine rettigheter som kunde, så slipper man slike situasjoner som dette. Les forbrukerkjøpsloven angående reklamasjon. Det er er et mye bedre verktøy hvis man kommer i den situasjonen at man må gjøre krav på sine rettigheter, enn å synse seg fram på et grunnlag av hva noen har sagt en gang uten å ha lest hva forbrukerkjøpsloven sier.

Jeg kjenner folk som kan sitte i en sofa og finne på lover om alt fra tillatt tilhengervekt til slike ting som dette basert på hva de selv mener er moralsk riktig. Sånt hjelper lite hvis du vil ha noe å slå i bordet med.

Anbefaler jo forøvrig denne karen å kontakte forbrukerrådet slik at han kan få et kort greit svar på hvorfor han ikke har noe rettigheter basert i forbrukerkjøpsloven nå.

Dette skriver jeg ikke for å synse/fremstå som bedrevitende, eller for å fraråde han til å prøve noe i forhold til Hi-Fi klubben, men for å forklare at hadde denne karen hatt kunnskap om sine rettigheter i utgangspunktet, hadde han hatt en ny forsterker som forhåpentligvis hadde fungert nå. (Og det uten merkostnad!)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Loven sier for øvrig:

Når selger i praksis har lurt kjøper til å godta nok en reparasjon, mens han hadde krav på å få ny forsterker eller få tilbake penger, så er dette i beste fall grovt uaktsomt.
    Dette er ikke i hverken bestefall eller værstefall grovt uaktsomt. Hadde selgeren solgt han en gressklipper som skulle gjøre samme nytten i et surroundoppsett som en receiever hadde det vært å betrakte som grovt uaktsomt.

Det er også forbruker sitt ansvar å reklamere på selve kjøpet ved tredje gangs rep på samme feil. Hvis selger ikke formidler dette videre til verksted har forbruker rett til å klage på dette innen rimelig tid. Rimelig tid er vanligvis definert som et par måneder etterpå, ikke år og dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

tenkte da å komme med en liten oppdatering. Ser også at det er veldig mange meninger frem og tilbake om nettopp dette, og det virker som dette er et litt spesielt tilfelle.

Vil også takke for mange gode svar og gode tips for å få ut aggresjon ved ymse tilfeller(noe som kan bli tilfelle etterhvert)

Snakket også med forbrukerombudet om denne saken, slik det fungerer så har man 5 års reklamasjonsrett på recieveren ved kjøp. Deretter har man reklamasjonsrett på den nye delen som er satt inn.

Det de sa i mitt tilfelle, var jo, som jeg har skrevet, at det for de virket som et spesielt tilfelle og at det var selvfølgelig rart at det etter 3 reperasjoner faktisk oppstod samme feil igjen, og at det da også var mulig at det var feil/mangel på varen som ikke nødvendigvis var i den delen som røyk.

De mente også at jeg burde prøve å få reklamasjon på denne varen.

I tillegg har jeg vært hog Hifi-Klubben på Grensen i Oslo(ikke hvor jeg kjøpte den) for å høre hva de hadde å si om saken.

Lederen for dette senteret var meget hyggelig og hjelpsom. Han hadde god peiling på dette med at man i teorien har reklamasjonsrett på kun den delen som blir fikset, og ikke nødvendigvis selve recieveren.

Han synes også det var veldig rart av Hifi-Klubben på det stedet hvor jeg kjøpte recieveren, at de faktisk i det hele tatt ville reparere den for 3. gang, når denne feilen allerede hadde oppstått 2 ganger tidligere(når jeg i tillegg ba om reklamasjon på varen og ny vare/hevet kjøp, og jeg da i tillegg fortsatt var i reklamasjonstiden....)

Samtidig nevnte jeg at jeg selvfølgelig burde ha satt meg inn i reglene etter 2. reperasjon, samme hvor uerfaren jeg var på den tiden, men at jeg da følte at jeg stolte på "ekspertene".
    Igjen mente han på at dette ikke skulle være nødvendig for meg å vite disse tingene, da de faktisk burde vært lagt frem av selger hva jeg faktisk har rett på.

I og med at han ikke kjente til tilfellet, siden det hadde pågått et annet sted, var han fortsatt villig til å gi meg en ny forsterker til innkjøpspris for å "kompensere" for at Hifi-klubben hvor jeg kjøpte recieveren ikke ville si noe konkret, og henviste meg til nettopp Oslo kontoret(selv om det i teorien ikke var Oslo kontoret som hadde ansvar for dette). Noe jeg synes var en ok gest enn så lenge.

Han mente også at jeg burde ta kontakt med utsalgsstedet på nytt, og høre mer hva de kan gjøre på denne saken. Han sa seg også villig til å ringe de og ta dette opp med de, med tanke på kompensasjon og lignende. Noe jeg takket ja til.

En annen ting som også er verdt å nevne, med tanke på denne saken, er at det nå har kommet en ny leder for utsalgsstedet hvor jeg kjøpte recieveren. Så den saka jeg har nå har ikke den nye lederen vært involvert i fra første reperasjon, noe som gjør at man kan forstå skepsisen der og at det i visse tilfeller kan bli ord mot ord, men man ser av kvittering at kunde(meg) ba om reklamasjon på produktet før den 3. reperasjonen, og at feilen har oppstått tre ganger tidligere.

Enn så lenge, så vil jeg vente og se hva Oslo-kontoret kan finne ut og hjelpe meg med(han ringte allerede på fredag og sa at lederen ved det andre senteret var borte for helgen).
    Synes også det er feil at de i Oslo(som har eget budsjett) skal ta "kompensasjon" på vegne av et annet utsalgssted.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •