Kost/nytte-betraktninger fra en ikke-entusiast.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kost/nytte-betraktninger fra en ikke-entusiast.

Vi har ommøblert i stua og har ikke lenger plass til store fronthøyttalere. Forsåvidt greit nok da jeg har lyst på noe nytt.

Ser at man kan kjøpe en alt-i-ett-pakke fr LG for 3000 smekkers (Komplett.no - LG HB965TZ hjemmekino med Blu-ray. Denne får gode skussmål av mannen i gata. Med to HDMI/toslink-innganger har den det jeg trenger til å koble på HTPC og evt fremtidige spillkonsoller.

Alternativet er å kjøpe (eksempelvis) Pioneer 921 og KEF 201 som Lyd og Bilde liker godt. Da er man kjapt oppe i 15k.

Spørsmålet jeg stiller meg selv er hva som er godt nok. Det er det dessverre ingen som kan hjelpe meg med, men det er stor forskjell på 3000 og 15000...

Et objektivt spørsmål er likevel i hvilken grad LG-anlegget klarer å fylle en stue på 50 kvm med stereolyd når det er fest og fulle 40-åringer ønsker å danse. Et like objektivt spørsmål er om KEF-anlegget vil være bedre eller om det er film i nærheten av TV-en også dette passer best for.

/r

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Mye det samme, korrupt selskap og korrupt kiosklektyre.

Det er mange designhøytalere med ok lyd også, er enig i at hvis man ikke synes kaminovner ikke er fint så vil man ha dem minst mulig.

Det blir å starte i litt feil ende mtp høytalere. Størrelse er et pre, slappkister er det ikke.

Loudspeakers & Hi-Fi Systems - Welcome to Ferguson Hill

Det må ikke nødvendigvis se helt nerd ut bare fordi det er horn og mer optimale kabinettdesign.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har ikke hørt det anlegget du linker til, men jeg har hørt en del i den prisklassen.
    Og joda, de klarer å spille høyt, problemet er at lyden som regel er så dårlig at jeg foretrekker å synge selv.
    Det er som regel nok (om ikke pen) diskant, en masse buldrende udefinert bass, og et totalt fravær av mellomtone.
    Men, nå er jo jeg bitt av basillen, så det er antagelig ikke et relevant synspunkt, sett fra ditt ståsted.

Prøv heller å finne noe brukt, da kan du få et anstendig anlegg, til en rimelig penge.
    Helt ned i 3 000,- skal vel noe til, men...

Uansett: Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger.

Jeg bestilte kombinasjonen KEF205 og Pioneer 921 på Lefdal/Elkjøp for å teste litt. Med 30 dagers returrett kan det ikke gå galt, dessuten var begge produktene satt ned til hhv 9995 og 2495.

Nå er det bare å vente på postmannen... :-)

/r

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det jo bare å gratulere med nytt anlegg.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til lykke med nytt lydutstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Høyttalerne var på postkontoret halvannen dag etter bestilling (!), regner med at forsterkeren kommer i dag.

Nytt issue, denne gangen med et design/nytte-perspektiv: Hvorfør bør jeg trekke kabler med høyt tversnitt når telefonkabel-ish designmessig er å foretrekke for en som ikke har hull i veggene?

Alternativt kan jeg kjøre ekte vare på front og senter, men tynnkabel på bakhøyttalerne. Introduserer det andre issues (det er mye man er usikker på om man ikke kan noe om)?

/r

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definer telefonkabel, RJ11? Det er uforsvarlig, alt fra dobbel TP-kabel og opp går ann. Det er øyet som ser, jeg ser teknisk på det, klarer ikke helt å la være. Du kan jo evt trekke bak list som du freser ut på baksiden. Finnes kabler som ikke ser ut som Cthulhu også.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kan du legge bak lister.
    Helt sytråd bør det ikke være, selv kabelfornekterne er enig i det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Telefonkabel var ikke ment bokstavelig :-)

Jeg har litt av hvert liggende, men ingenting som passer godt i dagslys (alt fra noe tynne, svarte greier som fulgte med et surroundanlegg, via "Monster XP NW Compact Presicion..." til noe feite greier fra Tara Labs).

Fikk et tips om at vanlig lampettledning. Den er kraftig og har et harmonisk ytre. Billig er den også :-). Alternativt velger jeg et par sånne Nordost Odin Supreme Reference Høyttalerkabel - 2*2 meter Bi-wire...

/r

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke odin, valfader, lar seg manifestere i en kabel. Fiffige triks med hamskifte er det mange eksempler på, uten at jeg ser poenget med odin=kabel.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker hvite lampettledninger fra Biltema til mine bakhøyttalere.

Det er tynne og fleksible. Jeg vil tro at sikringen min går lenge før det blir varmgang i kablene.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har hvite vegger så vil jo hvite kabler være det beste. Vet QED (hifi-klubben) har noen rimelige hvite høyttalerkabler. De bruker jeg til bakhøyttalere. kostet vel 21kr meteren eller noe i den dur. Skjules med kabelkanal (clas-olson /biltema) eller spikres på veggen med slike kabelstifter.

Ang. LG anlegg og diverse kompakt anlegg.
    - Dårlig bokslyd.
    - INGEN oppgraderingsmuligheter
    - Du vil oppgradere med en gang du hører noe vanlig hi-fi.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttalerkabel 2x1,5 mm. Hvit

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå testet dette anlegget i noen uker og erfaringene er frustrerende.

Filmlyden er superb. Klare fine dialoger og bra nok trøkk. Designet er uovertruffent og passer særs godt i en vanlig familiestue.

Kvaliteten på musikk er under pari. Høyttalerne mangler en hel masse i mellomregisteret. Jeg vet man ikke kan få i pose og sekk, men omtalene har vært såpass gode at jeg har blitt skuffet.

Selv om jeg ser 90% film så tror jeg at jeg på sikt kommer til å irritere meg over det, og har bestemt meg for å pakke høyttalerne sammen og sende de i retur. Jeg har vurdert å prøve et oppsett med Dali Facon LCR, men tror like gjerne jeg kan hoppe over på normale stativhøyttalere for å bli fornøyd de gangene jeg spiller musikk og/eller det er fest i stua.

Det er mye å velge blant, og det hele koker ned til hvor store bokser jeg synes det er plass til og hvor dypt jeg ønsker å grave i lommeboka :-). Det førstnevnte er viktigst.

Mulig jeg forsøker Dali Ikon 1 eller 2. Synes XTZ 99.26 høres spennende ut. Klarer jeg å drive sistnevnte med en Pioneer 921 eller er er dette dødsdømt?

Jeg tror sogar at jeg dropper bakhøyttalere - har levd godt med et 3.1-oppsett i mange år. Alternativt kan jeg ta noen gamle høyttalere og montere oppunder taket hvor de ikke synes så godt :-).

/r

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    er du fornøyd med 921 receiveren? Vurderer selv å bytte ut min gamle rotel med denne. Har du testet om den gir hdmi pass through når den er slått av? Det litt viktig for meg at ikke kona må slå på forsterkeren hver gang hun skal se på tv. Regner med at det da kun er en inngang som har slik pass through.
    Fungerer airplay bra?
    Oppgraderte du fra en forstereker uten hd audio og automatisk kalibrering? Er disse nye funksjonene revolusjonerende eller merker man ikke noe forskjell?
    Har du noe erfaring med hd lyd på nedlastede hd filmer?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skulle ikke gått for en abrahamsen kombinasjon? Mulig det koster litt mer, men hvis du ikke skal bygge selv så er det enten halvveis eller slutt å klag som gjelder.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke forsøkt pass through på 921, mulig jeg rekker å koble om litt i morgen...

I dag hadde jeg litt ledig tid og var innom to stk asyl for å lytte litt. Soundgarden på Solli Plass var et eneste stort kaos, men kunne demonstere Dynaudio Excite X12 (Dynaudio Excite X12 Stativhøyttaler - Sort) og jeg var totalt uforberedt på hvor godt sånne småtasser spiller. Beslutningen om å kaste KEF-settet på dynga var riktig.

Dro deretter innom Hifi-klubben og ble anbefalt B&W CM1. Synes det låt uvertruffent, og utseendet er jo smashing!

CM8 som stod langs veggen var jo helt nydelige (og særlig i hvitt), men så var det dette med plass og krav til forsterker... :-/

Skal ikke være lett. Får fylle en USB-stick med min egen musikk og ta meg en tur tilbake :-).

/r

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg foreslå noe annet fra KEF?

KEF KHT3005SE Høyttalerpakke - Hvit høyglans

Ellers er nok små bokhyllehøyttalere(som feks CM1) og en kjekk liten sub (XTZ 10.16?) veien å gå..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, CM1 og 10.16 tror jeg blir en kanonkombinasjon! :-)

/r

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •