Valg av dac til under kr 3.000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av dac til under kr 3.000,-

God kveld!

Sitter og lurer på hviklen dac jeg skal gå til innkjøp av. Tanken er å kun bruke den mellom pc og anlegget; Yamaha 767.

Har tittet på CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter | Hi-Fi Klubben samt Hegel HD2 DAC D/A-konverter - Sort

Så selger jo Elkjøp Abrahamsen V6 til en billig penge.

Noen som har en anbefaling?

I og med jeg har en avstand på mer enn 7-8 meter fra pc til anlegget, blir vel løsningen at dac'n kommer til å stå ved pc'n - pga mangel på såpass lang usb-kabel...

Takker.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel HD20 skal være fantastisk. (test i bla Hjemmekino)
    Abarahamsen 6 er nok endel bedre en de to andre du lister opp.

Men dette kommer helt an på hvor perfeksjonistisk du er. Forskjeller mellom DAcer er subtile saker. Ihvertffall sammenlignet med høyttalere og sluttforsterkere.

Selv har jeg en Xindac DAC 5 som låter pent på kinesisk rørforsterker og Focal 816 høyttalere.
    Jeg kjøper stort sett alt av Hifi pent brukt. På den måten kan jeg selge igjen med lite tap, og få prøvd mange forskjellige komponenter.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er mange forskjellige dacs derute, hva er det du er ute etter? Skal den bare brukes til pc eller andre ting også?
    Du har sjangsen til lørdag med å bestille denne: Abrahamsen D/A konverterer - Elkjøp
    Ulempen er kanskje at den er ganske stor, er du ute etter en liten sak du kan gjemme bort er denne å anbefale : Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Musical Fidelity V-DAC II
    eller den gamle model: Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Musical Fidelity V-DAC
    Om det bare er til pc, med usb, da kan du få denne demomodellen ved Moiz for 900,- : KingRex UD-01 DAC se brukt/demo listen.
    Ellers kan du streame lyden til en Airport Express du kan ha ved anlegget, da kan du ta ut det digitale signal der og sette i en dac, eller i din receiver som har en dac innebygget. Apple - AirPort Express - Tekniske spesifikasjoner

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD2 eller Abrahamsen, avhengig av hvordan lyd du liker.
    Jeg foretrekker HD2 framfor den mørkere lyden i Abrahamsen, men det kommer jo litt an på matching og hva slags lyd man foretrekker.
    7-8 meter blir vel en lovlig lang signalkabel, også, gjør det ikke?
    Har aldri prøvd kabelstrekk i den lengden, men er en smule skeptisk.
    Veit ikke hvordan denne vil påvirke lyden, eller jitter, men er kanskje verdt et forsøk?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt skeptisk til om en DAC virkelig vil gjøre forskjeller - som i alle fall jeg kan høre! Hører MYE på musikk via Wimp og Spotify. Den største ulempen her vil vel kanskje være kabelstrekket på 7-8 meter (uten at jeg har kjennskap til om dette virkelig vil være et probl el ikke)...

Stikker innom Soundgarden og hører hva de sier. De selger jo Hegel til kr 1.695,- som ikke er all verden... Men; unødvendig å kaste penga ut av vinduet dersom jeg ikke hører forskjell!

Edit: leste akkurat i en annen post her på forumet at det frarådes å kjøpe en kostbar DAC dersom man bruker receiveren som pre. Hva betyr dette? Jeg har en Yamaha 767 der jeg har koblet til en effektforsterker, Rotel 1510, som jeg bruker til frontene.

Noen som tror at jeg kommer til å høre forskjell med eller uten DAC?

Mange spørsmål jeg setter pris på å få besvart.

Takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det så har Yamaha 767 en grei DAC innebygget allerede.
    Dermed er jeg ganske skeptisk på at du vil vinne noe på å kjøre en DAC oppå en DAC.

Vurderer dette selv, men jeg har Abrahamsen V2.0 integrert forsterker og har kjøpt Abrahamsen DAC-en.
    Får den forhåpentligvis idag.

Nå er jeg usikker på om jeg hører noe forskjell med eller UTEN DAC, men så får jeg også 30 dager å finne ut av det på.

Mange sier at den største forskjellen hører man hvis du bruker DAC i 2 uker eller mer og så slutter å bruke den.
    Merker du ikke noe forskjell da så er det dårlig investerte penger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av njofra
    Slik jeg har forstått det så har Yamaha 767 en grei DAC innebygget allerede.
    Dermed er jeg ganske skeptisk på at du vil vinne noe på å kjøre en DAC oppå en DAC.

Vurderer dette selv, men jeg har Abrahamsen V2.0 integrert forsterker og har kjøpt Abrahamsen DAC-en.
    Får den forhåpentligvis idag.

Nå er jeg usikker på om jeg hører noe forskjell med eller UTEN DAC, men så får jeg også 30 dager å finne ut av det på.

Mange sier at den største forskjellen hører man hvis du bruker DAC i 2 uker eller mer og så slutter å bruke den.
    Merker du ikke noe forskjell da så er det dårlig investerte penger.
    Takk njofra! Da tror jeg at jeg hopper bukk over denne "oppgraderingen". Kanskje jeg heller skulle brukt pengene på en oppgradering av effektforsterkeren isteden!?!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har allerede en DAC i receiveren. Hvorfor synes du ikke denne er god nok? Og hvor mye bedre DAC forventer du å få for 3000,-?

Når du attpåtil snakker om at kilden vil være Spotify og Wimp, så blir jeg i hvert fall skeptisk.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tombos1
    Er litt skeptisk til om en DAC virkelig vil gjøre forskjeller - som i alle fall jeg kan høre! Hører MYE på musikk via Wimp og Spotify. Den største ulempen her vil vel kanskje være kabelstrekket på 7-8 meter (uten at jeg har kjennskap til om dette virkelig vil være et probl el ikke)...

Stikker innom Soundgarden og hører hva de sier. De selger jo Hegel til kr 1.695,- som ikke er all verden... Men; unødvendig å kaste penga ut av vinduet dersom jeg ikke hører forskjell!

Edit: leste akkurat i en annen post her på forumet at det frarådes å kjøpe en kostbar DAC dersom man bruker receiveren som pre. Hva betyr dette? Jeg har en Yamaha 767 der jeg har koblet til en effektforsterker, Rotel 1510, som jeg bruker til frontene.

Noen som tror at jeg kommer til å høre forskjell med eller uten DAC?

Mange spørsmål jeg setter pris på å få besvart.

Takk.
    Dette kommer jo an på hvordan du har koblet dette nå idag?

Har du koblet digitalt(optisk,coax) til receiver,så bruker du jo den innebygde dac'en i receiver,og da tviler jeg på at det har noe for seg!

Har du derimot koblet fra pc til receiver analogt (rca) så kan det absolutt ha noe for seg!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren din har romkorreksjon og diverse dsp-programmer - så vidt jeg vet så gjøres dette digitalt i receiveren. Dvs. at dersom du benytter disse "finessene" så vil et analogt signal til receiveren omformes til digitalt (AD) før signalet prosesseres - og til slutt så går signalet gjennom receiverens DAC.

Dersom du bruker f.eks. romkorreksjon så er det derfor ikke noen vits å bruke ekstern DAC, da dette bare blir en ekstra konvertering

Dersom du skal derimot kjører "pure direct" (eller hva det heter), så bypasser du AD-DA konverteringen og holder signalet digitalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk latentfreak og Torolan. Fint med konstruktive tilbakemeldinger - er litt grønn på dette her... Til trondmm; hvorfor tror du jeg bruker tid på dette forumet? Jo, for å lære - og da er det ganske så allright å få tilbakemeldinger fra noen som kanskje har litt mer erfaring og kunnskap på dette området, enn det jeg besitter. Å vite at du blir "skeptisk" er vel egentlig revnende likegyldig!

Til saken; har akkurat vært hos Soundgarden og bestilt en Hegel HD2, da han overbeviste meg om en ganske så stor forbedring i lyden dersom jeg koblet denne analogt til anlegget (slik jeg også ser Torolan nevner)...

Takk for hjelpen - og ha en fin helg!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk latentfreak og Torolan. Fint med konstruktive tilbakemeldinger - er litt grønn på dette her... Til trondmm; hvorfor tror du jeg bruker tid på dette forumet? Jo, for å lære - og da er det ganske så allright å få tilbakemeldinger fra noen som kanskje har litt mer erfaring og kunnskap på dette området, enn det jeg besitter. Å vite at du blir "skeptisk" er vel egentlig revnende likegyldig!

Til saken; har akkurat vært hos Soundgarden og bestilt en Hegel HD2, da han overbeviste meg om en ganske så stor forbedring i lyden dersom jeg koblet denne analogt til anlegget (slik jeg også ser Torolan nevner)...

Takk for hjelpen - og ha en fin helg!
    En HD2 MÅ selvsagt kobles analogt til anlegget!

Spørsmålet er hvordan du henter signalet fra PC'n ??

Bruker du den analoge lydtugangen fra pc pr idag,så er det helt sikkert lurt å bruke en dac ja!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torolan: i dag har jeg kun en slik 3,5 mm jack-ledning fra pc til anlegget. Selgeren på Soundgarden sa at dersom jeg koblet HD2 via pc (usb) og analogt (rca) til anlegget ville DAC'n i Hegelen gjøre jobben, og at jeg ville få en markant bedre lyd. Men det var også mulighet for å koble Hegelen digitalt til anlegget, men dette ville ikke medføre noen hørbar forskjell, da DAC'n i Yamaha'n også ville bli benyttet...

...det var i alle fall den forklaringen jeg fikk, og der og da hørtes det fornuftig ut! Eller er jeg på feil jorde...?

Newcomer dellnorge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD2: pc(USB) til HD2 ut i rød/hvit analog inn i porten på reciveren.
    Vill da få best lyd.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Torolan: i dag har jeg kun en slik 3,5 mm jack-ledning fra pc til anlegget. Selgeren på Soundgarden sa at dersom jeg koblet HD2 via pc (usb) og analogt (rca) til anlegget ville DAC'n i Hegelen gjøre jobben, og at jeg ville få en markant bedre lyd. Men det var også mulighet for å koble Hegelen digitalt til anlegget, men dette ville ikke medføre noen hørbar forskjell, da DAC'n i Yamaha'n også ville bli benyttet...

...det var i alle fall den forklaringen jeg fikk, og der og da hørtes det fornuftig ut! Eller er jeg på feil jorde...?
    Hmm, ja, dette er jo logisk.
    Nå bruker du jo sikkert lydkortet i din pc (det gjør du om du har denne 3,5 mm jack koblet i en analog inngang på din receiver), lyder sikker forferdeligt. Har fortsatt ikke fått vite om du har prøvd dac`en i din receiver, og hvis du ikke har det, hvorfor ikke egentlig? Din pc har vel digital utgang? Er det en bærbar er denne i hodetelefonutgangen som regel da denne har en dobbelfunksjon. Men du skriver jo ikke noe om hvilken pc det er du har.
    Å bruke Hegel og koble digitalt til din receiver vil virkelig være å kaste penger ut vinduet, da er det jo receiverens dac der står for lyden, det eneste Hegel da gjør er å transportere det digitale signal fra usb på pc`en til receiverens digitale inngang, den har ikke noe med lyden å gjøre i det hele tatt.
    Desto bedre dac desto bedre lyder musikken fra Spotify, jeg bruker Spotify mye, min dac koster 12,500,-, bruker den også til Get boksen, Squeezeboksen og Mac`en.
    Angående oppgraderingen av din effektforsterker, du vet hvor vanvittig god den du har er eller?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så du bruker 3,5mm minjack idag ja - ja da har du nok en god oppgradering i vente

Begge disse løsningene som selgeren forklarte deg,vil gi et løft i forhold til hva du opplever idag - begge løsningene medfører at d/a konverteringen flyttes ut fra PC,og til enten HD2,el receiver!

Og det er enkelt å gjøre en sammenligning om hvilken løsning du liker best ved å koble til på begge måter,og bare bytte inngang på receiver!

Men har en misstanke om at gain (selve nivået) vil vere noe lavt via en ren usb dac,da den må hente strømmen sin fra pc'n !

Du får komme med en tilbakemelding når du har fått ting opp å gå

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hmm, ja, dette er jo logisk.
    Nå bruker du jo sikkert lydkortet i din pc (det gjør du om du har denne 3,5 mm jack koblet i en analog inngang på din receiver), lyder sikker forferdeligt. Har fortsatt ikke fått vite om du har prøvd dac`en i din receiver, og hvis du ikke har det, hvorfor ikke egentlig? Din pc har vel digital utgang? Er det en bærbar er denne i hodetelefonutgangen som regel da denne har en dobbelfunksjon. Men du skriver jo ikke noe om hvilken pc det er du har.
    Å bruke Hegel og koble digitalt til din receiver vil virkelig være å kaste penger ut vinduet, da er det jo receiverens dac der står for lyden, det eneste Hegel da gjør er å transportere det digitale signal fra usb på pc`en til receiverens digitale inngang, den har ikke noe med lyden å gjøre i det hele tatt.
    Desto bedre dac desto bedre lyder musikken fra Spotify, jeg bruker Spotify mye, min dac koster 12,500,-, bruker den også til Get boksen, Squeezeboksen og Mac`en.
    Angående oppgraderingen av din effektforsterker, du vet hvor vanvittig god den du har er eller?

Hei og takk for svar!
    Det er en stasjonær pc - relativt godt oppgradert (venter på BF3 - og da må maskinen være tipptopp...). Joda, jeg bruker en således 3,5mm jack fra pc som jeg har koblet inn i receiveren med en rød og hvit kobling.

Du skriver: "Har fortsatt ikke fått vite om du har prøvd dac`en i din receiver, og hvis du ikke har det, hvorfor ikke egentlig?" Dette må jeg få en avklaring på. Er ikke DAC'n til receiveren i bruk når jeg har koblet det slik jeg har gjort?

(...er helt klar over kvaliteten på Rotel'n, men kunne vel egentlig ønsket litt mer effekt)...

Takk.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dac`en i receiveren er ikke i bruk når du bruker rød/hvit rca kabel, da er det analog allerede, og det er da pc`ens lydkort der bestemmer lyden. Lydkortet kan forsåvidt godt være av bra kvalitet, men det vet jeg jo ikke noe om.
    Som skrevet før, skal du bruke dac`en i din receiver må du koble til DIGITALT, til en digital inngang på din receiver. Som jeg skrev, din pc har sikkert digital ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nei, dac`en i receiveren er ikke i bruk når du bruker rød/hvit rca kabel, da er det analog allerede, og det er da pc`ens lydkort der bestemmer lyden. Lydkortet kan forsåvidt godt være av bra kvalitet, men det vet jeg jo ikke noe om.
    Som skrevet før, skal du bruke dac`en i din receiver må du koble til DIGITALT, til en digital inngang på din receiver. Som jeg skrev, din pc har sikkert digital ut.
    Å - sånn å forstå! Ja, jeg har en utgang på pc'n som heter S/PDIF out, men har antakelig ikke en slik ledning. Så da gjorde jeg antakelig ikke no dumt, når jeg bestilte HD2 fra Soundgarden... phu... Har heller ikke eget lydkort, men et integrert kort i hovedkortet, som igjen skal være av bra kvalitet - var i alle fall dyrt nok

Takk for gode tilbakemeldinger - godt å ha noen å spørre...:-D

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å - sånn å forstå! Ja, jeg har en utgang på pc'n som heter S/PDIF out, men har antakelig ikke en slik ledning. Så da gjorde jeg antakelig ikke no dumt, når jeg bestilte HD2 fra Soundgarden... phu... Har heller ikke eget lydkort, men et integrert kort i hovedkortet, som igjen skal være av bra kvalitet - var i alle fall dyrt nok

Takk for gode tilbakemeldinger - godt å ha noen å spørre...:-D
    Heisann! Jeg ville absolutt vurdert å skaffe deg en kabel til lydkortet ditt som sørger for digital streaming da du med denne løsningen kan bruke romkorreksjon på recieveren, noe som absolutt bør prøves. Det er relativt stor kjangs for at du vil få bedre lyd med denne løsningen enn pc - dac - reciever. Romkorreksjon kan være natt og dag i lydverdenen. Nå som du får Hegel sin DAC så bør du prøve de forskjellige løsningene og så vurdere hva du synes låter best. Du er vel mest interessert i å få god lyd og ikke fullt så interessert i å få enda en boks i hylla?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •