Kan jeg bi-ampe uten å skade høytalere? Et effektspørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan jeg bi-ampe uten å skade høytalere? Et effektspørsmål

Hei!

Jeg skal ikke skrøyte på meg noe spesiell effektkompetanse. Så jeg bare stiller spørsmålet rett ut, så får folk rette på meg eller forklare.

Jeg har 2x QLN Artech 8 fronter som jeg har lyst å biampe på min Pioneer LX85

På høytalerene står det Power Handling 250W på 6 Ohms impedans.

Forsterkeren yter 190W pr kanal på 6ohms impedans, ut fra datasheet.

Hvis jeg kjører biamping (kjører low freq på en kanal jeg ikke bruker, da jeg kjører 5.1 system) vil ikke det i teorien gi 380W på frontkanalene, og vil dette gå greit? Går ut ifra Power handling på høytalerene er oppgitt som average verdi.

Håper på at dette ikke ble for forvirrende skrevet! På forhånd takk

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, uteffekten oppgitt på forsterkeren er MAKS effekt og helt avhengig av volum.

Spiller du ved lavt volum har du kanskje under én watt effekt pr. kanal (logaritmisk skala).

Har du f.eks. 90 db ved 1 watt, så har du 93 ved 2, 96 ved 4, 99 ved 8, 102 ved 16 osv...For hver tredje desibel må effekten dobles (her tar vi ikke med kompresjon, noe som oppstår når høyttalerne nærmer seg sin maksimale yteevne).

Derfor er det i volumknotten effekten justeres, in lay man terms.

Derfor har det lite å si om du bruker en forsterker på 5000 watt på høyttalere som tåler ti, det handler om hvor mye du drar på. Faktisk er det gjerne slik at en kraftigere forsterker er å foretrekke, da denne gjerne har mer kontroll og headroom, slik at denne kan spille uten forvrengning. Sistnevnte dreper gjerne diskanter (og høres jævlig ut).

Dette er den enkle versjonen av svaret. Mye mer man kan trekke inn, men mtp. spørsmålsstillingen så er det greit å holde seg til basics.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er sagt har til godå å oppleve bedre lyd pga biamping i en receiver, siden alt kommer fra samme strømforsyning uansett. Det er sjelden selve utgangstrinnet som begrenser effekten i en receiver, det er som oftest strømforsyningen. Det blir mer kabel, mer komplisert oppsett og kobling, og effekten er minimal.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Når det er sagt har til godå å oppleve bedre lyd pga biamping i en receiver, siden alt kommer fra samme strømforsyning uansett. Det er sjelden selve utgangstrinnet som begrenser effekten i en receiver, det er som oftest strømforsyningen. Det blir mer kabel, mer komplisert oppsett og kobling, og effekten er minimal.
    For en eller annen grunn har jeg hatt bi-wiring før, så jeg har ledningene... men hvis det ikke gir noen bedring i lyden så er det gjerne ikke noe poeng?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-wiring som du har hatt er nok lite verdt, samme effekt kommer til høyttaleren og den innganger. Om du kobler om til bi-ampng skal du kunne få bedre lyd.

Årsaken er at receiver-bi-amping skal fungere noe likt et aktivt delefilter, hvor høypass og lavpass inngangene på høyttalerne får hhv høyfrekvente signaler på ene inngangen og lavfrekevnte på den andre.

Dermed utnyttes kraften i receiver bedre, da mindre effekt går bort i delefilter.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Bi-wiring som du har hatt er nok lite verdt, samme effekt kommer til høyttaleren og den innganger. Om du kobler om til bi-ampng skal du kunne få bedre lyd.

Årsaken er at receiver-bi-amping skal fungere noe likt et aktivt delefilter, hvor høypass og lavpass inngangene på høyttalerne får hhv høyfrekvente signaler på ene inngangen og lavfrekevnte på den andre.

Dermed utnyttes kraften i receiver bedre, da mindre effekt går bort i delefilter.
    Jo det var det jeg og trodde, men ref. det atledreier skriver, så virker det ikke som det har noen hensikt?

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal få til det, så må du ha aktiv deling. Kan receiveren din det?

Edit: Hvis du skal slippe delefiltre altså. Ellers vil jo effekten gå gjennom et filter uansett, og noe den må med de aller aller fleste høyttalere.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Om du skal få til det, så må du ha aktiv deling. Kan receiveren din det?

Edit: Hvis du skal slippe delefiltre altså. Ellers vil jo effekten gå gjennom et filter uansett, og noe den må med de aller aller fleste høyttalere.
    Vil tro det iom at det står i manualen om Bi-amping og henviser til å splitte i hi og lows, og bruke kanaler som ellers ikke er i bruk(les: alt over 5.1 enn så lenge)

Newcomer bender sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går helt fint med den forsterkeren. Jeg har også SC-LX85 og bi-amper mine fronter. Hvis du kjører 5.1 system kan du også bi-ampe centeren din for mer effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes

Bare for å kræsje tråden littegrann:
    "Om du kobler om til bi-amping skal du kunne få bedre lyd."
    Er det fordi du får mer effekt? Sånn at dersom han ønsker 7.1 oppsett i fremtiden kan han koble til ekstra effektforsterker og få samme effekt?
    Eller er jeg så sliten etter jobb at jeg ikke skjønner hva vi snakker om?

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bender
    Det går helt fint med den forsterkeren. Jeg har også SC-LX85 og bi-amper mine fronter. Hvis du kjører 5.1 system kan du også bi-ampe centeren din for mer effekt.
    Ja stemmer, hvorfor ikke? Knall tips, hadde jeg ikke tenkt på!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke så mye med effekt å gjøre, om man biamper med 100 watt får man fortsatt bare 100 watt, man kan ikke gange opp "for at det da høres bedre ut med fler watt".
    Vitsen er at istedet for at hele høyttaleren drives av èt forsterkertrinn drives den nå av to ved biamping.
    Og ja, du kan fint bruke en 1000 watts forsterker til en 100 watt høyttaler, du vil høre når du skal dempe lyden litt.
    Noen opplever forskjelle, andre ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også litt på dette siden det ikke blir noen ekstra strømforsyning. Altså jeg kan forstå det skjer noe hvis man bi-amper 2 separate forsterkere siden de da har hver sin strømforsyning , for å drive tungdrevene høytalere. Men ser ikke at det kan hjelpe hvis man i utgangspunktet har nok effekt til høytalerene.
    Eller er effekt-trinnene i en reciver oppbygd slik at den leverer ut feks 100w til hver enkel høytaler samme om det er koblet til 2 eller 7? Ser jo noen recivere oppgir en høyere effekt i stereo så noen som kan opplyse meg litt?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan søke litt på biamping er på forum, du får masser av treff da det er diskutert mange ganger.
    Dette med watt er det de fleste tenker på, men de fleste tenker ikke på at ved normal til ganske høy musikk bruker man fra 0,5-10 watt, og til spisser i musikken må man gange med 10.
    Om du har en forsterker med 7 kanaler vil denne ha 7 utgangstransistorer der driver høyttalerne, om man da biamper slik at hver høyttaler drives av 2 utgangstransistorer kan man oppleve forskjelle, bedre kontroll, renere lyd osv, men ikke alltid, man må selv prøve med den receiver og høyttalere man har.
    Om man måler noen receivere oppgitt til 100 watt yter de kanskje bare halvparten, noen specs er helt ut i det blå mange ganger, der er vel også grenser for hvor store strømforsyninger man kan bygge inn i en billig receiver.
    Mange sliter også med å drive 4 ohms høyttalere f.eks.
    At mange forsterker kan levere marginalt mer effekt i 2 kanaler kontra 5 eller 7 er vel kanskje logisk.
    Men, å lese specs er som å lese science fiction, virkeligheten er gjerne en annen så ikke ta alt for fisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja riktig. det med utgangstransistorer tenkte jeg ikke på.
    Ja vet man ikke skal se så mye på spec. Har selv hørt en 25 watter spille fletta av min gamle thule på 150 watt. Men så kostet den 3xprisen til thule også.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Hei!

Jeg skal ikke skrøyte på meg noe spesiell effektkompetanse. Så jeg bare stiller spørsmålet rett ut, så får folk rette på meg eller forklare.

Jeg har 2x QLN Artech 8 fronter som jeg har lyst å biampe på min Pioneer LX85

På høytalerene står det Power Handling 250W på 6 Ohms impedans.

Forsterkeren yter 190W pr kanal på 6ohms impedans, ut fra datasheet.

Hvis jeg kjører biamping (kjører low freq på en kanal jeg ikke bruker, da jeg kjører 5.1 system) vil ikke det i teorien gi 380W på frontkanalene, og vil dette gå greit? Går ut ifra Power handling på høytalerene er oppgitt som average verdi.

Håper på at dette ikke ble for forvirrende skrevet! På forhånd takk
    Det er bare og kjøre på med bi-amping hvis du har kablene uansett!

Du vil ikke få dobblet effekten inn på høyttalerne,men det kan absolutt gi deg et løft i lyden!
    Men dette varierer litt fra receiver til receiver,og fra høyttaler til høyttaler!

Jeg har hvertfall merket god forskjell på de høyttalerne jeg har bi-ampet med mine Pio receivere!

Men har inntrykk av det fungerer best på 2,5 veis høyttalere!

Er uansett verdt et forsøk - prøv det,og fortell hva DU opplevde !

Ellers da - fornøyd med LX 85?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketped
    Ja riktig. det med utgangstransistorer tenkte jeg ikke på.
    Ja vet man ikke skal se så mye på spec. Har selv hørt en 25 watter spille fletta av min gamle thule på 150 watt. Men så kostet den 3xprisen til thule også.
    Veldig bra eksempel der ja. Min Bryston spiller ringer rundt min gamle Thule IA350B, var i grunnen veldig skuffet over den.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det er bare og kjøre på med bi-amping hvis du har kablene uansett!

Du vil ikke få dobblet effekten inn på høyttalerne,men det kan absolutt gi deg et løft i lyden!
    Men dette varierer litt fra receiver til receiver,og fra høyttaler til høyttaler!

Jeg har hvertfall merket god forskjell på de høyttalerne jeg har bi-ampet med mine Pio receivere!

Men har inntrykk av det fungerer best på 2,5 veis høyttalere!

Er uansett verdt et forsøk - prøv det,og fortell hva DU opplevde !

Ellers da - fornøyd med LX 85?
    Jeg har ikke fått testet den enda Har vært litt "slem" med meg selv, og sagt at jeg ikke får koble den opp før hjemmekinoen er klar. En slags gulrot kan man vel si... Må få kommet meg hjem å fortsatt på rommet.. men er enda på jobb :???:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •