Yamaha 667 / feil fase!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha 667 / feil fase!

Koplet opp min Yamaha 667 reciever til mine gulvstående T+A i front og Tannoy monitorer bak (ingen senter).
    W-1 phase feil kommer opp etter kalibrering. dette stemmer vel ikke, da sentrering og resten av lydbilde er som det skal. Recieveren slo seg av når det var krevende partier og greit høyt volum. hvorfor?
    enda rarere er det at recieveren har satt mine fullrange fronter til small og crossover for sub til 120hz, men etter å ha satt frontene til large og crossover til 80hz, så forsvant mye bass og helhet.
    Så jeg tror recieveren skaper en fasefeil som ikke eksisterer, setter front til small, men spiller likevel large og tror fare er på ferde når den blir presset og slær seg derfor av.
    hva er feil? produksjonsfeil, eller liker den ikke at mine fronter er 4ohm og bakhøyttalere 8ohm?
    noen som har vært borti problemet før eller har svar på problemet?

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av basse
    Koplet opp min Yamaha 667 reciever til mine gulvstående T+A i front og Tannoy monitorer bak (ingen senter).
    W-1 phase feil kommer opp etter kalibrering. dette stemmer vel ikke, da sentrering og resten av lydbilde er som det skal. Recieveren slo seg av når det var krevende partier og greit høyt volum. hvorfor?
    enda rarere er det at recieveren har satt mine fullrange fronter til small og crossover for sub til 120hz, men etter å ha satt frontene til large og crossover til 80hz, så forsvant mye bass og helhet.
    Så jeg tror recieveren skaper en fasefeil som ikke eksisterer, setter front til small, men spiller likevel large og tror fare er på ferde når den blir presset og slær seg derfor av.
    hva er feil? produksjonsfeil, eller liker den ikke at mine fronter er 4ohm og bakhøyttalere 8ohm?
    noen som har vært borti problemet før eller har svar på problemet?
    Jeg har samme problem med min 771, fasefeil lik din og samme i oppsettet. Skrur seg ikke av dog.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Hørtes ut på meg om det kan være ht-kabler som er kobla feil, eller at det er noen kordeler i kabelen som er i kontakt med feil punkt?
    Ellers kan det være noe galt med forsterkeren ja..
    Gå over alle kabler og prøv igjen.
    Har ikke hatt dette problemet med min 667, men bruker bananplugger da.
    Ellers er det vel bare å levere inn til rep.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fasefeil betyr at + og - er koblet feil på den høyttaleren det gjelder. Koble om og kalibrer på nytt.
    Small vs. Large, delefrekvens og slikt kan du gå inn i setupen å justere manuelt etterpå, siden romkorrigeringen oftest er helt ute på viddene med disse faktorene.
    Det at en budsjettreceiver slår seg av når de blir kjørt hardt er vel ikke noe nytt. Min RX-V665 holdt ut ca. 30 sekunder inn i "Muse - Uprising". Ingen budsjettreceivere bør brukes sammen med 4 ohms fronthøyttalere, strømforsyningene er ikke dimensjonert for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket alle koplinger mange ganger, så alt er i orden.
    enten må det være noe feil med recieveren, eller så liker den ikke specifikasjonene på mine fronthøyttalere som har 4 ohm.
    testet også med min Audionet Sam V2, som er meget kraftig high-end integrert forsterker, hvor den brukes som effekttrinn på frontene og W-1 fasefeil og det at recieveren slo seg av gjentok seg!
    Skulle tro denne recieneren skulle klare å drive et par bakhøyttalere på 8 ohm?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet i dag et par Energy statvhøyttalere i stedet for mine T+A TCI 3R og nå var alt i orden etter kalibrering.

Med mine orginale fronter (T+A), så kom det som sagt opp fasefeil/reverse på fronter og resten var i orden. Dette skjedde både koplet direkte i reciever og gjennom effektrinn. alt er koplet riktig og lyden var riktig med knall sentrering, men selv om recieveren kun drev mine Tannoy stativhøyttalere som bakhøyttalere kom det hørbar forvregning på høyt volum og recieveren slo seg av flere ganger. Er dette normalt?

Er det sånn at noen høyttalere er koplet med feil fase? Tenker da på mine T+A fronter som går ned til 25hz, 4 ohm og er relativt tungdrevne.

Tror også at Tannoy Mercury V1, som jeg benytter som bakhøyttalere også er tungdrevne, selv om de er 8 ohm.

Vil et bytte til en Yamaha 1067 eller 2067 gi riktig resultat etter kalibrering og vil en slik reciever kunne drive både T+A frontene og Tannoy bakhøyttalerene på høyt volum?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tungt for receiveren å drive 4 ohms høyttalere.....heldigvis har du pre out på receiveren din og kan koble til et effekttrinn:razz: Da blir det nok fart i sakene!
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av derrick1
    Tungt for receiveren å drive 4 ohms høyttalere.....heldigvis har du pre out på receiveren din og kan koble til et effekttrinn:razz: Da blir det nok fart i sakene!
    Jeg har jo drevet frontene med min Audionet forsterker, så eneste last er jo de små boxene fra Tannoy som bakhøyttalere.

Så hvorfor tar forsterkeren kvelden. skulle tro den taklet dette greit, selv på høyt volum?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo drevet frontene med min Audionet forsterker, så eneste last er jo de små boxene fra Tannoy som bakhøyttalere.

Så hvorfor tar forsterkeren kvelden. skulle tro den taklet dette greit, selv på høyt volum?
    Det har nok sammenheng med at en budsjettreceiver ( som AV-Fallet skriver) ikke har nok strømkraft til å drive krevende høyttalere på høye volum. Jeg antar, uten at jeg er noen ekspert, at det er ekstra krevende med 8 ohms og 4 ohms høyttalere sammen i oppsettet. Jeg har samme forsterker som deg og jeg opplevde en stor forbedring i lydbildet etter at jeg fikk et effekttrinn, mer overskudd...bare å guffe på:razz:
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at jeg hører litt forvregning og at recieveren slår seg av ved krevende sener, kan det ha sammenheng med at bakhøyttalerene som kun har et 5,5toms element er satt til large?
    Crossover er satt til 120hz!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at jeg hører litt forvregning og at recieveren slår seg av ved krevende sener, kan det ha sammenheng med at bakhøyttalerene som kun har et 5,5toms element er satt til large?
    Crossover er satt til 120hz!
    Det kan det nok ja - x-over har jo ingenting å si så lenge HT står som large!

Sett dem som small,og x-over på 80 hz,og prøv da!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •