Hva er bestevalget når jeg har 6000kr å rutte med?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er bestevalget når jeg har 6000kr å rutte med?

Hei.

Jeg falt for fristelsen og kjøpte meg kef IQ90 tidligere iår. Dette var etter at jeg hørte de sammen med Abrahamsen integrert forsterker på elkjøp. Syntes at lyden er helt knall.
    Men syns at den forsterkeren er dyr, har ikke lyst til å gi 10 000kr for denne.

Siden har jeg forsøkt forskjellige komboer for å se om jeg vil greie å finne en match igjen.
    følgende har jeg forsøkt:

Yamaha rvx-567 - denne var passet lydmessig men er alt for svak.
    En billig onkyo stereo receiver - den syns jeg var litt kul lydmessing, sparka fra seg men straks litt volum kom på begynte det å spikre
    Primare 121 - Denne fikk jeg godt intrykk av. Desverre så hadde høytalere bare ca 20 spilletid på nakken når jeg hadde denne hjemme. Denne var klart kraftigste og jeg følte at den hadde full kontroll hele veien. Men denne komboen føltes vel skarpt. Skjønte først etterpå at I21 trenger 20min pluss før den yter sitt beste og KEf IQ90 trenger minst 200 timer før de er på sitt beste. Dette er en utgående modell så den kan fortsatt får til 6000kr(satt ned fra 10 000kr)
    Pioneer VSX-2020 soureound receiver - den var varm og god men syns at klangen ble litt blurrete. Ikke følte jeg at den var sterk nok heller selv om dette er en mellomklasse receiver. Samtidig er den utrolig tungvind i bruk. denne hadde jeg i 3mnd i huset før jeg solgte den videre.

Nå står jeg uten forsterker og lurer på hva jeg skal gjøre. Jeg vil nødig strekke meg over 6000kr også.
    Brukt markedet er også alternativ. Da har jeg kikket etter mye og kanskje En ECi-2 fra Electrocompaniet er alternativ men verker meg å kjøpe noe som er 10-15 år gammelt.

Et av alternativene er også Cambridge 740a - men de HIFI klubbene som jeg har i nærheten har de ikke på lager og de skal fases ut fra Cambridge.(Kan bestilles )

Så alternativet slik jeg ser det er å vente på et kupp på bruktmarkedet på en 10 000kr klassen integrert forsterker som jeg kanskje får for 4-6 000kr. Men da er også hvis og hva, i fohold til klangen hvis jeg kjøper noe annet enn EC og Abrahamsen.

Å gå for effektforsterker og sourround receiver? Er glad i film , denn eutvidelsen kommer helt sikkert etterhvert uansett, men prioriterer stereo og musikk til å begynne med.

Der har jeg lite kunnskap igrunn. Surround er greit til film oh har lyst til å utvide uansett, men ser at prisen også er stopper her. Må nok på en Yamaha 767 for å få en preout funskjon og da er det 2 000kr for ne effektforsterker...blir kanskje litt snaut eller?

Hvis jeg kjører effektforsterker og en forforsterker i for av sourround receiver eller stereo foresterker..Hvilken av de er det som bestemmer lyden, klangen? Er det forforetekeren og receiveren eller effekten har noe å så?

Er dt noen som kan forklare i riktige term hvilken jobb de har og hvordan de kan mikses:

Effekt forsterker
    Forforsterker
    integrertforsterker

Takker for alle svar...og alle svar er velkomne da jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du primært skal bruke det til musikk, og spesielt hvis du har et stramt budsjett, vil jeg helt klart anbefale deg en stereoforsterker, helt klart mest lyd for penga.
    En integrert forsterker er jo bare en forforsterker og en effektforsterker i samme boks, egen pre og effekt er ofte noe dyrere.
    Klangen bestemmes ikke av et spesielt trinn i kjeden, jeg sitter akkurat og prøver ut forskjellige effekteforsterkere her hjemme, og det er helt klart store forskjeller, det samme gjelder for forforsterkere.
    For 6K ville jeg nok ha leita etter en integrert.

Se om du kan få lånt med deg en Primare en gang til, sånn at du får testet den skikkelig, liker du ikke det ville jeg enten holdt øynene oppe etter en Abrahamsen på brukten, eller kjøpt en ECI-2 til 4K, som du finner på finn.
    Bruk eventuelt de 2K du har til overs til å få overhalt forsterkeren hos Dalens, eller lignende sjapper.
    Har du kompiser med forskjellige forsterkere er det jo bare å invitere dem, og forsterkeren, på kaffe en dag, så kan du få testet litt forskjellig og kanskje finne flere kandidater å se etter på brukten.

Uansett: Lykke til.

Newcomer Multitoy sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet Marantz og KEF er en meget god kombo, noe å teste ut :-D

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cayin 252b vil nok også fungere bra.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Her var det mange gode forslag.

Ang. Cambride 840a, den tør jeg ikke kjøpe uten å prøve da jeg har lest flere steder at cambridge føles uinspirert ut. Kan hende den passer men tør ikke kjøpe blindt

Hadde jeg sett denne tidligere idag så kunne jeg deponert på en på HIFI klubben her i Drammen og testet hjemme.
    Men den er interessant ja.

Jeg var på ELkjøp megastore på Slependen i håp om å høre på Abrahamsen igjen. De hadde IQ90 i ustilling men ingen Abrahamsen.
    Men jeg fikk testhørt på en Marantz til ca 11 000kr. Den var ok, ganske varm men føtes litt tilbakelengt. Ingen attack for å skrive det sånt.

KAn nevne også at jeg har hatt XTZ A100 D3 hjemme i noen dager før jeg solgte den videre.

Den var som pioneer, ikke skarp nok..samtidig som den er klumpete og dyp.
    Så den ble solgt videre.

Skal se om jeg får deponert på primare og Cambridge 840 til uken hvis den på brukten ikke blir solgt.

Ellers er jeg på utkikk etter et pent eksemplar av EC eller Abrahamsen på brukten.

Det er flere ECi-2 på brukten som noen nevner her. Mange skryter av denne men jeg er litt redd for å kjøpe en forsterker som da gjerne er 10-12 år gammel.
    Eller bør det ikke være noe å tenke på der?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alder er ingen hindring, mitt kassettdeck er 31 år gammel, spiller som ny.
    Kjøper du Cambridgen kan du jo selge den igjen til samme pris om du ikke er overbevist.
    Skjønner bare ikke helt dette, du vil gjerne betale 6000,- for en forsterker som du ikke helt vet passer høyttalerne, men du vil ikke betale 10K for en du vet passer deg?
    Da jeg skulle ha forsterker hadde jeg et tak på 20K, prøvde Bryston`en og den selger jeg aldrig tror jeg. Har hatt den i 6 år nå, aldrig har jeg tenkt på å skifte den ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Nils.
    Takk for inspill.

Det er ikke sånn at jeg ikke vil/ikke kan.

Alt er prioriteringer.
    Håpet er å kunne kjøpe en jeg er fornøyd men men ikke overstige 6000kr.
    Finner jeg ikke det så øker jeg nok budsjettet.
    Kjøper og nøyer meg nok ikke med noe jeg ikke liker. Det hadde vært å kaste bort pengene.
    Hvis jeg må opp i 10 000kr for å være fornøyd , så gjør jeg det.

Ang. Cambridgen, du har forsåvdt rett der. Kan sikkert selge den til nogenlunde samme pris dersom jeg ikke er fornøyd.

Hørte på en effetforsterker/forforsteker(husker ikke nøyaktig) på hifi klubben tidligere i uken. Tilsvarende en 840a sa selgeren der. De spilte vi på BW CM9. Lyden kombinert med de var veldig bra.
    Da er jeg ihvertfall sikker på at Cambridgen er kraftig nok.
    Samtidig som de er mer tungdrevne enn mine iq90.

Cambridgen er ca 70 km unna meg så kanskje jeg tar meg turen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg er ny på forumet her, men jeg er i samme situasjon som trådstarter.
    Jeg har et par Kef iQ90 som jeg er kjempefornøyd med. Disse blir drevet av Yamaha RXV 767, men jeg ønsker å kjøpe effekttrinn til dette. Jeg har tenkt på rotel rb 1510, rotel 1572 eller Nad C275BEE, har ikke mulighet å teste disse ut for event. kjøp. Så er veldig interssert i å høre hva du ender opp med her.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Nå har jeg kjøpt og sendt depositum på abrahamsen V2. Kjøpte av en på forumet her og håper at denne blir sendt til meg i løpet av dagen.

Jeg kan poste mine erfaringer når jeg fått testet denne ut i noen timer.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny forsterker, blir spennende å høre hva du synes.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt en helg sammen med Abrahamsen v.2 og hattt halvtimer sammenhengene her og der hvor jeg kunne kose meg.

Jeg har hatt surround receivere i tilsvarende prisklasse(10 000kr) og er ikke sammenlingbare når jeg gjelder kvaliteten på lyden.
    Det skal sier at med Pioneer VSX 2020 kunne jeg spille høyrere(som i DB) og det er alt.
    Kontroll, varme, trykket og lydbilde er overlegent på Abrahamsen i forhold til Pioneer.

Når det gjelder ren stereo forsterker , den eneste av de som kommer i nærheten er Primare I21.
    Den var enda en smule skarpere, lysere og greide kanskje å få en mer klang i lyden.

Men Abrahamsen greier å tegne et flott varmt lydbilde, den gir mye mer trykk, skiller godt mellom instrumentene og til og med jeg greier å høre dybde i musikken jeg hørte på.

Selv mine KEFIQ90 greier å trykke slik at hele huset føler også bassen som jeg ikke har greied å få til meg andre komboer.(ikke misforstå dette med at jeg ønsker eller liker monsterbass, noe IQ90 ikke greier uansett)

Jeg var ute etter å kunne føle musikken og få et varmt svevende lydbilde med kontroll og klar klang.
    Abrahamsen greier dette uten at jeg føler at forsterkeren anstrenger seg engang.

Lydnivået er høyt, og høyt nok for enhvert mennesket med normale behov

Jeg har testet med mye forskjellig musikk, alt fra TV kanal til 320kbs mp3 filer avspilt via WD-TV boksen.
    DVs uten DAc så der er det sikkert noen forbedringspotensiale men det tar jeg etterhvert. Akkurat nå er jeg kjempefornøyd med både totalpakken og ikke minst prisen.

Lydbilde og separasjon av instrumenter hørte jeg best på Metallica S&M skiva. Orkesteret var i stuen min Denne digget jeg bare. Det er slik jeg ønsker at det skal være

Negativt:
    LCD displayet er lite og lite lesbart. står du lenger enn 2.5 meter unna så skal ha utrolig godt synd for å se hva som står der.
    Ingen standby??? Det er desverre ingen mulighet å slå av receiveren utenom å slå den helt av med knappen på baksiden. Det er jo DUMT.
    Fjernkontroll er en jernklump. bokstavelig talt. føles som om den er laget av jern, er like tung og firkantet. Denne tok jeg bare batterier ut av og pakket den ned med en gang. Bruker Logitech Harmony 650 istedet for denne.

Positivt:
    Alt det jeg skrev ovenfor
    Nå er versjon v.2.1 i butikkene men denne kan oppgraderes for underkant av 1000kr. Da legger de til en trafo til og oppgraderer softwaren.
    Ifølge de som ha gjort dette så gir denne mer trykk og kontroll i bunn. Jeg ser at dette forlenger levetiden på forsterkeren og all ære til Abrahamsen som gjør dette.

forbehold ang. Primare i21:

denne hadde jeg inne mens mine IQ90 hadde bare spilt i 20timer. Derfor ikke helt rettferdig å sammenligne i og med at jeg vet at lyden på IQ90 har endret seg mye fra de var nye.

En klar anbefaling fra min side og fra mine ører

Newcomer dellnorge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, blir sikkert bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg er fremdeles superfornøyd med forsterkern så den blir i huset

men jeghar noen flere bemerkninger:
    volum går til trinn 60 som er mer enn høyt nok.
    Men je gmå nok opp på trinn 30 for å ha hørbar lyd.
    vil det da si at jeg mangler kraft i bunn?

I forhold til Pioneer VSX-2020 så merker jeg at denne gir en lyd som er mye mer gjennomtrengende i huset. dvs. mer hørbar.

Tidligere for eks. måtte jeg skrue opp veldig høyt i stuen for at det skal kunne høres i annen etasje.
    Nå trenger jeg å skru opp volumen langt mindre for at jeg også skal kunne nye musikken oppe.

Meget fornøyd

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, du spiller nok akkurat like høyt som før, for å høre det i etasjen over, men ren lyd oppleves som lavere, fordi den ikke er full av slitsom støy.
    Du merker det også på at du kan spille så det føles, og samtidig kunne prate med andre i rommet uten å hyle.
    Høres ut som om du har funnet en god match for deg, klin til med en god DAC også, nå, så skal du se.

Gratulerer med nytt anlegg, skulle likt å hørt hvordan det låter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk.

Kjøpte Abrahamsen DAC på elkjøp på tilbud forrige uke, men de vet ikke når de får den inn. Butikken jeg kjøpte den på hadde den ikke på lager(trodde de hadde når jeg betalte i kassen) og sentrallageret er tomt.

Dermed er det uvvist når jeg får denne DAC-en.
    Siden det er en såpass god pris så venter jeg bare. Den dukker opp vel

Neste er å kjøpe en NAS slik at jeg slipper å ha stasjonære pc_en på kontoret på hele tiden

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du nok enda et godt løft i lyden å vente på, bare å glede seg.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av njofra
    Da har jeg hatt en helg sammen med Abrahamsen v.2 og hattt halvtimer sammenhengene her og der hvor jeg kunne kose meg.

Jeg har hatt surround receivere i tilsvarende prisklasse(10 000kr) og er ikke sammenlingbare når jeg gjelder kvaliteten på lyden.
    Det skal sier at med Pioneer VSX 2020 kunne jeg spille høyrere(som i DB) og det er alt.
    Kontroll, varme, trykket og lydbilde er overlegent på Abrahamsen i forhold til Pioneer.

Når det gjelder ren stereo forsterker , den eneste av de som kommer i nærheten er Primare I21.
    Den var enda en smule skarpere, lysere og greide kanskje å få en mer klang i lyden.

Men Abrahamsen greier å tegne et flott varmt lydbilde, den gir mye mer trykk, skiller godt mellom instrumentene og til og med jeg greier å høre dybde i musikken jeg hørte på.

Selv mine KEFIQ90 greier å trykke slik at hele huset føler også bassen som jeg ikke har greied å få til meg andre komboer.(ikke misforstå dette med at jeg ønsker eller liker monsterbass, noe IQ90 ikke greier uansett)

Jeg var ute etter å kunne føle musikken og få et varmt svevende lydbilde med kontroll og klar klang.
    Abrahamsen greier dette uten at jeg føler at forsterkeren anstrenger seg engang.

Lydnivået er høyt, og høyt nok for enhvert mennesket med normale behov

Jeg har testet med mye forskjellig musikk, alt fra TV kanal til 320kbs mp3 filer avspilt via WD-TV boksen.
    DVs uten DAc så der er det sikkert noen forbedringspotensiale men det tar jeg etterhvert. Akkurat nå er jeg kjempefornøyd med både totalpakken og ikke minst prisen.

Lydbilde og separasjon av instrumenter hørte jeg best på Metallica S&M skiva. Orkesteret var i stuen min Denne digget jeg bare. Det er slik jeg ønsker at det skal være

Negativt:
    LCD displayet er lite og lite lesbart. står du lenger enn 2.5 meter unna så skal ha utrolig godt synd for å se hva som står der.
    Ingen standby??? Det er desverre ingen mulighet å slå av receiveren utenom å slå den helt av med knappen på baksiden. Det er jo DUMT.
    Fjernkontroll er en jernklump. bokstavelig talt. føles som om den er laget av jern, er like tung og firkantet. Denne tok jeg bare batterier ut av og pakket den ned med en gang. Bruker Logitech Harmony 650 istedet for denne.

Positivt:
    Alt det jeg skrev ovenfor
    Nå er versjon v.2.1 i butikkene men denne kan oppgraderes for underkant av 1000kr. Da legger de til en trafo til og oppgraderer softwaren.
    Ifølge de som ha gjort dette så gir denne mer trykk og kontroll i bunn. Jeg ser at dette forlenger levetiden på forsterkeren og all ære til Abrahamsen som gjør dette.

forbehold ang. Primare i21:

denne hadde jeg inne mens mine IQ90 hadde bare spilt i 20timer. Derfor ikke helt rettferdig å sammenligne i og med at jeg vet at lyden på IQ90 har endret seg mye fra de var nye.

En klar anbefaling fra min side og fra mine ører
    Takk for din lille "review".

Jeg har nettopp bestillt Abrahamsen V2-up og Kef IQ90 selv, så dette ser lovende ut.
    Forsterkeren vant jeg på auksjon til 5800 kr (ny)! Høyttalerne fikk jeg til 7495 kr. Nye de også.
    Jeg kjøpte også Abrahamnsen V6-DAC hos Elkjøp når de hadde den på tilbud til 1998 kr.

Newcomer Drake-Audio sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KEF og Cambridge er ikke ille sammen det...

Evt. så er Musical Fidelity E-10 veldig bra sammen med KEF.

ECi-2 syns jeg egentlig ble litt buldrete og kjedelig...

Men alle har sin smak...
    Yamaha/Pioneer/Jamo/Paradigm/Sonab/Tascam/LG/Sony

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •