Stereo eller Surroundreceiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo eller Surroundreceiver?

Hei!

Har per idag en Yamaha RX-V567 Surroundreceiver som driver 2stk Yamaha NS-555 Gulvhøyttalere, har også en subwoofer fra XTZ 12".

Det jeg er missfornøyd med er lyden på musikk i høye volum!
    Jeg vet at desse høyttalerne klarer å spille bedre enn dette, så da lurer jeg på om forsterkere kanskje er for svak?

Jeg har bestilt en NAD C326BEE stereoforsterker for å se om jeg klarer å få noe bedre utfra den.

Musikk er herlig å høre på, under normale volum, men når jeg ønsker å guffe mer på, så savner jeg klang, detaljer osv.. Det blir rotete.. Har lurt på om det er bedre med 2stk 10" XTZ isteden for 1stk på 12".

Hva tror dere?
    Jeg er meget fornøyd med oppsettet på film, da blir det vanskelig å forstå at jeg kan få så god lyd fra dette oppsettet, men XTZ subben tar jo seg av alt under 80hz.

Gleder meg til å teste ut NAD'en!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er nokså tungdrevne og jeg ville nok hatt et effekttrinn om du mangler litt headroom. Stereo forsterker er helt klart å foretrekke dersom oppsettet skal brukes til musikk og surroundlyd og forskjellige decodinger ikke er så viktig.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde nok ha ende mer krefter enn hva den NADen du har bestilt har. 2 x 50W på høyttalere med doble 6,5" og følsomhet på 88dB er ikke mye. Men du vil sikkert oppleve et klart løft i forhold til Yamaha receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du burde nok ha ende mer krefter enn hva den NADen du har bestilt har. 2 x 50W på høyttalere med doble 6,5" og følsomhet på 88dB er ikke mye. Men du vil sikkert oppleve et klart løft i forhold til Yamaha receiveren.
    Har du en forsterker å anbefale da?
    I hvilken prisklasse? Og hvor kraftig bør jeg ha?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenAug
    De er nokså tungdrevne og jeg ville nok hatt et effekttrinn om du mangler litt headroom. Stereo forsterker er helt klart å foretrekke dersom oppsettet skal brukes til musikk og surroundlyd og forskjellige decodinger ikke er så viktig.
    Syns at effekttrinn er så stiv pris på.. :/
    Jeg bruker ikke surround på film.. bruker kun stereo med sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd det ikke finnes flere 2.kanals forsterkere med digitale innganger (innebygd DAC) og sub utgang (i alle prisklasser). Da burde man jo fått en mye bedre forsterker for pengene, enn å måtte kjøpe en surround reciever.

Bruker selv en marantz surround reciever idag, selv om jeg bare bruker 2 fronthøyttalere. Har tenkt lenge på å kjøpe en 2 kanals forsterker, men klarer ikke å få bestemt meg for hva jeg skal gjøre..

En mulighet er å kjøpe en tokanals forsterker + DAC, men er litt usikker på hvor mye man evt må opp i pris for at dette skal bli bedre enn en surround reciver til tilsvarende nypris?? Vil en stereoforsterker til f.eks 5000,- + en DAC til 2000,- gi mye bedre lyd enn en surroundreciever til 7000,- (ny pris)
    i stereo?

Vil nok kanskje tro at den subben du bruker med 12" kanskje blir litt treig til musikk, ville kanskje prøvd
    1 eller 2 subber med 8" eller rask 10" istedet, for å se om dette hjelper på musikken.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hydrolift c-31
    Har du en forsterker å anbefale da?
    I hvilken prisklasse? Og hvor kraftig bør jeg ha?
    Skal du ha surround? Det er det første du må bestemme deg for. Hvis ikke, så kan du klare deg med en tokanals forsterker som har sub utgang eller preout. Det er ikke noe poeng å betale for surround biten dersom du ikke behov for det.

Dersom du skal ha surround, så ville jeg ha solgt Yamahaen og kjøpt en brukt receiver som er kraftigere. Det vil også gi deg et løft i forhold til bedre forforsterker og DAC. De delene er ganske dårlige i Yamahaen. Kjøper du en receiver som er 2-3 år gammel, så kan du få en tidligere toppmodell til 5-6k. Da vill jeg ha valgt Pioneer eller Onkyo.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lglinstad
    Synd det ikke finnes flere 2.kanals forsterkere med digitale innganger (innebygd DAC) og sub utgang (i alle prisklasser). Da burde man jo fått en mye bedre forsterker for pengene, enn å måtte kjøpe en surround reciever.
    Har jo kommet en del. Her er noen med innebygget DAC:
    Harman/Kardon HK 3490 Stereoreceiver - Sort

Hegel H70 stereoforsterker - Sort

Primare I22 DAC integrert forsterker - Sort

XTZ Class A100 D3, Sølv/sort Forsterkere | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Hegel H100 USB Integrert forsterker - Sort

Harman/Kardon HK990 Integrert forsterker - Sort

Og du finner ganske mange som har pre-out utgang som du kan bruke til sub. Da trenger du en DAC i tillegg, men du skal ikke betale mye for en DAC som er minst like bra som de som sitter i surround receivere. En Hegel DAC til 2k ville tro er minst på høyden med det meste.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bruker selv en marantz surround reciever idag, selv om jeg bare bruker 2 fronthøyttalere. Har tenkt lenge på å kjøpe en 2 kanals forsterker, men klarer ikke å få bestemt meg for hva jeg skal gjøre..

En mulighet er å kjøpe en tokanals forsterker + DAC, men er litt usikker på hvor mye man evt må opp i pris for at dette skal bli bedre enn en surround reciver til tilsvarende nypris?? Vil en stereoforsterker til f.eks 5000,- + en DAC til 2000,- gi mye bedre lyd enn en surroundreciever til 7000,- (ny pris)
    i stereo?

Vil nok kanskje tro at den subben du bruker med 12" kanskje blir litt treig til musikk, ville kanskje prøvd
    1 eller 2 subber med 8" eller rask 10" istedet, for å se om dette hjelper på musikken.
    Ja, men dersom jeg bytter ut 12 med 2stk på 10, så er jeg litt redd for å miste dyb-bass følelsen under film, om du skjønner hva jeg mener..
    Er liksom redd for at 10" ikke kommer til å gi meg det trykket jeg har nå..
    Men som du sier, så virker den litt treg på musikk når jeg guffer på volum..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det? En sub blir ikke tregere fordi den har større element. Bass låter ikke kjapt. Derimot kan det hende at elementet har svakheter eller at det mangler krefter, men sjansen for det er neppe stor. En større sub vil sette mer luft i bevegelse og kan derfor være mer utfordrende å få til i et rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenAug
    Ps, hvordan ser man at de er tungdrevne?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo kommet en del. Her er noen med innebygget DAC:
    Harman/Kardon HK 3490 Stereoreceiver - Sort

Hegel H70 stereoforsterker - Sort

Primare I22 DAC integrert forsterker - Sort

XTZ Class A100 D3, Sølv/sort Forsterkere | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Hegel H100 USB Integrert forsterker - Sort

Harman/Kardon HK990 Integrert forsterker - Sort

Og du finner ganske mange som har pre-out utgang som du kan bruke til sub. Da trenger du en DAC i tillegg, men du skal ikke betale mye for en DAC som er minst like bra som de som sitter i surround receivere. En Hegel DAC til 2k ville tro er minst på høyden med det meste.

Takker for bra svar, var flere av disse forsterkerne jeg ikke hadde sett på tidligere.

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps, hvordan ser man at de er tungdrevne?
    Med 88db følsomhet så er de litt tungdrevne. Øker følsomheten med 3db på høytalerene så trenger du bare halvparten så kraftig forsterker for å spille like høyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det? En sub blir ikke tregere fordi den har større element. Bass låter ikke kjapt. Derimot kan det hende at elementet har svakheter eller at det mangler krefter, men sjansen for det er neppe stor. En større sub vil sette mer luft i bevegelse og kan derfor være mer utfordrende å få til i et rom.

Godt mulig du får 12" sub som passer bra til musikk, men de jeg har hørt passer bedre til film enn til musikk.

Har selv en audio pro ace bass2 (som har 3 mindre elementer) og husker denne fikk bra i test, også fordi den var rask på musikk. Dette er en eldre sub,
    så godt mulig det har skjedd mye de siste årene...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mean69
    Med 88db følsomhet så er de litt tungdrevne. Øker følsomheten med 3db på høytalerene så trenger du bare halvparten så kraftig forsterker for å spille like høyt.
    Kan denne effektforsterkeren gjøre jobben for meg?
    XTZ-AP100

Da kan jeg vel beholde surroundreceiver isteden for stereo?

Newcomer kRisi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kRisi
    Vil denne forsterkeren sørge for at jeg får fullt utbytte av høyttalerne?
    Går jo an, men prøver nå først med den jeg har bestilt, så angrer jeg bare på kjøpet dersom jeg ikke blir fornøyd. Men er det bedre å beholde surroundforsterkeren og istedenfor kjøpe et effektrinn?

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil denne forsterkeren sørge for at jeg får fullt utbytte av høyttalerne?
    Går jo an, men prøver nå først med den jeg har bestilt, så angrer jeg bare på kjøpet dersom jeg ikke blir fornøyd. Men er det bedre å beholde surroundforsterkeren og istedenfor kjøpe et effektrinn?
    Tror nok det, har ikke så mye peiling om akkurat hvor mye de må ha. Mange som har mer peiling her på forumet, men tror det skal gå fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kRisi
    Tror nok det, har ikke så mye peiling om akkurat hvor mye de må ha. Mange som har mer peiling her på forumet, men tror det skal gå fint.
    Får se hva NAD'en jeg har bestilt har å by på, enn kan prøve produktet og deretter angre sant? (uten skader seff)

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får se hva NAD'en jeg har bestilt har å by på, enn kan prøve produktet og deretter angre sant? (uten skader seff)
    Ja, viss du har kjøpt varen på internett og sier ifra før 14 dager har du angrerett. Her er en del info: Angrerett - Forbrukerportalen

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •