Tar forsterkere for mye strøm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tar forsterkere for mye strøm?

Ettersom forsterkere tydeligvis legger beslag på en del strøm, lurer jeg på om ikke dette blir litt av en belastning for strømkretsen i huset de er koblet på? Spesielt hvis det er flere strømsugne komponenter tilkoblet samme krets?

Kan tenke meg det er en del som har problemer med sikringer som går osv..hva kan gjøres med dette?

Og: Hvis man kjøper et strømfilter/overspenningsvern fra monster som er beregnet på å ha alle hjemmekinokomponentene tilkoblet samtidig, og denne saken igjen bare er koblet til en enkelt stikk kontakt, vil ikke dette omtrent uansett gå skeis?

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, formoder at jeg kan svare deg selv om det ikke er ansikt til ansikt

belastningen blir stor, ja, og sikringer kan lett gå dersom du ikke har en høyere ampere eller en treg sikring (som er det letteste når du har et hus som allerede har lagt opp strømnett). det kan derimot fungere hvis det totale strømtrekket fra komponentene ikke overgår det som leveres til rommet. hvis du ikke skrur på alle komponentene samtidig (venter noen sekunder mellom hver komponent), vil det kunne fungere (fungerer her his jeg skrur på komponentene med omhu) fordi du da ikke får en så høy "peak" som hvis alt skal på samtidig omtrent.

jeg blåste dog automatsikringene 2-3 ganger forleden dag, da jeg skrudde på komponentene rett etter hverandre (det er 10 ampere her). dette løses med en treg sikring fikk jeg vite av elektrikeren jeg snakka med.

det blir akkurat det samme med opplegget til monster (hvis ikke jeg tar helt feil?).

tar forbehold for eventuelle trykkfeil

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Treg sikring er en "fordel", men automat sikringer er "raske".... :roll:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teoretisk sett: hvis du skal ha en enkel forsterker som skal kunne ta sikringen på en 10A sikring, må den være på 2x660W i 8 phm. Da snakker jeg i gjennomsnitt vanlig ringkjerne.

Def:
    En 10A kurs = 220V * 10A = 2200W. Spenning (V) kan variere litt, men dette er et gjennomsnittlig tall som ikke er helt feil.
    La oss si at vi har en forsterker som trekker 2200W fra strømnettet. Effektiviteten til denne er ca 60%. Dvs. de resterende 40% forsvinner som varme. I beste fall kan en regne med 70% effektivitet, men da med veldig høy forvrengning. Holder oss derfor til 60%.

2200W * 0,6 = 1320W som forsterkeren effektivt kan utnytte. Har du en tokanals forsterker blir dette 1320W / 2 = 660W. Da snakker vi "ekte" watt. Ikke "music power", "peak" eller noen av disse andre "luremålestandardene".

Så med andre ord skal du ha ganske kraftig utstyr for å ryke en ussel 10A sikring. Med mindre du har et par oljeovner stående på samtidig da

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var i allefall ikke noe problem å ta automatsikringene

dette kommer selvfølgelig av at alt trekker mye mer strøm akkurat i startfasen. det er forøvrig 2 x 1,5mm² som går inn til rommet.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vito
    det var i allefall ikke noe problem å ta automatsikringene

dette kommer selvfølgelig av at alt trekker mye mer strøm akkurat i startfasen. det er forøvrig 2 x 1,5mm² som går inn til rommet.
    Ja. det er vel startfasen som er den kritiske.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...takk for mange oppklarende ord Jeg antar at det skal mer forsterkerkraft til enn jeg trodde på forhånd!

Uansett, jeg lurer fortsatt på hva som vil skje om man benytter et såkalt strømfilter/overspenningsvern fra for eksempel monster. Her vil man jo kunne koble på 8-10 kontakter samtidig; receiver, forsterkere, tv, dvd-spiller + + , og siden denne konstruksjonen igjen kun er tilkoblet en enkelt stikk kontakt må det vel nødvendigvis bli problematisk hvis man bruker alle komponentene samtidig? I så fall blir jo hele poenget med denne typen innretninger litt bortkastet...

I nye hus og leiligheter er dog vanlig å innstallere 400 volts nett istedenfor det gamle 220 volts systemet, noe som skal tåle langt høyere belastning før det går galt.

Jeg er imidlertid ikke så sikker på hvor lurt det er å benytte seg av såkalte "trege sikringer" som det nevnes her, da disse visstnok er basert på gammel teknologi og vil kunne føre til varmgang i ledninger og dermed økt risiko for brannfare eller kortslutninger. De vanlige sikringene ryker jo da dem gjør nettopp for å forhindre denne typen overbelastning på strøm- og ledningsnettet i huset!

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trege sikringer er bygd for å kunne tåle mer i en ørliten periode, såkalt peak, dvs. at de er litt mindre ømfintlig enn vanlige sikringer, noe som også kan gjøre de mer "farlige". men tar man begrepet "peak" i betrakning, så betyr det at det ikke skal trekkes mye strøm lenge før sikringen går allikevel.

hvis du har mer enn to hender kan du mao. slå på f.eks 3-4 rotel efektforsterkere på en gang uten at sikringen går (la oss si de peaker på 600 watt og trekker det med en gang du skrur de på), men du kan ikke la de kjøre på 600 watt særlig lenge (jeg veit ikke hvor lang tid det er snakk om, men hvis sikringene er tro mot "peak" begrepet, så skal det ikke være snakk om mer enn maks noen sekunder).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel ja. I så fall kan det jo være en kjekk innretning. Men jeg skjønner ikke dette at de drar mest strøm med en gang man skru dem på, da står dem vel bare i stand-by-modus? Er det ikke når du virkelig guffer på alle høytalerne med masse volum at de bruker mest?

Og hva er dette med at forsterkere burde "varmes opp" før man setter igang "økten"? Hvor lenge skal man i så fall oppvarmingen pågå, og gjelder dette alle typer receivere, effektforsterkere osv? Hehe..jeg synes det hørtes litt rart ut, og tar gjerne i mot forklaringer

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis sikringene er litt slitte, trenger du ikke 2x 660 watt i 8ohm eller va du nå sa for å sprenge en sikring på 10 amp...

En forsterker kan trekke ganske så mye strøm ved påslag og om man spiller høyt...

Husk at selv om en trafo er på si 500VA kan den trekke mer enn 500 watt fra strømnettet uten problemer...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at selv om en trafo er på si 500VA kan den trekke mer enn 500 watt fra strømnettet uten problemer...
    Åssen får du til det?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Hvis sikringene er litt slitte, trenger du ikke 2x 660 watt i 8ohm eller va du nå sa for å sprenge en sikring på 10 amp...
    Nå skrev jeg TEORETISK sett. Det betyr ikke nødvendigvis at det stemmer 100% med virkeligheten.

Men som jeg skrev, en ringkjerne-forsterker som skal kunne levere ca 2*660W max, med en virkningsgrad på ca 60% må trekke ca 2200W fra nettet. Teoretisk sett.....

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva kan da en trafo på 1000 vA trekke?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1000 VoltAmpere = 1000WATT maks strømforbruk.
    Det er hva den kan trekke fra nettet, men ikke hva den kan omdanne til effektiv strøm ut til høyttalerene.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt på hvor mye strøm kondensatorene "trenger" for å fylles opp?

Cayinen min sprenger av og til sikringene i huset fordi jeg har raske automatsikringer og rask sikring i forsterkeren.
    Kondensatorene trekker mye strøm for å fylles opp raskt og sikringen går....

1000VA er ikke maks strømforbruk....Ingen som har hørt at forsterkeren "peaker" ved påslag????

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne dere ikke regne på strømforbruk på en reel effektforsterker?
    F.eks Rotel 1075:

"This THX-certified multi-channel power amplifier delivers 120 watts (all channels driven), thanks to a power supply composed of a generous 1,500 VA toroidal transformer and eight 10,000 µf British-made Slit Foil capacitors. 20 output devices, each of which is rated for 130 watts and 15 amperes of current capability, make full use of the supply ’s potential."

Finnes det forresten noe utstyr til å ha mellom stikkontakten til effekttrinnet og veggkontakten som måler strømforbruk kontinuelig?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kenti; om du vet hva en kondensator er for noe?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikringer av gamletypen er gode greier. kjører lett datamaskin, anlegg og 2500watt vifteovn på 10A.

men de fleste store amper har vel en form for softstart...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Effektiviteten til denne er ca 60%. Dvs. de resterende 40% forsvinner som varme. I beste fall kan en regne med 70% effektivitet, men da med veldig høy forvrengning. Holder oss derfor til 60%.
    ingen AB konstruksjon gir 70% effektivitet iallefall. halvparten er mer realistisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..... men uansett går til syvende og sist 100 prosent av den elektriske energien som går inn i en forsterker over til varme.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •