Anbefale ny, billig surr.receiver med hdmi, eller brukt, tidligere toppmodell uten hd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefale ny, billig surr.receiver med hdmi, eller brukt, tidligere toppmodell uten hd

Heisann,
    min bror har spurt meg om hjelp til sin gryende hjemmekino. Nyinnkjøpt tv (har ikke valgt ennå), qln 603 frontht, resten mangler. Det skal være i kjelleren, med flisgulv og harde vegger, i kortenden av et langt rom (ht spiller fra langvegg mot langvegg, så selve kvadraten kinoen er i blir meget liten, men et stort rom ved siden av kinoen).

Jeg ser for meg det kan bli litt utfordringer for receiveren med kalibreringen pga harde vegger, hardt gulv, stort rom m.m.
    Mine forslag til løsninger blir stort sett avfeid med et eller annet om ungene, kjerringa eller budsjett, så å foreslå teppe i hele rommet vil neppe bli aktuellt.

Mitt spørsmål da er- hva ville dere kjøpt, en ny receiver til 3K, eller en gammel, tidligere toppmodell med masse kraft, som takler de fleste formater, men som ikke har hdmi?

Jeg tenker:
    - Med kun ps3 som kilde kan den fint gå rett i tven med hdmi kabel, og lyden optisk til receiveren.
    - Mere kraft gjorde forskjell på mine gamle Dali 104, det kan sikkert gjøre mye for qln 603 også.

Men,
    - en ny receiver takler alle de nyeste formatene
    - har siste versjoner av romkorreksjonsprogram og kan takle et vanskelig rom bedre?

Hva tenker dere? Tar jeg feil ang. at nyere, biligere receivere har mye bedre romkorreksjon enn feks 6-8 år gamle receivere?
    Hva ville dere gjort?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveten vil forøvrig bli brukt mest til film og spill, ikke kritisk musikklytting.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde gått for en yamaha 667 eller noe sånt, den får du vel for 2500,- og har pre out om han skulle ønske mer effekt. HDMI er jo veldig greit, om han ikke liker å tukle mye med kabler da, om han skal ha noe pc kilde på også, så er det en fordel å ha hdmi, om han ikke har en dac som han kan kjøre ut fra usb på pc. Se på finn.no, er utrolig mye bra man kan få idag av både nytt og brukt, men om han ikke er noe spesielt kritisk til musikk tror jeg nok han blir fornøyd uansett.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,
    takk for tipset.

Men hva synes dere om utvilklingen i romkorreksjon de siste årene, har det skjedd så mye at en billig ny receiver er mye bedre enn en gammel toppmodell?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bumpetibump

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hav du tenker og trenger helt men Onkyo 609 til kr 2495 hos lefdal denne uken er rasende billig for å være en ny modell.

Onkyo 7.1 receiver TX-NR609 (sort) - Lefdal

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, men jeg har spurt flere ganger nå hva folk vil anbefale av en gammel toppmodell versus en ny billig receiver. Om du ikke skjønner hva jeg spør om har du ikke lest tråden eller så er det noe galt med min formulering av spørsmålet.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    Takk for tipset, men jeg har spurt flere ganger nå hva folk vil anbefale av en gammel toppmodell versus en ny billig receiver. Om du ikke skjønner hva jeg spør om har du ikke lest tråden eller så er det noe galt med min formulering av spørsmålet.
    Dette kommer jo litt an på hva du mener med "gammel" da - fjorårets,eller 5 år gammel?

Det kommer jo også litt an på hva du trenger(hdmi 3D osv),og blant hvilke merker det er snakk om! Noen modeller har vel vert større "hiter" enn andre!

Når det er sagt,så er det nok liten tvil om at f.eks en to år gammel toppmodell ala Yamaha 3900, Pio LX 82, Onkyo 5007 osv... er MYE bedre på ren lydkvalitet enn en ny receiver til 3k :-D

Så nå at du tenkte på det "virkelig gamle" uten Hdmi - tror jeg hadde gått for en litt nyere modell - f.eks en av modellene jeg nevnte over her,eller et år eldre modeller - dem kan man gjøre en brukbar handel på!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for svaret.

Som nevnt i første post er det snakk om gamle modeller uten hdmi, 6-8 år gamle.

Takk for tipset!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke kjøp uten HDMI

Hei,

Jeg ville ikke kjøpt en receiver uten HDMI, da ender du fort opp med kabelspagetti. Det er lurt å bygge noe som kan brukes i mange år fremover. Kjøp helst en receiver som har pre-out slik at broren din kan koble på en effektforsterker senere når oppgraderingssyken herjer.

/D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •