Usikker på om jeg skal beholde Onkyo 609. Så hvilket alternativ anbefales?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow Usikker på om jeg skal beholde Onkyo 609. Så hvilket alternativ anbefales?

Det er litt vanskelig å forklare. Det er vel den mer ubestemmelige faktoren. Noe man bare føler.

Så hva anbefaler dere?

Jeg har fortsatt denne listen over kandidater:
    Denon AVR - 1912
    Yamaha RX - V671
    Pioneer VSX - 921
    H/K AVR 160

Noen som har lyttet til disse?

Hva skal jeg bruke receiveren til? 80% film, og resten musikk. Musikk sjangre er alt fra klassisk til techno/electronica.

Jeg vet at det finnes mange kunnskapsrike entusiaster her. Vet også at når alt kommer til alt så er det ens egne ører og stil som bestemmer, men allikevel, det er verdt å lytte til gode råd :-D

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja

Hvilke høyttalere er det den skal drive?
    Mangler vel linjeutganger på den gjør det ikke?

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hatt den du har, P921 og Y771 den siste mnd. Nå har jeg P lx83 men tror jeg skal bytte tilbake til Onkyo igjen. Den jeg var mest fornøyd med unntatt noe sw problemer. Sterkest av de 3 og beste app på tlf. Like greie O og Y på nettverksdelene. Pioneerene klart dårligst på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borabora
    Hatt den du har, P921 og Y771 den siste mnd. Nå har jeg P lx83 men tror jeg skal bytte tilbake til Onkyo igjen. Den jeg var mest fornøyd med unntatt noe sw problemer. Sterkest av de 3 og beste app på tlf. Like greie O og Y på nettverksdelene. Pioneerene klart dårligst på dette.
    Hva synes du om lyden på P921?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Hvilke høyttalere er det den skal drive?
    Mangler vel linjeutganger på den gjør det ikke?
    Jeg har et sært og "uvanlig" oppsett når det gjelder høyttalere. Jeg har små satelitthøyttalere fra Jamo, A305, og en stor senter fra Jamo, C600 serien, og en aktiv sub også fra Jamo. Jeg har ikke så veldig stor plass, og kan ikke spille skikkelig høyt pga at jeg bor i leilighet. Men høyttalerne jeg har har overraskende god kvailitet. Derfor jeg har beholdt dem :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen god grunn til å skifte ut receiveren hvis du fortsetter å bruke disse høyttalerne. Planlegger du derimot å bytte de ut, er det vel greit å bytte forsterker på forhånd, men ingen av de du nevnte er nevneverdig bedre (eller dårligere) enn Onkyoen.

Har kun personlig erfaring med Onkyoen og Denonen i denne prisklassen. Onkyo er mye mindre knotete, og bedre på det meste, etter min mening. Yamaha har jeg kun erfaring med en noe dyrere, men også noe eldre modell; RX-V1900. Den er jeg godt fornøyd med.

Er du ute etter å eksperimentere i denne prisklassen, tror jeg tips fra folk flest blir like givende som å velge en i blinde. Høyttalervalg- og kombinasjon, lytterom og smak påvirker og varierer stort. Eneste du blir klokere av her er nok erfaring :-)

Edit: Hva er du misfornøyd med? Lyd? Brukervennlighet? Noe utover "det ubestemmelige" må det da gå an å sette fingeren på? Forsøkt å tweeke oppsettet i 609en til å bedre passe din smak?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skrivefeil
    Ser ingen god grunn til å skifte ut receiveren hvis du fortsetter å bruke disse høyttalerne. Planlegger du derimot å bytte de ut, er det vel greit å bytte forsterker på forhånd, men ingen av de du nevnte er nevneverdig bedre (eller dårligere) enn Onkyoen.

Har kun personlig erfaring med Onkyoen og Denonen i denne prisklassen. Onkyo er mye mindre knotete, og bedre på det meste, etter min mening. Yamaha har jeg kun erfaring med en noe dyrere, men også noe eldre modell; RX-V1900. Den er jeg godt fornøyd med.

Er du ute etter å eksperimentere i denne prisklassen, tror jeg tips fra folk flest blir like givende som å velge en i blinde. Høyttalervalg- og kombinasjon, lytterom og smak påvirker og varierer stort. Eneste du blir klokere av her er nok erfaring :-)
    Erfaringer er viktig, og alltid verdt å lytte til. Det kan godt hende jeg vil bytte ut høyttalere etterhvert. Spesielt de to foran, med noe gulvstående.
    Når jeg kjøper noe nytt, liker jeg alltid å ha albuerom, slik at receiveren har fremtidig potensiale.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVenthusiast
    Hva synes du om lyden på P921?
    Grei nok, bedre enn den HK jeg hadde før, 255. Men Onkyoen er bedre på alle måter ellers, særlig angående effekt og hvor lettvint ting er. Pioneer sine produkter henger 2 år etter, minst.
    Av de jeg har prøvd som du nevner er alternativer har du den som er mest fremtidsrettet og sterk iallfall.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du vil ha albuerom så er yamaha best siden de har rimelige modeller med pre out noe du kan trenge. Pre out til ekstra effekt altså. Yamaha går for å være veldig god på film, men litt fyldig og mindre detaljert på musikk enn f.eks onkyo og pio, så det er nok en smakssak.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går i disse dager og tenker på å bytte ut min Yamaha RX-V667, Det blir Yamaha sitt alternativ til 609 som du har idag. Fordelen kontra din Onkyo er jo at denne har Pre-out, slik at du kan oppgradere med effektforsterker senere ved behov.

Jeg kan gjerne bytte med din Onkyo, siden jeg har tenkt å bytte til Onkyo i kinoen pga matching med høyttalerne der.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har hatt 609 et par ganger.... Så må jeg bare spørre. Kan hende det er noe galt med min receiver. Føler meg ganske teit som spør om dette, men det får så være 8)
    Hvor mange klistremerker var det på dine Onkyo 609 da du fikk dem?
    Når min receiver blir varm så er det en litt "sur" lukt i området rundt den. Det er ikke den normale og ok lukten man får fra nye komponenter eller elektroniske produkter generelt.

Som sagt, stiller disse spm fordi det kan være jeg har fått en receiver med noen feil, eller et B produkt. Eller så kan det hende alt er ok og jeg er bare superfølsom på lukt og tror at alle nye produkter kommer med klistremerker på seg :-D

Dere må alle meg unnskyldt for denne mld, men jeg vil bare eliminere evt. feil 8)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har hatt 609 et par ganger.... Så må jeg bare spørre. Kan hende det er noe galt med min receiver. Føler meg ganske teit som spør om dette, men det får så være 8)
    Hvor mange klistremerker var det på dine Onkyo 609 da du fikk dem?
    Når min receiver blir varm så er det en litt "sur" lukt i området rundt den. Det er ikke den normale og ok lukten man får fra nye komponenter eller elektroniske produkter generelt.

Som sagt, stiller disse spm fordi det kan være jeg har fått en receiver med noen feil, eller et B produkt. Eller så kan det hende alt er ok og jeg er bare superfølsom på lukt og tror at alle nye produkter kommer med klistremerker på seg :-D

Dere må alle meg unnskyldt for denne mld, men jeg vil bare eliminere evt. feil 8)
    Husker faktisk ikke hvor mye det var. :s
    Ikke merka noe på lukt osv på min iallfall.
    Ble veldig varm etter første oppdateringen jeg kjørte på den, ikke noe mer etter det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker faktisk ikke hvor mye det var. :s
    Ikke merka noe på lukt osv på min iallfall.
    Ble veldig varm etter første oppdateringen jeg kjørte på den, ikke noe mer etter det.
    Ingen klistremerker på min. Alle bildene jeg har sett av den på Internett har et stort merke foran under displayet og et par merker oppå.

Uansett. Har du sett den aleminiumsfargede utgaven med blått display? Hvis ja, hvordan er den i forhold til den sorte?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen klistremerker på min. Alle bildene jeg har sett av den på Internett har et stort merke foran under displayet og et par merker oppå.

Uansett. Har du sett den aleminiumsfargede utgaven med blått display? Hvis ja, hvordan er den i forhold til den sorte?
    Nei, kun svart jeg har sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føles helt feil at jeg må ha på lydvolum "73" for at en vanlig DVD skal virke bra lydmessig... Dårlig power Onkyo?

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føles helt feil at jeg må ha på lydvolum "73" for at en vanlig DVD skal virke bra lydmessig... Dårlig power Onkyo?
    Onkyo burde vel gi mest power av forsterkerne i dette prissjiktet?... med tanke på at den trekker 610w fra strømnettet.

Newcomer HFidelity sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres rart ut at du må opp på 73, har selv en 508 på klipsch rb61, 508 er vel en del svakere men når jeg kommer opp på 60 er det så høyt at jeg blir redd for at noe skal svi seg..

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jøss

Sikker på at det ikke er noe feil med innstillinger da?

Og koblet riktig har du vel også gjort?

609 kommer også med kalibrering? Hva sier innstillingene etter at du har kjørt den?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Sikker på at det ikke er noe feil med innstillinger da?

Og koblet riktig har du vel også gjort?

609 kommer også med kalibrering? Hva sier innstillingene etter at du har kjørt den?
    Alle innstillinger skal være ok. Crossover er riktig, og alle HDMI porter er riktig. Onkyo har ingen innstillinger for høyttaler størrelse (Large, Small). Så jeg regner med at alt er ok... For mange år siden opplevde jeg enda verre ting med en Pioneer receiver. Jeg måtte opp mot 0 nivå eller + nivå for å få god nok lyd. Derfor jeg har litt "problemer med Pioneer" generelt sett. En liten digresjon, men muligens alle øst-asiatiske produsenter er slik?

Jeg har ikke benyttet meg av Audessy automatisk kalibrering av lydvolum, da dette har fått en så som så omtale både her og der.

Jeg har kjørt minus db på alle høyttalere under manuell kalibrering. Ingen er over -5 db. Muligens det gjør det...?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør romkalibrering så blir lyden bedre.
    OG angående volum har vel ikke mye å si. 82 er oppgitt som thx referanse. Jeg lå på det samme som deg omtrent. Mellom 60-82 litt avhengig av hva slags film og kilde.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •