Gå for en dyr surroundreciever eller en billigere og bygge ut med effekt i ettertid?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gå for en dyr surroundreciever eller en billigere og bygge ut med effekt i ettertid?

Jeg har kjøpt meg et par Klipsch RF-82 på tilbudet til Elkjøp (5000,-). Samtidig så bestilte jeg en Onkyo TX-NR3008 surround reciever fordi jeg syntes 8800,- var en god pris for denne, spekket med funksjoner og forhåpetligvis nok guffe til å utnytte potensialet i rf-82 uten effektforsterker.
    Men fikk akkurat telefon fra elkjøp om at de ikke klarer å levere forsterkeren likevell. Så da lurer jeg på hva jeg skal gjøre.

Sånn jeg ser det har jeg 2 alternativer. Enten kjøpe en annen kraftig reciever, eller en vesentlig billigere + en effektforsterker. Problemet jeg kan tenke meg her er redusert lydkvalitet pga billigere komponenter etc. Men vil jeg høre det..?
    Hvor stor er forskjellen? Selv om dette blir subjektivt..

Hva anbefaler dere? Selv om jeg bare har et stereo oppsett nå, så er det surround reciever som blir aktuelt for meg, da jeg kommer til å bygge ut til surround etterhvert.

Da jeg kunne få nr3008 for 8800,- så er det 9000,- jeg setter som øvre grense. Har dere noen spesifikke anbefalinger? Sett litt på Yamaha RX-V2067 og RX-V3067 f.eks.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nevnte receiverne er veldig gode, men om du planlegger å bygge ut til 5.1 eller 7.1 (krever enda mer) blir det ofte bruk for mer effekt selv på dyrere receivere - dersom du virkelig skal dra på volumhjulet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja akkurat.. Skal ikke utelukke at jeg hadde kommet til å kjøpt en effektforsterker til frontene uansett hvilken forsterker jeg hadde gått for. Men lurer bare da på om jeg likesågodt kunne kjøpt en billigere reciever siden jeg ikke trengte å tenke på effekten i denne lenger da...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å si da jeg selv bare har en rimelig receiver, men jeg tror ikke du vil høre enorm forskjell fra en receiver til 4k + effekt, enn en receiver til 8k + effekt. Forskjellen er helt sikkert der i form av bedre komponenter som dac osv, men hvor mye det betyr i praksis vet jeg ikke. Forhåpentlig har noen andre svaret

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

9000 på surround.no

Hei. 3008 fås til 9000kr på surround.no

Husk at det heller ikke bare er kraft som endrer seg når man beveger seg oppover prisskallaen. Nevner blant annet XT32 romkorreksjon som er på 3008. Til prisen er dette et meget godt kjøpt! Ellers har jo avshop hyggelig pris på YAMAHA RX-V3067 til 10K.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er uten tvil hvertfall ;

Bruk så mye som mulig på receiveren!!

(også bruker du enda mer på effekt senere :P)

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg heller litt ekstra penger i reciever når du først kjøper, og heller ta effekt på sikt. Da får du flere tilkoblingsmuligheter, bedre digitalkort og mer omfattende romkorreksjon. Sistnevnte vil gjøre underverker i stuen din. Du får også ofte 7 analoge utganger, slik at alle kanaler kan kjøres med ekstern effekt etterhvert. Vil anbefale Nad da disse har MDC-oppbyggning. Da kan du oppgradere digitalkortet når neste generasjon kommer, istedet for å kjøpe helt ny reciever!

F.eks denne!

Nad T757 som er den rimeligste nad recieveren med MDC Denne har desverre ikke digital korreksjon, men likevel et godt kjøp.

Hadde selv T785HD tidligere, og var svært fornøyd med den! Heldigvis har de kommet med noen innenfor "normalt" budsjett også

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja man kan bruke penger på å utvide i det vide og i det brede.

For å stille det i et litt annet perspektiv da. Uten at det blir avgjørende på noen måte.
    Hvor langt ned i forsterker seriene kan jeg gå, før jeg ikke kan ha det artig med RF-82'ene? Tenker da på effekten.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke gått noe lavere en 8XX serien til Onkyo på de

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som taler imot dyr receiver er:

- Effekten du får pr krone er lav i forhold til en effektforsterker

- Min erfaring er at det finnes effektforsterkere som passer enda bedre lydmessig til Klipsch enn samtlige recievere som selges i Norge, klasse a, hybridforsterkere og noen klasse ab også.

- Om 5 år vil effektforsterkere holde sin verdi godt, mens receiveren vil være verdt en brøkdel av nypris da den mangler nye funksjoner.

Noe å tenke over =)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

onkyo

Jeg har en Onkyo 5007. bøtter med kraft og bra til og spille stereo.
    Dette er en 9.2 reciver så du kan og biwire frontene og fortsatt ha precense foran

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt en Yamaha\Harman Kardon receiver til 3-4000kr. Deretter en effektforsterker(Emotiva f.eks) evnt noe brukt

Newcomer Gaute7 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz skal visst være en bra match! blande topp tre til klipsch.

Hva med Marantz SR6005 Kampanjepris! - Bass Brothers AS denne da f.x ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt det laveste steget receiver som gir deg de features, prosessering, og tilkoblinger du trenger, og deretter puttet effekt på frontene når behovet melder seg. De andre kanalene leverer kun neglisjerbar effekt og greier seg godt når receiveren er avlastet fra å jobbe med frontene.

Da kan du benytte effekttrinnet i et stereo-oppsett også hvis du skaffer en forforsterker med pass-though.

Har selv kjørt et slikt opplegg med stort hell, men for tiden er det røreffekt som gjelder i stereo. Rør er ikke så anvendbart til filmlyd, så nå gjør receiveren jobben selv.

Lykke til !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •