"Bi-ampe" senter høytaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Bi-ampe" senter høytaler

Skriver bi-ampe i klammetegn fordi det jeg vurderer er egentlig å bruke to like senterhøytalere, så det derfor "bi-ampe" :-).

Lurer på om følgende fremgangsmåte vil lykkes; ta pre-out for senterkanalen på receiveren via en Y-splittkabel som så går til inngangene (høyre og venstre) på en stereo forsterker, som deretter sender høyre og venstre kanal til hver sin identiske senter høytaler?

Synspunkter? Eller bedre forslag? Receiveren er en Sony STR-DA5400ES.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Skriver bi-ampe i klammetegn fordi det jeg vurderer er egentlig å bruke to like senterhøytalere, så det derfor "bi-ampe" :-).

Lurer på om følgende fremgangsmåte vil lykkes; ta pre-out for senterkanalen på receiveren via en Y-splittkabel som så går til inngangene (høyre og venstre) på en stereo forsterker, som deretter sender høyre og venstre kanal til hver sin identiske senter høytaler?

Synspunkter? Eller bedre forslag? Receiveren er en Sony STR-DA5400ES.
    Det vil vel i prinsippet fungere utmerket det,men da blir det utrolig viktig å få lik avstand fra begge senterhøyttalerne og til sweetspot!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar! Ja, skal være nøye med avstandene. Har målt opp avstandene og kjørt romkorreksjon i etterkant nå, tidligere plasserte jeg bare høytalerne og kjørte romkorreksjon. Innbiller meg at lyden er litt bedre nå, kanskje placebo.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du tenkt å plassere disse to senterhøyttalerne?

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hvordan har du tenkt å plassere disse to senterhøyttalerne?
    Jeg hadde tenkt å plassere de helt ved siden av hverandre. Oppsettet blir med projektor og ca 4,5 m fra sweetspot. Regner med at de vil oppleves som én lydkilde...

Men har ikke stereo forsterker enda, vurderer å kjøpe en på brukt'en. Prosjektet blir nok ikke realisert før om ca. 1 mnd. Kan gi status da, he-he.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er skrevet om dette i mange tråder, fungerer utmerket når man ikke har plass til en senter av samme type som man bruker som fronter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Stereoforsterker på to senterhøyttalere burde funke greit ja med y-split signal..

Jeg lurer derimot på om det blir stilig å koble opp to senterhøyttalere til upa-1?
    Tenker da på yamaha ns-c444
    Vil dette funke greit? Senteren er på 6 ohm, vil forsterkeren da slite med 3ohm på 2 stk ns-444?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bi-amping av senter

Slenger meg på her:

Finnes det recievere til under 20k som har mulighet for bi-amping av senterhøytaler? Rart hvis ikke den viktigste høytaleren i et hjemmekinooppsett kan bi-ampes når høyre og venstre fronthøytalere kan det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    Slenger meg på her:

Finnes det recievere til under 20k som har mulighet for bi-amping av senterhøytaler? Rart hvis ikke den viktigste høytaleren i et hjemmekinooppsett kan bi-ampes når høyre og venstre fronthøytalere kan det.
    men da er det jo fronthøytalerene som tar det meste trøkke i en film eller musikk. (ser bort fra subb) senterhøytalern er jo mest for dialog da, men det finnes sikkert noen recivere som har bi-amping for senteren

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjer svært mye i senterkanalen. Bør aldeles ikke undervurderes.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audun94
    men da er det jo fronthøytalerene som tar det meste trøkke i en film eller musikk. (ser bort fra subb) senterhøytalern er jo mest for dialog da, men det finnes sikkert noen recivere som har bi-amping for senteren
    Enig med atledreier, senterkanalen tar hånd om veldig mye i en film, mere enn noen av de andre kanalene.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stump
    Heisann! Stereoforsterker på to senterhøyttalere burde funke greit ja med y-split signal..

Jeg lurer derimot på om det blir stilig å koble opp to senterhøyttalere til upa-1?
    Tenker da på yamaha ns-c444
    Vil dette funke greit? Senteren er på 6 ohm, vil forsterkeren da slite med 3ohm på 2 stk ns-444?
    Bilradiospesialisten - Du kan velge....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Da parallellkobler jeg og laster forsterkeren med 3 ohm
    Vil lydbildet bli fyldigere med 2 sentere eller vil det bare resultere i rot?

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Bilradiospesialisten - Du kan velge....
    Takk for tipset, har nå seriekoblet to stk System Audio 720 senter høytalere direkte mot receiveren. Resultatet ble faktisk så bra at jeg venter med å eventuelt sette opp egen forsterker for frontene.

Skal snurre litt film fremover og finjustere nivåene på høytalerne, det blir med Jurassic Park på BD

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •