Ny Hegel H200 med trafo lyd - kilde strømnett eller forsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 58
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nebu
    4. Målte spenningen fra begge lederne i kontakten mot jord. Det viste en forskjell; høyre 51 Volt, venstre 194,2 Volt. Gitt at dette er en korrekt måling, virker det som en stor differanse.
    Ai-ai, her har vi feilen. Skjeve faser i forhold til jord tror jeg det kalles. I et friskt nett skal man måle ca 120V fra hver leder mot jord. Skjevheten kan skyldes jordfeil (feil på utstyr) enten hos deg eller naboer på samme trafo.

Elektrikeren finner nok ut av det, men det er mulig nettoperatøren (Hafslund ?) må inn i bildet for utbedring, siden feilen kan ligge hos andre på samme nett. Ikke utenkelig siden dine jorfeilbrytere ikke trigger.

Målte samme skjevhet i elnettet i det gamle feriehuset til en kompis, etter at vi hadde opplevd litt lugging ved sammenkobling av PC og stereoanlegg. Hele anlegget ble sanert i hans tilfelle, da det uansett var gammelt og lurvete.

Hegelen: Grunnen til at noen forsterkere får symptomer, tror jeg må være at noen forsterkere terminerer senteruttaket på sekunderviklingen i trafoen til chassisjord (som igjen er koblet til nettjord i stkkintakten) Skjevheten i nettet mot jord gir derfor opphav til strømmer i trafoen mot jord, og dermed brum.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Ai-ai, her har vi feilen. Skjeve faser i forhold til jord tror jeg det kalles. I et friskt nett skal man måle ca 120V fra hver leder mot jord. Skjevheten kan skyldes jordfeil (feil på utstyr) enten hos deg eller naboer på samme trafo.

Elektrikeren finner nok ut av det, men det er mulig nettoperatøren (Hafslund ?) må inn i bildet for utbedring, siden feilen kan ligge hos andre på samme nett. Ikke utenkelig siden dine jorfeilbrytere ikke trigger.

Målte samme skjevhet i elnettet i det gamle feriehuset til en kompis, etter at vi hadde opplevd litt lugging ved sammenkobling av PC og stereoanlegg. Hele anlegget ble sanert i hans tilfelle, da det uansett var gammelt og lurvete.

Hegelen: Grunnen til at noen forsterkere får symptomer, tror jeg må være at noen forsterkere terminerer senteruttaket på sekunderviklingen i trafoen til chassisjord (som igjen er koblet til nettjord i stkkintakten) Skjevheten i nettet mot jord gir derfor opphav til strømmer i trafoen mot jord, og dermed brum.
    Kan legge til at da jeg gjorde disse målingene hørte jeg et smell i huset, uten å da kunne lokalisere hvor det kom fra. Et par dager senere så jeg et en av spot'ene på kjøkkenet hadde eksplodert; pulverisert innvendig. Før jeg oppdaget den eksploderte spoten var jeg i kontakt med elektrikeren spurte om noen jordfeilbrytere hadde slått ut da jeg gjorde målingen mellom ledere til jord. Han gjør dette selv noen ganger for å lokalisere jordfeil. På det tidspunktet måtte jeg jo si at ingen jordfeilbrytere hadde slått ut, men jeg hørte et smell som jeg ikke var sikker på om hadde sammenheng med målingen jeg utførte. Så uten å konkludere kan det hende at jeg har en jordfeil på kjøkkenet og at jorfeilbryteren ikke fungerer, i tillegg til mulige feil utenfor huset. Det er nok på tide med en kontroll av dette el- anlegget uansett.

Elektrikeren kommer 5.10 om 2 uker. Håper at det bringer meg et skritt videre. Oppdaterer tråden med resultatet fra dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nebu
    Kan legge til at da jeg gjorde disse målingene hørte jeg et smell i huset, uten å da kunne lokalisere hvor det kom fra. Et par dager senere så jeg et en av spot'ene på kjøkkenet hadde eksplodert; pulverisert innvendig. Før jeg oppdaget den eksploderte spoten var jeg i kontakt med elektrikeren spurte om noen jordfeilbrytere hadde slått ut da jeg gjorde målingen mellom ledere til jord. Han gjør dette selv noen ganger for å lokalisere jordfeil. På det tidspunktet måtte jeg jo si at ingen jordfeilbrytere hadde slått ut, men jeg hørte et smell som jeg ikke var sikker på om hadde sammenheng med målingen jeg utførte. Så uten å konkludere kan det hende at jeg har en jordfeil på kjøkkenet og at jorfeilbryteren ikke fungerer, i tillegg til mulige feil utenfor huset. Det er nok på tide med en kontroll av dette el- anlegget uansett.

Elektrikeren kommer 5.10 om 2 uker. Håper at det bringer meg et skritt videre. Oppdaterer tråden med resultatet fra dette.
    Såfremt målingen din ble gjort riktig og med et fungerende multimeter skulle det ikke påvirke nettet overhodet. (multimeteret er høyohmig ved spenningsmåling) Ser derfor ingen logisk sammengheng mellom målingen og eksplosjon i spot.
    Hva i spoten var det som puleriserte, pæra ? 12V eller 230V spot ? Det hender at pærer eksploderer hvis de kortslutter innvendig.

Uansett, jordfeil er nok en bra ledetråd for elektrikeren når han kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slo på forsterkeren for første gang på en stund i går for å sjekke tilstanden ift til brum. Til min overaskelse var det da lite eller ingen brum uten at noen endringer har skjedd fra min side.

Elektriker har kontrollert anlegget i dag, og fant en liten jordefeil på oppvaskmaskinkursen, men ikke nok til at jordfeilbryter slo ut. Ellers ingen feil, iflg han så el-anlegget "ryddig og bra ut". Forsterkeren var helt stille selv med denne lille påviste jordfeilen.

Slo på forsterkeren på nytt nå nettopp og det var kun svak brumming som faset helt ut etter ca et minutt. Tidligere har jo intervallet på brummingen vært konstant i frekvens, og styrke som har vært betydelig høyere tidligere.

Konlusjonen må derfor være at jordfeilen eller støyen tidligere har vært skapt av forholdet utenfor mitt hus, og at dette nå er rettet (eller andre forhold har endret seg). Mulig at Hegelen er sensitiv for støy i strømnettet, men det er vanskelig for meg å verifisere.

Spørsmål:
    Forsterkeren trekker 1000 VA, og er en klasse A/B. Hva vil være den beste løsningen for å eliminere brummingen totalt?

Skilletrafo; hvilken kapasitet må denne ha for å ikke redusere dynamikk?
    Evt andre produkter; Qbase power distribution? Hvis noen har erfaringer omkring disse eller lignende produkter/ strømrensere så setter jeg pris på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et lignende problem med min Hegel H100.
    Min tråd her:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...0-losning.html

Som jeg skrev i tråden min, så hjalp det en del etter at jeg byttet ut en gammel lysrørarmatur i et annet rom. Men jeg har fortsatt litt brumming av og til, men sjeldnere enn før.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev i tråden til Pilsking, varmepumper er den største kilden til støy på mitt el nett. Forsterkeren min liker ikke den ikke, plasmaen reagerer også med mere støy når varmepumpen går. Om du ikke har varmepumpe så kanskje naboen har?

Men prøv å test med en hårføner, min effekt tar helt av når jentene tørker håret på badet.

Men sa ikke elektrikeren noe om spenningsforskjellen på fasene?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Som jeg skrev i tråden til Pilsking, varmepumper er den største kilden til støy på mitt el nett. Forsterkeren min liker ikke den ikke, plasmaen reagerer også med mere støy når varmepumpen går. Om du ikke har varmepumpe så kanskje naboen har?

Men prøv å test med en hårføner, min effekt tar helt av når jentene tørker håret på badet.

Men sa ikke elektrikeren noe om spenningsforskjellen på fasene?
    Nei, elektrikeren bare informerte meg at det ikke var jordfeil, utover den påviste feilen på oppvaskmaskinen. Da elektrikeren var her, var Hegelen helt stille, ingen tegn til brumming i det hele tatt. Burde nok stilt noen kontrollspørsmål, men er grønn i el.spm. Med Nespresso maskinen kan jeg fremprovosere brummingen. MEN, tidligere hadde jeg brumming uansett hvilken kurs jeg koblet forsterkeren på. Brummingen er nå nesten borte og på et nivå hvor jeg ikke kan høre den når jeg spiller musikk på lavt volum.

Skilletrafo, strømrensere fra Quantum, eksklusive strømkabler så er vel problemet løst. Kostnaden på det vil bare bli betydelig høyere enn det jeg ga for Hegelen i utgangspunktet Men, det kan hende jeg går gradvis ned den veien på et tidspunkt.

Fant denne på nettet som jeg antar er en skilletrafo:
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    Og med nok kapasitet 4kva...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg koblet en Hegel h200 effekttrinn til en Onkyo 5007. Duret som bare det.
    Puttet en ujordet skjøteledning mellom forsterker og jordet stikk da ble det helt stille. Ikke noe bra og ha allt koblet til jord

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simon@skilt.no
    Puttet en ujordet skjøteledning mellom forsterker og jordet stikk da ble det helt stille. Ikke noe bra og ha allt koblet til jord
    For å gjøre en slik kobling så må jeg vel begynne å skjære litt i den ujordete kontakten for å få den til å passe i en jordet stikk?:?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller sette jordet stikk på uten å terminere jorddelen av strømkabelen...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ikke jord til anlegget, men på badet og kjøkken måler jeg 80 volt og 232 volt på pinnene mot jord. Hadde netopp en elektriker inne, han monterte en ny kontakt i stuen, han sjekket sikringsskapet før han gikk og alt var ok.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simon@skilt.no
    Regner med at dere vet hvorfor chassis på apparatet er koblet til jord i stikkontakten.
    Hvis man har forbindelse til jord ved berøring av et annet apparat, eller ved feks nakne føtter på flisgulv kan det bli ubehagelig. Hvis det er et lite barn kan det være farlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dc på nettet.

Veldig mange trafoer (ringkjerne spesielt) over 750 va er utsatt for dette problemet. Har sammenheng med hvordan vakum prossessen er utført, matrialer som er valgt og ellers spesifikasjoner på trafo.

Her er løsningen.
    Du hører dc på nettet. har hatt samme problemet med mine to cayin 270p forsterkere. Samt mine to nybygde pass aleph x forsterkere.
    det løses ved hjelp av 2 kondensatorer i serie og 4 dioder i serie paralell.

ligger en veldig bra artikkel om emnet her:
    Mains DC and Transformers

lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei.
    Jeg har problemer som nevnt over. Brum fra trafo kommer og går i jevne intervaller. Har tatt med forsterkeren til andre steder, og da var den helt tyst, noe som tyder på at det er noe i strømmen min. Tegningen på dc filteret sier meg desverre ikke mye, må jeg ha et kretskort for å lage dette, eller kan det "mekkes" på en annen måte ? isåfall har noen noen gode bilder som kunne legges opp, så jeg kan se hvordan det skal gjøres ?

mvh Lars

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gaustabl
    Hei.
    Jeg har problemer som nevnt over. Brum fra trafo kommer og går i jevne intervaller. Har tatt med forsterkeren til andre steder, og da var den helt tyst, noe som tyder på at det er noe i strømmen min. Tegningen på dc filteret sier meg desverre ikke mye, må jeg ha et kretskort for å lage dette, eller kan det "mekkes" på en annen måte ? isåfall har noen noen gode bilder som kunne legges opp, så jeg kan se hvordan det skal gjøres ?

mvh Lars
    hei.
    Du trenger ikke bruke et kretskort.
    prøver å legge opp et enkelt bilde får å vise hvordan det kan gjøres.
    NB. husk farene ved strøm.
    Annbefaler deg å legge filteret i en tett plastboks feks.(AP9). Den kan du få av din lokale elektriker

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Filter

Flott, tror jeg skjønner tengninga litt bedre. Men hadde du kunne tatt noen flere bilder fra forskjellige vinkler så keg er sikker på å koble riktig?
    Tusen takk for hjelpen.
    Mvh lars

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gaustabl
    Flott, tror jeg skjønner tengninga litt bedre. Men hadde du kunne tatt noen flere bilder fra forskjellige vinkler så keg er sikker på å koble riktig?
    Tusen takk for hjelpen.
    Mvh lars
    håper dette hjelper deg.

stig
    Vedlegg 83582

Vedlegg 83583

Vedlegg 83584

Vedlegg 83585

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Tusen takk, skal studere litt nå !
    Hvor mye effekt kan jeg kjøre gjennom dette filteret?
    Har en 7x125 w cary amp. (1400w står det bak på strømintaket)
    Mvh lars

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dc filter kan f.eks. også kjøpes hoss LCAudio.
    L C Audio Technology / DC Filter

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Filter

Hei.
    Jeg har prøvd lc audio sitt filter, det virket ikke. Kan det være for lite ? 500va er vel i minste laget?
    Mvh lars

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •