Haman/Kardon HK980

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Haman/Kardon HK980

Vurderer å kjøpe denne forsterkeren, og lurte på om dette kunne være et godt kjøp? Noen som har noen formeniger eller kjentskap til denne ?

Lurte også på hvilke høytalere som kunne passe til denne ?

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk til innkjøp av denne for noen mnd siden, driver et par CV Xls 12.. og er absolutt storfornøyd! Den leverer 80 ampere i strøm, så absolutt en strømsterk forsterker. Fyldig og kraftig lyd, vakkert design.

Men skal du ha noe særlig større enn 12 tommere så er det nok andre alt. som er bedre. Men, har sett den helt nede i 3700(?), så det er jo en knallpris for en kongeforsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv hatt denne tidligere til å drive mine ikon 7 noe den gjorde med en glimrende lyd. Ekstremt høyt orket den riktig nok ikke, men veldig god og fyldig lyd i den. Om du senere tenker på å oppgradere med mere effekt så vil jeg nevne at HK980 ikke har noen trigger out, dessverre, som fikk meg til å bytte til NAD.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har HK980 i stuen, driver et par System Audio Saxo 30. Full kontroll, bunnsolid bass og godt med detaljer i toppen.
    Saxoene gir seg før HKen når det gjelder SPL/effekt.
    Prøvd den såvidt på B&W 683 og Klipsch RF-7, og den drev de greit. Spilte med god kontroll, men ble som forventet noe hard i diskanten når volumet økte og det nærmet seg -5dB volum på HKen :-D

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Phrenetic
    Jeg har selv hatt denne tidligere til å drive mine ikon 7 noe den gjorde med en glimrende lyd. Ekstremt høyt orket den riktig nok ikke, men veldig god og fyldig lyd i den. Om du senere tenker på å oppgradere med mere effekt så vil jeg nevne at HK980 ikke har noen trigger out, dessverre, som fikk meg til å bytte til NAD.
    Er det ikke mulighet for effektforsterker på denne altså? :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriko86
    Er det ikke mulighet for effektforsterker på denne altså? :-?
    Jo, det er pre-out på den, så det er ikke noe problem, men den har ingen 12v trigger som er til for å slå av/på effekt-ampen med. Så om ikke effektampen slår seg på ved signal inn, så må man slå den på manuelt :/

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, det skal jeg klare å leve med Blir nok ikke noe effektamp med det første, men kommer nok fortere enn man aner..!

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, vurdere å kjøpe HK980 selv, er det noen spesielle fordeler med den i forhold til en sterkere PA forsterker + mikser? Skal driver et par CV XLS 12 med den.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xito
    Hei, vurdere å kjøpe HK980 selv, er det noen spesielle fordeler med den i forhold til en sterkere PA forsterker + mikser? Skal driver et par CV XLS 12 med den.
    Spørs litt hvor dyr PA det er snakk om, men den vil nok låte bedre.
    Selv bruker jeg den som forforsterker, da jeg driver frontene med PA effekt.

Spørs også på hvor hardt du skal drive Xls12.. den vil ikke drive dem maks ut, det er sikkert. Men til normal bruk, pluss litt ekstra i pådraget vil den holde fint.
    Alt i alt, en meget habil forsterker som låter godt med CV.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Phrenetic
    Den har nok Pre-Out. Har den selv, og kjører en Fence Audio Stage-250 P på sim Effekttrinn til min. Den har bare en Pre-Out og den heter Pre-Out. Og den klarer og spille høyt, men på Dali og B&W kan den bli litt tynn. Men Dali er og forblir tynn i lyden da du drar på litt. Jeg kjørte den på mine Cerwin Vega AT-100 før jeg fikk sluttrinn, og det fungerte fint. Kunne spille høyt med den fordet.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Den har nok Pre-Out. Har den selv, og kjører en Fence Audio Stage-250 P på sim Effekttrinn til min. Den har bare en Pre-Out og den heter Pre-Out. Og den klarer og spille høyt, men på Dali og B&W kan den bli litt tynn. Men Dali er og forblir tynn i lyden da du drar på litt. Jeg kjørte den på mine Cerwin Vega AT-100 før jeg fikk sluttrinn, og det fungerte fint. Kunne spille høyt med den fordet.

OBS OBS !! RETTING PÅGÅR !!!. Jeg kom på at den ikke har 12V out. Det er vel bare NAD som har det, ( tror jeg ). Beklager

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriko86
    Spørs litt hvor dyr PA det er snakk om, men den vil nok låte bedre.
    Selv bruker jeg den som forforsterker, da jeg driver frontene med PA effekt.

Spørs også på hvor hardt du skal drive Xls12.. den vil ikke drive dem maks ut, det er sikkert. Men til normal bruk, pluss litt ekstra i pådraget vil den holde fint.
    Alt i alt, en meget habil forsterker som låter godt med CV.
    Tror jeg går for PA da, siden jeg vil ha muligheten til å spille maks av hva høyttalerene klarer, og med mikser får jeg flere muligheter til det jeg trenger. Det blir i tilfellet Berhinger EPQ1200 + Behringer Xenyx 1002.
    Nytt koster det omtrent samme som en brukt HK980...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vurdert denne selv, og den har vesentlig mere krefter så vidt jeg kan se i forhold til min rotel ra-04 se. Så jeg tror jeg hadde hadde blitt fornøyd hvis jeg hadde "oppgradert". Skriver "oppgradert" i gåseøyne siden den vel prismessig kun er noen hundrelapper dyrere enn min. På stereoplay.de ser jeg at den er testet til å ha omtrent dobbelt så mange watt som min slik at dette burde jo være merkbart. Jeg har Dynaudio dm 2/6

Det som jeg ikke liker med den er størrelsen. Min er rundt 30cm dyp mens denne er 43,5 dyp og høyere. I tillegg ser den styggere ut utseende messig i forhold til min rotel, selv om jeg kun har sett den på bilder. Så hadde det ikke vært for dette hadde jeg nok kjøpt den allerede.

Har lest om flere som har denne sammen med dynaudio dm 2/6 og 2/7 og er fornøyde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan spiller HK980 sammenlignet med HK3490 (som har digital inn) og Rotel RA06-SE?

Er klar over HK980 er litt mer strømsterk enn de andre to, men hvis vi ser bort fra det, hvordan vurderer dere de ellers mot hverandre?

Ser at mange her skryter av HK980, men når den helt opp til Rotel i lydkvalitet (liker at lyden er varm samtidig som detaljer ivaretas uten at det blir for skarpt i toppen)?

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sruben
    Hvordan spiller HK980 sammenlignet med HK3490 (som har digital inn) og Rotel RA06-SE?

Er klar over HK980 er litt mer strømsterk enn de andre to, men hvis vi ser bort fra det, hvordan vurderer dere de ellers mot hverandre?

Ser at mange her skryter av HK980, men når den helt opp til Rotel i lydkvalitet (liker at lyden er varm samtidig som detaljer ivaretas uten at det blir for skarpt i toppen)?
    Hadde det stått mellom 980 og 3490 i et rent stereoppsett, hadde jeg valgt 980. Rotelen kan jeg ikke uttale meg for mye om, annet enn jeg leste postiv feedback om den i en test hos Lyd&Bilde.
    980 er et røverkjøp om dagen, 3490 ligger vel 1500,- høyere i pris, noe jeg ikke forstår helt. Et par inn/utganger mer forsvarer ikke differansen.

I ren styrke vinner nok 980, men i perspektiv av lydkvalitet stiller nok Rotel best.

Spørs hva slags høyttalere du skal bruke? H/K er rimelig rocka i lydsignaturen, og ikke altfor detaljert.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Viss du går for H/K så ikke vurder 3490 engang. 980 er dobbelt så strømsterk, ikke litt mer . Gjorde selv engang i tiden den tabben og angret bittert.

Rotellen spiller nok penere, H/K er jo billige saker og mye for pengene, dog jeg synes det er ett lite slør over de kontra dyrere greier. Rotellen er dog ikke i nærheten så kraftig.

Når jeg leser hvilke kriterier du har ville jeg absolutt sett på en Abrahamsen v2.0 integrert 2x70 W. Disse vil ligge rundt det samme brukt. Lydsignaturen passer midt i blinken etter beskrivelsen din.

Edit : skulle vært quotet Sruben denne posten, gikk litt fort i svingene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •