Trafostøy på Hegel H100 - løsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trafostøy på Hegel H100 - løsning?

Jeg har i det siste lagt merke til trafostøy/brumming fra kabinettet på min Hegel H100 forsterker. Lyden er varierende i intensitet, og den har vært uregelmessig.
    Før jeg evt. reklamerer på dette hos forhandleren, ville jeg prøve å feilsøke litt selv.
    Etter et tips som jeg fant ute på verdensveven, så har jeg nå oppdaget at støyen forsvinner hvis jeg slår av en gammel lysrørarmatur på vaskerommet. Det ser altså ut til at denne lager støy på strømnettet innad i huset, og dette plukkes opp av Hegel-forsterkeren, som så lager trafobrumming.
    Neste skritt blir å bytte ut denne gamle lysrørarmaturen med en ny, og se om situasjonen ordner seg da.

Støyen fra Hegel-en er for ordens skyld bare hørbar fra kabinettet, og ikke fra høyttalerne. Så det har ingenting å si for musikkgjengivelsen.

Edit: Forsterkeren og lysarmaturen er tilkoblet forskjellige kurser i el-anlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert noe annet i nettet som påvirker den.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte skyldes dette støy på strømnettet og det er vel ingen fasitsvar for hvordan men blir kvitt dette. I første omgang ville jeg ha sjekket om forsterker er koblet til et uttak med jording.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sletta.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min forsterker er vanligvis tilkoblet ujordet stikkontakt. Men jeg har testet med å koble den til en jordet stikkontakt også, og også på en annen kurs i samme hus. Uten at det hadde noe å si for trafostøyen. Den var der i alle tilfellene.

Men som sagt, jeg tror at denne gamle lysarmaturen kan være årsaken til mine problemer, og jeg skal bytte den ut snarest. Så får vi se om støyen forsvinner.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg byttet ut to gamle lysrørarmaturer i huset med nye. Dette ser ut til å ha hjulpet en del. Hegel-forsterkeren brummer sjeldnere og mindre, virker det som. Så det er sannsynligvis andre elektriske produkter som sender støy ut på strømnettet i mitt hus, som så manifesterer seg som trafostøy på min Hegel H100.

Jeg har også snakket med Soundgarden, der jeg kjøpte forsterkeren, og de sa at dette sannsynligvis skyldes DC (likestrøm) på strømnettet. Dette kan ikke bare komme fra mine egne apparater, men også fra naboens f.eks..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyr i gang en hårføner, da skal du få høre på trafostøy.

Varmepumper har også en tendens til å lage mye støy på nettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta og koble forsterkeren til en ujordet kontakt så forrsvinner sannsynligvis brummingen.

Sitat Opprinnelig postet av pilsking
    Nå har jeg byttet ut to gamle lysrørarmaturer i huset med nye. Dette ser ut til å ha hjulpet en del. Hegel-forsterkeren brummer sjeldnere og mindre, virker det som. Så det er sannsynligvis andre elektriske produkter som sender støy ut på strømnettet i mitt hus, som så manifesterer seg som trafostøy på min Hegel H100.

Jeg har også snakket med Soundgarden, der jeg kjøpte forsterkeren, og de sa at dette sannsynligvis skyldes DC (likestrøm) på strømnettet. Dette kan ikke bare komme fra mine egne apparater, men også fra naboens f.eks..

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jeg har i det siste lagt merke til trafostøy/brumming fra kabinettet på min Hegel H100 forsterker. Lyden er varierende i intensitet, og den har vært uregelmessig.
    Før jeg evt. reklamerer på dette hos forhandleren, ville jeg prøve å feilsøke litt selv.
    Etter et tips som jeg fant ute på verdensveven, så har jeg nå oppdaget at støyen forsvinner hvis jeg slår av en gammel lysrørarmatur på vaskerommet. Det ser altså ut til at denne lager støy på strømnettet innad i huset, og dette plukkes opp av Hegel-forsterkeren, som så lager trafobrumming.
    Neste skritt blir å bytte ut denne gamle lysrørarmaturen med en ny, og se om situasjonen ordner seg da.

Støyen fra Hegel-en er for ordens skyld bare hørbar fra kabinettet, og ikke fra høyttalerne. Så det har ingenting å si for musikkgjengivelsen.

Edit: Forsterkeren og lysarmaturen er tilkoblet forskjellige kurser i el-anlegget.
    Det ligger en annen tråd her inne om akkurat ditt problem.....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simon@skilt.no
    Ta og koble forsterkeren til en ujordet kontakt så forrsvinner sannsynligvis brummingen.
    Jeg har testet med både jordet og ujordet stikkontakt, samt forskjellige kurser. Brummingen var der i alle tilfellene

Jeg har også en varmepumpe i huset, så den kan også være en kilde til trafostøy, ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som jeg skrev tråden om min H200 med trafostøy, så tok jeg med den til Soundgarden, og der var den helt stille. Ingen brumming. Dermed tilbake til feilsøking i eget hus.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •