Kobling av Adcom GFA 5400 på Yamaha RX V765

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 87
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kobling av Adcom GFA 5400 på Yamaha RX V765

Hei.

Måtte etter hvert gi meg. Gikk derfor til innkjøp av en Adcom GFA 5400 effektforsterker til mine Klipsch RF 82, håper at denne vil sparke bedre liv i de, enn det receivern gjør nå.

Det jeg lurer på er hvordan kobler jeg denne Adcomn til yamahaen? Jeg har skjønt at man bruker signalkabler via pre-out front på yamahan og inn på de analoge inngangen på effektforsterkeren. Men hva mer må gjøres? Innstillinger?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel ikke noe mer som trengs gjøres her da? Kjør RK igjen såp er du vel i boks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    er vel ikke noe mer som trengs gjøres her da? Kjør RK igjen såp er du vel i boks
    Er muligens ikke det Men jeg spørr nå på forhånd jeg, så jeg ikke ødelegger noe i hvert fall

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEN ikke koble på høyttalere på samme kanalene på Yamahaen som du har effektforsterker tilkoblet, hvis du sjønner. Gjør du det kan du kysse Adcom'en farvel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    MEN ikke koble på høyttalere på samme kanalene på Yamahaen som du har effektforsterker tilkoblet, hvis du sjønner. Gjør du det kan du kysse Adcom'en farvel.
    Jeg forstår. Jeg kobler altså da bare RF82ene på hver sin høytalerutgang på adcomen og ingenting på yamahaen?

Mye dumme spørsmål, men vil ikke leke med såpass dyre ting. For dyrt å ødelegge med en gang

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, bare å følge manualen. Har du den ikke kan den vel lastes ned.
    Pre out front fra yamaha til Main inn på Adcom, koble høyttalerne til Adcom, slå tingene på og kjør en ny romkorreksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Vel, bare å følge manualen. Har du den ikke kan den vel lastes ned.
    Pre out front fra yamaha til Main inn på Adcom, koble høyttalerne til Adcom, slå tingene på og kjør en ny romkorreksjon.
    Takker for svar folkens, supert!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faan!! Begynner jo å lyse rimelig fort den Distorton Alert på fronten av Adcomn, hva indikerer denne? For tung last for forsterkeren??

Er det noe innspillingstid på effektforsterkeren? Eller må den bli skikkelig varm først f.eks?

Angående den ohmn, skal denne automatisk gå ned i 4 ohm når det trengs eller?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nesta
    Faan!! Begynner jo å lyse rimelig fort den Distorton Alert på fronten av Adcomn, hva indikerer denne? For tung last for forsterkeren??

Er det noe innspillingstid på effektforsterkeren? Eller må den bli skikkelig varm først f.eks?

Angående den ohmn, skal denne automatisk gå ned i 4 ohm når det trengs eller?
    Hva er rimelig fort? Snakker vi lave volumer, eller snakker vi når man begynner å gnu på? Her er utklipp fra Adcom sin egen manual.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Hva er rimelig fort? Snakker vi lave volumer, eller snakker vi når man begynner å gnu på? Her er utklipp fra Adcom sin egen manual.

Rimelig fort var kanskje feil definisjon. Men vi snakker om da det begynner å bli litt morro, ikke så høyt at man får vondt i øra liksom. Men i ei stue på 20 kvm burde det gå an å spille rimelig høyt også da

Okei, skal titte på den

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huske at 2x125w ikke er fryktelig mye. Er en annen her på forumet som har en Parasound 2x125w, og han har også problemer når han spiller for høyt med den. Den kutter helt. Selv om man ikke trenger all verden med watt for å spille høyt med Klipschene, så er de enormt sultene når man gnur skikkelig på. Men som manualen sa. At det blinker betyr bare at du omtrent er der forsterkeren gir ut max watt. Skal ikke gjøre noe det. Husk også at en Recieveren din levere tett på 2x100w i stereo. Er når alle kanalene er i gang at watten faller drastisk på den. Regner også med lyden er bedre med effektforsterkeren, og at bass og slikt blir strammere. Uansett, Adcom levere knallprodukter de, men ikke forvent mirakler av en 2x125watter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huske at 2x125w ikke er fryktelig mye. Er en annen her på forumet som har en Parasound 2x125w, og han har også problemer når han spiller for høyt med den. Den kutter helt. Selv om man ikke trenger all verden med watt for å spille høyt med Klipschene, så er de enormt sultene når man gnur skikkelig på. Men som manualen sa. At det blinker betyr bare at du omtrent er der forsterkeren gir ut max watt. Skal ikke gjøre noe det. Husk også at en Recieveren din levere tett på 2x100w i stereo. Er når alle kanalene er i gang at watten faller drastisk på den. Regner også med lyden er bedre med effektforsterkeren, og at bass og slikt blir strammere. Uansett, Adcom levere knallprodukter de, men ikke forvent mirakler av en 2x125watter.
    Men skal den ikke yte 2 x 200 watt i 4 ohm da? Eller hvordan får man den til å spille i 4 ohm?

Vet den er 2 x 125 watt i 8 ohm, men..

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men skal den ikke yte 2 x 200 watt i 4 ohm da? Eller hvordan får man den til å spille i 4 ohm?

Vet den er 2 x 125 watt i 8 ohm, men..
    Bytter mellom ohm selv, jeg bare sier 8ohm watten av gammel vane

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytter mellom ohm selv, jeg bare sier 8ohm watten av gammel vane
    Åh ja, merkelig at den ikke greier å levere mer lyd da :s for det er jo jaggu ikke så høyt den greier å spille selv på sanger som ikke bør dra for mye strøm (mindre bass).

Får vel sende den tilbake til lsound.no da..

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du en med lignende problem på en 2x125w fra en annen produsent.

http://avforum.no/forum/receivere-fo...r-what-do.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du en med lignende problem på en 2x125w fra en annen produsent.

http://avforum.no/forum/receivere-fo...r-what-do.html
    Joda, elementene går jo ikke løpsk her da, men ser bare lampene begynner å blinke på Adcomn jeg, så da skrur jeg ikke på mer. Hmm.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, elementene går jo ikke løpsk her da, men ser bare lampene begynner å blinke på Adcomn jeg, så da skrur jeg ikke på mer. Hmm.
    At elementene går løpsk er tegn på at forsterkeren mister kontrollen. Mulig han spiller høyere enn deg siden det ikke er noe lamper som blinker å sier ifra hos han.

Når det gjelder deg, så er det jo bare å spille høyere selv om det blinker litt å se hva som skjer. Man hører jo lett når det begynner å vrenge, og det er da forsterkeren faktisk ikke har mer å gi. Da må man litt ned igjen med volumet, hvis ikke ender man fort opp med å måtte bestille nye elementer til høytalerene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At elementene går løpsk er tegn på at forsterkeren mister kontrollen. Mulig han spiller høyere enn deg siden det ikke er noe lamper som blinker å sier ifra hos han.

Når det gjelder deg, så er det jo bare å spille høyere selv om det blinker litt å se hva som skjer. Man hører jo lett når det begynner å vrenge, og det er da forsterkeren faktisk ikke har mer å gi. Da må man litt ned igjen med volumet, hvis ikke ender man fort opp med å måtte bestille nye elementer til høytalerene.
    Jepp, men det stemmer godt med at elementene vrenger sånn ca når lampene der begynner å lyse litt hyppig.

Skal jeg være ærlig så blei jeg skuffa over at 2 x 200 (kvalitetswatt?) ikke greide å dra RF82ene til jeg fikk litt vondt i øra, men. Mulig jeg som forventer for mye av en klump på 15 kilo.

Hvilken forsterker må man ha for å dra disse til høytalerne til de ikke orker mer?

Takker for svar du!

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den billigste løsningen for å få mest ut av ett par RF-82 nå er nok å snoke bruktmarkedet (å være litt tålmodig) etter en Vincent SP-331. Denne er ikke noe særlig mer i watt, men har en sinnsykt rå strømforsyning. Har testet den på både RF-82 og RF-7, og den leverer over all forventning i forhold til watt'en den er oppgitt til. De dukker også rett som det er opp på bruktmarkedet til en veldig overkommelig penge. Ligger faktisk en på bruktmarkedet nå. Skal du ha en ny forsterker, så er nok en god 2x200w ( snakker nå om i 8ohm ) fra Adcom, Vincent, Emotiva eller Parasound veien å gå.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men det stemmer godt med at elementene vrenger sånn ca når lampene der begynner å lyse litt hyppig.

Skal jeg være ærlig så blei jeg skuffa over at 2 x 200 (kvalitetswatt?) ikke greide å dra RF82ene til jeg fikk litt vondt i øra, men. Mulig jeg som forventer for mye av en klump på 15 kilo.

Hvilken forsterker må man ha for å dra disse til høytalerne til de ikke orker mer?

Takker for svar du!

klipsch rf-82 er 8ohms høytalere og da gir forsterkeren 2x125 w rms. hadde klipsch vert 4ohms høytalere hadde den levert 2x200w rms.

watt har ikke alt å bety. se heller på hvor strømsterk forsterkeren er.

jeg har selv en xindak xa8550 effektforsterker som leverer 2x130w rms i 8ohm. denne har stål kontroll på rf'ene mine og jeg kan spille så høyt at det gjør vondt! det som er morsomt er at lyden er klar og elementene beveger seg ikke mye. med andre ord så har forsterkeren full kontroll!

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •