Kobling av Adcom GFA 5400 på Yamaha RX V765 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 87
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men har du ikke kjørt romkorreksjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Men har du ikke kjørt romkorreksjon?
    Har kjørt romkorreksjon ja. Mulig jeg har et veldig vanskelig rom å få skikkelig lyd i. Det kan se ut til at mye av lydtrykket forsvinner. Da det er en slags "åpen løsning".

Hva er den "volume trim" på forsterkeren? Denne kan økes fra 0-6dB.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ligger nok problemet ditt. Med +6db på bassen må forsterkeren levere helt enormt mye mer strøm enn den må normalt sett. Sånn sett vil høytalerene begynne å gi seg utrolig mye tidligere enn vanlig også når bassen står slik. Anbefaler deg å kjøre en romkorreksjon med alle punktene målt rett rundt sweetspot. Jeg f.eks kjører alle mine 6 målepunkter (som er max på min forsterker) forskjellige steder i 3 seteren min som er mitt sweetspot (der jeg sitter å hører musikk og ser film)

Har lekt meg med +2db (som er ett hakk opp hos meg) å det funket sånn tålig, men følte det ødela lyden litt. Tør ikke tenke på hvordan lyden høres ut ved +6db på bassen.

Føler du det er lite bass etter å ha kjørt romkorreksjonen på nytt, og ikke øket bassen noe etter det, ville jeg jobbet litt med plasseringene av høytalerene istedet tror jeg. RF-82 skal ikke være bassfattige i det hele tatt, selv uten å øke bassen. (noe jeg ikke anbefaler å gjøre uansett)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Der ligger nok problemet ditt. Med +6db på bassen må forsterkeren levere helt enormt mye mer strøm enn den må normalt sett. Sånn sett vil høytalerene begynne å gi seg utrolig mye tidligere enn vanlig også når bassen står slik. Anbefaler deg å kjøre en romkorreksjon med alle punktene målt rett rundt sweetspot. Jeg f.eks kjører alle mine 6 målepunkter (som er max på min forsterker) forskjellige steder i 3 seteren min som er mitt sweetspot (der jeg sitter å hører musikk og ser film)

Har lekt meg med +2db (som er ett hakk opp hos meg) å det funket sånn tålig, men følte det ødela lyden litt. Tør ikke tenke på hvordan lyden høres ut ved +6db på bassen.

Føler du det er lite bass etter å ha kjørt romkorreksjonen på nytt, og ikke øket bassen noe etter det, ville jeg jobbet litt med plasseringene av høytalerene istedet tror jeg. RF-82 skal ikke være bassfattige i det hele tatt, selv uten å øke bassen. (noe jeg ikke anbefaler å gjøre uansett)
    Oioi, da går det jo opp noen lys ja. Med 0dB på bassen kan jeg jo spille svinhøyt, men med lite bass. Du skreiv 6dB på bassen, på RX V765 så er det faktisk 10dB som jeg bruker på bassen nå. (hehe huff)

Takker for svar, da får jeg prøve å endre plasseringene av høytalerne.

Men med 0dB på bass kan jeg jo også spille svinhøyt med yamaha receivern, uten forvrenging. Så da trenger jeg jo sikkert ikke effektforsterkeren. Da bør jeg kanskje sende den tilbake og gå for en sub i stedet? For selv på technolåter med mye bass, syntes jeg at det ble dårlig med bass når pre-forsterkeren stod på 0dB på bassen. Jeg tenkte at RF82 høytalerne med dobble 8"ere likte å gi ut mye bass, så lenge høytalerne fikk nok pulver fra effektforsterker.

Jeg syntes at når bass stod på 0dB så ble det veldig tamt og kjedelig, akkurat som det stod 2 store høytalere som ikke hadde noe bass å gi. Men jeg hadde kanskje feil forventinger til Klipsch RF82? Jeg hadde det utgangspunktet at disse skulle kunne spille høyt med grei elektronikk, samtidig som de skulle spille nok bass til at jeg ikke trengte en ekstern sub. Samtidig setter jeg pris på lydkvalitet, derfor var CV ikke aktuelt.

Angående Treble, bør denne også stå på 0dB? Kjører den på +2dB nå.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som regel latt både bass og treble være i fred, og kun kjørt en romkalibrering. Er ganske lenge siden jeg hadde RF-82, men har flere kompiser som kjører de enda, å har ikke hørt noen klage på lite bass. Sant skal sies så blir de fleste imponert over bassen man får ut av en høytaler med 2x8tommere. Som nevnt før, prøv deg frem med plassering, og vinkling. Få cm kan faktisk ha voldsomme utslag :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som regel latt både bass og treble være i fred, og kun kjørt en romkalibrering. Er ganske lenge siden jeg hadde RF-82, men har flere kompiser som kjører de enda, å har ikke hørt noen klage på lite bass. Sant skal sies så blir de fleste imponert over bassen man får ut av en høytaler med 2x8tommere. Som nevnt før, prøv deg frem med plassering, og vinkling. Få cm kan faktisk ha voldsomme utslag :-)
    Okei, da får jeg prøve det. Samtidig skru ned bassen til 0dB igjen, men da spiller jo receivern like greit omtrent. Så da får jeg vurdere å sende Adcomn tilbake i stedet.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 3 viktigeste tingene for god lyd, er de samme man snakker om i eiendomsbransjen... Location, location, location.

Bruk tid på plassering. Det lønner seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    De 3 viktigeste tingene for god lyd, er de samme man snakker om i eiendomsbransjen... Location, location, location.

Bruk tid på plassering. Det lønner seg.
    Takker for tips!

Hvor langt ca. bør høytalerne stå fra veggen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nesta
    Takker for tips!

Hvor langt ca. bør høytalerne stå fra veggen?

har du sett i manulen til høyttalerene? pleier stå noe der ser du.

mine rf82 står ca 1.20m fra hjørne. det er ca 2.20m avstand mellom høyttalerene og dem står ca 35cm fra vegg.

trøkk og bass er det ikke mangel på vertfall. og dem spiller mye bedre nå enn når jeg plasserte dem i hver sitt hjørne.

selv anbefaler klipsch å vinkle rf'ene litt mot hverandre. kommer vel litt an på rom form og størrelse og hvor sweetspoten din er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b.wilkins
    har du sett i manulen til høyttalerene? pleier stå noe der ser du.

mine rf82 står ca 1.20m fra hjørne. det er ca 2.20m avstand mellom høyttalerene og dem står ca 35cm fra vegg.

trøkk og bass er det ikke mangel på vertfall. og dem spiller mye bedre nå enn når jeg plasserte dem i hver sitt hjørne.

selv anbefaler klipsch å vinkle rf'ene litt mot hverandre. kommer vel litt an på rom form og størrelse og hvor sweetspoten din er.
    Får du trøkk og bass med bass fra receivern stilt på 0dB?

Har vinklet de og satt de sånn ca som du skriver der

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier meg fornøyd etter flyttinga av høytalerne, synes de spiller bra nå

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier meg fornøyd etter flyttinga av høytalerne, synes de spiller bra nå
    Godt å høre

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre
    ja, bra det takk for hjelp

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beklager, må bare få noe fra hjertet her. Jeg har aldrig brukt tonekontroller, at høyttalerne skal plaseres korrekt i rommet er logisk, ellers får man ikke god lyd. Tonekontroller kan ikke endre på noe som helst, bortsett fra å få forsterkeren til å klippe veldig fort. Det er helt vanvittigt så mye kraft forsterkeren må bruke om tonekontrollen for bass justeres opp.
    Vil man ha mer bass kjøper man en aktiv subwoofer, det har også den fordel at man etter innkjøp av subwoofer gjerne spiller mye lavere enn man gjorde før fordi man nå får et helt annet skyv i musikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Beklager, må bare få noe fra hjertet her. Jeg har aldrig brukt tonekontroller, at høyttalerne skal plaseres korrekt i rommet er logisk, ellers får man ikke god lyd. Tonekontroller kan ikke endre på noe som helst, bortsett fra å få forsterkeren til å klippe veldig fort. Det er helt vanvittigt så mye kraft forsterkeren må bruke om tonekontrollen for bass justeres opp.
    Vil man ha mer bass kjøper man en aktiv subwoofer, det har også den fordel at man etter innkjøp av subwoofer gjerne spiller mye lavere enn man gjorde før fordi man nå får et helt annet skyv i musikken.
    Takk takk, alltid bra med eksperthjelp! Så det er bare å si i fra om man har noe på hjertet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

yupp, det gjør jeg. men en del forskjell fra receiver til effektforsterker. spess mtp kontroll over elemetene og lydkvalitet generelt.

bass stiller jeg aldri til +. den står som regel på 0 eller -

plassering av høyttalerene er det viktigste i første omgang. en liten vinkling gjorde underverker hos meg.

adcom forsterkeren din er ikke dårlig, men ikke super strømsterk. jeg hadde selv akkurat samme for 10 år siden på noen cv vs12.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yupp, det gjør jeg. men en del forskjell fra receiver til effektforsterker. spess mtp kontroll over elemetene og lydkvalitet generelt.

bass stiller jeg aldri til +. den står som regel på 0 eller -

plassering av høyttalerene er det viktigste i første omgang. en liten vinkling gjorde underverker hos meg.

adcom forsterkeren din er ikke dårlig, men ikke super strømsterk. jeg hadde selv akkurat samme for 10 år siden på noen cv vs12.
    Fant ut at den fungerte greit, var ikke stort dårligere enn Parasound A23 til dobbel pris så

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut at den fungerte greit, var ikke stort dårligere enn Parasound A23 til dobbel pris så

den funker nok helt greit til rf'ene ja

men jeg lurer på en ting, hvor gamle er rf'ene dine??

visst dem er nye så tar det en god stund før dem kommer til sin rett og spiller som dem skal. og forskjellen fra ny og innspillt er stor!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den funker nok helt greit til rf'ene ja

men jeg lurer på en ting, hvor gamle er rf'ene dine??

visst dem er nye så tar det en god stund før dem kommer til sin rett og spiller som dem skal. og forskjellen fra ny og innspillt er stor!
    De er 1 1/2 måned gamle. Vanskelig å si hvor mange timer de er spilt med.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har RF62 og slik jeg har plassert dem nå så spiller de såpass mye bass at en tar seg i å se etter subwooferen titt og ofte når vi ser film (ikke fått nye suber enda). Synes det var rart at du ikke fikk 82 til å spille dugelig med bass - helt utrolig hvor mye plassering har å si! 8)

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •