Gammel NAD integrert...: drive ett par Proson R 69 SA ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gammel NAD integrert...: drive ett par Proson R 69 SA ?

Hallo,

Jeg har et par med Proson Reality 69 SA stående i stua mi som jeg enda ikke har fått lyd i - ganske enkelt fordi jeg ikke har noen forsterker å koble til. Nå ser jeg meg rundt etter en rimelig integrert forsterker.

Tror dere at det vil fungere å drive disse høyttalerne med f.eks. en NAD 306? Eller kanskje en C352.

Jeg ble sittende å mimre litt her, søkte på gamle brosjyrer og bilder av NAD 306, en venn av meg hadde en slik som han dreiv Cerwin Vega VS-12 med.

Til å være NAD, så har 306en overraskende mange knapper og hjul. Den har også en form for loudness (high gain) samt en "bass-eq". To sett med høyttalerterminaler, samt 2x pre out.

Høyttalerne mine er altså R 69 SA, og det ser ut til å være "MK-I", de er foliert i lyst tre, og kassen "buer" bakover på sidene. De er 151,5 cm høye, 48 cm dype, og frontplaten er 30 cm bred. Det er 2x10" basser i hver høyttaler. Samt 2x5,25" mellomtone, og noe som ser ut som en slags horndiskant, eller softdome inni et horn. Jeg har ikke veid de men tipper rundt 35 kg/stk. Impedans 4 ohm står det på baksiden.

Tør jeg koble disse monstrene til en gammel NAD integrert? Andre forslag mottas med takk! =)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg slik at høyttalere av typen du beskriver vanligvis trenger endel krefter for å spille for fulle fem. MEN, jeg mistenker de er ganske lettspillte, viss du finner ut følsomheten (oppgitt i dB) er det indikasjon på hvor "effektive" de er.

Det er her også ett godt valg med en NAD forsterker, selv har jeg en enda eldre og mindre kraftig forsterker 3020 som gruser "billig forsterkere" idag. Men skulle du gå til innkjøp av C352 vil nok det være ett enda bedre valg, teknologien har nok tatt ett steg videre.

Forresten synes jeg det er litt tullete med "loudness" og "bass EQ", skru heller på volumknappen spurde meg (men forvrenging skjer ofte kl 11 - 12) i dobbelt betydning

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får mye lyd uansett forsterker med proson. Jeg drev Proson HFC10mk2 med liten 40watter Yamaha for mange år siden så godt at barn 20 meter borti gata lente seg mot lyktestolpene fordi de rista. Hehe.

Men! Som alt annet får du mer ut av (også) Proson desto mer strøm de får. Prøv å se om det funker. Funker det kun litt kan du ha den imens du sparer til større =)
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo,

Følsomheten høy, jeg tror den er 92 eller 94 db.

Jeg har kjøpt meg en NAD 306, måtte ut med 840 kroner for den, pluss 160 kroner i frakt. Blir spennende å se om den fungerer! Det har jeg håp for at den gjør. Dynamisk effekt i 4 ohm er oppgitt til 2x200w! Gammel brosjyre og instruksjonsbok ligger ute på nadelectronics.com

Høyttalerkabler som jeg har liggende (fulgte med høyttalerne) er Tara Labs "Phase 3". Synes å huske at disse var de nest billigste kablene som hifi-klubben solgte på den tiden. 60 kroner meteren!

Om det blir for lite trøkk, så har jeg jo en ekstra "pre out", og kan investere i en NAD 208. Da blir det 2x50w til diskant/mellomtone, samt 2x250w til bassene. En NAD 214 eller 216 hadde vel sikkert også holdt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •