Delefrekvens (Yamaha RX-V367)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefrekvens (Yamaha RX-V367)

Hei!

Nå har jeg kjøpt en Yamaha RX-V367 på supertilbud for å komme litt i gang med filmlyd, etter 20 år med tokanals anlegg. Fra før har jeg fronthøyttalere og sub, men senter og bakhøyttalere kommer i takt med inntekten...

Jeg trenger litt hjelp til å forstå hvordan instillingene for delefrekvens fungerer. På receiveren min kan høyttalerne settes som Large eller Small, og delefrekvensen kan settes mellom 40 og 200 Hz.

Har jeg forstått det riktig at subkanalen har to oppgaver i filmen? Både at den er sin egen kanal som spiller sitt eget innhold, men at den også avlaster de andre høyttalerne ved å spille deres lyd under den delefrekvensen som er satt?

Høyttalerne mine spiller greit ned til ca 35 Hz, men jeg ønsker å la suben spille resten når jeg hører på musikk. Jeg har satt fronthøyttalerne til Small og delefrekvensen til 40 Hz. Det høres riktig ut når jeg spiller musikk. Orgelpedalene kommer bedre fram. Men hva skjer når jeg kjøper bakhøyttalere og senter og ser på film? Er det slik at delefrekvensen jeg setter gjelder for alle høyttalerne, slik at både bak og senter må spille helt ned til 40 Hz?

Nå ble det mye på en gang her, men jeg håper dere ser hva jeg eventuelt har misforstått og om jeg heller bør begynne med frimerkesamling.

Tore.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kikket på 367 men på min 3900 settes S/L og delefrekvens for hvert høytalerpar / center. Slik at man f.eks kan la frontene spille fra 40 mens bakhøytalerne spiller fra 120 og center fra 80 om det passer best.

Ellers tror jeg frimerkesamling vil være en langt rimligere men ikke fullt så engasjerende hobby

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Hva slags fronter har du? Tenker da at hvis frontene er litt store, så vil de tømme receiveren ganske fort ved deling såpass lavt. 367 er jo ikke akkurat noe kraftmonster.

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har forstått det riktig at sub'en er en egen kanal + den kan spille bassen til resterende høyttalere når disse settes til "small".

Selv om høyttalerene dine kan spille dypt kan det likevel være lurt å sette delefrekvensen på 80Hz fordi forsterkeren din kan få pusteproblemer når den skal dra 5 kanaler samtidig på lave frekvenser (det kreves mer kraft for å ha kontroll på de dype frekvensene). Når forsterkeren mister kontroll er det større sannsynlighet for at høyttalerne blir sprengt. Da kan det være lurt å overlate dette til en god subwoofer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar! Nå er jeg litt klokere på det.

Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Hei! Hva slags fronter har du? Tenker da at hvis frontene er litt store, så vil de tømme receiveren ganske fort ved deling såpass lavt. 367 er jo ikke akkurat noe kraftmonster.
    Fronthøyttalerne er et par Cerwin-Vega CLS 12. Kanskje jeg bør vurdere å la dem få tilbake PA-forsterkeren sin og heller kjøpe noe mer lettdrevent til filmbruk. Receiverkjøpet mitt var nok litt dårlig planlagt. Pre out hadde vært tingen.

Suben er en Dali SWA 12, så det er jo ikke akkurat noe monster det heller...

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sandal
    Takk for raskt svar! Nå er jeg litt klokere på det.

Fronthøyttalerne er et par Cerwin-Vega CLS 12. Kanskje jeg bør vurdere å la dem få tilbake PA-forsterkeren sin og heller kjøpe noe mer lettdrevent til filmbruk. Receiverkjøpet mitt var nok litt dårlig planlagt. Pre out hadde vært tingen.

Suben er en Dali SWA 12, så det er jo ikke akkurat noe monster det heller...
    Med tanke på hvilke komponenter du har er det, mulig du er best tjent med å dele lavt, i hvertfall om man tenker lyd messig..
    De nedre frekvensene krever jo litt mer.. Men,men....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •