Trenger teknisk hjelp med en CL200

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger teknisk hjelp med en CL200

Jeg bygde en CL200 på videregående som jeg veldig gjerne vil ha i orden. Jeg sendte den for et halvt års tid siden på reparasjon, for den ene kanalen virket ikke, men den andre spilte som bare det.

Når jeg fikk den tilbake igjen så virket begge kanalene, MEN effekten er kanskje 10% av det den var tidligere. Jeg klaget, men de nektet for at det er noe feil, de skylder på at jeg har sprengt høyttalerne, men det er de ikke.
    Når jeg skrur opp og ser på det kretskortet som de har utført reparasjonene på, så seg jeg at de har byttet flere utgangstransistorer.
    De har satt i de samme som de som stod der fra før ser det ut som.
    De har også byttet ut en effektmotstand på BEGGE kanalene, jeg spurte de om dette, og de at det var fordi det var noe endringer i noen verdier.
    Aner ikke effekten på de motstandene som er satt inn nå, men det er 100% sikkert at de ikke er like de som stod der før.

Hvis jeg bytter disse motstandene blir effekten slik den var før da?

Håper noen kan hjelpe meg!:razz:

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Reklamer

Hvilket service-verksted var dette?

Ikke gi deg, de har tydeligvis gjort en dårlig jobb, og du skal slippe å knote pga det. Jeg har også bygget en CL200 og kun endret internkabling, og den spiller fortsatt bra i dag hos brodern. Meget varmtlydende og gir 100w per kanal, men den liker ikke laster under 4 ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Sjekket de effektmotstandene de har byttet. Opprinnelig var de bare på 1 ohm, nå er de på 360 Mohm!!!!!!!!!!!, så det er helt høl i hodet! Har bestilt de riktige, så får vi se. Hvis dette viser seg å være problemet så skal de høre fra meg igjen ja! Lønner det seg og bytte de interne kablene?

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å klag på jobben før du lodder i den. Har du permen med skjema og målinger? Jeg gjorde en dårlig jobb på skolen med tvinning, så jeg hadde litt støy. Tvinnet på nytt, byttet til Supra skjermet signalkabel og strømkabel og nå er den tyst.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nekter fortsatt for at de har gjort noe feil.
    Slo den på med musikk på halvt volum her om dagen, og kjente at de transistorene de har satt inn blir MYE varmere enn de som stod der fra før, så lurer på om de de har satt inn ikke er så bra.
    Har bestilt nye transistorer og skal bytte så fort jeg får de.
    Jeg har permen heldigvis.

Lurer på om jeg skal bytte de kablene du har byttet også.
    Takk for tipset!

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drittsekker. Satser på at du klarer å fikse den. Pass på så lyttebanken er utladet før du lodder. Har du PSU med 2 eller 4 lytter? Jeg husker at jeg hadde forskjellig verdi på de på PSU og forsterkerkort. Gidder du sjekke verdiene i din?

Se på trafoen som en fiende når du kabler forsterkeren. Jeg la strømkabelen mellom kontakt og bryter opp i taket. Og med skjermet kabel. Signalkablene fikk jeg under effektkortet. Også kan du rydde mye i å samle og tvinne kablene over kortet. Alt dette samlet gjorde iallefall stor forskjell. Jeg måtte borre opp kortene for å få plass til jordingen, men kobberbanen var tykk nok.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utifra hvordan du beskriver det hadde jeg tippet tomgangsstrømmen var feil. opplevde det samme på min..
    den justeres med skrutrekker på de små potmeterene på effektrinnet. skal være ca 50mV. måles over sikringen..
    MEN er jo helt merkelig om motstander på 1ohm er byttet ut i 350M ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det slik å forstå at de har byttet EN av de 6 motstandene pr. kanal?
    om det er tilfelle vil de 2 igjenståene transistorene i denne gruppen få all strømmen. og du vil heller ikke ha balanse mellom PNP og NPN transistor gruppene. f.eks. du får 2 PNP og 3 NPN.
    transistoren som har fått 360Mohm motstand vil IKKE være i drift.
    PS: er det ikke 360Kohm du mener? ikke at det utgjør noe men

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •