Mulig kortslutning internt mellom terminaler - Pioneer SC-LX73. Løst, brukerfeil.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig kortslutning internt mellom terminaler - Pioneer SC-LX73. Løst, brukerfeil.

Hei,

Har oppstått ett litt merkelig problem her. Plutselig mens jeg satt og så film slo receiveren seg av. Sjekket feilmelding i instruksjonsboken og der sto det at jeg måtte sjekke etter løse kordeler. Gikk over alle høytalerkabler i begge ender uten å finne noen feil. Jeg har nå klart å lokalisere problemet, men ikke årsaken.

Høytalerne er bi-ampet, dvs koblet mot surround back og front. Det viser seg at dersom jeg kun kobler til på front eller kun på surround back så går det fint, men dersom jeg kobler til surround back og front slår receiveren seg av like etter den er kommet på. Det skjer kun når det er HT koblet til på left på receiveren.

Det som er rart er at jeg har kjørt med dette oppsettet i ett par uker uten problemer. Receiveren er korrekt innstillt på front bi-amp og jeg har for sikkerhetskyld koblet fra alt annet utstyr. Jeg prøvde også å koble høyre høytaler inn på venstre terminal for å se om det kunne være noe med kabelen allikevel, men akkurat samme feil oppstår.

Jeg begynner å mistenke at det må foreligge en kortslutning inne i receiveren mellom surround back L og front L. Kan det være mulig, i og med at dette har fungert fint i to uker.... ?

Noen som har vært borte i noe lignende?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Målte med ohmmeter uten å finne noen feil. Var ikke noe forskjell i resistans mellom disse terminalene i forhold til de andre. Så jeg prøvde å koble til igjen og starte opp. Og da fungerte det helt fint. Her må det ligge en random feil ett sted...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant visst en feil som jeg hadde gjort allikevel. En idotisk forb.... nybegynnerfeil. Er så flau har mest lyst å grave meg ned, men jeg syns ikke det er riktig at Pioneer skal få et dårlig rykte når jeg dreit meg ut. Nå virker det iallefall fint. Med tanke på feilen som jeg gjorde er det utrolig at receiveren ikke har gått til helv... Så all skryt til Pioneer for at de lager produkter som tåler en trøkk..

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og feilen var? Hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Og feilen var? Hehe
    Har ikke så lyst å si det, men jeg er en ærlig person som innrømmer sine feil...

Viste seg at jeg hadde misforstått begrepet bi-amp. Jeg trodde at det da var to utganger som "slo seg sammen" for å gi mer effekt. Var ikke klar over at receiveren deler dette opp i hi freq og low freq.

Dvs. at jeg hadde koblet til terminalen på høytalerene uten å fjerne broen som binder hi og low pol sammen... I tillegg var det en kryssflettet kabel med åtte ledere pr. pol i hver ende, der var det også rot. Ikke mellom + og -, men mellom + og +, så om jeg bare hadde fjernet broen så hadde ikke det hjelpt heller...

Utrolig at receiveren overlevde dette...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Au da! Sikklig pinelig feil! Men jeg har også gjort dette en gang! Min daværende Pioneer LX50 gikk rett i protect etter 1 sek. Rakk bare å koble 1 side før det smalt. Har vært meget påpasselig etter dette. Greit å vite at ICE tåler en trykk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Au da! Sikklig pinelig feil! Men jeg har også gjort dette en gang! Min daværende Pioneer LX50 gikk rett i protect etter 1 sek. Rakk bare å koble 1 side før det smalt. Har vært meget påpasselig etter dette. Greit å vite at ICE tåler en trykk
    Får bare håpe at den ikke har tatt skade av det. Den virker fint akkurat nå, men jeg har jo kjørt det slik i ca to uker. Det lengste receiveren har stått på sammenhengende er vel ca to timer, og da har den ikke koblet ut. Men i dag gikk det under 10 minutter før den sa takk for seg...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er av den yngre garde så er det tydligvis flaut å gjøre feil. Når du får noen år på baken vil du innse at alle gjør feil i ny og ne og det er like naturlig som å spise og drikke.

Kjempebra at du sto frem og oppklarte - det er det nemlig ikke alle som gjørt. Sikkert en hel som har noe å lære der 8) .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg er 32 så jeg tilhører vel den yngre garde fortsatt... Grunnen til at jeg syns dette var litt flaut, var at jeg gikk høyt ut i begynnelsen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •