Brokobling eller biamp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brokobling eller biamp?

Hva er best å kjøre av brokobling eller biamp? anlegget står i signatur. Lurer muligens å kjøpe en xtz ap100.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med brokobling er at forsterkeren blir mer følsom for lave impedanser. Populært sagt, vil en brokoblet forsterker "se" halve impedansen - d.v.s. en 8 ohms last virker som om den er bare 4 ohm. Da spørs det bare hvor langt ned høyttalerne dine går ned i impedans på sitt laveste. Går de ned i en 3-4 ohm - i verste fall under 3 ohm - vil dette kunne bli i overkant krevende for et brokoblet forsterkeroppsett - og da vil det være bedre å biampe.

Av databladene på utstyret ditt, er det umulig å si hva du bør gjøre - ingen info tilgjengelig om dette på nettet. Ta eventuelt kontakt med produsenten om dette.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, men vil jeg merke noe stor forskjell om jeg kjører biamp? altså en forsterker på diskant + mellomtone/ bass og andre forsterkern på siste bassen?

Kan også kjøre tri amp, men da ser jeg heller vitsen med å kjøpe en dyrere effektforsterker sammen med en forforsterker. Evt, kjøpe en litt kraftig effektforsterker som går på mellomtone og bass.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biamp kan være mer hensiktsmessig med 2,5-veis høyttalere hvor både topp og bunn spiller bass. Brokobling er også et godt alternativ så lenge høyttalerne er greie å ha med å gjøre i impedanskurven, og forsterkeren er strømsterk i utgangspunktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    hvor både topp og bunn spiller bass.
    Du mener altså at begge elementene spiller bass? ja de gjør det. Men hvor mye strøm bruker diskanten? sånn som jeg hører og ser så er det mellomtonen som sliter mest på høy lyd.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskanten bruker like mye strøm som bassen... Kjøp en forsterker til. :-)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Diskanten bruker like mye strøm som bassen... Kjøp en forsterker til. :-)
    Den gjør vel ikke det vel ??

Ellers enig i at 2,5 veis høyttalere egner seg best til bi-amping!

Og uten at det står noe om det,så ser det ut til at 99.36 er en 2,5 veis ut fra specs!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, den gjør det. Mine høyttalere er også 2,5 veis. Husk at diskanten også spiller mellomtone.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er vel om hvordan disse høyttalerne er delt på terminalene bak, altså om begge basserne går på en terminal og diskanten på den andre, eller om diskanten og mellombassen går på en og den nederste bassen på en.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Jo, den gjør det. Mine høyttalere er også 2,5 veis. Husk at diskanten også spiller mellomtone.
    Ja hvis det er en 2,5 veis kostruksjon,så vil jo det gå mest strøm til den øverste ht-koblingen siden den spiller både diskant,mellomtone og bass,mens den nederste koblingen kun spiller bass!

Men å si at diskanten trekker like mye strøm som bassen blir litt feil!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Spørsmålet er vel om hvordan disse høyttalerne er delt på terminalene bak, altså om begge basserne går på en terminal og diskanten på den andre, eller om diskanten og mellombassen går på en og den nederste bassen på en.
    Ja det er selvsagt riktig - på mine MA GS 20,så spilles både diskant og bass/mellomtone (øverste elementet) på den øvre HT-terminalen,mens det nederste elementet er koblet for seg selv,og spiller opp til 250 tror jeg det er!

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt oppsett står med en 6-kanals Rotel, med ca. 2x60w på hver høyttaler (M.A.RS8 ) og de to siste kanalene brokoblet på en passiv sub. Det fungerer veldig bra etter mitt begrep. I dette tilfelle er høyttalerne relativt lett å holde styr på for forsterkeren, så jeg får nok mer kraft med å brokoble, men pytt sann, forsterkeren har teoretisk sett mer høyttalerkontroll i normal modus, og kraft er det i gunn og brun nok av likevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine har tri wiring, altså 3 terminaler bak på hver høyttaler. Lurer på hva som blir best lyd? 3 forsterkere blir kansje litt mye. evt 1 stk xtz sub amp som driver bassene, og kjøpe 1 forsterker som har fin lyd i diskanten.

Sånn som det er nå så er det for lite til å drive alt.

evt oppgradere til forforsterker og mono.

evt, kjøpe 2 stk 3 kanals forsterkere.

edit: eller kjøpe en fra samme serie som driver diskanten, og nederste bassen, siden mellomtonen spiller både mellomtone og bass.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Ja hvis det er en 2,5 veis kostruksjon,så vil jo det gå mest strøm til den øverste ht-koblingen siden den spiller både diskant,mellomtone og bass,mens den nederste koblingen kun spiller bass!

Men å si at diskanten trekker like mye strøm som bassen blir litt feil!

Hmmm, på mine høyttalere spiller HF-inngangen kun på diskantene, og LF-inngangen spiller på bass-mellomtonene. I mitt hode er dette en 2,5-veis konstruksjon fordi det er 4 bassmellomtoner og alle spiller bass, men det er kun de to øverste som også spiller mellomtone. Hadde de to øverste bassmellomtoner kun spilt mellomtone hadde det vært en ren 3-veis konstruksjon.

OK, mulig upresist å si at diskant bruker like mye strøm som bass, men i mitt oppsett bruker HF like mye som LF, og HF er koblet til 2stk diskanter og LF er koblet til 4stk bass-mellomtoner. Virker rart, jeg vet, men sånn er det her.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metall
    Mine har tri wiring, altså 3 terminaler bak på hver høyttaler. Lurer på hva som blir best lyd? 3 forsterkere blir kansje litt mye. evt 1 stk xtz sub amp som driver bassene, og kjøpe 1 forsterker som har fin lyd i diskanten.

Sånn som det er nå så er det for lite til å drive alt.

evt oppgradere til forforsterker og mono.

evt, kjøpe 2 stk 3 kanals forsterkere.

edit: eller kjøpe en fra samme serie som driver diskanten, og nederste bassen, siden mellomtonen spiller både mellomtone og bass.

Jeg ville ikke uten videre brukt forskjellige forsterkere til Bi eller TRI-amp.
    De vil ha forskjellig gain. Ville nok kjøpt som du sier to like 3-kanalere. XTZ ampen er bra den, men prøv å sammenligne den mot noe annet for å se om problemet ligger der, før du kjøper to til... Den oppgitte effekten er uten THD så den kan være 10%. De oppgir 10 watt med forvrengning på 0,03%.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Ja det er selvsagt riktig - på mine MA GS 20,så spilles både diskant og bass/mellomtone (øverste elementet) på den øvre HT-terminalen,mens det nederste elementet er koblet for seg selv,og spiller opp til 250 tror jeg det er!
    Dette er vanlig deling på en 2,5 veis høyttaler.
    På dine MA GS20 er delinga litt annerledes og gjør at diskanten spiller alene på den øverste terminalen.Dette i følge brukermanualen til GS-serien.

Når det gjelder diskanten til XTZ (hvis det er den med bånddiskant) så trenger den ganske mye effekt og strøm for å spille optmalt.

Jeg hadde heller lagt pengene i en stor og god enn 2-3 små og mindre gode.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Dette er vanlig deling på en 2,5 veis høyttaler.
    På dine MA GS20 er delinga litt annerledes og gjør at diskanten spiller alene på den øverste terminalen.Dette i følge brukermanualen til GS-serien.

Når det gjelder diskanten til XTZ (hvis det er den med bånddiskant) så trenger den ganske mye effekt og strøm for å spille optmalt.

Jeg hadde heller lagt pengene i en stor og god enn 2-3 små og mindre gode.
    Dette er ikke tilfelle på GS 20 nei!
    Kobler man vekk den nederste HT koblingen forsvinner kun det nederste bass elementet - dette har jeg prøvd,så det vet jeg med sikkerhet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mail fra xtz.se og de anbefalt å kople ap100d3 på mellomtonen og bass, og andre forsterkeren på diskanten alene. Får prøve meg litt fram med å koble bort diskanten og høre om det blir bedre kontroll på elementene.

Har egentli lyst på en hegel h200, men det blir nok ikke enda, eller en annen forsterker rundt 20.000,-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •