Oppgradering av reciever - ikke varmeovn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av reciever - ikke varmeovn

Vurderer ny reciever. Har i dag en Yamaha RX-V767 som jeg er rimelig fornøyd med.

Har 5.1 oppsett hvor frontene er Klipsch RF 82 (bi-amped) og ellers mindre Harman Kardon høyttalere samt en PSB 15" subwoofer. Bruker Antimode mellom amp & sub så det er ikke så viktig med Audyssey eller YPAO.

Hadde en Onkyo TX-NR1007 innom for test MEN den var så varm (selv i "idle" mode) at jeg returnerte den.

Jeg vurderer noen modeller på salg om dagen;
    - Onkyo TX-NR1008
    - Yamaha RX-V2067

Jeg har lest (og erfart selv med 767) at Yamaha er en god match mot Klipsch og samtidig grei i forhold til varmeutvikling.

...men denne Onkyo 1008. Noen som vet hvordan den er mot Klipsch RF 82 og samtidig kan bekrefte at den er kjøligere enn f.eks 1007/3008? Sistnevnte 2 er vel THX-Ultra2 sertifisert, mens 1008 kun er THX select sertifisert. Jeg øyner derfor et lite håp om at det er brukbar diff i varmeutvikling.

Anyone?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    För de pengarna en ny receiver kostar får du långt mer utbytte av en effektförstärkare för samma pengar. Du har en god pre i 767 och med avlastning av frontarna får du gott om effekt till surround.

Se efter en 5-kanalseffekt på brukten. Bi-ampa frontarna på den och bruk center på sista kanalen på denna effekt.

Jag har själv erfarenhet av Yamaha som pre och Rotel 5X100 effekt på RF82.
    Roteln får du för mellan 3000 och 5000 brukt, beroende på modell och årgång.

Exempel:
    Kraftig Rotel Surroundanlegg - FINN Torget

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adcom GFA-555SE skal visst ifølge tester ha ca "0" varmeutvikling selv om den kjøres hardt. Yamahaen er jo kjempebra. Tror Klipschene har mer godt av en effekt-forsterker.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, effektforsterker er noe å vurdere. Ser at Lsound selger ut Adcom GFA-5400 til 3843,- om dagen. Litt opp til GFA-555SE (8495,-)

Jeg skal google RF 82 & GFA-5400. Kanskje en grei kombo tross lav pris.

Tanken er droppe bi-amp fra 767. Kjøre 767 til diskantene på RF 82 & effektforsterkeren i bunnen.

Ser en god del brukt Rotel til salgs, og jeg mener å huske at Rotel forsterkerne ikke blir så varme "idle". Tanken er jo at den skal stå på hele tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt rum är över snittet varmt generellt sett, men vare sig Roteln eller Yamahaen bidrar till att höja snitttemperaturen. Hade tidigare en Onkyo och den kunde man inte ta på efter några timmar.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariusm69

Tanken er droppe bi-amp fra 767. Kjøre 767 til diskantene på RF 82 & effektforsterkeren i bunnen.
    Hvordan har du tenkt å koble dette?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Hvordan har du tenkt å koble dette?
    Skru av bi-amp mode i 767. Sende "front left/right" til diskantene i RF 82. så front pre-out fra 767 til effektforsterkeren & derifra til bassene på RF 82.

Det jeg frykter KAN skje er diff i output fra 767 & effektforsterker. Dette kan jeg finjustere fra 767 for "front left/right" (noen dB opp/ned) hvis ikke dette OGSÅ påvirker front pre-out? I så tilfelle går ikke dette etter planen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den!

2 x UPA-2 (totalt $598+mva/frakt)
    eller
    1 x XPA-2 (totalt $799+mva/frakt)

Prisene er meget hyggelige & de tåler 230v. Har også lest at disse ikke blir så veldig varme.

Sender en epost til Emotiva & sjekker ut frakt med FedEx. Jeg kan jo eventuelt ordne frakt selv med JetCarrier

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok regne med rundt 7000-8000 for XPA-2.

Men, sammenlignet med en ny receiver, så er jo ikke det så galt egentlig.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Må nok regne med rundt 7000-8000 for XPA-2.

Men, sammenlignet med en ny receiver, så er jo ikke det så galt egentlig.
    Det stemmer nok med rundt 7500,- JetCarrier skal ha ca 1500,- for flyfrakt levert på nærmeste postkontor og ca 500,- (+ fortolling?) for sjøfrakt men da må jeg hente den i Halden.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke vil ha varmeovn burde du gå får klasse D.

Newcomer Gaute7 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Emotiva RPA-2 som driver mine RF-82, satt og spillte guitarhero en hel dag med masse lyd uten at den ble noe særlig mer enn lunka.

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde RF82 og RC62 på en xpa3. Den blei ikke noe særlig varm i det hele tatt, selv over lang tid med mye lyd. Dette kommer vel i hovedsak av at det er ganske lett drevne høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville godt for klasse D. Har selv rotel Kl D og de er ikke varme selv om de står på 24/7. Pioneer sine ICE (LX71-73/81-83) er alle kalde i drift med god kraft i forsterker delen. Når en nå får LX73 til 10k synes jeg valget er enkelt selv hvis jeg hadde vært på jakt etter "kald" forstker med guffe

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru av bi-amp mode i 767. Sende "front left/right" til diskantene i RF 82. så front pre-out fra 767 til effektforsterkeren & derifra til bassene på RF 82.

Det jeg frykter KAN skje er diff i output fra 767 & effektforsterker. Dette kan jeg finjustere fra 767 for "front left/right" (noen dB opp/ned) hvis ikke dette OGSÅ påvirker front pre-out? I så tilfelle går ikke dette etter planen.
    Jag menar man inte kan anävnda både pre out och högtalarkopplingar som går "till samma pre out" samtidigt. Men om det fungerar på din så kan det ju vara värt det. Men kolla manualen för säkerhets skull.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er du sikker på dette er mulig å gjennomføre?

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Yamaha 2067 vil du jo også få bedre romkorreksjon enn hva du har med din 767,noe å tenke på.
    Koster jo 7000,- hos Lsound nå et kupp vil jeg si.
    Ellers synes jeg tipset om en brukt 5 kanals effekt er meget bra.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For det første,så anbefaler ikke Yamaha å koble noe på pre-out samtidig som de aktuelle kanalene er i drift - det kn fort gi "røyk"!

For det andre,så vil selvsagt nivået også heves for pre-out på lik linje som for de innebygde effekt kanalene!

Hvordan skal man ellers kunne integrere et effekt-trinn med samme nivå som resten av kanalene??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    $1021 for XPA-2 levert med FedEx er ikke ille. Rett over 7 lapper levert på døra

At Emotiva blir lunken er ingen hindring. Det er den ekstreme varmen (fra f.eks Onkyo 1007/3008 ) jeg vil unngå.

Det blir effektforsterker jeg går for. Enda en reciever for å få litt bedre rom-korrigering frister ikke nok. Jeg blir ikke klok på implementeringen av YPAO i 2067/3067 som ypper med korrigering av refleksjoner. Høres fint ut, men jeg finner ingen tester som sier at dette virker.

På "to-do" listen befinner det seg:
    -Innkjøp av ny effektforsterker. Sannsynligvis Emotiva XPA-2, da RF-82 skiftes ut innen 1-2 år. Gjerne med DM683
    -Montering av 10 stk hjemmelagde akustiske plater + teppe på gulv. Platene er ferdig laget, kun montering på vegger/tak som gjenstår.
    -kjøring av 767 YPAO i 8 posisjoner
    -Kalibrering av subwoofer via Antimode

Med en XPA-2 trenger jeg ikke involvere Front left/right fra Yamaha'n... men jeg er rimelig sikker på at man kan kjøre pre-out på alle kanaler uansett hva man kjører fra den integrerte forsterkerdelen. Må teste for å være 100% sikker, men jeg har ingen steder å sende pre-out om dagen.

Takk for alle tips!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •