Hjelp til Stereoforsterker!!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Hjelp til Stereoforsterker!!!!

Hei

Jeg er på jakt etter stereoforsterker. Jeg har sett for meg en integrert stereoforsterker og en dac i tilegg.
    Så har jeg lest en del her på forumet og er blitt ganske forvirret.
    Det er snakk om integrert forsterker med prosessorinngang, effekt og sluttforsterker.
    Hva med de som er fullbalansert. Har dette mye og si?
    Nå har jeg ingen aning hva jeg skal velge lengre. Trenger jeg Dac eller hva?

Til og begynne med så skal jeg koble til Tv,Ps3, pc og Altibox,

Kan noen hjelpe meg og eventuelt komme med forslag? Tenkte rundt 7000kr og det gjør ingenting om det er på bruktmarkedet.

Newcomer FredrikTøns sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke ha en dac. Kobler du TV/PS3 til forsterkeren uten en ekstern dac, bruker du vanlige vanlige signalkabler inn i TV`en. Da gjøres konverteringen av den innebygde dacen i TV`en din. Det samme gjelder med PC´en. Grunnen til at folk velger å kjøpe en ekstern dac, er ofte fordi den innebygde dacen ikke er så veldig god.

Skal du koble forsterkeren til kildene med en ekstern dac, bruker du en digital kabel, som kan sende digitale signaler - altså ikke konverterte . Da gjøres koverteringen av din eksterne dac. Videre fra dacen ledes de ferdig konverterte signalene med signalkabler, inn i forsterkeren din. Lydkvaliteten blir da, som oftest, en del bedre.

De billigere dac`en er ofte rene USB-dacer (f.eks. Hegel HD2) Da har du bare mulighet til å koble PC`en til anlegget via USB-utgang på PC.

(Hegel HD2 --- USB-dac)

Dacer med flere tilkoblinger (f.eks. Hegel HD10) har i tillegg til USB-utgang, også andre digitale innganger, som f.eks. Optisk inngang, som også PS3 har. Den har også to COAX-innganger som du kan bruke på dekoder og CD-spiller.
    Da har du en DAC til alle dine kilder!

(Hegel HD10)

En brukt Hegel HD10 får du tak i til litt over 3000,- Det finnes også billigere Dacer med fler tilkoblinger, som f.eks Arcam rDac
    Så hvis jeg var deg, ville jeg begynt med en USB-dac, som du kobler til PC. Forskjellen med/uten dac er klart størst på musikk, etter min mening.

Når det gjelder forsterker, er det vanskelig å komme med forslag uten å vite hva slags høyttalere den skal drive

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal det være stereo?

Jeg tenkte at det ville vært lettere å bruke en surround receiver når du skal koble så mange kilder opp mot TV.

Ellers skal XTZ Class A100 D3 være en bra forsterker med flere digitale innganger.

Harman/Kardon HK 3490 er en annen mulighet med preout og sub-utgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hovedsakelig musikk som er viktig for meg.
    Men jeg ser det er mangen som har fullbalanserte utganger.
    Har dette mye og si?
    Jeg har Klipsch RF82 høytalerer=)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perkforr
    Hvorfor skal det være stereo?

Jeg tenkte at det ville vært lettere å bruke en surround receiver når du skal koble så mange kilder opp mot TV.

Ellers skal XTZ Class A100 D3 være en bra forsterker med flere digitale innganger.

Harman/Kardon HK 3490 er en annen mulighet med preout og sub-utgang.

Jeg har en Onkyo 707 som jeg bruker nå, men jeg har solgt resten av høytalerene slik at jeg bare sitter igjen med RF82.
    Grunnen til dette er att vi skal flytte og jar da ikke plass til surround. Onkyoen skal jeg selge med tid og stunder. Jeg har prøvd H/K før og var ikke veldig fornøyd desverre.

Medlem siden
    May 2011
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er musikk som er viktigst, så hadde jeg gått for en ren stereoforsterker Den har ikke alle inngangene til en receiver, men har bedre lyd i stereo.

Forsterker: vincent sp-331 selges rimlig med Vincent SA-31 - FINN Torget

Dac: Abrahamsen A-DAC USB Converter - FINN Torget

Etter hva jeg har lest, så skal det ikke være den helt store forskjellen på balansert og ubalansert (?)

Medlem siden
    May 2011
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste erfaring jeg har, er at det spiller høyere med balanserte kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikTøns
    Hvis det er musikk som er viktigst, så hadde jeg gått for en ren stereoforsterker Den har ikke alle inngangene til en receiver, men har bedre lyd i stereo.

Forsterker: vincent sp-331 selges rimlig med Vincent SA-31 - FINN Torget

Dac: Abrahamsen A-DAC USB Converter - FINN Torget

Etter hva jeg har lest, så skal det ikke være den helt store forskjellen på balansert og ubalansert (?)

De såg jo veldig bra ut=)
    Jeg kjenner at jeg ikke aner hv jeg skal kjøpe lengre så=)

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det ligger en brukt Harman Kardon 990 på AVtorget. Den har innebygd DAC. Se test her: Harman/Kardon HK 990 | Lyd & Bilde

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan lett bli litt rådvill med så mange muligheter. Dersom du ikke har prøvd en DAC før, bør du kanskje prøve å låne en og teste på din Onkyo receiver. Er ikke sikkert du syntes det er verdt det.

Jeg ville prøvd å finne den beste forsterkeren du kan med hva du har som budsjett og heller oppgradert senere dersom du føler det blir nødvendig.

Veldig mange produsenter å velge mellom. Jeg ser flere nevner NAD som en god match.
    NAD C356BEE eller den litt dyrere NAD C375BEE.

Her kan du kanskje finne noe brukt på finn.no.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •