Varmeutvikling forsterker. hva skyldes det.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Varmeutvikling forsterker. hva skyldes det.

Hei
    jeg vet det er mange tråder der ute om nettopp dette temaet, men jeg lurer altså på følgende;

Oppsettet mitt er bygd opp av BW CM serie (CM9,CMC,CM1,ASW10CM) og drives med en Denon AVR 3310 og en Rotel 5x 100w effektblokk.

I Av rack står fra bunn til topp:
    Rotel 14cm klaring topp 3cm per side og 10 cm bak.
    Denon 8cm klaring topp ellers samme som over.
    CMC snug like a glove.

Endelig kommer vi til spørsmålet. Siden alle høyttalere er drevet av Rotel'en ville jeg tro at største varmeutviklingen ville være der, men det er den altså ikke. Denne holder ca 30 grader etter noen timers bruk.
    Denon'en derimot holder ca 50 grader etter noen timers bruk, men denne driver jo ingenting. Den eneste "høyttaleren" som er koblet direkte til denne er den aktive suben (og den har jo en egen 500W forsterker) så min konklusjon er at det er kun signalbehnadling som foregår i denon forsterkeren........

hvorfor blir denne da så ENORMT varm?

jeg har vurdert fjerning av bakplate men har per tiden bare borret noen huller i denne.
    kan det være en fordel å ta av platen, og vil dette være nok?
    kan det hjelpe med en eksosvifte montert i bakplate?
    hvordan monterer jeg eventuelt dette og matcher opp pc vifte med en veggvorte???
    jeg trenger veldig eksakte innspill på dette med vifte og transformator (eller hva det heter) for jeg kan minimalt om strøm. har lest trådene her men det gir ikke nok mening for meg.

jeg trenger litt mer " kjøpr x hos clas ohlson og y hos komplett" type feedback...

please hjelp.
    C

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjern bakplaten i racket, eller monter en eller to pc-vifter i bakkant.
    For å montere pcvifter trenger du f.e.k.s en eller 2 120mm vifter. (Kan selvsagt kjøpe større etter behov) En 5-12v adapter evt 2x hvis du velger å koble opp 2x vifter. Kutt og avisoler kablene på både vifte og fra adapteret, lodd sammen ledningene og bruk krympestrømpe over. Du kan også droppe loddingen å montere lysbryter mellom for mulighet til å stoppe viften. Merk, dess høyere volt du bruker på adapteret jo raskere vil viften svive, og eventuellt bråke.
    edit; Om du kommer over gul leder fra viften er det turtallsavlesning, denne trenger du ikke å koble.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar.
    dette skal jeg prøve.

Men det andre spørsmålet mitt;
    Hvorfor utvikler Denone'en så mye varme, når den kun sender signaler?? Det er jo ingenting som blir forsterket i denne?! Jeg kunne forstått det hvis denne driver noen høytalere, men den gjør jo ikke det..

Jeg skjønner ingenting av det.
    C

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av csdeejay
    Takk for raskt svar.
    dette skal jeg prøve.

Men det andre spørsmålet mitt;
    Hvorfor utvikler Denone'en så mye varme, når den kun sender signaler?? Det er jo ingenting som blir forsterket i denne?! Jeg kunne forstått det hvis denne driver noen høytalere, men den gjør jo ikke det..

Jeg skjønner ingenting av det.
    C
    Kan det tenkes at den har fått leieboere' i form av støv ? Ellers er det vel konstruksjon og bruk av effekt det går på. Et enkelt sammendrag ; av si 100watt tilført effekt går kanskje bare 10% (Fiktivt) til av W til å faktisk lage lyd, resten blir foreksempel varme. Om forsterkern har startet varmeproduksjonen i senere tid er det muligens på tide med service, evt støvrensing. Jeg hadde en gammal Sony stereoforsterker for lenge siden ,den lå på jevnt 60c uten load. Og nærmere 75c ved hard belastning. Denne spiller finfint fortsatt.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av csdeejay
    Denon'en derimot holder ca 50 grader etter noen timers bruk, men denne driver jo ingenting. Den eneste "høyttaleren" som er koblet direkte til denne er den aktive suben (og den har jo en egen 500W forsterker) så min konklusjon er at det er kun signalbehnadling som foregår i denon forsterkeren........

hvorfor blir denne da så ENORMT varm?
    Vel - for det første er ikke 50 grader så ENORMT varmt. En grei tommelfingerregel er at kan du holde hånden din på en forsterker uten at du føler ubehag, lider ikke elektronikken noen nød.

At receiveren din blir varm selv om den - som du sier - ikke driver noenting, er ikke rart. Selv forforsterkere - som bare driver med signalbehandling - blir jo varme. I tillegg har receiveren en DAC under topplokket - pluss fullt av trafoer - som også gir varme. 7x120W effekttrinn - som denne receiveren har innabords, gir også en viss tomgangsvarme. Dette - i kombinasjon med at du har en ganske trang plassering - sikkert mye mindre naturlig lufting enn anbefalt - gjør at det blir varmt.

Sånn i utgangspunktet kan du trolig klare deg uten noen vifter - men med en termostatstyrt vifte eller to er du naturligvis helt sikker.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen takk for kjempegode tilbakemeldinger.
    Kan tenkes at det kan være noe støv i forsterkeren, men den er ikke mer enn toppen 6 mnd gammel. kjøpt ny..

Kan HiFi klubben gjøre dette eller finnes det andre (stavanger/sandnes området) som kan gjøre dette?
    cs

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå står det ikke detaljert hvilket rotel effekttrinn du har, men mange av rotel sine forsterkere har ice teknologi. De bli med andre ord ikke like varme som tradisjonelle A/B forsterkere osv. De er mer effektive i bruk av energi og gir ikke så mye ut i ren varme. Har selv en lyngdorf og denne er ikke på langt nær så varm som et parasound effekttrinn jeg har.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50 grader er ikke så mye, når det nærmer seg 80 bør man vurdere klaring og luft.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er en RB 985 MK I

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kjapt søk i google gav meg ingen umiddelbare svar på om dette er ice, men en gjenganger for ice og klasse d er at de er ganske lette sett i forhold til andre forsterkere i samme effektklasse.
    Kanskje noen er flinkere til å google enn meg...?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Denon ble også varm selv om den bare var prosessor. Det står en liten PC inni der, i tillegg til all spillvarme fra trafoer, sluttrinn osv. Helt normalt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    985 er en konvensjonell klasse AB forsterker, hvor varme disse blir kommer an på hvilken bias de er stillet inn med, noen holder seg ganske lunkne, andre blir ganske varme.
    Du har ingen problemer før Denon`en slår seg av pga varme.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •