Hvilken forsterker til Cerwin Vega CLSC-15? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 115 av 115
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    alle Carver forsterkere skal ha >600 i damping
    Hva har dette å si i praksis, beklager min uvitenhet på området.... hva er damping forøvrig....

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enkelt sakt så er damping et mål på hvor god kontroll en forsterker har på et element. Viss du tenker deg at forsterkern lar elementet slå en gang, etter det skal elementet stoppe å bevege seg. dess bedre kontroll (høyere damping) dess fortere stopper elementet. på så store høyttalere som feks CV så blir bassen veldig slapp meden forsterker med lite kontroll. Det er det alle sier først med engang de hører carver på cv, bassen blir mye strammere og raskere. Viss du ser på syke high end forsterkere så har jo de opp i 3000 og mer i damping. Hvor stor forskjell du hører på 3000 i damping og 700 i en carver feks er ikke lett å si, for da har tiden blir så sinnsykt liten av du vil ikke høre det. Men jeg skal love deg at du hører forskjell på 700 og 200. Dessuten så er det greit å vite at viss man feks halverer motstanden så halveres også dampingen. altså har man 200 i damping og kjører 4 ohms høyttalere så ham man 100 i damping, det er litt snaut. Damping er en av de tingene man burde se litt på når man kjøper forsterker, den er i hvertfall mye mer ekte enn watten som noen oppgir.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok... takker for opplysningen. Hvilke komponeneter der det som gjør at dampingen blir høyere / lavere.....?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke en spesifik komponent som øker/minsker dampingen, men hele oppbygningen av forsterkern.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett så er dempningsfaktoren til en forsterker ganske uinteressant så lenge den ikke er latterlig lav. Stort sett er det forsterkerens utgangsimpedanse som bestemmer dempningsfaktoren som er oppgitt.

La oss som et eksempel ta et oppsett med en høyttaler som har nominell impedanse på 8 ohm. Utgangsimpedansen er på 0,008ohm. Det gir en dempningsfaktor på: 8/0,008 = 1000. Ganske imponerende? Problemet er bare at et typisk oppsett har så mye seriemotstand at utgangsimpedansen ikke spiller noen rolle i praksis.

La oss si at systemet har 3 meter høyttalerkabel med 2,5mm^2 kobber. Det gir en en motsand på ca 0,042ohm. Dermed er depmningsfaktoren redusert til 8/(0,008+0,042) = 160.

I tillegg har man som regel en spole i serie med basselementet. Denne har gjerne en motstand på 0,3-0,5 ohm. La oss si 0,4ohm, legger vi til denne får vi 8/(0,008+0,042+0,4) = 17,8.

Så den flotte dempningsfaktoren på 1000 er plutselig redusert til 17,8 i praksis. Hvilken nedtur! Hva så om dempningsfaktoren var 200 til å starte med? Da blir det 8/(0,04+0,042+0,4) = 16,6. Den forskjellen er nok helt ubetydelig.

Konklusjon: Drit i den oppgitte dempningsfaktoren. Den spiller liten rolle. Ønsker du bass med ekstra god kontroll så velg en aktiv løsning.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HALO! om du lager en aktiv sub trenger jo den forsatt å ha kontroll på elementet! putter du en billig forsterker i kassa så vil det forsatt ikke spille bra. Det du snakker om er teori, det jeg snakker om er praksis. Driv hele dagen lang med store PA sytemer, og skal love deg at du merker stor forskjell på forskjellige forsterkere med forskjellig damping. Alt har noe å si, men har man et bra utgangspunkt så blir det plutselig mye bedre. Dessuten så må du tenke på at motstanden ikke er konstant i en høyttaler. Prøv det, så får du se selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da anbefaler jeg deg å variere utgangsimpedansen på en og samme forsterker. Da tipper jeg du får endel aha-opplevelser. Det er helt klart at ulike forsterkere har ulik kontroll på elementene, men det har med andre ting enn dempningsfaktoren å gjøre.

Med aktiv løsning mente jeg ikke å putte en billig forsterker i kassa. Forsterkern må gjerne stå hvor som helst for meg så lenge man slipper seriemotstanden i et passivt delefilter. Det aktivt delefilter jeg snakker om.

Om man virkelig vil ha opp dempningsfaktoren så kan jeg anbefale kompensasjon med servo feedback , men det er OT.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg litt enig her. Forskjellen på o,4 og 0,3 ohm i spolene er ikke veldig stor. Imidlertid kan 2 ulike forsterkere spille enormt forskjellig, selv på høyttalere med passive filtre.

Det er et par andre ting som dukker opp i det du måler utgangsimpedansen. Den er jo i teorien den indre motstanden til forsterkeren betraktet som et batteri. Det betyr evne til å levere strøm. Imidlertid er ikke virkeligheten så sort/hvit.

Forsterkere som er oppgitt til å levere mye strøm behøver ikke å ha høy dempningsfaktor. De kan levere god kontroll men ikke nødvendigvis.

Forsterkere som har høy dempningsfaktor behøver ikke å levere mye strøm. De kan ha god kontroll men ikke nødvendigvis.

Forsterkere som leverer mye strøm i hele signalperioden gir nesten utelukkende god kontroll. De har ofte høy dempningsfaktor men ikke alltid.

Tar man to forsterkere fra samme serie og samme produsent er de som regel målt på samme måte og konstruert på samme måte. Dersom den ene har høyere dempningsfaktor vil den som regel også levere mer strøm i hele signalperioden og da også mer kontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

T-3000 Pro Power Amplifiers

T-3000 Pro Power Amplifiers
    http://elderaudio.com/elder_en/produ...000/t-3000.asp

Har et par slike, kan noen fortelle meg om dette vil fungere bra på CERWIN-VEGA CLSC-215 Høyttalere. jeg hakke peiling, noen sier at PA- forsterkere er skadeleg for desse. Jeg hakke peiling

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at en pa forsterker er skadelig for et par høyttalere er piss preik. Den vil drive høyttalerne dine, men hvor bra vet jeg ikke.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x 1700watt inn i CLCS215... SLAFS! hehe.. kan være at det holder med 1stk av de derre, Jacksande

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den watten på den ampen der kan du ta med en neve salt.

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    regner med at jeg har godt over 2x1000w på mine al1002 nå.. snakk om kontroll, bassen blir nesten for hard. stakkars 15" vet ikke hvor den skal gjøre av seg...!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av **dp**
    regner med at jeg har godt over 2x1000w på mine al1002 nå.. snakk om kontroll, bassen blir nesten for hard. stakkars 15" vet ikke hvor den skal gjøre av seg...!
    Hehe, kan tro det er rått ja . Mine AL1000 koser seg ganske bra på NAD S200'en min også.. Men kunne tenkt meg noe IcePower. AL1000 er bare fest høyttalerene mine da, bruker BW 703 til vanlig.

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 x DP 6.3 gjør susen!