Noen spørsmål, hovedsaklig ang, RX-V3900 / sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen spørsmål, hovedsaklig ang, RX-V3900 / sub

Byttet ut min gamle AVR 3500 mot en noe mer moderne RX-V3900 og etter å ha kjørt YPAO syns jeg det låt tynt i forhold til hva det gjorde før.

Front- og bakhøytalere er Proson HFC 10, senter er Klipsch KV4 og sub er AudioPro blue diamond 10".
    På 3500 var det ingen innstillinger til delefrekvens og styr og heller ingen RK og det har spilt greit men uten den helt store kringlydseffekten.

Etter å ha kjørt YPAO og fått ut helt fornuftige målinger mtp avstander og slikt prøvde jeg den scenen i IronMan 2 hvor han flyr ned for å åpne Expoen helt i begynnelsen av filmen. Lite smell i bassen og lite engasjerende AC/DC så jeg justerte delefrekvensen på høytalerne stegvis helt opp til 120Hz og da begynte det å bli litt mer sving på sakene, men jeg var ikke fornøyd. Prøvde så å skifte hvor bassen skulle spilles mellom lfe, lfe+front og bare front og fikk forbausende nok best resultat med kun front!
    Noe sier meg at med den ekstra kraften jeg nå har fått til å drive høytalerne blir suben rett og slett for puslete. Selv om det er en dedikert sub med 1x10" og 150W forsterker mister den rett og slett pusten mot 4x10" som mates av 2x140W. Så jeg må selvfølgelig ha noe større siden frontene ikke går så dypt som jeg ønsker. Dessuten, for å få den virkelig go`følelsen i bassen måtte volumet ca 10dB over behagelig lyttevolum og da forsvinner litt av hensikten.

Nå kommer spørsmålene:

1: Hvilke(n) sub vil være en god match til dette?
    2: Vil det være mer hensiktmessig å satse på bodyshakere i form av 12/15/18" i sofaen?
    3: Med så mye trykk i fronthøytalerene vil jeg jo gjerne beholde dette men forstår ikke hvordan jeg skal koble inn en sub for at ikke den skal ta over hele showet i bunn. Dette siden LFE låt tynt, LFE+front låt litt bedre men også litt rotete mens kun front låt best. Jeg syn det er forsvinnende lite hensikt med store gulvstående høytalere om alt under f.eks 80Hz går i suben(e) likevel...
    4: Om jeg velger å gå for pkt 2 vil jeg jo beholde trykket fra frontene men fylle på helt i bunn med hva jeg enn måtte finne på å putte i sofaen, hvordan kobler jeg dette da? Tanken er at jeg stiller inn forsterkeren til LFE+front og kjører sofaen på en eller flere eksterne forsterkere. Betyr LFE+front at ALL dypbassen blir sendt BÅDE til sub ut OG frontene eller vil 3900 finne på noe "smart" der sånn at det ikke blir likt fordelt?
    5: Går det an å justere hi- og lo pass filteret på 3900 separat? F.eks. hvis jeg vil ha sub til å spille opp til 80 og resten av høytalerne fra 40 og opp, hvordan justerer jeg dette?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, har du satt høyttalerne til SMALL etter at du kjørte romkorreksjon?

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Først og fremst, har du satt høyttalerne til SMALL etter at du kjørte romkorreksjon?
    Jepp, satte dem til small og prøvde deling på 80, 40, 100 og 120 Hz før jeg satte dem til large og kjørte all bassen ut i front da dette ga best resultat. I small / lfe instilling ga 120Hz det beste resultatet men large/front ble vesentlig bedre.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper og skru opp bassen 4-6db etter kalibrering
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen ble skrudd opp både 5 og 10dB uten at det gjorde det store.
    I går gikk jeg for løsning 2 og hamret inn 3x12" i sofaen og koblet dem opp på min gamle H/K 3500. Det ble mye bedre men nå savner jeg sub foran i rommet eller i rommet rettere sagt.
    For å unngå "sofaen min snakker" syndromet stilte jeg PEQ med +6 i gain på 31,5Hz og Q på 2 blank. Må nok jobbe litt mer med denne for å tette hullet i bassen men jeg kan ihvertfall si såpass at bodyshaker, romperister eller hva man velger å kalle det absolutt har noe for seg. Jeg hadde aldri klart å utnytte elementene og forsterkeren bedre ved å bygge ei tradisjonell subkasse og la den forsterkeren prøve å drive det.
    Kjører rett og slett sub out fra 3900 i en splitt, inn på DVD på 3500, 5ch stereo ut, en 4 ohm 12" mates dermed med 50-60W fra hhv L-C-R kanalene på forsterkeren. MV -20 på 3500 og resten av justeringer gjøres fra 3900. Easy peasy

Men jeg lurer fortsatt på alternativer til sub som kan fylle opp hullet jeg har mellom der frontene gir seg og der sofaen tar over? Noe som går dyyypt også ved moderate volum.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags sub har du? Og hvordan er den koblet til resten av anlegget?

Er flere som har sagt de syns bassen blir litt mer tam etter oppgradering til større reciever, jeg fikk litt mindre bass, men den ble mer korrekt, ikke like bråkete men mer kontrollert, og korrekt.

Når du kjører EK, har du satt innstillingene på subben slik:

Phase på 0
    Freq på maks
    Gain på 1/4 - 1/2
    Koble sub fra LFE (om du har dette på subben) til subutgang på reciever, eller fra line in til sub out på reciever.

Sett fronter, center og sub på lik linje i front. Vinkle frontene inn 10-20grader mot sweetspot.

Deretter kjører du RK. Sett deretter front til small, del på 60 eller høyere på alle kanaler.

Dette er ingen fasit men er gode utganspunkt starte med, har ikke sett rommet ditt, og har ikke peiling på hvordan du har plassert høytalerene dine og diverse.

Men prøv og se hvordan det ble.

Jeg bruker også noen bodyshakers, noen skikkelig jalla greier fra ljudia, koblet opp til en sub forsterker, (se min profil)
    Funker som bare rakkern Rister masse og er ikke noe problem med ulyder

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •