Stereoforsterker til KEF IQ90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoforsterker til KEF IQ90

Hei, ville satt pris på noen tanker om stereoforsterker til mine KEF IQ90 høyttalere. De brukes primært til musikk, og da ganske allsidig fra jazz til elektonika til rock. Budsjettet kan strekkes til i overkant av 10000.

Mulige valg:
    Yamaha AS700 - 4500 på Elkjøp
    Cambridge 740A 5500,- på Hifiklubben
    Cambridge 840A - 8500,- på Hifiklubben
    Primare i22 - ca 10000,- på Soundgarden

Det viktigste for meg er å ha god ren lyd. Høytalerne kan lett bli litt kalde så å matche de med en forsterker med noe "varme" kan være greit.

Jeg vil også koble til en Sonos ZP90, og har også en Sub, PSW2500 fra KEF.

Setter pris på andre tips også om mulig

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil sikkert finne en Hegel H200 til 13-15000 kr på bruktmarkedet. Kjøpte denne selv, er strålende fornøyd!

Men må inrømme at jeg ikke vet hvordan matchen mellom KEF og Hegel blir!

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rubocop
    Du vil sikkert finne en Hegel H200 til 13-15000 kr på bruktmarkedet. Kjøpte denne selv, er strålende fornøyd!

Men må inrømme at jeg ikke vet hvordan matchen mellom KEF og Hegel blir!
    Jeg hørte H200 på Kef XQ40, og syns det låt veldig bra! H200 er så bra at det låter bra på det meste. Ellers ville jeg evt. valgt en forsterker som heller mer mot en mørkere/varmere klang på disse høyttalerne. Eks Primare I21 (som Soundgarden har tilbud på nå! 5990.-), Abrahamsen eller Elektrocompaniet... Evt Primare I32 på bruktmarkedet... Må ta forbehold om at jeg ikke kjenner Q90 veldig godt (kun hørt dem på hifimesse). Cambrigde 840 som trådstarter nevner funker sikkert også fint. Men finner du en forsterker i 20 000-kronersklassen ned mot 60% av prisen på brukten, så får du igjen veldig mye i forhold til å kjøpe en i prisklassen under 10k ny.

Hvis du har mulighet til å deponere et par forsterkere på hjemlån, så er det også å anbefale!

Edit: PS: Dette oppsettet kommer til å fortjene en DAC med tiden. Det er også med på og gi en roligere diskant enn det Sonos sin sonespiller gir alene.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!

Er litt usikker på Hegel, hørte H100 på noen nyere KEF og det låt litt kaldt. Tror høytalerne trenger noe litt varmere enn Hegel. Når det er sagt har jeg ikke hørt H200.

Marantz er jo også nevnt sammen med KEF. Noen som har hørt disse sammen?

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen V2 synes jeg er knall match med IQ90. Koster ca 8000-10000 for en ny oppgradert V2 nå om dagen. Veldig varm og fin lyd ilag med Kef.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Marantz PM 7004 (2x 70W) til mine iQ90 og det låter (i mine øre) bang on the money. Koster ikke mer enn 6500 heller... Marantz og KEF kan absolutt anbefales!

Går ut i fra at du mener iQ90 og ikke Q900? (som trenger en noe mer strømsterk sak for å drives ordentlig)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nå et tilbud på 25% avslag på Electrocomapniets ECI 3. Noen tanker om den?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rabagass
    Takk for gode svar!

Er litt usikker på Hegel, hørte H100 på noen nyere KEF og det låt litt kaldt. Tror høytalerne trenger noe litt varmere enn Hegel. Når det er sagt har jeg ikke hørt H200.

Marantz er jo også nevnt sammen med KEF. Noen som har hørt disse sammen?
    Vil bare poengtere at H100 er mye kaldere i lyden enn H200. Er ihvertfall det jeg har fådd høre av tunge hifi-entusiaster.

Hegel spiller uansett strålende med Canton. Som tidligere nevnt, så vil nok Hegel spille bra uansett høyttaler. Men for all del, lyd er subjektivt. Finn en match du liker

Er også helt enig med Gimsegutten. En DAC gjør underverker! Hegel HD2, funker som bare juling.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel 200 blir nok dessverre et hakk for dyrt denne gang

Når det kommer til DAC tror jeg ikke HD2en til Hegel funker sammen med Sonos, men at man må ha HD10. På grunn av utganger. Sonos har ikke USB. Stemmer det?

Ellers fikk jeg nå et godt tilbud på Yamaha a-s2000 som jeg vurderer sterkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel 200 blir nok dessverre et hakk for dyrt denne gang

Når det kommer til DAC tror jeg ikke HD2en til Hegel funker sammen med Sonos, men at man må ha HD10. På grunn av utganger. Sonos har ikke USB. Stemmer det?

Ellers fikk jeg nå et godt tilbud på Yamaha a-s2000 som jeg vurderer sterkt.
    Lyden går fra pc -> HD2 via USB. Deretter går den via Coax eller AUX mener jeg, til forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt meg en yamaha a-s2000 til en grei pris. Gleder meg til å få den i hus og melder fra om resultatet!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok til å låte helt supert med AS-2000, men det er overkill på de høytalerene der. Med den forsterkeren kan du begynne å kikke på XQ serien til KEF;-)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge 840 eller Primare I21 ville jeg testet. I22 har jeg ikke hørt, så den vil jeg ikke uttale meg om.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, så du mener det er overkill vi får se. Uansett bedre å kjøpe ting som kan vare enn å måtte bytte begge deler. Wattmesigsett tåler høytalerne det den har å gi, men om Yamahaen kan trekke noe enda råere? Selvsagt.

I det jeg har fått en pris som bare ligger noen lapper over Cambridge 840 mener jeg valget er enkelt?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjører marantz sr5005 og effekt marantz mm7025 på mine iq90. Synes det låter helt fantastisk. Litt over budsjett kanskje men jeg er hvertfall storfornøyd.:-D eventuelt har du jo KIPEARL LITE fra marantz. Denne låter helt finfint om du kun er ute etter stereo. er sikkert en elkjøp butikk som har den inne så du kan lytte

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, så du mener det er overkill
    Absolutt, skjønt det gjør da ingen verdens ting! Den forsterkeren kan du bruke på vesentlig mer tungdrevne høytalere, slik som XQ40 f.eks. Liker du lyden på iQ90, får du veldig mye ut av dem med den Yamaha forsterkeren:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de flesta Elkjöp har Kef uppkopplade på Marantz i butikerna. Låter fantastiskt tilsammans.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha har en treg levering på sine produkter. De sender visstnok fra Tyskland og forsterkeren kommer ikke før torsdag. Det er to og en halv ukes levering!!

Kommer tilbake med oppdatering når forsterkeren er plantet i reolen:-D

I mellomtiden ser jeg på en DAC. Lurer litt på DacMagic til cambridge. Av de billige er det den som står seg som best (ihvertfall hvis man skal ha balansert utgang, XLR).

Er det andre som har noen tanker om en god DAC fra en Sonos zp90 til en balansert forsterker? 5000 er det maksimale, og jeg bestiller gjerne fra utlandet.

Takker for svar forøvrig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dac?

Yamaha a-s2000 har vært i hus siden før helgen. Jeg har i tillegg kjøpt en Abrahamsen V6 dac som er koblet med en koaksialkabel til sonos zp90. Den streamer stort sett flac.

Yamahaen og dacen er koblet med balanserte xlr-kabler. Og høyttalerne er Kef IQ90, med gode tykke godt isolerte kabler.

Jeg må si at det spiller meget bra og at høyttalerne får kjørt seg Bassen er fantastisk presis og klangen er naturlig. Alt i alt meget fornøyd, men jeg merker en lett susing når jeg spiller fra DACen og lurer på om det kan være bedre alternativer der ute? I det jeg bruker den optiske utgangen forsvinner det meste av suset, men jeg mener da musikken blir noe flatere. Forøvrig er lyden fra abrahamsen både fyldig og god så at det er en god dac er det ikke tvil om, men jeg lurer litt på Hegel sin HD10, men andre tips vil tas i mot med glede.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rega DAC?

Hei!

Jeg kjøpte selv den nye Rega Brio R forsterkeren og matchende Rega DAC forrige uke. Den nye Rega DAC`n får meget god omtale, også som eget produkt ref. Lyd&Bilde test.

Hele Rega-settet har en nydelig, litt analog og varm klangsignatur, og det virker som om dette gjelder også pr. enkeltkomponent.

Jeg valgte Rega`n fordi den matcher perfekt, men også fordi den har hele 5 innganger: USB, 2 Optiske, og 2 Coax. Få som kan matche dette til 5.000.

Her finner du L&B tester av Rega m.fl:
    Rega DAC | Lyd & Bilde

Mvh. Erik

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •