Digitalt oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalt oppsett

Låner meg en Bladelius Thor mk2, men så vidt jeg vet så har ikke den digitale innganger, eller?

Jeg har også en airport express og bruker den så jeg slipper kabel. Tenkte da å kjøpe en digital RCA fra AE til forsterkeren, men det er ikke noe vits hvis det kun er analoge innganger på forsterkeren?

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, er det ikke digital inn på forsterkeren (altså ikke innebygget DAC) trenger du en DAC mellom AE og forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hjelper det med DAC når det ikke er noen digitale innganger, blir ikke det det samme? Signalene er jo allerede digitale fra AE, dette "dreper" jo forsterkeren forde når det kun er analoge innganger?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC: Digital Analog Converter
    Altså, digitalt inn i DACen og så analogt ut fra DAC til forsterker.
    Det er det en DAC gjør, den gjør om digitale signaler til analoge signaler forsterkeren skjønner hva den skal gjøre med, forsterkere med digital inngang er egentlig bare en forsterker med innebygd DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så grunnen til å bruke digitale kabler fra AE til DAC er for at det ikke skal bli noe lyd tap i lange ledninger?
    Eller hva er egentlig vits med DAC hvis jeg rett og slett kan sende Analoge signaler rett fra AE og hele veien til forsterker?

Må ha det inn med teskje, vil bli helt 100 på det her

Og flac filer vil jeg ikke ha noe nytte av å høre på så langt jeg ikke bruker en dac?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til å bruke digitale kabler fra AE til DAC er at det er digitale signaler du skal overføre, ikke noe annet
    Hvilket utbytte du vil ha av en ekstern DAC kommer an på kilden du har og den innebygde DAC'en i denne..
    Altså: Bruker du en digital kilde (flac, mp3, cd etc) så må du etellerannet sted i kjeden ha en DAC, enhver cd-spiller har innebygget DAC, Squeezebox har innebygget DAC og din AE har en innebygget DAC, problemet er hvor god denne er...
    En ekstern DAC av en viss kvalitet vil i de aller aller aller fleste tilfeller gjøre en bedre jobb enn den innebygde, et eksempel er at Hegel HD10 (som kostet 8K når den kom) var en forbedring over den innebygde DAC'en i Hegel CDP4A MKII, som er en cd-spiller til 23K
    Med en forsterker i den klassen du snakker om er det nesten straffbart å ikke bruke en skikkelig DAC! ;P
    FLAC blir kanskje litt meningsløst uten en skikkelig DAC, bra MP3-filer gjennom en god DAC låter som regel bedre enn FLAC gjennom en dårlig....
    FLAC gjennom en god DAC er selvfølgelig å foretrekke

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke noe med lange ledninger fra AE til dac å gjøre.
    Din Airport Express har analog og digital utgang i samme utgang, vil du bruke den analoge kjøper du en minijack-2 rca kabel og kobler denne til din aux inngang på forsterkeren.
    har du digital inngang på din forsterker (altså dac innebygget), da kan du med en enkelt kabel koble AE til forsterkeren, signalet sendes da digitalt til forsterkeren og dens dac omformer lyden den digitale strøm til analoge signaler.
    Du kan jo ikke lytte til digital musikk, det må konverteres til analog før det lyder som musikk. Din Airport Express har dac innebygget, og selvom den analoge utgang ikke er verdens beste kan du altså bruke den inntil du får en bedre dac.
    Apple AirPort Express Wi-Fi Hub-D/A processor | Stereophile.com
    Om du fortsatt vil streame lyd, men ikke vil bruke en AE kan du jo se på Sonos eller Logitech Duet, disse har bedre dac og altså bedre analog lyd ut enn en AE, samtidig får du fjernkontroll.
    Selvfølgelig kan du høre dine flac filer, som jeg skrev har AE analog utgang, men som sagt, det er ikke verdens beste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur jeg har forstått det meste nå, men har noen oppfølgingsspørsmål.

-Du sier at jeg bør ha en DAC som er bedre en den som er integrert i AE til mitt anlegg. Det jeg lurer på da er hva gjør en god DAC til en god DAC? Har det noe med hvor bra den gjør de digitale signalene om til analoge? Kan da til og med 320kbps filer komme bedre frem? Evt ikke, hva er vitsen med en bedre dac hvis jeg kun skulle hørt på mp3 320kbps?

-Leste et sted her inne at hvis jeg kobler min Mp3 spiller med analog utgang til en receiver på dens digitale innganger så må jeg ha en ADC? Kommer ikke musikken frem så langt jeg ikke har denne?=/ Må det gjøres om først?

Musikk anlegget mitt består nå av Bladelius thor mkII og Abrahamsen FS401, føler at dette ikke er den beste matchen men det er bare imidlertidig. Vil ikke ha den mørke/varme lyden til abrahamsen men heller en mere nøytral lyd. Hvilke dac egner seg best til det?

TAKK!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør en god DAC til en god DAC?
    Hmmm, godt spørsmål, og det har selvfølgelig noe med preferanser å gjøre, men en god DAC vil gi et klarere og mer detaljert lydbilde og ta vare på nyanser/dynamikk/plassering bedre enn en dårlig...
    Selv 128Kbps mp3 blir BEDRE med en god DAC, ikke like gode som FLAC eller høyere oppløste mp3er (Kan alle dere som mener det ikke er mulig å høre forskjell på 128kbps mp3 og FLAC bare ta dere en bolle? jeg gidder ikke å diskutere med dere) men fortsatt bedre enn om man kjører de gjennom den innebygde DACen i AE.
    Hvis du vil ha et nøytralt lydbilde anbefaler jeg deg å prøve Hegel, jada jada jeg har den selv, men man anbefaler gjerne det man lander på selv, man lander liksom der man gjør fordi man liker lyden...
    Hegel er nøytral, har fått skamros i sitt prissjikte og finnes nå på brukten for en vettug penge (HD10)

Det er ikke noe poeng i å konvertere et analogt signal til digitalt bare for å kunne bruke den digitale inngangen på receiveren, da kan man likesågodt kjøre analogt rett i receiveren...
    Et analogt signal ut fra en mp3-spiller er allerede konvertert fra digitalt med den innebyggede DACen i mp3-spilleren, den lyden man tapte der vil ikke komme tilbake ved å konvertere det tilbake til digitalt og så til analogt igjen, men man vil antagelig tape litt til...

Bor du i noenlunde nærhet av Oslo og har lyst til å høre hva en HD10 gjør med lyden er det bare å invitere på en kopp en dag, så skal jeg ta med min til testing og skravle hifi
    Kan ta med meg H200 også, hvis du vil sammenligne, da den vel også er en smule mer nøytral en Bladelius...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •