Romkorreksjon. Et must eller ikke??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Romkorreksjon. Et must eller ikke??

Som dere kjenner til er jeg på søken etter nytt hjemmekino-anlegg og mange gode tips har jeg fått. Men når jeg trodde jeg var klar til å fatte et valg, dukker et nytt problem opp; Romkorreksjon!!

Etter en lytteprøve på Dali's høytalere (HFK mangler fremdeles Suite i Grimstad) kjørte selgeren veldig på at "en måtte aldri lenger vurdere å kjøpe en receiver uten automatisk romkorreksjon. En måtte være proff for å få det like bra selv...."

Da jeg ikke er av de mest avanserte hjemmekino-fantastene enda, lurer jeg på om det er et must eller ikke. Jeg hadde nemlig tenkt å gå for Marantz 5400 OSE på receiver, men denne mangler romkorreksjon. Yamaha RXV 650 er nummer to på listen mens selgeren mente at "Denons (AVR-2105??) rommkorreksjon var den mest avansert på markedet, og Yamaha sin ikke kunne måles med denne.

Har hatt Denon tidligere og er jo greit nok det, men er romkorreksjon et must for "Newbie-ører"???

Dali Suite 2.8 har forresten vunnet høytalerkampen, knepent foran Audio Pro Black Diamond v2.....

Rune

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville heller vært på jakt etter god lyd enn romkorreksjon, Marantz sine recivere har meget god lyd etter min mening.
    Kanskje du bør vente på de nye som også har romkorreksjon?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo logisk ut... Noen peiling på når Marantzene kommer med dette? Sikkert ikke langt unna, men.....

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Her må du rett og slett velge.
    Pengene kan du bruke på romkorreksjon eller mer lyd.
    Vil tro at vi kan skissere eksempelet så enkelt som at av 2 receivere til samme pris, en med korreksjon og en uten, så får man mest for pengene på den uten.

MEN....

I samme eksempel kan man lett få "best" lyd fra den med korreksjone hvis man ikke klarer å sette opp tingene selv.

(Jeg liker alltid å sammenligne ting med biler!)

Romkorreksjon=automatgear.
    Uten korreksjon= manuell gearkasse.

Sistnevnte gir best akslerasjon hvis man er dyktig på å geare.
    Førstnevnte gir best akselerasjon hos en som ikke er dyktig å geare.

Jeg "kjører" Suite 2.8, Rear 0.8, Center 0.8 og en Wharferdale Sub. Dette drives av en Yamaha RX-V1400
    Jeg er av de som klarer å justere meg ut av fine oppsett når jeg har "skrudd" nok. Derfor er romkorreksjon et meget godt hjelpemiddel for meg og gir et veldig godt samstemt klangbilde i alle mine høytalere.
    Rommet er noe usymetrisk som gjør at venstresidehøytalere står i hjørner, og høyresidehøytalere er et stykke fra sidevegg.
    Høyre bak har i tillegg lengre avstand til bakvegg enn venstre bak pga rommets L-formasjon. Høyre bak står lengre til høyre enn høyre front også pga rommet.

Romkorreksjonen fikser dette MEGET bra og fra å ha hatt en høyre bak som hørtes ut som et Yoghurtbeger i bass, har romkorreksjon blandet inn sub på den kanalen som gir meg en "illusjon" av å ha samme klang i den høytaler som i resten av oppsettet.

Må samtidig få (igjen) slå et slag for The Calibrator sin musikk i 360 grader som avslørte de enorme klangforskjellene jeg hadde i høytalerne mine.

Bare for morro prøvde jeg å justere meg manuelt en gang fra ut-av-esken-konfig og til den lyden romkorreksjon gav.
    Jeg personlig har ikke sjangs, men selvsagt finner du andre personer som klarer det fint.

Konklusjonen min er at hvis du er kompetent, eller kan få noen kompetente hjem til deg for å justere anlegget, så legg pengene i en forsterker uten korreksjon for å få "mer lyd".
    Er du ikke i den situasjonen kjøper du med korreksjon for å få "bedre" lyd.

Nå skal det taes med at i de overnevnte eksempler har jeg ikke valgt å ta med ting som overprisede vs. mye lyd for pengene merker, så de må taes med en klype salt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men allikevel er nok de nye reciverene fra marantz bedre enn de gamle, selv om Denon 3805 har romkorreksjon er den bedre enn 3803.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Romkorreksjon. Et must eller ikke??

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Etter en lytteprøve på Dali's høytalere (HFK mangler fremdeles Suite i Grimstad) kjørte selgeren veldig på at "en måtte aldri lenger vurdere å kjøpe en receiver uten automatisk romkorreksjon. En måtte være proff for å få det like bra selv...."
    Vel -- et "must" er vel store ord. :shock:
    Hi-Fi-freakene snakker svært skjelden om slikt, selv simple tonekontroller blir i de kretsene sett litt ned på.
    Mitt største ankepunkt mot elektronisk romkorreksjon er rett og slett at resultatet blir veldig avhengig og forskjellig av hvor i rommet du plasserer proben (testmikrofonen). Og bor du i en murbunker er neppe romkorreksjon riktig medisin å skrive ut, for å si det sånn.
    Er det noe feil med rommet ditt, så gjør noe med rommet!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er HI FI freakene? Er ikke det oss? :wink:

Hi-fil hadde jo et lite "foredrag" om romkorreksjon, i følge han drepte det dynamikken og var ikke hjemmekinoens "reddning".....

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Hvem er HI FI freakene? Er ikke det oss? :wink:
    Nei, i dette forumet er "vi" Kino-freaker. :?

Freakene innen Hi-Fi er de som aldri kan bli enig om hvilken triode og hvor stor tomgangsstrøm som skal gå gjennom denne i en fjernstyring til high-mu-pentoden som sitter i et eget RIAA-trinn. :lol: Og om motstandene i dette trinnet skal være av karbon, karbonsjikt eller av metallfilm typen...

For å si det på en annen måte: vi er ikke freaker; vi har bare, en for øyeblikket en litt sær, hobby... :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Romkorreksjon...Da jeg ikke er av de mest avanserte hjemmekino-fantastene enda, lurer jeg på om det er et must eller ikke...
    Det enkleste, og mest presise svaret, er: JA, du bør prioritere romkorreksjon. Alternativet er å kjøpe en desibelmåler og stille inn anlegget selv.

Høres det med dB-måler for komplisert ut, så kjøp en flerkanalsforsterker / receiver MED romkorreksjon.

PS: har romkorreksjon selv, og eier ingen dB-måler...

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av jane
    Vel -- et "must" er vel store ord. :shock:
    Hi-Fi-freakene snakker svært skjelden om slikt, selv simple tonekontroller blir i de kretsene sett litt ned på.
    Mitt største ankepunkt mot elektronisk romkorreksjon er rett og slett at resultatet blir veldig avhengig og forskjellig av hvor i rommet du plasserer proben (testmikrofonen). Og bor du i en murbunker er neppe romkorreksjon riktig medisin å skrive ut, for å si det sånn.
    Er det noe feil med rommet ditt, så gjør noe med rommet!

Må vel nevnes at Hi-Fi Lars har TacT romkorreksjon..

Gutten har utstyr for nesten 2 mill..og er en av topp 5 audiophile i Norge.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Vega!

Gutten har utstyr for nesten 2 mill..og er en av topp 5 audiophile i Norge.
    Hadde han ikke kvittet seg med TacTen?

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det enkleste, og mest presise svaret, er: JA, du bør prioritere romkorreksjon. Alternativet er å kjøpe en desibelmåler og stille inn anlegget selv.
    Da må man da også kjøpe seg en equalizer?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Hadde han ikke byttet ut den da?
    Sist jeg så ham omtalt, hadde han i alle fall kledd rommet sitt med Auralex (eller var det en annen produsent av akustiske lydplater?).

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Høres det med dB-måler for komplisert ut, så kjøp en flerkanalsforsterker / receiver MED romkorreksjon.

PS: har romkorreksjon selv, og eier ingen dB-måler...
    Jeg har både dB-måler og romkorreksjon. Med dB-Måler får jeg kun justert lydivået på hver kanal. Romkorreksjon equalizer jo tonebildet i tillegg.
    Tror ikke vi kan si en dB-måler erstatter romkorreksjon på noen andre områder enn selve lydnivået.
    Romkorreksjone blander jo inn og ut forskjellige frekvenser i hver høytaler alt etter hva som manger eller er overdimensjonert i hver enkel posisjon.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, og med andre ord: Romkorreksjon er et must.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, og med andre ord: Romkorreksjon er et must.
    Nei! Det synes jeg var å ta veldig hardt i.
    Har du et normalt rom og rimelig gode høyttalere så er ikke romkorreksjon et "must" - langt i fra...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså om du stiller inn høyttalerene skikkelig med lengder og slik oppnår du et mye bedre resultat enn med bruk av romkorreksjon.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva hjelper vel det hvis en høyttaler står i et hjørne og en annen ikke gjør det? Da må det equalizes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns ikke dette skal være fy-fy i det hele tatt.
    Ser jo at flere og flere highendprodusenter bruker romkorreksjon,så dette er nok kommet for å bli.En del dyrere sub'er har jo dette(f.eks Revel),og tipper dette kommer på billigere sub'er også snart.Har selv problemer i bassområdet som ikke lar seg løse ved hjelp av flytting,og da vil jo litt equalizing bli nødvendig.Faren er jo selvfølgelig at dette blir en sovepute for folk,slik at høyttalerne ikke blir satt skikkelig opp.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjonen må riktignok bli bedre; i mitt tilfelle ligger problemet rundt 50-60Hz, og de er det lite Yamaha og Denon kan gjøre med.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener heller ikke at romkorreksjon og eq er fy. Men man må vite at det ikke er en vidundermedisin som hjelper mot alle sykdommer. Ta et ekstremt eksempel: plasser et anlegg i en murbunker og la elektronikken forsøke å rette opp refleksjonene. Det funket ikke, nei?
    Selv hadde jeg problemer med refleksjoner fra et skråtak bak lytteposisjon. Dette angikk de fleste frekvensene i diskantområdet og rotet til perspektivet i lydbildet ganske effektivt. Jeg ser ikke helt for meg hvordan jeg skulle løst dette med elektronisk romkorreksjon. Løsningen ble selvfølgelig å gjøre noe med taket.
    Men hvis utgangspunket er bra, kan det sikkert bli enda bedre med hjelp av elektronisk korreksjon.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •