Oppgradering av lydanlegg, reciever først?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av lydanlegg, reciever først?

Hei!

Idag har jeg en Pioneer VSX-519, Energy Take Classic høyttalere bak og center, og noen Philips høyttalere som front (fulgte med et mikroanlegg til rundt 5000).

Jeg har siklet litt på oppgradering til gulvstående fronthøyttalere med medhørende stereoforsterker. Til det trenger jeg vel da først en reciever med pre-out?

Som student kommer denne oppgraderingen til å gå over en del måneder, men tenkte at det første naturlige steget vil være å oppgradere recieveren? Så litt på VSX-921, det er absolutt en fordel at den har Airplay til den prisen. Det er ikke noe stort problem om den krever ethernet kabel, da switchen min står rett bak. Problemet er at jeg kan ikke se at denne har pre-out?

Har dere noen andre forslag? Enten til andre måter å oppgradere på, eller andre forsterkere? Blir brukt mest til film, men det er viktigere med ren lyd enn punch i bassen da naboene ikke er så tålmodige

Takker for alle tilbakemeldinger!

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få pre-out så må du opp på 2021 fra Pioneer.
    Alternativer er Onkyos 7 serie.

Ren og pen lyd finner du hos Marantz, samt penere design enn Pioneer.

Men du nevner stereoforsterker. Tenker du da ren effektforsterker eller en normal stereoforsterker med volumkontroll?

Hvis det er sistnevnte så funker 921 også, den har utganger fra 3 komponenter. Disse fungerer mot forsterkere, ikke effektforsterkere, siden de har ett fast signal ut, og ikke regulerbart signal.

Utgangene er for BDR, CDR/Tape og Sone 2.
    Hvis du leser manualen skikkelig angående Sone 2, så kan det være mulig at denne er regulerbar. Man kan bruke surroundback utgangene som Sone 2, og da kan man regulere denne separat fra de andre kanalene samtidig. Men dette blir jo mye knot ved surround osv. OK med stereo

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er forøvrig av den oppfatning at om en skal gjøre oppgraderinger/endringer, finner en først høyttalere som spiller bra i ens rom, deretter finner en forsterker/forforsterker/receiver som kan drive disse høyttalerne på en bra måte.

Det er vanligvis vanskeligere å matche høyttalere med rom enn høyttalere med forsterker, så om en velger forsterker først, begrenser en høyttalervalget sitt.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg er forøvrig av den oppfatning at om en skal gjøre oppgraderinger/endringer, finner en først høyttalere som spiller bra i ens rom, deretter finner en forsterker/forforsterker/receiver som kan drive disse høyttalerne på en bra måte.

Det er vanligvis vanskeligere å matche høyttalere med rom enn høyttalere med forsterker, så om en velger forsterker først, begrenser en høyttalervalget sitt.
    +1
    Det er også lettere å bære inn og ut dvs forsterkere, enn runde på runde med lange pappesker med høyttalere...
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mixy
    Hei!

Idag har jeg en Pioneer VSX-519, Energy Take Classic høyttalere bak og center, og noen Philips høyttalere som front (fulgte med et mikroanlegg til rundt 5000).

Jeg har siklet litt på oppgradering til gulvstående fronthøyttalere med medhørende stereoforsterker. Til det trenger jeg vel da først en reciever med pre-out?

Som student kommer denne oppgraderingen til å gå over en del måneder, men tenkte at det første naturlige steget vil være å oppgradere recieveren? Så litt på VSX-921, det er absolutt en fordel at den har Airplay til den prisen. Det er ikke noe stort problem om den krever ethernet kabel, da switchen min står rett bak. Problemet er at jeg kan ikke se at denne har pre-out?

Har dere noen andre forslag? Enten til andre måter å oppgradere på, eller andre forsterkere? Blir brukt mest til film, men det er viktigere med ren lyd enn punch i bassen da naboene ikke er så tålmodige

Takker for alle tilbakemeldinger!
    Ville også som sistnevnte bestemt meg for høyttalere først, og når det kommer til fin lyd, finner du mye bra. Hører veldig mye bra om Onkyo sine stativhøyttalere, de koster 2000,- og ska ha en veldig behagelig klangkarakter. De passer jo garantert med receiverene deres, og vil tro at de sku passe godt til de fleste merker. Visst du ser på soundgarden så finner du et Jamo surroundsett med 5 høyttalere inkl. 2 gulvhøyttalere med innebygd 10" sub, så behovet for egen subwoofer er ikke der. Høyttalersettet koster ca 5000-6000 og du trenger ikke allverden av forsterkerkraft. Har ikke hørt annlegget selv men hører veldig mye bra om det og at man får ikke mer for pengene noe annet sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar. Da er det mulig jeg ender med høyttalere først, har luftet tanken på å kjøpte begge deler samtidig hvis jeg får så mye lønn nå som jeg håper på

Til AndersT2, jeg er usikker på hva jeg mente egentlig. Antar at det er effektforsterker ettersom formålet vil være å ta seg av kraften til front-høyttalerne mens recieveren tar seg av prosesseringen. Mulig jeg er på jordet her.

Så også at Marantz kom med en ny reciever nå SR-5006, som både har støtte for airplay, og pre-out. Den har forøvrig ikke dukket opp hos akustikk ennå, kunne evt. ringt de.

Hva gjelder høyttalere får jeg ta meg en tur innom Elkjøp/Soundgarden og høre litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte bare jeg skulle melde tilbake at jeg endte med:
    Kef Q700
    Marantz SR-5006

Er veldig fornøyd med lyden, det gir et klart og behagelig lydbilde. Har derimot merket meg viktigheten av å ha gode lydkilder i forhold til hvordan det var før Neste oppgradering blir nok Q600c center høyttaler da det blir litt spinkelt med dialoger når jeg ser på film her

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mixy
    Tenkte bare jeg skulle melde tilbake at jeg endte med:
    Kef Q700
    Marantz SR-5006

Er veldig fornøyd med lyden, det gir et klart og behagelig lydbilde. Har derimot merket meg viktigheten av å ha gode lydkilder i forhold til hvordan det var før Neste oppgradering blir nok Q600c center høyttaler da det blir litt spinkelt med dialoger når jeg ser på film her
    Må legge ut noen bilder da

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Visste ikke at det var customary å poste bilder jeg Beklager at det ble litt dårlig kvalitet, men sånn er det når man ikke gidder dra frem annet enn mobilen. Forøvrig ser dere jo også grunnen til at det blir litt spinkelt med dialog under filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte design-detaljen med frost og gin-flaska :P

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz og Kef er en god kombo og jeg vet hvor godt du har det akkurat nå!

Du må jo nesten ta av grillene på disse høyttalerene, er så lekre uten 8)

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å prøve med phantom center, fungerer nok betraktelig bedre enn slik oppsettet ditt er pr dags dato!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Anbefaler deg å prøve med phantom center, fungerer nok betraktelig bedre enn slik oppsettet ditt er pr dags dato!
    +1
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å fjerne centeren helt fra forsterkeren altså? Huff det hørtes leit ut, fjernet allerde suben for å ikke plage naboen så mye (og fordi det er nok bass for min smak i Q700), så "4.0" anlegg hørtes kjipt ut :P

Men joda, jeg kan vel se at resultatet i utgangspunktet blir bedre

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •