Hjelp til Bi-amp på yamaha rx-v667

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til Bi-amp på yamaha rx-v667

Nå har jeg fått receivern i tvbenken, koblet opp til tv og digital tuner helt smertefritt, og det låter knall sammen med mine yamaha ns555
    MEN når jeg aktiverer advanced menyen for å sette opp biamp dukker ikke denne funksjonen opp.. skjønner det ikke når det står i manualen at den er biamp-kompatibel. Må jeg forandre på noen andre settings først eller?

Har prøvd å aktivere biamp med høyttalerkablene tilkoblet surr.back, vanlig front L/R, og ikke tilkoblet, men det spilte ingen trille..

Hvorfor viser ikke advancedmenyen biamp off/on sånn som det står beskrevet i manualen og på div nettsider?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du må inn i den vanlige menyen å deaktivere surr.back først...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg går inn på setup og velger speaker, manual setup, power amp assign får jeg valget:

7ch normal
    7ch +1zone
    5chBI-amp

Har valgt 5 kanals bi amp og da skulle man tro det ville aktivert bi amp mulighet, men nei.. rare greier:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eh.. Fikk det til nå.. var bare å sette på 5ch+biamp.. slapp å gå inn i advancedmenyen

litt off topic, burde jeg sette impedansen på 6 ohm siden høyttalerne er 6 ohm? står på 8 nå.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stump
    eh.. Fikk det til nå.. var bare å sette på 5ch+biamp.. slapp å gå inn i advancedmenyen

litt off topic, burde jeg sette impedansen på 6 ohm siden høyttalerne er 6 ohm? står på 8 nå.
    vet ikke hvor mye det har å si men ja sett den på 6ohm

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra!

Men merket du noen forskjell i lydbilde?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6-ohm instillingen aktiverer en strøm-reduksjon på forsterkerne slik at eventuelle problemer med overbelastninger av strømforsyning/ høy varmeutvikling, i større grad unngås. Men det behøver ikke bli problemer med å kjøre forsterkeren i 8-ohm modus! Og så lenge du ikke får disse problemene er 8-ohm innstillingen best, og gir deg større utgangseffekt. Prøv og se om det går

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Bra!

Men merket du noen forskjell i lydbilde?
    Kan ikke si at jeg merket noe forskjell egentlig, syns det var samme fylden og trykket uten bi amp.. men nå har jeg ikke spilt veldig høyt da..

Men vil tro det har sine positive sider å bi ampe.
    Tror faktisk det ble mer forskjell da jeg satte ohmen ned til 6 ja.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at det utgjør større forskjell på 2,5-veis høyttalere, hvor både "high" og "low" trekker bass. På en 3-veis høyttaler blir det veldig lite å gjøre for de forsterkerkanalene som driver toppen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    6-ohm instillingen aktiverer en strøm-reduksjon på forsterkerne slik at eventuelle problemer med overbelastninger av strømforsyning/ høy varmeutvikling, i større grad unngås. Men det behøver ikke bli problemer med å kjøre forsterkeren i 8-ohm modus! Og så lenge du ikke får disse problemene er 8-ohm innstillingen best, og gir deg større utgangseffekt. Prøv og se om det går
    Funker fjell! Satte ohmen tilbake på 8 siden det sto i manualen at jeg kunne peise på med 4ohms høyttalere på 6ohms innstillingen.

Må si at jeg hører mer punch på dire straits når jeg guffer på litt8)
    Kanskje jeg burde ta det litt med ro i innkjøringsfasen til mine ns555?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg vil tro at det utgjør større forskjell på 2,5-veis høyttalere, hvor både "high" og "low" trekker bass. På en 3-veis høyttaler blir det veldig lite å gjøre for de forsterkerkanalene som driver toppen.
    Artig at du skriver det:-D

For 10 minutter siden dro jeg ut bananpluggene til "low" på høyttalerne og fant ut at det er enorm forskjell på hva low og high krever, diskanten "hvisker" og mellomtone elementet spilte ganske lavt.
    Plugget inn low igjen og da ble det godt med lyd, så det må jo være 20-80% forskjell i strømkravet?

Lurer på om det da har noe for seg at jeg "router" 50% av forsterkerkraften til toppene da? Kanskje å bare kjøre singlewire har mer for seg? Bassene får mer futt kanskje? Bare la delefiltrene i høyttalerne ta seg av fordelingen?.. hmm, spennende dette her

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilterene i høyttalerne gjør nøyaktig samme jobben uansett om du kobler singlewire, biwire eller biamp. Kan ikke tenke meg at det har noen lydmessige ulemper å kjøre vanlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilterene i høyttalerne gjør nøyaktig samme jobben uansett om du kobler singlewire, biwire eller biamp. Kan ikke tenke meg at det har noen lydmessige ulemper å kjøre vanlig.
    Jeg hører ingen forskjell der, nei.

Vil forsterkeren gi like mye power på frontutgangene kontra front + bi amp?
    Kjører nå biwire på frontene og hører absolutt ingen forskjell i lydbildet vs Biamp..

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok bare noen prosenter det er snakk om av ekstra effekt. Bør ikke utgjøre noen særlig forskjell nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok bare noen prosenter det er snakk om av ekstra effekt. Bør ikke utgjøre noen særlig forskjell nei.
    Stemmer, leste nå at det hadde mest med forbedring av lydbildet å gjøre, filterytelse, kanalseparasjon etc..

Tusen takk for hjelpen så langt! Kommer sikkert med mer når jeg bestiller effekttrinn, Rotel, emotiva eller hva det nå enn blir

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du singel-amper eller bi-amper så kommer strømmen fra samme strømforsyning så særlig merkbar forskjell blir det vel ikke. Tenker forskjellen kommer med separat effekt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •