preout på eci-4 til sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

preout på eci-4 til sub?

Hei,

Vurderer å kjøpe meg en Electrocompaniet ECI-4, men det slo meg plutselig at den jo ikke har subutgang. Kan man bruke pre-out utgangen til å koble til en sub?

den interne forsterkeren er aktiv selvom man kobler noe i denne utgangen? I så fall bør jo det fungere bra?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Woofer + Ec

Jepp, det skulle fugere fint. Har gjort det samme. Husk bare på å bruke begge rca inn og ut på amp og sub. Om du ikke har to. Så er du avhengig av at sub har mulighet for nivå/delefrekvens/phase. Men det har den nok.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hei,

Vurderer å kjøpe meg en Electrocompaniet ECI-4, men det slo meg plutselig at den jo ikke har subutgang. Kan man bruke pre-out utgangen til å koble til en sub?

den interne forsterkeren er aktiv selvom man kobler noe i denne utgangen? I så fall bør jo det fungere bra?
    Det fungerer helt utmerket. Broren min har en ECI-4 som han bruker akkurat slik du har tenkt å gjøre. Med én sub bruker du både L+R til suben - med to suber blir det L til venstre sub og R til høyre sub.

M.h.t. LFE-signalet - hvis du også skal brukte HT-mulighetene til ECI-4 når du skal se på film - er det litt mer usikkert. Det avhenger av prosessoren/receiveren din. Min surroundprosessor kunne ikke kode om LFE til stereo - slik at jeg mistet den bassen.

Ellers kan jeg godt anbefale en oppgradering av ECI-4. Da vil den i praksis låte som en ECI-5 - litt tightere, men like fullt umiskjennelig EC.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det fungerer helt utmerket. Broren min har en ECI-4 som han bruker akkurat slik du har tenkt å gjøre. Med én sub bruker du både L+R til suben - med to suber blir det L til venstre sub og R til høyre sub.

M.h.t. LFE-signalet - hvis du også skal brukte HT-mulighetene til ECI-4 når du skal se på film - er det litt mer usikkert. Det avhenger av prosessoren/receiveren din. Min surroundprosessor kunne ikke kode om LFE til stereo - slik at jeg mistet den bassen.

Ellers kan jeg godt anbefale en oppgradering av ECI-4. Da vil den i praksis låte som en ECI-5 - litt tightere, men like fullt umiskjennelig EC.
    OK. Skal ikke brukes i kombinasjon med surround, kun stereo.

Men iom at det ikke er noe delefilter og egen subutgang vil man i praksis kjøre bass-signalet både til sub og til fronthøyttalerne da, så det blir kanskje ikke helt ideelt. Og betinger i allefall relativt lav deling vil jeg tro.

Humm, hvorfor har ikke flere stereoforsterkere subutganger? Vurderer HK 990 også, men usikker på lydkvaliteten kontra EC. Jeg liker soundet i EC.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig - lav deling er et must. Avhengig av hvilke fronthøyttalere du bruker, naturligvis. Broren - som bruker en ECI-4 sammen med et par Audiovector M3 Signature - deler på omtrent det laveste som går an. Rundt 40 Hz eller noe sånt.

Men det låter veldig bra hos ham. Lyset i tunnelen er ikke nødvendigvis et møtende tog.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben du skal bruke har ikke delefilter?
    Normalt, til stereo, da følger mange "REL modellen", dvs. kobler et sett ekstra høyttalerkabler til subbens "Hi Level Inn", eller høyttalerterminaler, mange subwoofere har dette. Da eksperimenterer man med subbens delefrekvens og gain til subben ikke er hørbar. Dine høyttalere filtreres ikke, men kjører fullrange som vanlig, subben bare supplerer helt nede.
    Som Ulf-B skrev så fint, og riktigt, på Sentralen, vitsen med en subwoofer er at den ikke skal kunne høres, slår man den derimot av har man fornemmelsen av å ha mistet masse informasjon, nemlig romfornemmelsen som først og fremst produseres så bra av en aktiv subwoofer.
    Et problem med mange subwoofere er at delefrekvens ikke kan settes lavere enn 50 hz, og filtrene er alt for dårlige. For det første er 50 hz ganske høyt og subben vil med slakke filtre gjengi toner langt oppe i frekvens. Stereophile testet for en del år siden et sett Aerial 5 "bokhylle" høyttalere sammen med en REL Strata III og kom da frem til at 27 hz var passende posisjon for subbens delefrekvens. Aerial 5 kjørte da også fullrange, og selvom disse mistet output under 60 hz passet det altså med 27 hz også pga. rommet.
    Hvorfor ikke forsterkere har subutgange? Kan ikke se hva man skal bruke dette til, alle aktive subwoofere har jo delefilter.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben jeg skal bruke har delefilter jo.

Jeg synes tilkobling via RCA er litt mer elegant enn å bruke høyttalerkabler, så jeg mener nå fortsatt at en subutgang har en misjon

Jeg får se an litt, mulig jeg kjøper en ECI-4 og tester da. Jeg skal som du sier uansett bare ha det lille ekstra helt i bånn, og jeg ønsker i tillegg en liten økning i bånn, så det kan hende det fungerer selvom ikke forsterkeren har aktiv delefrekvens som kutter subbass fra hovedhøyttalerne. Kommer vel også til å kombinere med antimode.

ECI-4 brukt koster jo ikke mer enn HK990 selv om utsalgspris på ECI4 nesten er det dobbelte, så i teorien er vel ECI4 et bedre kjøp på bruktmarkedet.
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se REL sin hjemmeside, der er gode gammeldagse råd, også en forklaring på hvorfor det å koble til med høyttalerkabler er en god ide.
    Klarer ikke å få inn i hodet hva du skal med en subutgang med delefrekvens når din subwoofer jo har dette allerede, men ja, jeg er gammeldags.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Se REL sin hjemmeside, der er gode gammeldagse råd, også en forklaring på hvorfor det å koble til med høyttalerkabler er en god ide.
    Klarer ikke å få inn i hodet hva du skal med en subutgang med delefrekvens når din subwoofer jo har dette allerede, men ja, jeg er gammeldags.
    Målet er ikke primært at subutgangen skal ha delefrekvens, men at forsterkeren skal være designet for å støtte en sub, slik at den ikke sender de samme frekvensene både til sub og høyttalere.

Hvis man f.eks deler relativt høyt (80-100hz), så vil både høyttalere og sub spille i samme område, og det blir vanskeligere å integrere.

Deler man lavt (40-60hz) er problemet naturligvis mindre. Planen er å gå for en ECI-4 nå, så da får vi se hvordan det blir
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste justerings/plasseringsguiden på REL nå, så interessant ut dette - skal forsøke den guiden når jeg får opp sub og forsterker.
    --
    Thorbjørn

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Leste justerings/plasseringsguiden på REL nå, så interessant ut dette - skal forsøke den guiden når jeg får opp sub og forsterker.
    Så absolutt verdt å sjekke ut REL!
    Hadde Ragwo's ene Studio på besøk for en stund siden. Veldig morsomt lite besøk Tror de highpasskoblingene har mye for seg

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hvertfall kjøpt ECI-4, men har ingen sub enda. Skal oppdatere tråden når jeg kommer så langt at jeg får en sub og får testet den.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •