Presence - mono eller stereo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Presence - mono eller stereo?

Lyden som kommer ut fra "presence", er den i stereo eller mono? Og er det lyd som genereres kun fra frontkanalene, eller også fra centerkanalen?

Hvis det er "mono-lyd", så kunne det tenkes at det går å bruke det sammens med et 6.1-oppsett + kun én kanal til presence...

Hvis det er stereolyd, som genereres kun fra frontkanalene (ikke center), så hadde det vel vært bedre å bruke 4 fronthøyttalere (uten presence), og montere 2 oppe og 2 nede? Og sende samme lyd ut fra de oppe som nede. Men da må selvsagt de oppe være av samme kvalitet som de nede. Altså ikke like praktisk og pent kanskje, men hvis vi tenker rent lydmessig, bedre?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stereo. Presence (front) fungerer slik at lyden trianguleres mellom de to høydekanalene og senter, og ved å manipulere fase og nivå vil man kunne plassere lyden stort sett hvor som helst i bildet. Én presencehøyttaler i front vil derfor ikke fungere slik som precense skal fungere.

Tankegangen din har noe for seg, men hvis vi skal ta utgangspunkt i Yamahas system - og Z11 i særdeleshet - har denne prosessorer som kjenner igjen titalls tusen lyder og plasserer disse der de best hører hjemme på skjermen, i alle fall erfaringsmessig. Hvis dette stemmer i 80 % av tilfellene så er det mer enn bra nok. En bil som kjører fra høyre til venstre kjennes igjen på frekvensgangen og retningen lydteknikerne har lagt lyden, og dermed vil Yamahas presence-system hjelpe til med å gjøre denne lyden enda mer troverdig.

Dette var bare et eksempel, jeg leste et svært omfattende bulletin om Z11 da jeg testet denne for Hjemmekino, og dette er ingeniørkunst på høyt nivå. Derfor blir det ikke det samme å plassere ut noen høyttalere rundt lerretet, du vil mangle den viktige prosessoren som du får ved å bruke ekte presence.

Presence har for meg blitt like viktig som stort bilde og subwoofer i hjemmekinoen

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt plassering av lyden fra Center.

Presence hjelper veldig på for de som må plassere Center laft i forhold til bildet.

Fått testet dette ut i sommer etter og hatt precence tilgjengelig på reciveren noen år :-s

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er dialog lift man er ute etter vil man oppnå dette ved å gjøre slik trådstarter skisserer innledningsvis, men dette er bare en liten del av konseptet.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Z-11 er jo noe mere utvilket en det som er/var i rx-v3800.

Men om tanken er og hente ut lyden da fra front kanalene til både nedre og øvre pr. kanal så må en være veldig nøye med at høytalere får nøyaktig samme avstand til sweetspot og øre høyde.

Ville da heller vurdert og teste og heve frontkanalene noe, plassere de oppå noe stødig i forskjellig høyde.
    Testet dette med klipsch rf-62. Og det funket faktisk bra i denne stuen da diskanten ble litt skarp i ørehøyde.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Men om tanken er og hente ut lyden da fra front kanalene til både nedre og øvre pr. kanal så må en være veldig nøye med at høytalere får nøyaktig samme avstand til sweetspot og øre høyde.
    Det er nok det som blir utfordringen når jeg tenker meg om ja. Slik sett må vel veldig høye høyttalere være veldig passende å bruke ved siden av et lerret.

Hadde håpet det kunne gå å bruke min 7.1-receiver til 6-kanals surround + 1 presence, men når det er stereo så går jo ikke det, hehe.. Da kommer jeg ikke utenom å skifte til 9.1-receiver en gang i framtiden, hvis jeg ønsker både surround back og presence. For det finnes vel ikke 8.1 receivere? Jeg trenger ikke to høyttalere bak.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Det er nok det som blir utfordringen når jeg tenker meg om ja. Slik sett må vel veldig høye høyttalere være veldig passende å bruke ved siden av et lerret.

Hadde håpet det kunne gå å bruke min 7.1-receiver til 6-kanals surround + 1 presence, men når det er stereo så går jo ikke det, hehe.. Da kommer jeg ikke utenom å skifte til 9.1-receiver en gang i framtiden, hvis jeg ønsker både surround back og presence. For det finnes vel ikke 8.1 receivere? Jeg trenger ikke to høyttalere bak.
    Samme som meg, har ikke noe behov for 2 SB pga rommet men vil gjerne prøve presence da jeg ser at de fleste som har prøvd det skryter fælt.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde håpet det kunne gå å bruke min 7.1-receiver til 6-kanals surround + 1 presence, men når det er stereo så går jo ikke det, hehe...
    Har ingen ting med stereo å gjøre men man må ha reciver som støtter ambient effekter (innstillingsmulighet DSP) for tilstede lyd i Presence + ønsker man bruke presence høytalere til dialog løft må reciver også ha innstillingsmulighet for det
    Det får man med 9.1
    Da kommer jeg ikke utenom å skifte til 9.1-receiver en gang i framtiden, hvis jeg ønsker både surround back og presence. For det finnes vel ikke 8.1 receivere? Jeg trenger ikke to høyttalere bak.
    Det er vel bare å kjøpe 9.1 å kople til 8.1 høytalere (mono center back)
    __________________________________________________ _
    Front right + left + center
    Type høytalere /plassering(stativ/gulv/avstand/vinkling/direkte/refleksjon osv
    kan ved endring bedre lyd.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Har ingen ting med stereo å gjøre men man må ha reciver som støtter ambient effekter (innstillingsmulighet DSP) for tilstede lyd i Presence + ønsker man bruke presence høytalere til dialog løft må reciver også ha innstillingsmulighet for det
    Det får man med 9.1.
    Poenget var om presence måtte bruke 2 eller kunne bruke kun 1 kanal. 2 kanaler forbindes ofte med stereo, selv om presence selvsagt er noe helt annet i seg selv.

Det er vel bare å kjøpe 9.1 å kople til 8.1 høytalere (mono center back).
    Selvfølgelig. Grunnen til at jeg lurte var for kanskje å spare noen hundrelapper. Det er også mulig for en som kun skal høre på musikk i stereo å kjøpe 5-kanals forsterker, og kun benytte 2 kanaler, men litt unødvendig

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan fint kalle det stereo selv om det ikke er stereo i ordets rette forstand. Man benytter seg av stereoprinsippet for å triangulere lyden i samarbeid med senter, så i veldig mange henseender er det stereo som kommer ut av presence-høyttalerne.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også mulig for en som kun skal høre på musikk i stereo å kjøpe 5-kanals forsterker, og kun benytte 2 kanaler, men litt unødvendig
    joda men vi ville fått dyre recivere om det skulle lages en type for hver ekstra eller mindre kanal ut fra de vi vanligvis har ...5.1 , 7.1 , 9.1.......... (0.2)
    som
    4.0 , 4.1 , 5.0 , 6.0 , 6.1 , 7.0 , 8.0 , (8.1 som du ønsker) , 9.0 osv

men før du får deg 9.1 reciver kan det hjelpe med............
    Er det dialog løft du ønsker så bruk feks 2 center høytalere (eller hev den eksisterende litt)

Er det bredde centerlyd du ønsker har kanskje reciver innstilling til å bredde den

går centerlyd for lavt eller høyt kan center vinkles

Fronthøytalere - >
    vinkling (sweetspot)
    høyde (stativ/gulvstående, veggmontert)
    bipole eller direkte
    avstand mellom fronter i forhold til skjerm + avstand sweetspot

+ er surround/surround bak plassert feil kan dette påvirke helheten så frontrekka blir markant eller for anonym

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda men vi ville fått dyre recivere om det skulle lages en type for hver ekstra eller mindre kanal ut fra de vi vanligvis har ...5.1 , 7.1 , 9.1.......... (0.2)
    som
    4.0 , 4.1 , 5.0 , 6.0 , 6.1 , 7.0 , 8.0 , (8.1 som du ønsker) , 9.0 osv
    Jeg stilte bare et enkelt spørsmål, så slutt og kveruler

men før du får deg 9.1 reciver kan det hjelpe med............
    Er det dialog løft du ønsker så bruk feks 2 center høytalere (eller hev den eksisterende litt)

Er det bredde centerlyd du ønsker har kanskje reciver innstilling til å bredde den

går centerlyd for lavt eller høyt kan center vinkles

Fronthøytalere - >
    vinkling (sweetspot)
    høyde (stativ/gulvstående, veggmontert)
    bipole eller direkte
    avstand mellom fronter i forhold til skjerm + avstand sweetspot

+ er surround/surround bak plassert feil kan dette påvirke helheten så frontrekka blir markant eller for anonym
    Jeg har ikke mye å gå på plasseringsmessig av frontene, men takk for tips Føler ikke lyden i front hos meg er dårlig, men har hørt så mange skryter av presence, så regner med det er noe i det (for å få løftet hele lydbildet).

Er nettopp ferdig med å pusse opp stua, og dratt nye ledninger til alle 4 surroundhøyttalerne, så gidder ikke fjerne dem de første månedene uansett. Og er veldig fornøyd med "surround back", men hadde som sagt klart meg med 6.1.

Konklusjonen ble det at jeg må vente til jeg får kjøpt meg en 9-kanals receiver. Takk for alle innspill :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •