Effektrinn til yamaha RX-V667?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektrinn til yamaha RX-V667?

Har bestilt yamaha høyttalere ns555 og yamaha receiver rx-v667 for en billig penge som jeg tenkte jeg skal kjøre i stereo inntil videre.
    Det jeg lurer på nå er om det er nok "guffe" i receivern til å mate ns555 slik at det låter behagelig og kontrollert ved høye nivåer?

Receivern suger 400W fra nettet og den har mulighet for bi amp.

Any synspunkts?

Tips til selv: Kanskje høre først, spørre senere?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den receiveren bør nok drive dem ganske greit, og du kan godt førsøke å biampe, uten at det vil utgjøre den helt store forskjellen.

Eller du kan gå for en effektforsterker. Rotel er noe som ofte anbefales sammen med Yamaha. Jeg har en slik kombi selv, og det funker som fy

RB-06 gir 2x70 "ekte" watt og er overkommelig i pris:

ROTEL - dynaBel AS

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel er et godt alternativ ja, men jeg har snust litt på emotiva sine produkter og det frister med et par upa-1 som jeg får importert for rundt 7000,- eller en xpa-2 for rundt det samme.

Virker helt vilt hva man får av effekt til den prisen da..

Blir uansett å kjøpe effekttrinn senere, i mellomtiden håper jeg yamahaen klarer å levere passe trykk og fylde, ihvertfall til musikk.

Hvis det er andre som har rx-v667, 767 eller yamaha receiver med 400w strømforsyning og "medium" frontsett setter jeg pris på flere innfall

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Yamaha RX-V665 har mindre strømforsyning, er vel oppgitt til 280 watt forbruk, så hvis det er samme "skalaen" er den mye svakere. Den ga seg kjapt når jeg dro på med Muse - Uprising på Monitor Audio RS 8 med 6 stk 6,5-tommere, så nå har den som oppgave å drive senter og bak. En Rotel RB-976 biamper fronthøyttalerne + driver en passiv 15-tommer. Nydelig!

Var så heldig at jeg fikk høre Emotiva hos en kar her på forumet, det låt nydelig det og

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uprising er en knallåt og må spilles hardt8)

ns555 er vel litt tungdrevne med sine 88 db?
    mener å ha lest dette et sted..

Rotel frister, emotiva også, har lett og lett og det finnes ingenting som slår emotiva på prisen så langt jeg kan se..

oppgir emotiva også "ekte" watt? Isåfall tror jeg sikringene og naboskapet her ryker

Når det gjelder receivere/forsterkere ser jeg helst på hva de trekker av strøm enn hva de oppgir at de gir ut pr. kanal da jeg syns det er mistenksomt dumt at de leverer mer til høyttalerne enn de selv klarer å trekke ut av nettet.

Hvorfor er det sånn mon tro? salgstriks?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt selger, sånn er det bare. I Emotivas tilfelle så er det nok "ekte"watt som er oppgitt, dog jeg har en mistanke om at flerkanalsforsterkerene deres (3,5,7 kanaler) kanskje har litt spinkle strømforsyninger til at alle kanalene kan yte maksimalt samtidig, men dette vil jo praktisk talt aldri skje. Mer forsterker for pengene finner du neppe innen hifi-kategorien.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, takk så meget

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Kjører Dali 104 som fronter på samme forsterker som deg, men de er ganske lette å få lyd i med sine 93 db i følsomhet. Sliter litt på meget høye volum,men spiller ganske uanstrengt opp til ca 0 db på forsterker. Sliter litt på surround,da jeg har relativ stor senter. Men det er på volum hvor naboer ikke er fornøyde da. Effekt er gøy, så en effektforsterker er absolutt å anbefale.
    Jeg skal ihvertfall ha effekt så fort budsjettet tillater det

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan
    Jeg kjøpte akkurat en rx-v667 jeg også og bruker Dali 104 som fronter. Til film så låt det veldig greit opp til middels volum, samme med musikk.

Jeg kjøpte en brukt NAD 272 c effektforsterker på 2*150 watt for en billig penge noen dager senere. Ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg hadde lyst! Driver frontene med 272 og senter og surround med 667. Lyden ble mer uanstrengt spesielt ved høyere volum. Ved musikkavspilling synes jeg å merke at det er mer overskudd og kontroll, og det er jo ikke å forakte, ikke sant. Det er heller ikke tvil om at det er mer snert i detaljene og lydbildet er mer uanstrengt.

Uansett så må man ikke ha effektforsterker, men det er jo gøy med mer strøm og lytteopplevelsen blir uansett bedre, og det er jo "godfølelsen" man er ute etter! Det er mye bra brukte effektforsterkere der ute, så god lyd til budsjettpris er faktisk mulig Lykke til!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sjelden at separat effekt gir negativ effekt på lyden. Jeg har 663 med separat effekt på nokså små høyttalere og jeg angrer ikke ett sekund. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for motivasjonen!

Det ble til at jeg i dag kjøpte 2stk upa-1 som kommer til sitt nye hjem i tv-benken min i løpet av uken
    Blir artig å høre forskjell, kanskje P.U.L.S.E konserten til pink floyd på dvd blir løftet et par hakk!

Oppdatering kommer:grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått hørt på emotivaene i et par timer og jeg syns de "rydder" opp lydbildet så til de grader at det nesten er tamt. Ikke noe stress liksom. Ingenting negativt i det, bare overraskende rolig og nyansert i forhold til da jeg kun brukte receiveren.

Alt er bare såå smooth, balansert og oppløst.. De er definitivt laidback som mange mener, for meg virker det som det kan være pga kraftreservene som ligger bak? En milliard (160000) uf. Har jo nå også dobbelt så mye power som høyttalerne max krever. Fra ca 40w rms på yamahaen til 200 emotivawatt! De farger heller ikke lydbildet, er meget nøytrale. Kan være at jeg drakk for mye i går men det virker som at alle låtene jeg spiller fremføres roligere og mer avslappet nå enn det jeg er vant med, Uansett hvor vondt det gjør i ørene, for dæven jeg har spilt høyt nå og det er jeg som må kaste lansen.. Emotivaene ler av meg uten å svette.. knapt lunken! ns555`ene storkoser seg og er nyforelsket. Artig at det er sånn dagen derpå Behagelig å spille høy musikk fyllesyk, det er en ny opplevelse for meg
    Får med meg mye mer detaljer nå, nesten som jeg kan "se" og plassere instrumentene på scenen! Selve lydbildet er også blitt bredere.

Dette var iallefall en kanonoppgradering for meg!
    Ut og handle mer pilsch :-D nå God helg!

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er moro når en virkelig merker oppgraderingen. Hadde NS-777 tidligere og det var artige ht det, veldig god dynamikk i forhold til de jeg har nå. De sviktet på endel andre områder syntes jeg men absolutt brukandes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vart knallbra dette her!

Det var faktisk b&w dm683 jeg ville ha fra starten av, men det ble litt for dyrt for meg akkurat da, så jeg valgte en billigere løsning og er svært fornøyd.
    Har en kompis som har dm684 og de låter alldeles nydelig.

En kollega kjøpte ns777 for en uke siden etter at han hørte mine ns555. Han kjører de på på rx-v667 sånn som jeg gjorde inntil i dag. Skal invitere han hit for å se haka hans treffe parketten 8)

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he legg ei pute på gulvet så ikke tenna hans går føyken.
    Kan legge til at når jeg hadde 777 så var det med Yamaha pre og Lyngdorf effekt, meget bra kombo.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •