Integrert- vs for+effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Integrert- vs for+effektforsterker

Har begynt sånn smått å se på stereoanlegg, og i dag har jeg sirklet forumet etter en forklaring på hvordan man kobler opp en effektforsterker til en forforsterker.

Ting jeg håper å få svar på:

1)
    Hvordan kobler man sammen en forforsterker til en effektforsterker? Har noen bilder, link eller tegning av dette?

2)
    Har en kraftig effektforsterker spesielle krav til forforsterker?

3)
    I stede for å ha en forforsterker og en kraftig effektforsterker er det noen som bruker 2 integrerte forsterekere? Hvordan bør disse kobles? Og er det bedre/verre enn forforsterker og effektforsterker?

Fotnote: Jeg er fullstendig klar over at ulike merker låter ulikt utifra hva de matches med. Men ta det for gitt at jeg er helt grønn og trenger en grundig innføring.

Gleder meg til å lese svar i morgen etter jobb.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kobler en vanlig rca kabel fra preout på forforsterker til main inn på effektforsterker. Veldig enkelt.
    Om du søker på google på f.eks. preamp to poweramp connection skulle der sikkert komme noen svar der tror jeg....
    Bruke 2 integrerte?? Hvordan hadde du tenkt å gjøre dette? Det går ikke.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1)
    Kobler fra noe som heter Pre-out på forforsterkeren. så kobler du til "main-in" på effektforsterkeren.

2) Nei. Det er ikke noen andre krav som gjelder

3) Så lenge du har "main-in" så kan du bruke to integrerte, men en som kun funker som "slave".

Du kan google NAD C375 og NAD C275 for å se forskjellen på de. 275 er ren effekt. Dersom du søker etter store bilder og finner bilder av bakpå forsterkerene.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gangen jeg var i markedet for å kjøpe separate bokser, ble jeg rådet å passe på å kjøpe bokser hvor inngangsimpedansen på effekttrinnet var minst 10 ganger større enn utgangsimpedansen på forforsterkeren. Fikk ikke helt med meg hvorfor - men jeg synes å oppfatte det som at et lavere forholdstall enn dette ville stresse forforsterkeren.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Den gangen jeg var i markedet for å kjøpe separate bokser, ble jeg rådet å passe på å kjøpe bokser hvor inngangsimpedansen på effekttrinnet var minst 10 ganger større enn utgangsimpedansen på forforsterkeren. Fikk ikke helt med meg hvorfor - men jeg synes å oppfatte det som at et lavere forholdstall enn dette ville stresse forforsterkeren.
    Heisan.
    Har nettop lest mye om dette på HFS og ser navnet ditt kommer opp ganske ofte. Bla at de refererer til deg for jeg regner med at du heter det samme der?
    Hvem er du foresten? Jobber du i bransjen?

Så da ville det kanskje være lettere for en "fersking" med en integrert en??
    Hva med når man har samme merke? Pleier dette å passe med hverandre?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketped
    Heisan.
    Har nettop lest mye om dette på HFS og ser navnet ditt kommer opp ganske ofte. Bla at de refererer til deg for jeg regner med at du heter det samme der?
    Hvem er du foresten? Jobber du i bransjen?

Så da ville det kanskje være lettere for en "fersking" med en integrert en??
    Hva med når man har samme merke? Pleier dette å passe med hverandre?
    Jeg heter det samme overalt, ja. Hvem jeg er? En ganske alminnelig mann med en kan hende litt ualminnelig interesse for godlyd - og heldigvis en godt over middles cash-flow, som ikke lenger er plaget av hjemmeboende barn. Jeg jobber ikke i bransjen - og har aldri gjort det.

En integrert kan være greit nok, det. Fordelen med separate bokser, er at når behovet for krefter blir stort, kan en integrert boks bli i overkant stor og
    uhåndterlig, og du kan få problem med å få plass i racket og med ventilasjon.

Separate bokser og samme merke? Jeg vet ikke helt. Noen ganger synes jeg at det kan bli for mye av det gode. Begge sønnene mine har prøvd f.eks. EC forforsterkere sammen med EC effekttrinn - og vi syntes alle at det ble vel mye EC. Samme med Primare - litt vel mye Primare. Vi prøvde Krell pluss Krell hos yngstemann - det ble ganske bra - men Krell pluss EC er det som til slutt fant nåde hos de unge. Separat forforsterker og effekttrinn gir jo helt andre muligheter til å treffe ideallyden. F.eks. kombinere transistor og rør - og på den måten få det beste av begge verdener. Men det kan også bli mye styr - alle medaljer har en bakside.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var jo ett bra poeng.
    Jeg har lenge lurt på å prøve en rørforforsterker med en transistoreffekt og det kan se ut som om det blir en slik snart.

Høres foresten ut som en skikkelig familie. Guttungen min begynner å slekte åå meg og her. Lyd og bil;-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketped
    Høres foresten ut som en skikkelig familie. Guttungen min begynner å slekte åå meg og her. Lyd og bil;-)
    Det er alltid et godt tegn at barna ligner på far i huset - hehe. Ellers kunne man jo begynne å lure.......

Datteren min er heller ikke langt unna, forresten - hun og mannen hennes har satset på en integrert løsning - Hegel H200 - men datteren min har de feteste kablene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode svar.
    Skal gå løs på google etter middag.
    Nå vet jeg i alle fall hvor jeg skal begynne.
    Tusen takk folkens

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •