Forsterkere kjent for å takle "lav impedanse"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterkere kjent for å takle "lav impedanse"?

Hei

Hvilke forsterkerne er kjent for å takle "lav impedanse" og "tungdrevne" høyttalere godt? Når jeg tenker tungdrevne høyttalere tenker jeg på høyttalere ala B&W som dipper ganske lavt i impedanse.
    Hegel skal jo være bra her, men det må jo finnes flere?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja..

Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Hvilke forsterkerne er kjent for å takle "lav impedanse" og "tungdrevne" høyttalere godt? Når jeg tenker tungdrevne høyttalere tenker jeg på høyttalere ala B&W som dipper ganske lavt i impedanse.
    Hegel skal jo være bra her, men det må jo finnes flere?
    Krell, Classe, Mcintosh, Mark Levinson, Pass, Adcom og sikkert flere også :-D

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dynamic precision
    Krell, Classe, Mcintosh, Mark Levinson, Pass, Adcom og sikkert flere også :-D
    Hei

Takk, det første som slår meg her er jo at når man kommer opp i en viss prisklasse begynner det å bli bra. Adcom her, er vell den eneste som man kan si er rimelig prisklasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa 73 8)

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Takk, det første som slår meg her er jo at når man kommer opp i en viss prisklasse begynner det å bli bra. Adcom her, er vell den eneste som man kan si er rimelig prisklasse.
    Du har jo selv ganske "forsterker-krevende" høyttalere i kinoen din, på Pioneer. Det fungerer vel ganske greit

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du problemer med den forsterkeren du har nå? CM9 går ned i 3ohm. Skal du ha nye B&W som går lengre ned?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Har du problemer med den forsterkeren du har nå? CM9 går ned i 3ohm. Skal du ha nye B&W som går lengre ned?
    Hei

Har igrunnen ikke problemer med oppsettet slik det er idag, er fornøyd.
    Men, lurer jo på om jeg går "glipp av mye", så lurer på om jeg skal teste ut en forsterker som er kjent for å takle såkalte "tungdrevne" høyttalere som jeg har idag. Har veldig begrenset erfaringer med effektforsterkere, men selv synes jeg ikke at jeg har kommet over noe som har gitt meg en skikkelig WOW følelse kontra det å kun kjøre på med Pioneer receiveren. På høyttalerne mine har jeg testet Cambridge 840A v2, Hegel H100, Hegel H200, Rotel RB-1572, Lyngdorf TDAI2200 og Denon Receiverne 3808A, 4310 og 4810. Denon receiverne uten effektforsterker. Joda, synes Hegel låt mye mer detaljert, forskjellene var størst oppover i regeisteret, øvre mellomtone og diskant, alt låt mye mer detaljert og oppløst, men ikke på en slik måte at jeg satt igjenn med en følelse at dette låt så utrolig mye bedre og forsvarte et innkjøp til 22000,- for å brukes som effekt sammen med Pioneer. Lyngdorf også låter mye mer korrekt og behagelig etter mitt syn, men uten å ha kjørt verken Pioneer, Lyngdorf eller CM9 / CM8 til maks er det et eller annet som sier meg at Lyngdorfen nok kommer til "å gi seg" før Pioneer, dette er ren synsing fra min side. Er vell egentlig bare det at når man henger rundt på forumet her og andre forum og leser andre sine erfaringer/påstander blir man jo litt nyskjerrig og har lyst å teste ut litt og gjøre egne erfaringer. Har jo også testet litt andre høyttalere også, B&W 685 vs Monitor Audio RX1, RX2 og RX6 på blant annet SONOS ZonePlayer 120, Cambridge og Denon elektronikk, og har jo helt klart merket/hørt her hvorfor B&W blir beskrevet som "tungdrevne" og Monitor Audio som "lettdrevne", er ganske artig og lærerikt. Hadde jo forøvrig B&W 683 på Denon 3808A før jeg gikk til innkjøp av CM9, det syntes jeg ikke fungerte i det hele tatt, ble pakket fort ned og satt inn igjenn B&W DM605 S2.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor vanskelige er høyttalerne å drive da? 3 ohm er ikke noen videre belastning for de fleste oppgående forsterkere da de 3 ohm ikke er nominelt.
    Du kan få en klasse A 30 watter der driver alt av belastninger, du kan få en Nad som ikke koster noen ting, du kan få en klasse D Rotel eller du kan få en brukt Plinius eller Bryston 4BSST og mye mer imellom der. Der er jo også mange andre merker enn de der alltid nevnes her på avforum.
    Det handler mer om matching med dine høyttalere enn det handler om å drive "vanskelige" belastninger tror jeg. Ser ikke noen problemer med å velge en effektforsterker til f.eks. 30K da det er en forsterker du kan nyte i mange år fremover, med mange forskjellige høyttalere.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

B&W CM9 dipper vell ned i 3.ohm, og B&W DM683 ned i 2,5.ohm hvis jeg husker riktig?. Dette er vell relativt tunge laster?
    Til sammenligning går vell ikke Monitor Audio GS60 under 4,5.ohm.

Er ved relativt litt tyngre musikk at jeg føler at jeg mangler litt hvis jeg ikke bruker subwoofer. Kan jo også være at det "bare" er høyttalerne?, CM9 ruller vell av litt tidelig. Også kan det være rommet som spiller meg et puss.

Er vell derfor jeg er litt nyskjerrig på hva en "ekstrem" forsterker kan få ut av høyttalerne. Chapter Audio frister jo litt, men de koster jo endel.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crown K2

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Er ikke Hegel kjent for å være gode til dette ? Koster dog litt :/

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Er ikke Hegel kjent for å være gode til dette ? Koster dog litt :/
    Hei

Joda, Hegel er bra på dette ja. Hvis du ser øverste innlegget så nevner jeg det. Lurte mest på hvilke andre forsterkere som er "kjent" for å fungere godt til høyttalere med vanskelig impedansekurve.

Parasound skal vell også være bra?, mener å huske å ha lest at den dobler effekten i 4.ohm, og dobler effekten igjenn i 2.ohm?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Joda, Hegel er bra på dette ja. Hvis du ser øverste innlegget så nevner jeg det. Lurte mest på hvilke andre forsterkere som er "kjent" for å fungere godt til høyttalere med vanskelig impedansekurve.

Parasound skal vell også være bra?, mener å huske å ha lest at den dobler effekten i 4.ohm, og dobler effekten igjenn i 2.ohm?
    Dette er ikke sant. Fins få forsterkere som kan gjor dette.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Osamede
    Dette er ikke sant. Fins fa amps som kan gjor dette.
    Hei

Stemmer, tok feil der. Var inne og sjekket, men de yter nesten samme effekt i 2.ohm.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hva med en slik ? Jeg har en 5 kanals av denne.Den sparker nok liv i bassene dine.Kontroll til tusen og mine høyttalere går også ned i 3 ohm til tider.
    AVshop.no / PARASOUND Halo A21 Forsterker

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hva med en slik ? Jeg har en 5 kanals av denne.Den sparker nok liv i bassene dine.Kontroll til tusen og mine høyttalere går også ned i 3 ohm til tider.
    AVshop.no / PARASOUND Halo A21 Forsterker
    Hei

Parasound skal vurderes, så får jeg se hvor dette ender opp.
    Muligens også teste Hegel H200 på nytt. Blir litt liten tid med hjemlån bare over en helg. Både McIntosh og Chapter Audio er også forsterkere som frister. Primare da? Noen som har erfaringer med Primare, er disse "sterke"? Rotel RB-1582 får jo også endel skryt og skal passe B&W bra?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en Chapter Audio til 18K på bruktbørsen nå, kjøp den du.....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent kan vel også fungere. 991 feks.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel RB-1582 får jo også endel skryt og skal passe B&W bra?[/QUOTE]

Kameraten min har den på CM9.Virker til å være en god forsterker til pengene.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel klasse D vil jeg ikke anbefale til tungdrevne høyttalere. Prøvde selv RB 1572 på 2x250 på mine B&W 683 og da kuttet forsterkeren relativt tidlig fordi den ikke klarte å levere nok strøm til de. Lydmessig var det en bra kombo men så fort volumet begynte å øke på litt med en sang med litt bass så slo Rotelen seg rett og slett bare av.

Pratet med en som selger Rotel og han sa det var pga Rotelen ikke klarte å levere nok strøm raskt nok til så tungdrevne høyttalere.
    Endte opp med Nad C275bee og den har ikke pusteproblemer en gang på hvilket som helst volum. Men alikevel godt mulig at en annen klasse D fra Rotel vil fungere bedre enn hva RB-1572 gjorde hos meg.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •