Tonedøv søker råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tonedøv søker råd

God morgen

Jeg er egentlig fullstendig blottet for peiling og lydforståelse, men opplever likevel en gryende interesse for bedre lyd.

Mitt nåværende anlegg er en 5.0 Dynavoice Magic oppsett med en litt voksen Pioneer VSX-915.

I et impulsivt øyeblikk så kjøpte jeg et par Dynavoice Definition DF-6 høyttalere som "erstatning" for F-6 boksene. Disse har jeg forøvrig flyttet bak.

Lydkilden er hovedsakelig Squeezebox, og da både fra Spotify/Wimp men også en god del flac filer. Har også en eldre DVD spiller som skal oppgraderes med tider og stunder. I mellomtiden så kjører jeg blu-ray fra en Asrock miniPC

Det jeg lurer litt på, er om jeg med fordel kan bytte ut forsterkeren, og hva som kan være et godt alternativ? Tanken på HD lyd(?) og HMDI tilkoblinger frister litt. Det virker forlokkende med Iphone fjernstyring også.

Jeg har selv sett litt på Denon 1912 og Yamaha RX-V 667 som har en god pris for øyeblikket. Men siden jeg leser på diverse forum at forsterkeren skal passe til både høyttalere og musikken som blir spilt, så blir man fort litt forvirret. Ikke vet jeg om nåværende eller de foreslåtte forsterkerne kan drive høyttalerne skikkelig heller. Men siden det ikke akkurat er skikkelige Hi-Fi greier jeg har, så går jeg vel utifra akkurat det :-)

Nå er det musikk som vil bli mest spilt, men ønsker en surround løsning for slike anledinger. Star Wars kommer tross alt snart på Blu-Ray

Når det gjelder musikken, så er det kvinnen i huset som er den mest kresne av oss. Hun er glad i klassisk musikk og diverse operetter.

Jeg har fremdeles hodet i nitti-tallet og hører mest på grunge, diverse rock og en eller annen poplåt. Dvs Pearl Jam, Alice in Chains, Grant Lee Buffalo osv.

Jeg forstår at man ikke kan få noe som er optimalt for oss begge, og spesielt ikke når jeg kjører budsjettvariantene.

Men jeg hadde satt pris på en liten tilbakemelding allikevel.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Bra du har fokus på god lyd tross ditt "handicap". God lyd kan alle oppleve med masse glede.

Jeg tror verken Denon 1912 eller 667 kan fjernstyres med app til mobiler/pad. Det kreves at receiver har WiFi støtte eller dongle USB.

Prisen på 667 er jo meget hyggelig nå med priser helt ned mot 2300 tallet.

667 er en receiver jeg selv har og kjenner godt. Den kan passe bra til høyttalerne dine og den har pre-out sik at du ved en senere anledning kan koble til ekstra effekt om det skulle bli behov for det. Den har det meste du trenger av dagens teknologi bortsett fra WiFi og/eller AirPlay.

Nye Onkyo har feks Spotify integrert. Se de to siste utgavene av bladet Hjemmekino for test av Onkyo.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er laaangt ifra noen ekspert på dette området da jeg driver å prøver å finne ut hva jeg selv skal ha disse dager.

Men hva med Pioneer VSX-1021? Den har veldig mange artige funksjoner som Airplay fra iPhone,iPad,Mac osv..

Og dlna support for å streame lyd fra andre enheter.

Den har også en egen iPhone/iPad app for å styre alt på receiveren...meget spennende synes jeg..fin pris også på ca 6000kr.

Her er link til den:
    VSX-1021 7.1-kanals HDMI x 6 3D AV-receiver med HD Audio, iPod/iPhone/iPad Digital Direct, AirPlay, DLNA og internettradio - Pioneer AV receivere

Og om stereo er viktig så kan en jo spe på med en effekt forsterker senere? Vet ikke hvordan det vil fungere å kjøre dette trinnet når en ser på surround..om det blir feil eller ikke. Men på stereo vil det jo funke som ei kule...tenker da på NAD C274BEE til 5998,-
    NAD C275BEE Effektforsterker | Hi-Fi Klubben

Den NAD effekt forsterkeren kan en jo bruke på 667 også..men som sagt så vet jeg ikke hvordan resultatet blir når en sper på så mye ekstra kraft kun på frontene i surround...trenger å finne ut av det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar, jeg skal fordøye dette litt.
    Har kun et par kommentarer, og det er at denonen skal ha fjernstyring fra iphone, men det stemmer at ikke 667'en har dette.

Jeg har lest litt om pioneeren og mitt inntryk fra dettw var at denonen fremsto som et bedre produkt. Men jeg kan ha blingsa, og skal sjekke dette videre.
    Skal også sjekke ut Onkyo

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne med et par spørsmål.

Tanken om å koble på en effektforsterker til en hjemmekinoforsterker virket interessant. Lar det seg gjøre, og vil jeg da få en pose og sekk løsning som høyner kvaliteten på musikkspillingen?

Hvis ikke, er det praktisk mulig å koble frontene til både en hjemmekino og stereoforsterker?

Til slutt så lurer jeg på om det finnes erfaringer med denon 1912 forsterkeren? Denne er spesifisert som en 8 ohms forsterkerene, men høyttalerene kjører med 6. Hvor mye har dette å si?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å kunne kjøre mere effekt til feks fronter, må en receiver ha pre-out. Slik alle har for subwoofer tilkobling. Ikke alle receiver har pre-out ut over sub og du må sjekke dette ang. Denon'en.

Du kan ikke koble dobbelt; både fra receiver høyttalerutgang og effekt. Det har heller ingen hensikt vil jeg mene. Jeg regner med at over halvparten av brukerne her inne har receiver+effekt, ihvertfall til frontene.
    Den største fordelen slik jeg har forstått det, er at det blir mere kontroll i signalveien, mindre forvregning ved høyt volum og generelt bedre lyd.

Ang Ohm så ville jeg ikke vært bekymret. Dagens høyttalere og receivere skal kunne brukes i kombinasjon. Noen receivere har mulighet til å endre Ohm i oppsettet dersom det skulle bli nødvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bøljemusikk
    Bumper denne med et par spørsmål.

Tanken om å koble på en effektforsterker til en hjemmekinoforsterker virket interessant. Lar det seg gjøre, og vil jeg da få en pose og sekk løsning som høyner kvaliteten på musikkspillingen?

Hvis ikke, er det praktisk mulig å koble frontene til både en hjemmekino og stereoforsterker?

Til slutt så lurer jeg på om det finnes erfaringer med denon 1912 forsterkeren? Denne er spesifisert som en 8 ohms forsterkerene, men høyttalerene kjører med 6. Hvor mye har dette å si?
    Det er vanlig på hjemmekinoforsterkere av litt kvalitet at de har utgang til ekstra forterkere. Heter vel pre out hvis jeg ikke husker feil.
    Det skal sikkert ikke så mye til for å få en bedre effektforsterker enn det som sitter i din reciver. Ei heller er forforsterkeren noe særlig. Det fins endel flotte forsterkere som har en såkalt HT-inngang (home theatre) der man bruker selve effektdelen til kino og hele forsterkeren til cd. Dette blir nok en veldig bra løsning for deg men de forsterkerne koster gjerne litt nye.
    Husker ikke i farta så mange men Electrocompaniet ECI-4 og abrahamsen har mener jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Denonen har ikke pre- out, så da er det utelukket. Og yamahaen har ikke nettilgang, og det kunne jeg godt tenkt meg. Men kanskje er det er et bedre kjøp likevel?
    Kjøper jeg denne så har jeg et midlertidig oppsett til jeg har "tillært" meg litt bedre lydforståelse, og et bedre grunnlag for å kjøpe meg noe "bedre" senere.

Får lese litt mer før jeg tar en avgjørelse 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Denonen har ikke pre- out, så da er det utelukket. Og yamahaen har ikke nettilgang, og det kunne jeg godt tenkt meg. Men kanskje er det er et bedre kjøp likevel?
    Kjøper jeg denne så har jeg et midlertidig oppsett til jeg har "tillært" meg litt bedre lydforståelse, og et bedre grunnlag for å kjøpe meg noe "bedre" senere.

Får lese litt mer før jeg tar en avgjørelse 8)

Åja det MÅ du gjøre. Det er jo mye av gleden med dette. Sett deg inn i hva slags muligheter det er mulig å få til, finn ut hva du VIRKELIG trenger og handle deretter.
    Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketped
    Åja det MÅ du gjøre. Det er jo mye av gleden med dette. Sett deg inn i hva slags muligheter det er mulig å få til, finn ut hva du VIRKELIG trenger og handle deretter.
    Lykke til.
    Takk.

Jeg fikk tak i en brukt yamaha 667 i går og gikk for denne. Nå gjenstår det bare å "oppgradere" resten av høyttalerene og muligens også en blu-ray spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så flott da. Gratulerer. Hvis du liker å spille burde du vurdere en PS3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde engang. Men mistet tålmodigheten. Og kjøper jeg en ps3, så er jeg redd jeg skal finne den igjen, og det har strengt tatt ikke tid til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde engang. Men mistet tålmodigheten. Og kjøper jeg en ps3, så er jeg redd jeg skal finne den igjen, og det har strengt tatt ikke tid til
    Haha, ja kjenner til det. Jeg spiller heldigvis gutten og slår 2 fluer der. Tilbringe tid med ham og hobby samtidig. Nå skal han høre på kiss på fulle mugger også så det lover godt det.
    Den koder vel HD den yamahaen? Da er det jo greit å kjøpe en billig til å begynne med og koble den opp med hdmi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kiss sier du. Da er det fremdeles gode håp for fremtiden.
    Selv om min datter kun er 17 måneder, så har hun allikevel begynt å sette pris på god musikk. Utvalgte Pearl Jam sanger fungerer fint som "sovemusikkk"
    Alt annet enn Lady Gaga, så er jeg egentlig fornøyd

Hvis jeg forstår deg riktig, så skal Yamahaen støtte lydformater i HD kvalitet. Den er koblet opp mot både altiboks dekoderen og mediapc'en med HDMI. Og sålangt så er jeg fornøyd.

Det eneste som gjør at jeg stusser litt er forskjellen på lydvolumet fra forskjellige kilder. F.eks så er lyden fra Spotify Duet relativt lav. Selv med denne på full guffe., så må jeg skru opp volumet på receivere til -30-35db for å høre passelig lyd. Passelig lyd i dette tilfelle er typisk kveldslyd som helst ikke skal forstyrre den sovende dragen.

Tilsvarende nivåer fra CD/DVD spiller er -55. Det samme fra mediapc'en.

Disse to er koblet til med hdmi, mens duet'en kjører optisk kabel. Kvaliteten på kablene er så der. Men her er nok den optiske den minst bedritne.

Er dette vanlig?

Prøvde også å bi-ampe f@£nskapet, men merket lite forskjell. Men nå har jeg jo diagnosert meg som tonedøv også

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne litt med en oppsummering og noen spørsmål.

Har et par Dynavoice Definition DF-6 høyttalere og en Yamaha RX-V667 hjemmekinoforsterker. Spiller flac filer fra en Squeezebox duet.

Oppsettet er som dere ser av den billige typen, og jeg merker at jeg overraskende nok ikke er fornøyd med musikklyden.
    Overraskelsen er ikke at jeg forventet at lyden skulle være så fantastisk. Men at jeg etterhvert har begynt å bry meg om lyden og de kvalitetene eller mangel på kvaliteter som denne har.

For å prøve å forbedre denne lyden så har jeg kjøpt meg en Cambridge Dacmagic, men hørte ingen forskjell. Jeg har byttet ut europris-kablene med kabler fra Hifi Klubben. Riktignok noen som kun kostet 40kr meteren. Men heller her hørte jeg ikke den store forskjellen. Men det forventet jeg heller ikke

Både høyttaler og forsterker er nyinnkjøpt, så jeg er ikke helt klar på å bytte dette ut enda. Men hvis det finnes tiltak jeg kan gjøre, som også tar høyde for en oppgradering av ovennevnte på et senere tidspunkt?

Nå betalte jeg kun 1500 gærninger for forsterkeren, så jeg skal ikke helt utelukke muligheten for å erstatte denne med noe bedre.
    Takk for oppmerksomheten

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du ha vesentlig bedre lyd så bytter du høytaller først og så kjøper du forsterker som passer til dem etterpå. du kan begynne med å prøve noe fra monitor audio feks bx6- rx6.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er rommet de står i? Størrelse og form. Og hva savner du i musikken? Er det bassen som er fraværende? trøkket? For uklart? etc?

Jeg tror plassering kan være noe du kan tjene på. Har du mulighet for å være fleksibel med plassering? Du nevnte W var den som var mest kresen. Kan du ikke sette henne i sweetspot, mens du går rundt å prøver forskjellige plasseringer. Ut fra vegg, nærmere vegg. Vekk fra sidevegg etc.

Har høyttalere port bak eller foran?

Effektforsterker eller akustikk tror jeg vil være en klar vinner her! :razz:
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok ikke høyttaler bytte med det første. Men jeg skal ha det rådet i bakhodet til den dagen jeg skal fornye anlegget. Først høyttalere, og passende receiver/forsterker etterpå.

Plasseringen er nok langt under pari, og jeg har tenkt litt på det selv, uten at jeg har fått gjort noe med det.

Selve stua er rektangulær med en halv skillevegg. Det er vondt å forklare, men jeg har laget en relativt dårlig tegning som forklarer i korte trekk hvordan jeg har satt opp f@£nskapet

Jeg har fire høyttalere fordelt om i rommet, samt en center som står under TV'en. Ingen sub.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive den lyden jeg leter etter. Men akkurat nå så bærer den preg av manglende renhet. Dvs jeg synes den høres veldig høyttaler-aktig ut. Ikke like mye som lyden fra en midt-østen korrespondent fra midten av 80-tallet. Men noenlunde i samme gate.
    Og det er mest på lavt volum jeg merker det. Skruer jeg opp så blir lyden litt bedre. Men fremdeles ikke så ren som jeg kunne tenkt meg.

Høyttalerkablene skal være korrekt koblet i, og jeg har bi-ampet frontene og kjørt romkorreksjons prosedyren til Yamaha.

Forholdet mellom diskant og bass er jeg usikker på. Men er ingen tilhenger av kjempemye bass. Med småbarn i rommet, så foretrekker jeg litt måtehold. Men nå tjuvstarter snart kvinne og avkom på ferien, og da skal jeg prøve meg litt frem med høyere volum og forskjellig mikk-makk.
    Jeg regner med at med litt mer lytteerfaring så jar jeg et bedre grunnlag over hvordan jeg vil ha det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •