Midgard oberon 6.1 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Nei. Finnes jo like mange AB forsterker i PA verden som i hifi verden.
    Og på samme måte finnes det klasse D forsterkere både laget av PA produsenter og hifi produsenter.

At mange suber nå har gått over til klasse D har ingenting med PA å gjøre. Klasse D er ekstemt god på å drive vanskelig laster. Og kombinert med lite varmeutvikling og at der tar mindre plass, så er det ikke så rart at flere og flere sub produsenter velger klasse D.
    Sånn som jeg har forstått det så er det med på vanskelige laster klasse D ikke er så god.F.eks Lyngdorf og Rotel sine klasse D er glimrende på høyttalere med høy impedans.På f.eks B&W 683 så får de fort problemer.

Sitat fra Rotel sin 5x250w klasse D i test :

Listened to casually, the amp was fine. It sounded smooth, there was no audible distortion, clipping, or compression, and I could crank it up without fear. Take a listen. If this amplifier’s sonic signature is your idea of what music sounds like, then more ICEpower to you. For me, I’ll take the sonic character of most Class AB amplifiers over this sound every time.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Synes også at på det "øvre-registeret", mellomtone, diskant at klasse D kan høres noe "diffust" ut i forhold til endel klasse A/B forsterkere.
    IcePower modulene som du har gjør nok det, men ikke bedre klasse D forsterkere. Det er forskjell på klasse D forsterkere.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IcePower modulene som du har gjør nok det, men ikke bedre klasse D forsterkere. Det er forskjell på klasse D forsterkere.
    Hei

Ja, det kan stemme. Synes det er bedre på dette punktet med Lyngdorfen, uten å vite hvilken type klasse D den bruker. Men opplever denne også som "svakere" kraftmessig ift. ICEpower modulene i Pioneer.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hypex klasse D forsterkere?

Hei

Hvilken forsterkere/monoblokker benytter seg av Hypex Klasse D teknologi?

Og, finnes det idag Klasse D teknologi på markedet som ikke lar seg "kvele" av høyttalere som "dipper" langt ned i impedanse?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hvilken forsterkere/monoblokker benytter seg av Hypex Klasse D teknologi?

Og, finnes det idag Klasse D teknologi på markedet som ikke lar seg "kvele" av høyttalere som "dipper" langt ned i impedanse?
    Ikke så veldig mange. Mange bygger Hypex forsterkere selv, det er jo mye billigere.
    Micromega, HFX (dataprodusent) og Hexateq er de jeg kommet på i farten. Og Hypex har selv en butikk som selger ferdige forsterkere.

https://www.hypexshop.com/shop/shop.jsp?groupID=125

Hvorfor bryr du deg om en impedanse som ikke faller under 3 ohm? Det er ikke noe problem for disse klasse D forsterkerne. Du sitter jo ikke med elektrostater. Men ja, jeg tror det finnes noen. Husker ikke hvilke.
    (Kjøp deg heller bedre høyttalere framfor å lete etter en effektforsterker som takler svært lave impedanser er mitt råd). En oppgradering til toppmodulene til Hypex vil nok uansett være noe du vil ha utbytte av. Du kan sikkert få noen til å bygge for deg til en ganske rimelig penge.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bryr du deg om en impedanse som ikke faller under 3 ohm? Det er ikke noe problem for disse klasse D forsterkerne. Du sitter jo ikke med elektrostater. Men ja, jeg tror det finnes noen. Husker ikke hvilke.
    Kjøp deg heller bedre høyttalere framfor å lete etter en effektforsterker som takler svært lave impedanser er mitt råd.
    Hei

Grunnen til at jeg spør, er forde jeg har lest masse om at en av hakene med Klasse D forsterkere er at de takler lav impedanse "dårligere" enn Klasse A/B forsterkere, og jeg har jo tross alt noen høyttalere som dipper endel ned.
    Personlig har jeg ikke opplevd å gå tom for krefter, men er litt skeptisk samtidig med å dra på for mye. Sist jeg testet Rotel effektforsterkeren min RB-1572 synes jeg den ble overraskende varm, kokvarm vil jeg si. Denne skal jo kun bli lunken? Antok at dette kansje hadde sammenheng med at høyttalerne mine svinger endel i impedansen og at den taklet dette dårlig?

Det med å kjøpe bedre høyttalere, mener du at høyttalere som "svinger" slik i impedansen, går langt ned og krever enormt av forsterkeri for å spille bra i utgangspunktet er et "litt dårlig" produkt?

Er på ingen måte hårsår her, lurer bare på om det er dette du mener?
    Har selv tenkt tanken, tenker det er nok av folk som har blitt litt skuffet etter å ha kjøpt for eksempel "budsjetthøyttaleren" B&W683 og merket hvor kravstor denne høyttaleren er ift. høyttalere i samme prisklasse fra eksempelvis Dali og Monitor Audio. Har selv gjort den erfaringen, he he...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IcePower modulene skal takle impedanser ned mot 3 ohm og mener også de fleste ned mot 2 ohm. Dine høyttalere går ikke under 3 ohm, mener jeg du har skrevet. Savner du noe, ligger nok problemet et annet sted.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IcePower modulene skal takle impedanser ned mot 3 ohm og mener også de fleste ned mot 2 ohm. Dine høyttalere går ikke under 3 ohm, mener jeg du har skrevet. Savner du noe, ligger nok problemet et annet sted.
    Hei

3,4.ohm mener jeg skal være ganske nøyaktig.
    Savner egentlig ingenting, er bare nyskjerrig på om det allikavell går å hente ut enda litt til med en "annen/bedre" forsterker/receiver.

Hvis jeg absolutt skal "kicke" på noe, må det jo være at på enkelte sjangre kansje spiller "litt for fint", tenker da Hip Hop/Rap/R&B/Rock.

Hvis jeg utelukkende hadde hørt på slik musikk ville jeg kansje vært like fornøyd med B&W 600-serie eller et annet merke.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan godt hende at en annen forsterker vil gi deg bedre subjektiv lyd. Enten fordi den er bedre, passer bedre til høyttalerne eller at den har en egenlyd som du foretrekker. Men en forsterker som takler lavere impedanser, vil ikke gi deg noe forbedring alene.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

3,4.ohm mener jeg skal være ganske nøyaktig.
    Savner egentlig ingenting, er bare nyskjerrig på om det allikavell går å hente ut enda litt til med en "annen/bedre" forsterker/receiver.

Hvis jeg absolutt skal "kicke" på noe, må det jo være at på enkelte sjangre kansje spiller "litt for fint", tenker da Hip Hop/Rap/R&B/Rock.

Hvis jeg utelukkende hadde hørt på slik musikk ville jeg kansje vært like fornøyd med B&W 600-serie eller et annet merke.
    Er ikke CM 9 kjent for å spille "litt for fint" som du sier ??
    Det finns nok mer "rocka" høttalere enn CM 9 - men dem spiller jo virkelig pent på litt roligere musikk,med en kjempeflott mellomtone
    Tror nok det ligger mye der kanskje ?:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det finns nok mer "rocka" høttalere enn CM 9 - men dem spiller jo virkelig pent på litt roligere musikk,med en kjempeflott mellomtone
    Ikke helt enig der.På rolig musikk synes jeg de blir for kjedelige og "uklare" (ikke misforstå,mener ikke at de er dårlige),men de trykker overraskende mye på hip hop og rocke-musikk.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hei

Kan tenkes det, synes de overnevnte sjangre låter bra, er ikke det.
    Er som du sier at nok finnes mer rocka høyttalere, også kan det også ligge litt i at i de overnevnte sjangre er det mye "dårlig produksjon", noe som igjen blir "avslørt" med CM9. Men for all del, en kjempe god allround høyttaler synes jeg. B&W 600-serie er litt mer "rocka" vil jeg si.
    Andre ting som jeg har tenkt på, er jo at det er rommet som spiller meg et puss. Her er alt desverre bare betong og atter betong, også at høyttalerne muligens er for stor for rommet de står i nå. Er på mange måter fornøyd, men man lurer jo alltid på om det kan låte bedre.

Når kommer GX i hus da Torolan?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Ikke helt enig der.På rolig musikk synes jeg de blir for kjedelige og "uklare" (ikke misforstå,mener ikke at de er dårlige),men de trykker overraskende mye på hip hop og rocke-musikk.
    Hei

Jeg føler det nesten er litt omvendt, superbra på vokal/akustisk, rolig laidback musikk. Men ikke fullt så bra på "litt tyngre musikk med bass".
    Dette kan nok meget mulig ha med rommet som bare er betong, høyttalerne står per idag for tett opp til bakvegg noe som gjør at jeg ikke får optimalisert bassen. Muligens for lite effekt? Det er nok ikke så ille, men jeg tror nok det ligger litt mer potensiale her som jeg ikke har fått ut.
    Skal rett og slett ta å teste ut CM8 i stuen og se hvordan det blir da.
    Lettere å plassere, mindre høyttaler, lettere å drive for receiver.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg føler det nesten er litt omvendt, superbra på vokal/akustisk, rolig laidback musikk. Men ikke fullt så bra på "litt tyngre musikk med bass".
    Dette kan nok meget mulig ha med rommet som bare er betong, høyttalerne står per idag for tett opp til bakvegg noe som gjør at jeg ikke får optimalisert bassen. Muligens for lite effekt? Det er nok ikke så ille, men jeg tror nok det ligger litt mer potensiale her som jeg ikke har fått ut.
    Skal rett og slett ta å teste ut CM8 i stuen og se hvordan det blir da.
    Lettere å plassere, mindre høyttaler, lettere å drive for receiver.
    Ta en titt i denne tråden.Spør gjerne.Du har nok ikke utstyr problem,men akustikkproblem.Har lyst på noen bildeplater selv,men ikke lett å plassere de på en plass som det ser fint ut i en stue.

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...-voldsomt.html

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

De har vel ikke kommet til Norge enda ? Hehe,I wonder why de selger de i andre land ;-)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kan tenkes det, synes de overnevnte sjangre låter bra, er ikke det.
    Er som du sier at nok finnes mer rocka høyttalere, også kan det også ligge litt i at i de overnevnte sjangre er det mye "dårlig produksjon", noe som igjen blir "avslørt" med CM9. Men for all del, en kjempe god allround høyttaler synes jeg. B&W 600-serie er litt mer "rocka" vil jeg si.
    Andre ting som jeg har tenkt på, er jo at det er rommet som spiller meg et puss. Her er alt desverre bare betong og atter betong, også at høyttalerne muligens er for stor for rommet de står i nå. Er på mange måter fornøyd, men man lurer jo alltid på om det kan låte bedre.

Ja det er mye som skal stemme - alt henger sammen med alt,og betong rund baut er vel ikke det ideelle så vidt jeg har skjønt!

GX 300 ja - tja si det ?
    Hifi-huset har ferie stengt nå,så får høre med dem når dem kommer tilbake neste uke - dem hadde ikke fått dem inn før ferien hvertfall !
    Har virkelig gått i langdrag denne lanseringen!

Ser dem så smått har kommet ut litt her og der rundt i verden,men ikke så mye info å finne om dem ennå,men det lille jeg har lest er da positivt,så det blir spennende fremover!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •