Forsterker til selvbygde høytalrere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til selvbygde høytalrere

Hei

Jeg har nettopp bygd meg et par stereo høytalere av god kvalitet. (Det er i allefall intrykket mitt) Jeg bygde høytalerene av et kit kjøpt hos Madisound, i USA. Kitet er designa av Zaph Audio (John Krutke) og jeg fulgte alle instrukser til punkt og prikke.

Her er en link til kitet hos Madisound:
    https://www.madisound.com/store/prod...oducts_id=8307

Av det jeg kan lese på nettet, ser det ut som om de er av anstendig kvalitet. Som sagt så er jeg ingen ekspert på området, så alt jeg påstår har jeg enten tatt fra nettet eller " funnet" på selv 8)

Av hifikomponenter har jeg pappa sitt gamle (20 år!) anlegg som består av en av de første NAD forstekerene, 3020 A, og en Teac PD-155 Compact Disc player.

Som dere kanskje skjønner er jeg på utkikk etter noen opgraderinger, og det første jeg vil kjøpe meg er en nyere og bedre forsterker. Problemet er at jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter, i og med at jeg har noen selvbygde høytalere med under gjennomsnittet dokumentasjon av spesifikasjoner. (litt mange, lange ord her...:neutral: )

Er det noen der ute som har erfaring med dette kittet, evt. kan resonere seg fram til hva de vil trenge?
    Jeg tar imot alle former for råd.

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

Kingsbay

PS: ser ut som om bildene ikke fungerer helt, prøv å trykk på de for å se fullversion

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken prisklasse hadde du tenkt?
    Ta med deg høyttalerne rundt og hør selv, HK980 er jo et røverkjøp om dagen, og Soundgarden pleier ikke å være vanskelige når det gjelder å få prøve med eget utstyr.
    At den er kraftig nok er det liten tvil om, men om lydsignaturen passer har jeg ikke peiling på da jeg ikke kjenner høyttalerne dine.

Ps. Jeg var veldig veldig fornøyd med 3020 en gang i tiden, en utrolig forsterker til prisen

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med din klassiske Nad først, kanskje du får bakoversveis av musikaliteten.
    Uansett, ikke selg den, det er en klassiker og den er fullverdig som effektforsterker alene faktisk.
    Høyttalerne du har bygget er sikkert ok.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjappe svar

@Limpalot
    Jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe noe over 5000 kr. Jeg slår evt. til på et demo tilbud eller lignende. Et lite problem er at jeg bor i Leikanger, 20 minutt fra Sogndal, i Sogn og Fjordane. Det er ikke akkurat mange hifi butikker i nærheten...

@Niels Nielsen
    Sitter å lytter på de nå, syntest de lager kjempeflott lyd! Sammenlignet med et Bose 3.2.1 anlegg (familiens hjemmekino) spiller de veldig fint og med overraskende mye trøkk, selv om de selvsagt ikke kommer i nærheten så dypt som subben i Bose anlegget... Kommer uansett ikke til å selge noe, i og med at ingen av komponentene er mine (pappa sine) og at jeg bare bruker de til jeg får mitt eget anlegg.

Er det mye å tjene lydmessig på å kjøpe nytt versus gammelt?
    Hvor mye har teknologien kommet seg de siste 20 årene?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller Bose subben dybt?? Det nekter jeg å tro, men at den spyr ut haugevis med forvrenging og peaker vilt ved 50 hz er sikkert korrekt.
    Lyd er lyd, ikke tenk nytt vs. gammelt, tenk synergi.
    En gammel Pioneer forsterker kan spille kanon med nyere høyttalere f.eks., det handler om hvilken lyd man er etter. Så er der selvfølgelig det med fjernkontroll og diverse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg vil ikke nødvendigvis få noe bedre lyd av å kjøpe en nyere fosterker?

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, hvis du kjøper en forsterker som matcher vil du nok helt klart få et løft i lyden.
    3020 var som sagt en fantastisk forsterker til prisen, men den var ikke akkurat dyr, og var vel på (hvis minnet ikke svikter meg) 2x20W med en strømforsyning på 25 ampere.
    I tillegg er den jo over 30 år gammel, noe har skjedd siden denne kom rundt 1980
    Jeg ville bli fantastisk overrasket hvis en HK980 ikke ville gi deg et stort løft i lyden, kjøper du en forsterker med en bruktpris på 5000,- sier det seg selv at det er en annen klasse...
    Selvfølgelig må du finne en forsterker som matcher lydmessig..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygge selv kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye forbedring kan jeg vente å få av å oppdatere en rund 20 år gammel CD-spiller?

Den er ikke av samme kvalitet som NAD forsterkeren, ikke helt hifi...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis å bygge selv er et alternativ så ville jeg sett på enten Aussie amplifiers:

Denne for eksempel:

HPA-nxV202PS Dual Channel Amplifier Module - Home Theatre - Stereo Amplifier -

Total pris havner muligens rett over ditt budsjett, men du kan jo sende dem en epost og spørre. De er hjelpsomme

Eventuelt så har du Hypex UCD modulene, de får mye skryt og vil også være et veldig bra valg

Du kan bruke NADen som du har som for-forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke bygger er alternativ så er det mye fine forsterkere på brukten. Kjøpt brukt, ofte mye å spare på i din prisklasse.

Denne ligger litt høyt i pris, de pleier gå rundt 5000 tror jeg. knallforsterker:
    Xindak XA 6950 - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke veldig avansert å bygge en forstereker selv?
    Har minimalt med utstyr, blant annet et ganske primitiv loddebolt...

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KingsBay
    Hvor mye forbedring kan jeg vente å få av å oppdatere en rund 20 år gammel CD-spiller?

Den er ikke av samme kvalitet som NAD forsterkeren, ikke helt hifi...
    Hvis du kjøper deg en dac som du bruker med cd-spilleren din så vil du nok få ett bra løft i lyden, dac'en gjør om digitalt signal til analogt, cd-spilleren gjør også det, men mye dårligere enn en ny dac jeg ville heller lagt pengene i en dac

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •