Ekstern DAC vs innebygget DAC i recievere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ekstern DAC vs innebygget DAC i recievere

Hvor god er kvaliteten på dacene idagens recievere? Dac er jo veldig inn i tiden med all streaming etc, men er det virkelig så mye å hente i å kjøpe en dac i prisklassen 5-10 000 når man har en reciever i samme prisklasse?

Har aldri eid en dac selv, men har veldig lyst til å teste litt iforhold til hvordan den innebyggede er i marantzen min. Kjører coax fra squeezebox til den nå, men hvordan vil den dacen stå seg iforhold til f.eks hegel sin, abrahamsen eller bel canto?

Er vel mange som har synspunkter om dette her håper jeg og sikkert mange delte meninger.

Når man kjører ekstern dac inn i reciever/prossessor - og man samtidig bruker RK - hva skjer da? Leste ett sted at den ville bli convertert flere ganger, stemmer dette? Da er jo poenget med ekstern dac borte for veldig mange i kinoverden.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt en ekstern DAC har noe for seg, avhenger jo av hele signalkjeden. Fra kilde til høyttalere. DACen i receiveren din er sikkert ikke allverden - alle de nevnte DACene er sikkert bedre enn den innebydgde DACen din - isolert sett. Men lyden blir jo ikke bedre enn det de analoge kretsene i receiveren greier å få til - i samspill med høyttalerne. Med en receiver i 5-10.000 kronersklassen som utgangspunkt i anlegget ditt, ligger antageligvis flaskehalsen i ditt anlegg her. Liten vits i å pøse på med signaler fra en DAC i det samme prisleiet. Du må antageligvis oppgradere deg både her og der før det blir noe poeng å bruke penger på en ekstern DAC.

Jeg har prøvd ganske oppegående DACer på diverse rimelige stereoforsterkere her hjemme, og erfaringen er at hvis ikke forsterkeren holder mål, spiller det nesten ikke noen rolle hva slags DAC man fôrer den med. Billige og dyre DACer låter kliss likt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel begrenset hvor mye transparens man kan få ut av en receiver til 5K. (jeg bruker ikke receiver, alt jeg trenger er stereo.)
    Med en god forsterker vil selv lavkvalitet streaming lyde fantastisk, øker man da oppløsningen fra kilde via dac blir det bare endda bedre.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er marantzen min en ren prosessor med ny pris på 17 000 på ohc, men jeg hadde en mistanke om at det sitter noen lunde samme dac i de fleste recievere og prossessorere. mulig jeg bommet helt der.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo evt se etter i spesifikasjonene eller åpne lokket og se etter selv. Det du i grunn spør om er om det er mye å tjene på å flytte DAC-en ut av kabinettet. Mtp. oppgradering osv så ja, men siden svaret på om det er noe særlig å hente er nei så er det en gang integrert.

Det skader jo ikke å koble opp en ekstern dac å prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    nå er marantzen min en ren prosessor med ny pris på 17 000 på ohc, men jeg hadde en mistanke om at det sitter noen lunde samme dac i de fleste recievere og prossessorere. mulig jeg bommet helt der.
    Tror det er ganske stor variasjon mht. dac-type i ulike receivere. Det jeg har lest er at en ikke utelukkende kan lese ytelsen ut fra hvilken dac som sitter i en receiver: implementeringen av dac'ene betyr veldig mye, f.eks. strømforsyning og op-amper.

Når det er sagt, så vil en finne høy-kvalitets dac'er i de fleste "gode" receiverer fra de fleste fabrikanter nå til dags, ut fra det jeg har kikket på av spesifikasjoner. F.eks. min egen receiver som bruker Burr-Brown PCM1789, samme dac som sitter i Onkyo 1008/1009. Men som sagt, det betyr ikke at lydkvaliteten er kliss lik... ei heller at en ekstern dac med enklere/billigere chip ikke kan gi bedre lyd pga. en mer påkostet implementering.

Det jeg egentlig prøver å si, er at det fort blir en sammenligning av epler og bananer - og at det blir umulig å konkludere på dette spørsmålet kun ved å lese spec'en på receiveren og på ekstern dac.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah... Jeg leste åpningsinnlegget ditt som at du hadde en surroundreceiver - som lå i prisklassen 5-10.000 kroner, og at du skulle koble på en DAC i samme prisklassen.

Jeg bruker en Primare surroundprosessor i mitt anlegg nr. 2 i TVstuen - den er er vel noe dyrere, men ikke nødvendigvis veldig mye bedre enn din - og på dette nivået synes jeg å merke at en ekstern DAC KAN - jeg understreker KAN - ha noe for seg.

Men selv på Primaere-nivå, synes jeg likevel at man må legge usedvanlig mye velvilje i potten for å høre forskjell på DACer. Jeg har prøvd alt fra Cambridge DacMagic til den jeg bruker nå - Weiss DAC-1 - og strengt tatt stoppet det vel egentlig opp et sted mellom Benchmark DAC-1 og lillebror Weiss - Weiss DAC-2. Men selv med ørene på stilk og et kritisk utgangspunkt, kunne jeg antageligvis godt ha klart meg med den innebygde Primare-DACen, men jeg har det med å få diverse bokser til overs - og da kan jeg liksågodt bruke dem.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når man kjører ekstern dac inn i reciever/prossessor - og man samtidig bruker RK - hva skjer da? Leste ett sted at den ville bli convertert flere ganger, stemmer dette? Da er jo poenget med ekstern dac borte for veldig mange i kinoverden.
    Vil tro at for de aller fleste blir lyden ADC (analog til digital convertert i reciver) pga bass manegment, romkorreksjon osv for så bli DAC (digital til analog convertert) tilbake av reciver

Folk klager ikke over det (merker ikke forskjell)
    Da er vel kanskje ikke reciver dac så dårlig alikevel ?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar

Er absolutt ett interessant tema dette, både generelt og for min egendel da jeg vurderer sånn halveis å teste ut en dac. Men kjedelig å bruke x antal tusen på noe som ikke vil gi noen særlig forbedring eller ingen forbedring i det hele tatt. Bruker også RK av og til også på stereo, alt etter musikken/humøret/innspillingen.

Tror egentlig ikke ekstern dac er det største behovet når man har enn oppegående recievere/prossessor fra før - ekstern dac virker i noen sammenhenger, syns jeg, som noe man egentlig ikke trenger men bransjen er veldig klar for at man trenger det.

Regner med at på sikt vil jeg komme til å kjøpe en ren stereo pre (med ht inngang) til musikk bruk, og da vil jo behovet for en ekstern dac dukke opp uansett.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vil bare dele min erfaring når jeg hadde dac magic på deponi fra hfk.

Kilde: PC (Blanding av mp3 og flac filer)
    Reciver: Denon 2808
    Høyttalere: Dali Ikon6

Syntes i grunn det ble mye bedre lydbilde. Brukte lydmodus. Pure direct. Altså ingen rom korreksjon. Merket det mest i bassen. Da den var strammere, og mer definert. Merket det mindre på mellomtonen.

Men tror det har veldig mye med kilden som brukes. PC, mp3 som som regel har dårlig lydkort etc, så vil det være mye å hente. Dersom jeg spiller av CD på CD spilleren (Denon bd2500) så vil jeg ikke si jeg har behov for DAC.

Ble kanskje litt rotete, men håper dere forstår hva jeg mente.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tidligere en HK3490, som i og forseg er en god forsterker, kjøre optisk fra pc rett i receiver. Prøvde så Hegel HD10 i mitt oppsett, og den ga meg en wow-følelse av dimmensjoner. DAC`en kostet riktignok mer enn hva forsterkeren koster, så ja, litt overkill, men absolutt et stort løft i lyden.

Forskjellen ville nok sikkert ikke vært like stor på en langt dyrere forsterker, så mitt tips er uansett å teste en ekstern DAC i ditt eget system.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Prøve selv er absolutt noe jeg har lyst til.

Får tigge i en av hifisjappene inærheten om de har noe å låne bort, kjenner desverre ikke noen som har en dac.

Eller jeg finner ett god kjøp på brukten, sånn bare for å teste. Da er jo ikke fall høyden så høy med tanke på eventuelt videre salg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HJemme hos meg så blir det bare dritt med dac...
    Ikke vet jeg hvorfor.
    Samme gjelder hos kameraten min, vi har hatt noen lytte prøver med dac og der var det mange sanger som bare blir mye verre. Detter har ingen logikk bak seg, så dette skal jeg gå mer grundig til verks med i neste uke.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må litt opp i prisklasser før dette har noe for seg. Har du receiver i denne klassen, har du antageligvis såpass rimelige høyttalere at å legge 5,000 ekstra i høyttalere vil ha LANGT mer å si for lydgjengivelsen enn å investere 5,000 i en DAC.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist det er meg du referere til så har jeg en dac til 2300kr som vant testen i lyd og bilde over dyre electrokompaniet dac til 10 000+ kr..

Men tror det har noe med signale som spiller gir... noen sanger blir rett og slett helt grusomt.

Hos meg er det en panasonic og en ps3 som kan brukes som spiller.
    Har rf83 med halo serien til parrasound med p3 som for og a21 som effekt.
    Dac er mellom spiller med optisk og phono inn til forforsterker på direct inngang.
    Sonata artica ble helt grusomt på cd.... trodde jeg ble gal og måtte ringe kameraten min for og komme opp og hørre om det var noe gale med meg.
    Jeg hadde tidligere konkludert med at HT mine måtte være sprengt.
    Kameraten min kom opp og lyttet i 15 sec før han sa , hvor høyt har du spillt,de høres sprengt ut.
    Siden jeg aldri trodde det kunne være dacen har jeg altid tenkt at siden mitt anlegg er nytt og HT mine har spilt knappe 60 timer trodde jeg at det måtte være det.
    Men vi slengte vekk dacen og spilte via blurayspiller med phono til forforsterker.
    Dermed ble lyden helt anderledes og slik den skal låte, ingen stygge forvrengte lyder.
    PS!!! skal med forbehold si at mine HT er nye men dette er tatt med i betrakning.
    Sier ikke alle sanger blir dårlig men hos meg er det kun en cd som spiller fint/reint via dac og det er en gammel eros rammasotti cd jeg har hatt i åresvis.
    Til film så kan jeg ikke si det er dårlig lyd via dac.
    Personligt tror jeg at en dyr og god reciver til surround eller en god cd spiller med digital ingang er det luresete og sikkreste vist du vil ha det beste fram. Sier ikke at en dac er ubruklig for det må en jo ha. Men noen kilder blir bare ikke behandlet på samme måte som til og me de billge innbyggede dacene ifeks. min panasonic bluray spiller.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egen DAC gjorde ihvertfall seg godt hos meg. Fikk tak en Stello DA100s, som har alt av innganger og litt mer. Merket en stor forskjell på dette, men selvfølgelig har det noe å si at da byttet jeg selvfølgelig ut Denon AVR3311 som Pre med parasound Halo p7. Men den største overraskelsen kom når jeg fikk Stello CDT100 til Dac'en! Du verden som lyden åpnet seg med en ordentlig kilde! Hadde NAD cd spiller før dette, ikke en direkte dårlig en heller.

Så jeg har heller tro på en bedre kilde en dac, altså Cd-driv. Nå "mistrives" jeg litt når jeg hører på musikk fra pc'en isteden fra cd, fordi jeg vet hva jeg går glipp av!
    Min tråd

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel fort litt smak og behag dette... Har prøvd noen eksterne dac'er etterhvert, dog i det "rimelige" sjiktet. Siste inn døra var da den kritikerroste Abrahamsen V6 kom, som jo er en stund siden. Etter min smak var fortsatt FLAC via Squeezeboxen best gjennom min aldrende Onkyo 875. Like etter kom en Logitech Transporter inn døra... den er fortsatt innomhus med god margin, men den er også en annen prisklasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dacen jeg har testet med eer har er en :Musical Fidelity V-DAC
    Som vistnok ska være meget bra, men jeg har funnet ut at min panasonic DMP-BDT310 gir bedre lyd enn vist jeg kjøre optisk fra denne ti dacen..
    Personigt forstår jeg ikke at det kan bi så mye verre hos meg.
    Ti og med dama mi lurte på hva som feila anlegget mitt når jeg spilte musikk her igår med dac.

Var også borti en kamerat av meg med hegel dac som viste seg og gi bedre lyd når den ble koblet vekk og kjørte direkte med phono fra spiller til forforsterker, han og har en panasonic dmp lik min.

Dette var med lyttetest med dream theater.
    Men i ettertid har det vist seg at han fikk bedre lyd med dacen med annen musikk, dette er noe han testet etter jeg gikk. Vet derfor ikke hva musikk som ble spilt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av riprx7
    Vist det er meg du referere til så har jeg en dac til 2300kr som vant testen i lyd og bilde over dyre electrokompaniet dac til 10 000+ kr..
    Lyd og Bilde!!! Er det virkelig noen som leser den blekka enda?

Tror du skal lese gjennom testen en gang til, PD1 er kåret til best i test, beste kjøp er en helt annen definasjon. Og hvordan de har trillet stjernene sine denne gang er ikke godt å vite.

Hva er det du lytter etter, og hva forventer du skal skje med en ekstern dac i kjeden? Og hvorfor bruker du DAC til film???

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intill nylig hadde jeg playstation så spillerder er d kun hdmi og optisk utgang... Jeg har halo p3 forforsterker og dermed trenger jeg dac for rca/phono inn i p3. Nå har jeg panasonic med phono rett i p3. For meg er d ingen tvil, uansett hva jeg setter i spiller vist jeg bruker dac er verre utenom den gamle eros cdn min. Jeg synst noe skurre voldsomt. Jeg vet selv at nesten alle dacer til er bedre enn de innebyggede i dvd,bluray og pd3 spillere. Eneste dac gjør er jo og convertere fra et digitalt t analogt signal..... Og.når.en dac koster like mye som en spiller.bør d bli bedre,men ikke i mitt tilfelle. Skal somsagt ha mg.cd spiller.snart med digital inngang.. dah får jeg kansje ta en sikklig.test
    Hva jeg forvente.med dac sier seg selv.. at converteren ikke hopper over detaljer som kommer digitalt før den gjør d analogt som vil gi.mer.detaljert og god lyd.. dette.bøt ikke.være.vansklig.og skille vist innebygget dac er veldig dårlig.... Jah sorry for litt feil formulering angående lyd og bilde.og.min dac... Men uansett skal d ikkje være tvil.når en ekstern dac koster mer enn spillereb skal d ikke være tvil om hva den bør gjøre for lydens skyld...ps!! Skriver med htc så d blir endel skriveleifer her

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •