Lavt nivå pre-out Yamaha

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer ynroenn sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lavt nivå pre-out Yamaha

Hei! Har følgende oppsett: Yamaha rx-v861 receiver, Psb STtratus mini front, samt PSB stratus C6 senter. I går koblet jeg på en ekstra effektforsterker, Rotel RB-1072, 2x100watt klasse D. Er vel unødvendig å fortelle at dette ga et kjempeløft lydmessig. Er imidlertid ovverasket over at utgangsnivået på Yamaha synes å være veldig lavt. Etter å ha kjørt romkorreksjon ser jeg at frontene er kjørt opp til nesten mask nivå, mens center og surround er justert ned tilsvarende. Er dette normalt?

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du subwoofer,i så fall hvor mye står sub volumet i recieveren på etter du har kjørt YPAO med din reciever?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke i farta, men mener den også ble justert ned vesentlig etter at jeg kjørte romkorreksjon med effekt trinn tilkoblet. Ps. står i manualen at preout har utgangsnivå på 1,0 v mens inngangsfølsomheten på Rotelen er på 1,25 v

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv og juster ned Gain bakpå sub-en din,slik at etter du har kjørt YPAO så står subvolumet i recieveren din på 0,eller så nærme 0 du kommer.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er velkjent at Yamaha har lavt utgangsnivå på preout, en effektforsterker med følsomhet på 1,0 volt ville vært optimalt, normalen på effektforsterkere er dog 2 volt egentlig, noen har dog en gainbryter bak så man kan velge.
    Dette betyr dog ikke alltid så mye, men i ditt tilfelde gjør det tydeligvis det.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotelen har følsomhet på 1,25 så ligger jo ikke så veldig langt unna, det er imidlertid ikke noe mulighet til å justere Gain. Hva vil jeg oppnå ved å skru ned gain på Subwoofer før jeg kjører YPAO?
    Ellers så er det bare å legge seg til hvilket lydmessig løft dette ble, spesielt når det gjeløder dynamikk og transienter i musikken. Største forskjellen hører jeg ved 2 kanals stereo, det bor virkelig mye i disse gamle men fortsatt gode høytalerne (PSB stratus MINI kostet jo nesten 10 000,- nye i 1998...).Men merker også stor forskjell fra centerkanalen ved film, sannsynligvis fordi Yamahaen blir avlastet. Har forøvrig PSB subsonic 3i subwoofer (toppmodell i 1998, 15" bash, 300w klasse d), denne er kanskje det svakeste leddet nå? (sikler litt på Epik, eventuelt SVS...

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst suben er stilt for høy gain på vil YPAO automatisk justere ned suben og etter min erfaring hos meg nødt til å stille opp frontene en del (visst gain er alt for høy på sub).
    uansett er det som regel alltid ønskelig å ha sub volumet i recieveren mot 0dB,for å ha gode justeringsmuligheter begge veier.
    En annen ting er at et alt for lavt signal (dersom subvolumet er fks -10dB) ikke er helt optimalt med tanke på lydkvalitet/dynamikk,selv om frekvensene som kommer ut av suben ikke blir påvirket så mye av lav signalstyrke/ikke er så hørbart i detaljer så er det allikevel ikke 100prosent optimalt.

Prøv som jeg sa og juster ned gain på din sub slik at du havner på odB etter YPAO,mye mulig at frontene dine vil justere seg ned en del etter du har gjort det,(dette er verdt et forsøk).

Ser du mye film så er SVS å anbefale i allefall de portede subene dems siden de går så dypt,tro meg morroa ligger i dypet på film.
    Spiller du mest musikk så er vel Epik en slager,men her har SVS en del lukkede konstruksjoner som sikkert også fungerer flott til musikk og tåler høy delefrekvens.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •