Trenger jeg effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Trenger jeg effektforsterker?

Hei!

Jeg er nylig registrert på dette forumet, men har vært ivrig "anonym" leser i flere år. Forumet har vært en sann inspirasjon og til nyttig hjelp når jeg har hatt behov til å lese meg opp Det er ingen tvil om at det er mange her inne med utrolig god peiling på HiFi!

Jeg har etter flere lyttetester, og til slutt godkjenning av frøkna hjemme gått til innkjøp av to stativhøyttalere fra Hifiklubben. De er av merket B&W 685 og skal stå på stativer også kjøpt der. Rommet de skal brukes i er stua vår som er på ca 25m2, et rektangelformet rom hvor de skal stå i enden av rommet på langsiden.

Hifiklubben var meget på å selge meg Dali lektor serien, men det var noe med høyttaleren fra B&W som rent estetisk og lydmessig som gjorde meg forelsket. Jeg skal lytte til musikk (pop/dance) og film i forholdet 30/70, altså hovedsakelig film. Jeg håper jeg har gjort et godt valg av høyttalere her.

Jeg svippet også innom surround.no på skedsmo og hentet en XTZ 10" subwoofer som jeg har lest veldig mange er fornøyd med her inne. Den ser helt rå ut og veier jo nesten et tonn Fikk for øvrig meget god hjelp der og 500kr i rabatt på subwooferen fordi den var returnert av kunde i postoppkrav! nice..

Høyttalerene er enda ikke i hus og selgeren fra Hifiklubben mente bestemt at disse B&W 685 høyttalerene måtte ha en meget kraftig forsterker for å drives ordentlig. Selv sitter jeg nå på en AVR fra Denon (1908 (90wx7?)) og trodde dette var nok for å skape fyldig lyd. Bor jo i bygård i oslo og trenger ikke all verden med punch, men er selvsagt opptatt av at lyden skal være fyldig og stram. Selgeren mente også at det ikke var mulig å koble opp en effektforsterker til denne, men bak på min har jeg pre-out til alle mulig høyttalerene og sub.

Jeg skal selvsagt teste ut dette til neste uke, men ble litt urolig for at jeg trenger mer "power" for å skape en fyldig og stram lyd.. Hva tror dere? Vil jeg ha behov for en effektforsterker? Er det forøvrig noen andre kommentarer til oppsettet mitt?

Jonas

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel ikke Denon'en noe pre-out??

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes da pre-outs om du søker den opp på bildesøk. Trodde ikke at så rimelige recivere hadde pre-outs

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig har selger helt rett, ALT av b&w krever krefter for å blomstre. Har selv drevet b&w 703 med en bi-ampet denon 3808ops:
    Var først etter jeg fikk mer krefter høytalerene var morsomme å eie....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde 1909 tidligere, og den hadde i hvertfall ikke pre-out så jeg måtte oppgradere, så høres litt rart ut at 1908 har det, men ikke 100 prosent sikker, så du får prøve deg frem :P

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye tenker du på å legge i effekten? Ny/brukt?

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Finnes da pre-outs om du søker den opp på bildesøk. Trodde ikke at så rimelige recivere hadde pre-outs
    Ser ikke pre-outs her:-?
    Kun ekstern inn.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står jo hvit på svart her pre outs! Kanskje finne en god Vincent effekt på brukten ? Tror det kan være en god kombo
    Min tråd

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah.. ja se der ja
    Mente det var den som ikke hadde, men tok visst feil :?
    Kanskje en NAD hadde vært noe? Synes selv at det fungerer bra siden NAD er noe mere rufsete og har det med å sparke litt liv i en noe behersket engelskmann?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent er vel ikke kjent for å være den beste comboen med b&w ifht. til lys klangbalanse. NAD fungerer jo bra, men blir til gjengjeld litt tilslørt og jeg føler at man da mister litt av poenget med b&w igjen. Rotel er jo en gjenganger til b&w og det fungerte veldig bra med b&w-denon-rotel hos meg. Kjøpte rotel'en på brukten for ca. 3.000,- mener jeg å huske.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonas123
    Hei!

Jeg er nylig registrert på dette forumet, men har vært ivrig "anonym" leser i flere år. Forumet har vært en sann inspirasjon og til nyttig hjelp når jeg har hatt behov til å lese meg opp Det er ingen tvil om at det er mange her inne med utrolig god peiling på HiFi!

Jeg har etter flere lyttetester, og til slutt godkjenning av frøkna hjemme gått til innkjøp av to stativhøyttalere fra Hifiklubben. De er av merket B&W 685 og skal stå på stativer også kjøpt der. Rommet de skal brukes i er stua vår som er på ca 25m2, et rektangelformet rom hvor de skal stå i enden av rommet på langsiden.

Hifiklubben var meget på å selge meg Dali lektor serien, men det var noe med høyttaleren fra B&W som rent estetisk og lydmessig som gjorde meg forelsket. Jeg skal lytte til musikk (pop/dance) og film i forholdet 30/70, altså hovedsakelig film. Jeg håper jeg har gjort et godt valg av høyttalere her.

Jeg svippet også innom surround.no på skedsmo og hentet en XTZ 10" subwoofer som jeg har lest veldig mange er fornøyd med her inne. Den ser helt rå ut og veier jo nesten et tonn Fikk for øvrig meget god hjelp der og 500kr i rabatt på subwooferen fordi den var returnert av kunde i postoppkrav! nice..

Høyttalerene er enda ikke i hus og selgeren fra Hifiklubben mente bestemt at disse B&W 685 høyttalerene måtte ha en meget kraftig forsterker for å drives ordentlig. Selv sitter jeg nå på en AVR fra Denon (1908 (90wx7?)) og trodde dette var nok for å skape fyldig lyd. Bor jo i bygård i oslo og trenger ikke all verden med punch, men er selvsagt opptatt av at lyden skal være fyldig og stram. Selgeren mente også at det ikke var mulig å koble opp en effektforsterker til denne, men bak på min har jeg pre-out til alle mulig høyttalerene og sub.

Jeg skal selvsagt teste ut dette til neste uke, men ble litt urolig for at jeg trenger mer "power" for å skape en fyldig og stram lyd.. Hva tror dere? Vil jeg ha behov for en effektforsterker? Er det forøvrig noen andre kommentarer til oppsettet mitt?

Jonas
    Jag har DM685 på en Onkyo 875 och en Rotel 5X100 effekt. Jag har bi-ampat 685 så de får i teorien 200W per kanal. Detta vert ett stort lyft kontra Onkyon selv om den går för att vara brukbart strömkraftig. Jag är helnöjd med ljudet som komboen ger, men jag är missförnöjd med HDMI problemen som många Onkyo har. Det har skapat en del trubbel så jag har köpt en billig HDMI switch i stället som gjorde livet klart enklare.

Roteln får du brukt för 2000-3000 på finn.

Rotel forsterkere og tv \ audio bord selges - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange fine svar. Godt det ikke bare var selger som var forvirret om pre-out på den forsterkeren. Da antar jeg forsterkeren har mulighet for effektforsterker.

Denon AVR`n min har 7x90W i 8ohm. (stereo 2x90w). Vil jeg merke stor forskjell med en effektforsterker med f.eks 2x100w?

Da kikker jeg på en effektforsterker rundt 2000-3000kr. Hva slags Rotel anbefaler dere å kikke etter?

Nad C 272 Effektforsterker dukket også opp på torget. Kan dette være en god løsning?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare prøve når du får utstyret på plass? Hvis du ikke får samme lyden som du hørte på klubben kan du jo lete etter en effektforsterker. Er du fornøyd, let etter godmusikken.

Husk 100 watt er ikke 100watt, det er et utall måter å måle watt på, det enkleste trikset er å teste ved en kanal i drift, ved 1000hz 6 ohm og mye forvrengning. Hvis man i motsatt fall tester alle kanalene samtidig, ved 20-20000hz, og levlig forvrening får man et annet resultat.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bildene av baksiden av AVR-1908 som er vist ovenfor, stemmer ikke med det som fremgår av brukermanualen!

Skal man tro brukermanualens side 5 - last den ned her:

DENON US | Denon | Downloads

har ikke AVR-1908 andre pre-out enn utgang til sub og til sone 2 - altså ikke til frontene.

Dette bør nok sjekkes litt grundigere!
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundfre@k: Godt poeng! Det er ikke nødvendig å ta sorgen på forskudd Jeg holder på å pusse opp stuen, så jeg skal slenge ut noen bilder om kort tid og gi en tilbakemelding på hvordan lyden er med kun AVR 1908.

Nå har jeg riktignok ikke forsterkeren foran meg da den er i flyttelasset, men jeg er rimelig sikker på at den har pre-out`s som linken til fabrikantens hjemmeside viser.
    DENON UK | AVR-1908 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    De bildene av baksiden av AVR-1908 som er vist ovenfor, stemmer ikke med det som fremgår av brukermanualen!

Skal man tro brukermanualens side 5 - last den ned her:

DENON US | Denon | Downloads

har ikke AVR-1908 andre pre-out enn utgang til sub og til sone 2 - altså ikke til frontene.

Dette bør nok sjekkes litt grundigere!
    Se denne linken http://denon.co.uk/DocumentMaster/UK/Bed_AVR-1908.pdf

Side 5. Tror du linket en amerikansk versjon som muligens er noe billigere.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonas123
    Se denne linken http://denon.co.uk/DocumentMaster/UK/Bed_AVR-1908.pdf

Side 5. Tror du linket en amerikansk versjon som muligens er noe billigere.
    Ja, det forandrer saken!

Pass bare på at du ikke ender opp med en billigere versjon uten pre-out.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knaskje det er en spesiell Denon 1908 "hifi-klubben edition"?
    Men da burde den egentlig være ribbet for det meste og uten mulighet for rabatt

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mysteriet blir løst imorgen når jeg tar en nærmere kikk Nå prioriteres maling av vegger og skruing av møbler Gleder meg vannvittig til å sette opp anlegget. Må også plukke meg ut en ny bluray-spiller. Jeg bruker en PS3 som spiller nå, og det er vel sikkert som å banne i kirka..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •