Ny Receiver/forsterker til B&W 805D

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny Receiver/forsterker til B&W 805D

Hei,

Jeg har nettopp solgt min onkyo tx-nr808 receiver og er nå på let etter noe nytt.

Jeg synes onkyoen låt litt for lite musikalsk og litt tam uten romkorreksjon og ikke helt fornøyd med RK heller. Jeg har nå koblet høytalerene 805D til min gamle Kenwood stereo receiver som er på 2x16 watt( kjøpt for 50 kr). Jeg synes at det er veldig fin og musikalsk lyd i høytalerene med denne forsterkeren. Den mangler dog en del på detaljer og dybde men den er veldig behagelig. Musikk ble morro igjen med denne Den mangler dog fjernkontroll.

De receiverene jeg vurderer nå er. Onkyo 3008 til ca 9000,- eller Denon 4311 til ca 17000,-. Begge fordi de har Audyssey Xt 32 romkorreksjon og eq for 2 stk subwoofer. Jeg har noe ugjevn frekvensgang i rommet.

Er det mulig å få bra stereo lyd med surround receiver eller må jeg kjøpe en ren stereoforsterker og en receiver til film?

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superlink
    Hei,

Jeg har nettopp solgt min onkyo tx-nr808 receiver og er nå på let etter noe nytt.

Jeg synes onkyoen låt litt for lite musikalsk og litt tam uten romkorreksjon og ikke helt fornøyd med RK heller. Jeg har nå koblet høytalerene 805D til min gamle Kenwood stereo receiver som er på 2x16 watt( kjøpt for 50 kr). Jeg synes at det er veldig fin og musikalsk lyd i høytalerene med denne forsterkeren. Den mangler dog en del på detaljer og dybde men den er veldig behagelig. Musikk ble morro igjen med denne Den mangler dog fjernkontroll.

De receiverene jeg vurderer nå er. Onkyo 3008 til ca 9000,- eller Denon 4311 til ca 17000,-. Begge fordi de har Audyssey Xt 32 romkorreksjon og eq for 2 stk subwoofer. Jeg har noe ugjevn frekvensgang i rommet.

Er det mulig å få bra stereo lyd med surround receiver eller må jeg kjøpe en ren stereoforsterker og en receiver til film?
    Ville kjøpt meg en surroundreceiver og i tillegg en integrert forsterker med prosessor inngang som matcher dine lydpreferanser for å få pose i sekk her.

Nå vet jeg ikke hva som er en god match til disse b&w ene, men er da mange som har b&w her som kan komme med tips.

2 tips fra meg : Abrahamsen v2.0 up / Hegel h100 . 2 forsterkere som låter vidt forskjellig, så en av de er sikkert en god match . Begge har Prosessor inngang.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 805 D har sikkert et enormt potensiale.Men vil du ikke kjøpe for hauger og lass og du helst vil ha en receiver uten effektforsterker i tillegg har jeg vanskelig for å se at du kan gjøre et bedre kjøp enn denne :

Pioneer SC-LX83 Surroundreceiver - Sort

Disse Pioneer receiverene har jeg ikke hørt selv,så det blir kanskje litt dumt å anbefale den.MEN svært mange brukere skryter veldig av disse på musikk.Også observert en god del brukere med dyre effektforsterkere som har kuttet ut hele effektforsterkeren og kun benytter en slik.
    Det kommer en ny modell,så derfor er denne kraftig nedsatt.

I ytelse tester med målinger gruser denne Onkyo og Denon.

Den ser jo veldig bra ut også,som burde telle litt til dine flotte 805 D :-)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad M3 passer godt til 805D. Men hvis du må ha romkorreksjon og/eller aktiv deling til sub kan Denon 4311 være en god kandidat.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    B&W 805 D har sikkert et enormt potensiale.Men vil du ikke kjøpe for hauger og lass og du helst vil ha en receiver uten effektforsterker i tillegg har jeg vanskelig for å se at du kan gjøre et bedre kjøp enn denne :

Pioneer SC-LX83 Surroundreceiver - Sort

Disse Pioneer receiverene har jeg ikke hørt selv,så det blir kanskje litt dumt å anbefale den.MEN svært mange brukere skryter veldig av disse på musikk.Også observert en god del brukere med dyre effektforsterkere som har kuttet ut hele effektforsterkeren og kun benytter en slik.
    Det kommer en ny modell,så derfor er denne kraftig nedsatt.

I ytelse tester med målinger gruser denne Onkyo og Denon.

Den ser jo veldig bra ut også,som burde telle litt til dine flotte 805 D :-)
    Det som er veldig fint med audyssey, er jo at det er korreksjon for flere plasser slik at den lager en slags lydboble for alle som sitter i sofaen min. Jeg er usikker på hvordan Pioner receiveren gjør dette. Blir det bare bra i 1 posisjon med den?

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roksan kandy k2 -integrert forsterker med bypass som effektforsterker under film. Testet en roksan combo til mine b&w 703. Var enormt med krefter i roksan samtidig var lyden oppløst og behaglig. Cd-spilleren var derimot "bra til prisen" men ikke noe wow på den.

Selges bla. hos resonans lyd i Stavanger:

Resonans Lyd & Bilde

Men mener det er soundplanet.no som har argenturet i Norge?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er veldig fint med audyssey, er jo at det er korreksjon for flere plasser slik at den lager en slags lydboble for alle som sitter i sofaen min. Jeg er usikker på hvordan Pioner receiveren gjør dette. Blir det bare bra i 1 posisjon med den?
    Man skal jo uansett ikke måle for hver sitteplass i f.eks en hjørnesofa.Man måler jo alle punktene temmelig nær sweetspot.Hvertfall sånn jeg har forstått og gjort det.
    Kalibreringstråden til Kringlyd har mange gode tips.

Pioneer-en er så vidt jeg vet litt mer nøyaktig,men måler bare fra 1 punkt.
    Folk er jo veldig uenige om hvilken romkorreksjon som er den beste.
    Dag Johnsen (MCIntosh fyren) og Flageborg (kalibreringsekspert) bruker så vidt jeg vet Denon 4311 etter de prøvde forskjellige merker.
    Jeg hadde uansett konsentrert meg mer om kvalitet for penga enn bare på romkorreksjonen.
    Når det gjelder Onkyo så har jeg hatt det selv.Med mindre de har fjernet alle problemene så er Onkyo irriternde i bruk.Må hele tida vente og mister både bilde og lyd når man skifter kilde osv.

Yamaha og Pioneer lar deg justere din egen eq etter at romkorreksjonen er kjørt.
    Bare for å ha det sagt,så skjønte jeg ikke en dritt av eq systemet til Yamaha,så jeg lot den stå som romkorreksjonen hadde gjort det.Hehe,bruksanvisning er kjedelig å lese :-)

Yamaha-en er solgt og jeg har foreløpig gått over til stereo.Fikk ikke så bra resultat med romkorreksjonen og burde kanskje ikke uttale meg for mye pga manglende kunnskap.
    Kalibrerte et anlegg med Denon 4310 og det var mye større forskjell med og uten romkorreksjon der enn hos meg.Det ble mye bedre når den var på og egentlig ganske dårlig når den var av.Han måtte skaffe seg en effekt i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en effektforsterker. Emotiva XPA-5. Vet ikke hvor bra den er, men den funker. Vet egentlig ikke om det er nødvendig å ha effektforsterker. Når 2x16watt kan drive høytalerne høyt nok. Hvor mye har egentlig effekt å si?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en effektforsterker. Emotiva XPA-5. Vet ikke hvor bra den er, men den funker. Vet egentlig ikke om det er nødvendig å ha effektforsterker. Når 2x16watt kan drive høytalerne høyt nok. Hvor mye har egentlig effekt å si?
    Har ikke hørt Emotiva enda,men de skal være bra de.
    Mye effekt øker kontrollen og gir deg en renere opplevelse på både høyt og lavt.
    Mindre effekt kan noen ganger gi en følelse av mer bass pga mindre kontroll.
    For lite effekt kan sprenge diskantene dine.Bare for å gi deg en ca pris,så koster en av diskantene dine oppimot 10.000 kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Har ikke hørt Emotiva enda,men de skal være bra de.
    Mye effekt øker kontrollen og gir deg en renere opplevelse på både høyt og lavt.
    Mindre effekt kan noen ganger gi en følelse av mer bass pga mindre kontroll.
    For lite effekt kan sprenge diskantene dine.Bare for å gi deg en ca pris,så koster en av diskantene dine oppimot 10.000 kr.
    Da vil jeg helst ikke sprenge de Skal holde volumet lavt..til en annen forsterker er på plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu har jeg testet Både Denon 4311 og Onkyo 3008.

Dette er mitt inntrykk så langt.

(+) med Denon 4311:
    -Sub funker i direct mode.
    -Menyen er transparent slik at du ser pc bilde i bakgrunn.
    -Graf over eq innstillinger til XT32.
    -Kan kopiere XT32 eq over til manuell eq og justere videre.
    -Audyssey Pro kompitabel.
    -Kjapt og Enkelt å bytte mellom forskjellige lydmodus.

(-)med Denon 4311:
    -Kanskje litt mye diskant med Audyssey XT32.
    -Litt lite romfølelse med XT32 aktivert.
    -Vanskelig å se hva som står i Display på avstand.
    -Dobbelt pris av Onkyo 3008.

(+)Onkyo 3008:
    -Større lydbilde med Audyssey XT32 vs Denon
    -Hører mere detaljer når XT32 er aktivert vs Denon
    -Billig

(-) Onkyo 3008:
    -Hurtig menyen er verre en på Onkyo 808(!).
    -Litt treig på å få tilbake bilde etter å ha vert i setup.
    -Ikke Audyssey Pro mulighet.

Jeg holder foreløpig en knapp på Onkyoen siden jeg føler den er roligere i diskanten, hører instrumentene mere separert og mere romfølelese når XT32 er aktivert. Skal dog høre litt til på Denon før jeg bestemmer meg 100%.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget falt på Onkyo 3008. Vet ikke om jeg hadde klart å hørt forskjell på de i en blindtest men fikk mest godfølelse med onkyoen. Spiller meget flott.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •