Forsterker til B&W CM1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til B&W CM1

Hei,

Har etter mye frem og tilbake bestemt meg for ett par B&W CM1, og er på jakt etter en god stereo forsterker.

Fant en tråd til her med omtrent samme spørsmål men ble ikke så mye klokere. Etter hva jeg har lest er disse relativt tungdrevne for størrelsen.

Anbefallinger jeg har lest er NAD og Cambridge, bla 355bee og 740/640 fra Cambridge. Kan ikke si at jeg liker designet alt for godt på NAD og heller ikke helt gla i merket som en helhet så heller litt mot sisnevnte.

Problemet er at jeg helst ikke bør gå over 4-5000 kr på forsterkersiden, så svært intressert i å finne noen scoop brukt men da vet jeg ikke helt hvilken retning jeg skal gå.

Litt om bruksområde:

Skal brukes i relativt liten stue, med lyd primært fra PC (Spotify Premium/flac). Har regnet inn en Hegel HD2 i budsjettet etter gode reviews på denne. I førsteomgang blir det bare CM1`ene men kommer til å utvide med CM subben til B&W eller ASW10 fra B&W i etterkant.
    Hører på mye rart men det har en tendens til å bli mye elektronisk (Trentemøller, Minilogue, Extrawelt etc) som er avhengig av litt tyngde i bunn, kombinert med god kontroll i toppen. Vet jeg ikke får tyngden før subben er på plass men trenger alikevel en forsterker med de kvalitetene.

Oppsummert, trenger en forsterker som driver disse godt til en liten stue med utgang for sub som i tillegg ser bra ut, til en grei pris. Det er vel kanskje litt mye og be om så en mulighet er vel å kjøpe noe helt ok nå og oppgradere senere..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk på rotel på finn.no. jeg bruker selv rotel rmb1095 på mine CM1. Du kan få forsterkere fra 10-serien til rotel billig. Har i tillegg ASW610XP, og er fornøyd med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, rotel er gammel kjenning..

Hva er minimum watt jeg bør lete etter for disse (er vel strømforsyning som teller men).

Til nå hatt ett par Harman/Kardon receivere i forbindelse med hjemmekino og liker lydbildet der men det blir vel kanskje litt "low-end" for denne typen høyttalere? Tenkte da på stereo serien..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willef
    Takk for tips, rotel er gammel kjenning..

Hva er minimum watt jeg bør lete etter for disse (er vel strømforsyning som teller men).

Til nå hatt ett par Harman/Kardon receivere i forbindelse med hjemmekino og liker lydbildet der men det blir vel kanskje litt "low-end" for denne typen høyttalere? Tenkte da på stereo serien..
    Gratulerer med godt valg av høyttaler! Angrer på at jeg solgte mine CM1...

Når det gjelder forsterker så var jeg kjempefornøyd med en fransk sak som het Atoll IN100. Det var en 100 w mosfet basert, med ganske robust strømforsøyning (660 VA). Jeg hadde også en Yamaha AS700 integrert forsterker en periode, som til tross for mindre strømforsyning likevel hadde bedre kontroll i bassen - men som jeg synes ikke hadde like god mellomtone/diskant ifht. Atoll. For øvrig så brukte jeg også CM1 i en periode som fronthøyttalere i "kinoen", drevet av en old-gammel Sony receiver (6x90 w) - og jaggu låt CM1 helt OK på denne også!

Min erfaring var at alle tre forsterkerene klarte å fore CM1 med nok effekt til at høyttalerene møtte sine mekaniske begrensninger på utvsing av basselementet, før forsterkerene gikk tom for juice...

Men: kraftigere forsterkere med høy dempingsfaktor er sikkert ikke en ulempe...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Rotel RB1080 (effekttrinn) vil sikkert drive CM1 til sitt fulle potensial. Min amp er på 200w og har ikke prøvd noe annet fra Rotel, så vil ikke være for bastant. RB1080 har 120W, og jeg mener det finnes en integrert versjon også. Om ikke kan du matche med en RC1070 preamp. Tror du skal finne begge på finn.no eller hifisentralen. Med litt pruting kommer du kanskje ned til budsjettet ditt Lykke til med forsterkerkjøp!

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hvis du ikke skal kjøpe brukt må vel HK980 være et kupp til prisen Soundgarden selger den til om dagen.
    2x80W høres jo ikke så mye ut, men dette er en strømsterk sak og burde være verdt en lytt...
    Det kommer jo selvfølgelig an på hvor høyt du forventer at det skal spille, jeg hadde uansett tatt dem med ned på Soundgarden og prøvd, watt er ofte villedende

Hmmm, ser at CM1 er oppgitt til fattige 84db, det er ikke akkurat følsomt, uansett verdt en lytt....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss her var det kjapp respons!!

Takker for innspill.

Har funnet disse på finn som virker interessant: rotel rc-995 og rb-1070 forsterkere selges! Hifi - FINN Torget

-Rotel Rc-995 forforsterker
    -Rotel Rb-1070 effektforsterker
    Mulig det er noe pruterom også..

Ellers er designet på HKen helt rått etter min bok, men vil denne lydmessig bli en litt "billig" match for disse høytalerene? Hegel dacen vil kanskje hjelpe litt på lydbildet men..

Sikler veldig på en Cambridge 740A også men redd det blir litt stivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en stk HK 970 på finn.no til 1500 kr og en hk980 til 3000 kroner..

Noen som har hørt CM1 på HK utstyr? 10 watt forskjell på disse to, begge spesifisert til 80 amps, hvilket utslag gjør det eventuelt?

Ser det ligger litt EC2 Electrocompaniet ute også men dette blir kanskje litt for svakt med 50w, frister litt med noe litt mer "Highend" brands..

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hva med denne?, hvis du vil kjøpe nytt.

Harman/Kardon HK 3490 Stereoreceiver - Sort

Ellers kan jeg varmt anbefalle både Hegel og Cambridge til B&W CM-serie, men kan værre noe begrenset utvalg ved kjøp av nytt og budskjettet kun på 5000,-

Cambridge 740A burde kunne sparke endel liv i B&W CM1, men ligger 500.kr over budskjettet ditt.

CAMBRIDGE 740A Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Eller som andre sier, trål bruktmarkedet etter noe Rotel, Hegel og Cambridge.
    Lykke til med valget !

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var akkurat innom HIFI klubben og fikk en prøvelytt med Denon PMA1510AE som han mente var den han absolutt hadde valgt hvis han skulle velge. Lyden var bra den men forsterkeren ligger nok litt over budsjett pluss at designet ikke er helt top notch.

Han mente Cambridge 740A ville gi ett litt for nøytralt og kjedelig lydbilde til min musikksmak.

HK 3490 frister men skulle gjerne hørt fra noen som har hørt HK/BW matching før.. Dra med høyttalerene til Soundgarden er vel ikke så veldig populært ville jeg tro.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han mente Cambridge 740A ville gi ett litt for nøytralt og kjedelig lydbilde til min musikksmak.

HK 3490 frister men skulle gjerne hørt fra noen som har hørt HK/BW matching før.. Dra med høyttalerene til Soundgarden er vel ikke så veldig populært ville jeg tro.
    Hei

Er veldig mange som setter pris på egenskapen til Cambridge/Hegel, at dem ikke farger lyden i særlig grad, at det låter nøytralt og korrekt.
    Ville ihvertall ikke la det være uprøvd.
    Angående å ta med høyttalerne på Soundgarden burde ikke det by på problemer, må jo være glimrende for dem om dem kan ha produkter som også passer til merker solgt av konkurenter.
    De aller fleste ville nok lagt igjenn pengene sine i forsterker på samme plassen man kjøpte høyttalere, hvis du stikker innom Soundgarden og går ut derfra med forsterker til dine CM1 er det jo ren bonus for Soundgaden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har ett poeng der.. Hm dette var vel ikke lett, men tror jeg heller litt i retning HK nå. Ihverfall en prøvelytt.

Får ta en siste runde på brukten først

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved en litt nærmere titt på HK980 ser jeg at det ikke er noen Digital Inngang? Hverken coax eller optisk.

Tanken var jo å bruke en coax kobling fra Hegel DAC`en rett i forsterker, men her er det bare vanlige phono koblinger.. Vil ikke dette påvirke lyden endel til det negative eller er det jeg som er helt grønn?

Har hverfall koblet det slik på nåværende annlegg og synes det er godt med forskjell mellom digitalt og analogt?

Ser også at det heller ikke er subwoofer ut, hvordan løser man da tilkoblingen av en sub? Vil vel kreve ett slags deletrinn e.l?

HK3490 derimot har begge deler, men er dyrere og har mer watt men lavere ampere.. Vil denne være ett bedre valg?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved en litt nærmere titt på HK980 ser jeg at det ikke er noen Digital Inngang? Hverken coax eller optisk.

Tanken var jo å bruke en coax kobling fra Hegel DAC`en rett i forsterker, men her er det bare vanlige phono koblinger.. Vil ikke dette påvirke lyden endel til det negative eller er det jeg som er helt grønn?

Har hverfall koblet det slik på nåværende annlegg og synes det er godt med forskjell mellom digitalt og analogt?

Ser også at det heller ikke er subwoofer ut, hvordan løser man da tilkoblingen av en sub? Vil vel kreve ett slags deletrinn e.l?

HK3490 derimot har begge deler, men er dyrere og har mer watt men lavere ampere.. Vil denne være ett bedre valg?
    Ja, det er du som er helt grønn
    Hvis du har tenkt å koble noe digitalt INN i forsterkeren din trenger du ikke en DAC....
    HD2 har ingen digital utgang, poenget er at den tar imot et digitalt signal, konverterer det til analog og sender det til forsterker.
    Forsterkere med digital inn har med andre ord innebygget DAC, og du skal nok litt opp i pris før du finner en forsterker med innebygget DAC på høyde med Hegel
    Jeg vil tro HK980 gjør en bedre jobb, den har færre oppgitte watt, javel, men den er forholdsvis mye mer strømsterk.
    Du kan uansett høre begge hvis du tar turen innom Soundgarden, jeg kan ikke forestille meg at det skulle være et problem for dem at du kommer innom med dine høyttalere fordi du er interessert i å kjøpe forsterker fra dem....
    Ta den en tur innom og hør, jeg tipper HK980 gjør den beste jobben

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel-pakken burde du absolutt få prutet litt ned hvis du bestemmer deg for å gå for den. Med en preamp fra 9xx-serien er den ikke verdt halv pris. Jeg har selv hatt PMA-1500AE, som er forgjengeren til den forsterkeren du prøvde på hifiklubben, og den klarte ikke å sparke litt godt ifra som rotelforsterkeren jeg har nå (skal vel litt mye til m.t.p. at den jeg har nå har 200w, kontra 80w på denonen). Anbefaler deg uansett å kjøpe brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, limpalot.. ligger jo tilogmed i navnet.. DAC.. fått tilbud om en brukt 980 til 1750 som høres ut som en veldig god deal, men, hva gjør jeg med sub på denne uten dedikert utgang?

AMkrok, hva tror du er ok pris for den pakken der? Bruker du CM1 selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Jeg ville i hvertfall prøvd å fått det for en tusenlapp mindre. Evt. kjøpe effekttrinnet, og så finne en RC1070 senere. Rotel RHA-10 og RHB-5
    Det settet der skal visstnok være veldig bra (dog litt gammelt). Har sett det ligge ute til salgs mange ganger på sentralen fra samme kjøper så der vil jeg tippe du kan prute ganske mye.

Det gjelder uansett å ikke forhaste seg, plutselig kommer det et kjempetilbud på noe som er midt i blinken for deg

Jeg har selv CM1, ja. Brukt på Rotel og Denon, og testet på mye annet rart.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, limpalot.. ligger jo tilogmed i navnet.. DAC.. fått tilbud om en brukt 980 til 1750 som høres ut som en veldig god deal, men, hva gjør jeg med sub på denne uten dedikert utgang?

AMkrok, hva tror du er ok pris for den pakken der? Bruker du CM1 selv?
    1750,- for en HK980 må jo være verdt å prøve uansett.....
    Da jeg aldri har brukt en er jeg (virkelig) ikke noen ekspert på integrering av sub, så det er sikkert andre her som kan svare bedre på det spørsmålet, men bruker du en aktiv sub med linje-inngang og innebygget delefilter (noe de aller fleste har) så kan du bruke pre-out på HK'en ut til sub og dele denne der CM1 ruller av, om dette er en god løsning er det, som sagt, sikkert mange som har fler (og bedre begrunnede) meninger om enn meg....
    Ser ihvertfall at Soundgarden nevner muligheten for slik oppkobling av sub i beskrivelsen av forsterkeren...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, det er sånn det funker ja.. sub blir vel b&w 610xp eller cm subben, regner vel nesten med dette vi gå på en av de. Med den prisen er det vel ikke så mye å lure på nei.. nesten råd til sub med en gang også da

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og vil du oppgradere igjen senere burde det ikke akkurat være vanskelig å få igjen den prisen for Hk980....
    Så det er lite å tape på å prøve.
    Gi tilbakemelding på hvordan det låter da!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •