Forsterker til B&W CM1 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror jaggu jeg er litt gærn og slår til på det ja..

Ser at man får XTZ W10.16 rundt 3-tusen kroner også, kanskje det kunne vært noe i første omgang.. Hadde egentlig tenkt å vente litt med sub å spare opp til en av B&Wene men etter hva jeg har lest er det mye for pengene fra XTZ på denne. Her er det også samme finish som på høyttalerene som er stort pluss

I tilfelle blir oppsettet slik:

B&W CM1
    Harman/Kardon HK980
    Hegel HD2 DAC
    XTZ W10.16
    Kablinger får jeg se litt på..

Tror dere dette blir bra eller noen med innvendinger?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm,

Der dukket det opp en Abrahamsen V2.0 på finn også til 4500 gitt..

Skal ikke være så lett dette her.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen er visstnok ingen god match til B&W; blir litt for mye av det gode. Bruker selv V6-dacen, men har aldri selv prøvd forsterkerne. Dette blir således bare gjentagelser av det andre har skrevet på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var godt du sa, da tror jeg bare jeg går for løsningen over så får jeg evt bytte ut noe senere hvis jeg ikke blir happy.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var endelig CM`ene i hus, resten kommer i løpet av uken.

Kunne jo ikke dy meg så koblet de opp mot min nåværende AVR235 og lyden er en helt annen verden enn tidligere. Oppløsning, dynamikk og mellomtone er fantastisk.

Bassen derimot er det i første omgang alt for mye av, jeg ble først satt ut av hvordan det fysisk er mulig at disse bittesmå elementene klarer å levere så mye lydtrykk, så ble jeg fort litt lyttelei. Jeg satt de en meter ut fra veggen og plugget i stykket bak som hjalp endel men jeg har noen andre teorier også :

- Forsterkeren har alt for lite watt til å holde kontroll på bassen (65 watt)
    - Høyttalerene er ikke innspilt/Jeg er ikke vant til lyden enda
    - HK og B&W er ikke nødvendigvis veldig god match
    - Siden dette er en surroundreceiver står HT nå på large, bør jeg sette de til small for
    å få en tidligere frekvenskutt (inntil jeg får den nye forsterkeren)

Det jeg er redd for er at matchen HK/BW kan bli litt for varmt i kombinasjon, spørsmålet er da hvordan Hegel HD2 vil påvirke lydbildet da denne vel er kjent for svært nøytral karakteristikk. Vil dette utgjøre mye? Og hvor mye strammere kontroll i bunn kan jeg forvente med HK980 istedet? (80watt, men også betraktelig mer ampere (80))?

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske sprøtt hvor mye bass som kan komme ut av små høyttalere ja, hadde den samme opplevelsen når jeg hang opp Dali Mentor 1 på kjøkkenet, burde vel egentlig ha flyttet dem fordi de spiller så mye med tak og vegger at det er litt i overkant mye bass, men det er ikke det i rommet jeg jakter på de store audiofile opplevelsene, så det får være sånn.....
    Morsomt når man lager mat da

Ampere er viktigere enn watt når det gjelder kontroll, så du vil nok helt sikkert merke forskjell, hvordan den innebygde DACen i HKen din er aner jeg ikke, så hvor stor forskjell HD2 vil utgjøre når det gjelder bass kontra andre frekvenser aner jeg ikke, men den gir nok utvilsomt et løft i lydkvaliteten...
    Hegel er, som du sier, kjent for å være meget nøytrale, så hvis lyden i den DACen du har er litt feit vil du helt klart merke forskjell...
    Så lenge du ikke har en sub er det vel lite poeng i å sette høyttalerne til small, du vil jo da regelrett miste det nederste frekvensområdet, tror ikke det vil låte spesielt bra....
    Er det EQ på den receiveren din? Og hvordan står denne i tilfelle stilt inn?

Blir spennende å høre om hvordan det låter når du får alt på plass
    Hmmm, trenger du egentlig den subben?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK er kjent for for typisk amerikansk lyd med mye trøkk og dynamikk i nedre områder så er nok mye der.

Dette med dac er jeg forholdsvis ny på men er det slik at med Hegelen koblet vil jeg "Bypasse" forsterkerens dac? Eller bare pcens, var sånn jeg forsto det at den vil rydde opp lyden fra Pcen mens lyden alikevel vil bli signalbehandlet i forsterker leddet.

Kan forøvrig nevne at koblingen nå er flac fra pc -> m-audio eksternt lydkort -> HK AVR via coax (for å få ac3 lyd når det sto koblet som surroundannlegg).

Godt poeng med small/large høyttaler, det skal jeg ikke gjøre før sub er på plass. Angående den så er vel svaret tja, må høre med HK980`en først men musikken jeg hører på har mye informasjon i de helt nederste frekvensområdene (feks Trentemøller) som jeg ikke vil gå glipp av så må nok før eller siden.

Ett kort spørsmål til angående innspilling, bør jeg være varsom med lydnivået første 15 timene eller så? Eller spiller det ingen rolle? Er det greit å la de stå å kose seg på litt lav lyd mens jeg er på jobb feks?

Spørsmål to, er det noe vits å legge penger i høyttaler kabel på dette nivået? Har noen helt greie flatkabler fra Audio Harmonics tror jeg det er, men trenger antakelig noen lenger i nye leiligheten. Noen som kan anbefalle ett sett? B&W hadde noen anbefallinger angående motstand og impedans osv uten at jeg husker hva det var men.. Trenger vel 2x2m ca. Hva med signalkabler fra DAC til amp? Må jeg ha noe dyrt og er det noen hørbar forskjell på dette utstyret? Føler man fort kan bli flådd på dette og at det kun er "db-økende, melk og brød" varer for butikkene. En fordel er jo at noen kabler ser veldig bra ut da men :P

Ser at noen også bruker BI-Wire kabel uten og faktisk ha to amper, dette ser jo mye bedre ut bak på høyttalerne men er kanskje ikke vits bortsett fra økt dimensjon på kablene?

Ikke annen EQ enn bass/trebble som for øvrig står på "kl" 12.00/13.00

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stereoforsterker behandler et analogt signal. DACen konverterer fra digitalt til analogt. Uten DAC vil pcen lese av digitale filer, konvertere dem til et analogt signal og sende dette til forsterkeren din. Med en DAC vil du sende det "rene" digitale signalet ut fra pcen, og DACen vil ta seg av konverteringen før et analogt signal blir sendt til forsterkeren. DACen tar over oppgaven til pcens lydkort, og gjør jobben mye bedre. En receiver har innebygd DAC, og du vil derfor kunne føre et digitalt signal inn i receiveren og få et analogt ut til ht. DACen som sitter i de fleste receivere er nok dårligere enn Hegel DACen, så da er det gunstig å sende digitalt fra pc til ekstern DAC, så til analog passthrough (eller lignende) på recieveren. Konvertering vil da skje i DACen. Jeg er ingen ekspert, men har hørt om at receivere kan foreta signalbehandling selv om du har satt til analog passthrough. Dette får andre, mer kyndige, forklare for deg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk det var oppklarende!

Sånn jeg har forstått det vil jeg da koble dac`en til en vanlig rød/hvit inngang på forsterkeren, feks AUX. Om det er bypass på denne inngangen eller ei må jeg da sjekke med HK..

Uansett avhengig av DAC da det er en laptop den skal brukes med som har lydforstyrrelser fra pcens strømforsyning.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rød/hvit er analogt. Et digitalt signal sendes over en kabel, så om du har right/left (rød/hvit) er du safe Eneste er om reveiveren tar det analoge signalet og "fikser" på det.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willef
    Takk det var oppklarende!

Sånn jeg har forstått det vil jeg da koble dac`en til en vanlig rød/hvit inngang på forsterkeren, feks AUX. Om det er bypass på denne inngangen eller ei må jeg da sjekke med HK..

Uansett avhengig av DAC da det er en laptop den skal brukes med som har lydforstyrrelser fra pcens strømforsyning.
    Veit ikke hva slags bypass dere snakker om, det er ikke volumkontroll på HD2 og du vil ikke kjøre volumkontrollen digitalt fra pc, så du skal bare koble hd2 til en helt vanlig inngang på HK980, f.eks aux eller cd, og bruke volumkontrollen på 980en....
    Det er fort gjort å starte en alvorlig krig her inne ved å spørre om kabler, men med fare for å bli sablet ned (igjen) vil jeg si at, ja, det er et poeng å legge noen kroner i kabler.
    Jeg er en av de som bestemt mener jeg hører forskjell på kabler, på anlegget til junior gikk han over fra ht-kabler til 1200,- kroner (kjøpt på Soundgarden, husker ikke merke) til Nordost Red Dawn, og det var en helt vannvittig forskjell!
    Ikke bare ble vi kvitt skarpheten som fort førte til lyttetretthet ved høyt volum i diskanten, han konkluderte også med at han ikke trengte nye høyttalere allikevel, for nå ga de han hadde nok bass!
    Dette har også med matching å gjøre, selvfølgelig, men det er helt klart verdt å prøve.
    Stiller som vanlig eget utstyr tilgjengelig for testing hvis du bor i Oslo-området og har lyst til å prøve ut Nordost Baldur signal og HT-kabler...

Når det gjelder innspilling har de ikke vondt av å stå og kjøre litt mens du ikke er der, men du får uansett ikke myket opp elementer før de får litt bevegelse, og det gjør du ikke på bakgrunns-volum...
    Det er vel heller ikke anbefalt å teste hva de tåler før du har fått myket opp littegrann, men her er det delte meninger

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbud og innspill Limpalot, Baldur ser jo rått ut men er laangt utenfor budsjett inntil videre.. Hvordan oppsett har junior?

Noen anbefallinger på kabler i litt rimeligere klassen? Frister med noe slags bi-wire kabel selvom forsterkeren ikke støtter det.. Greit det ser tøft ut også når man først skal legge noen kroner i det =)

En annen ting, ser flere har enten ferdigterminerte kabler eller pr/meter uten termineringer, er dette noe butikkene kan gjøre for deg hvis man kjøper etter metern? Tenker på med "strømper" etc..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den passthrough-funksjonen jeg snakker om går fortsatt innom volumkontrollen. Poenget er at det er et analogt signal som kommer INN i receiveren. På en vanlig stereoforsterker (uten innebygd DAC) er ikke dette noe å tenke på da, da det kun er innganger for analoge signal.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da skjønner jeg hva du mente
    Junior har en Tubemagic D1 DAC/Pre-amp (billig, men overraskende god for penga), Usher CD-1, Rotel RB990BX og Infinity Kappa 6.2i
    Alt unntatt pre-amp er kjøpt brukt og det låter helt rått i forhold til hvor mye vi har gitt for det...

Når det gjelder kabler har jeg desverre ikke så mange gode ideer å komme med, annet enn at du må teste selv, Nordost Red Dawn er på vei ut av sortimentet og går derfor billig hos Soundgarden om dagen og tilsvarende billigere på brukten, så det kunne kanskje være en tanke å se etter slike brukt, de har jeg jo også tilgjengelig for testing
    Ellers har jo dette en del med matching å gjøre, så det er greit å teste ut ting sjøl, er vel ikke så mange som sitter med samme kombo som deg og har akkurat samme lydpreferanser som deg, så ta alt vi andre hifi-nissene her inne sier med en klype salt, eller ihvertfall ikke som noe annet enn tips til hva du bør teste ut sjøl

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skal ta meg en runde innom noen forhandlere angående kabling ja..

Litt tilbake til det med bi-wiring kabler, er det "vanlig" å ha det selv om man ikke bi-wire`er. Altså bare kobler to på samme terminal på forsterkeren?

Kom over denne på finn: Xindak XA6950V - FINN Torget

Xindak XA6950V til kr 3200

Hvordan ville den matchen bli og hvordan er prisen?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willef
    Tror jeg skal ta meg en runde innom noen forhandlere angående kabling ja..

Litt tilbake til det med bi-wiring kabler, er det "vanlig" å ha det selv om man ikke bi-wire`er. Altså bare kobler to på samme terminal på forsterkeren?

Kom over denne på finn: Xindak XA6950V - FINN Torget

Xindak XA6950V til kr 3200

Hvordan ville den matchen bli og hvordan er prisen?
    De har bare 2 plugger i forsterker-enden, fire i høyttaler-enden, så det er bare på høyttalerne du trenger doble terminaler
    Poenget er at du da ikke trenger å ha "jumpere" mellom terminalene på høyttaleren, hva som lønner seg av gode jumpere eller bi-wiring skal jeg ikke si noe som helst bastant om, jeg har biwire....

Kjenner ikke Xindak, så der kan jeg ikke være mye til hjelp....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah skjønner, ja tror jeg går for det hvis jeg først må investere i nye..

Etter to dager med høyttalerne nå kan jeg ikke si jeg angrer ett sekund, gleder meg til å få resten av utstyret på plass i ny leilighet å få ting optimalisert.

Gamle høyttalerne er solgt og nye koblet opp, utrolig nok savner jeg ikke så mye i dybden som jeg hadde regnet med (gamle HT var Infinity Ref 61i MKII (2x8")moddet med Seas diskanter ), har også fått litt kontroll på bassen med litt tweaks.. så dette tror jeg blir bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt ikke blitt helt enig med meg selv på forsterkerfronten, selv om jeg antakelig lander på HK`en og oppgraderer senere evt.

Alternativene nå er:

HK980: 1700kr brukt
    +2x80, 80 ampere
    +Liker design på denne og kjent med lydbildet
    -Føler høyttalerne fortjener noe mer high-end

Primare i21/A20: Ser noen ligger mellom 4 og 5000 brukt
    + Ser bra ut, nok kraft
    + Etter hva jeg har lest, mye bedre oppløsning i lydbildet
    - Sett at noen har hatt litt trøbbel med disse og da litt risky og kjøpe brukt?
    - Litt lunkne reviews?

Xindak 6950: ca3500
    + Gode reviews
    - Vet ikke helt med designet
    - Helt ukjent for meg

Hegel H1/H100: noe brukt mot toppen av budsjett
    + Strøkent design
    + "Matcher" dacen, altså HD2
    - Ikke helt god match med B&W?

XTZ Class A100 D3: Ca 3500
    +Masse krefter
    +Helt ok design
    - "Billigmerke"?
    - Usikker på match og lydbilde

Electrocompagniet EC-3: ca 5000
    + Design
    + "Gomerke"
    -Litt for dyr
    - EC/Abramhamsen ingen godt match med B&W?

Rotel: Ikke funnet noe innefor budsjett Enten for gammelt eller for dyrt..

Cambridge: Vanskelig å finne brukt og litt for nøytral i lydbildet?

Fått mye god hjelp her allerede men hvis noen kan peke meg i riktig retning hadde det vært fint, vet man ikke bør kjøpe uten å høre men det er litt vanskelig for øyeblikket.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nå tilslag på en Rotel RA-06 til 3500kr m eske og relativt ny.. dette må vel være midt i blinken til en grei pris eller blir det for lite krefter? Tror det er SE. Skal være 10 mnd gammel iflg selger. Noen med erfaring?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette er en midlertidlig løsning så ok.
    Leser at denne forsterkeren av Rotel blir fort varm og trives ikke med vanskelige høytalere.

Selv har jeg 120w per kanal på mine CM8 og synes det er i snaueste laget.
    Spiller ikke grisehøyt heller, kunne bare ønsket litt mer kontroll når musikken gjør livet vanskelig for høytalerene.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •