Hvorfor velge receiver når effekt skal tilkobles?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor velge receiver når effekt skal tilkobles?

Hei!

En ting jeg stusser litt på er at så mange går for en surroundreceiver når de uansett kobler på effekt til samtlige kanaler?

En hypotese er at surroundprosessor er såpass smalt at de ikke oppnår samme kostnadseffektivitet som ved masseproduserte receivere. Det blir derfor litt ett fett hva man velger samt at tilbudet av receivere er mye større.
    Stusser forøvrig litt på at Yamaha ikke tilbyr dette.

Tenker som så at det er litt bortkastet å ha innebygd effekt hvis den ikke brukes:neutral:

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Hei!

En ting jeg stusser litt på er at så mange går for en surroundreceiver når de uansett kobler på effekt til samtlige kanaler?

En hypotese er at surroundprosessor er såpass smalt at de ikke oppnår samme kostnadseffektivitet som ved masseproduserte receivere. Det blir derfor litt ett fett hva man velger samt at tilbudet av receivere er mye større.

Tenker som så at det er litt bortkastet å ha innebygd effekt hvis den ikke brukes:neutral:
    Du har nok ramset opp de fleste grunnene til at det er som det er!
    En annen ting er jo at de aller fleste bruker effekt til kun fronter og evt senter,og at receiveren fint greier å drive resten av høyttalerne!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Hei!

Utvikling på recivere er vel en stor årsak.........HDMI

Recivere var først ute med / har flest produkter som har....
    HDMI støtte , multichannel PCM / HD decoder , 3D , audio return støtte , romkorreksjon , audyssey, høyde/bredde utvidelseshøytaler utganger , to subwoofer preout osv
    Først ute med flest HDMI innganger for tilkopling .......å ser man i dag er det vel flere typer recivere med 2 HDMI utganger enn antall prosessorer som har det.

Mange som startet med effektforsterkere som du nevner som 5 kanaler ...... kan jo ha startet med ferre å bygget seg opp (noe man da kan gjøre med en reciver men ikke prosessor om man ønsker surround fra starten)

Det selges vel flere prosessorer i dag enn før pga de nå er oppdatert mere til dagen vi lever i men (min mening) er at fra 2006-2010 lå de hovedsakelig langt etter å tilby det samme som en reciver

Om det er bortkastede penger med innebygd effekt ....for mange ja men som nevnt når reciver er eneste alternativ til det man trenger (ferrest mulig komponenter , muligheter man trenger inn/ut da man kjøper 2006,2007,2008,2009,2010,2011

Selv har jeg preout ->effekt til fronter + center...reciver kraft på surround + surround back + preout til subwoofer
    (ofte vanlig kombinasjon blandt reciver/effekt brukere å bruke reciver kraft samtidig med effekt)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om produsentene kunne ha lansert audio/video prosessorer som ikke kostet så enormt så tror jeg mange flere hadde gått over til dette.

Men jeg skjønner at marked ikke er så interessert i det og dermed ikke noe og stor satse på.

Onkyo har vel en som ligger på ca 20 000kr tror jeg. Ellers har jeg ikke sett noen hjemmekino prosessor med hdmi og full dekoder støtte.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror litt av problemet er media. Når en bråte med produsenter lanserer en ny generasjon med receivere hvert år, så blir disse testet mot hverandre, og alle lager sammenlignbare produkter i forskjellige prisklasser. Samme med cd-spillere, blurayspillere, integrerte forsterkere etc. Hvis noen da hadde lansert en "surround-preceiver" til kr.3000 så hadde den falt utenfor de etablerte kategoriene, og det hadde ikke vært noen å testet den mot, og den hadde fått relativt lite oppmerksomhet. Mest sannsynlig hadde mesteparten av de potensielle kundene aldri fått vite om den, og salget hadde gått dårlig.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har selv kjøpt en surround prossessor(AV 7005) pga at jeg alikevel har effekt på alle kanalene.

Finnes vel få/ingen surround prossessorer i de lavere pris klassene, og er vel også endel som kjøper en reciever med pre-out for å ha mulighet til å bygge ut med mer effekt etterhvert.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    jeg har selv kjøpt en surround prossessor(AV 7005) pga at jeg alikevel har effekt på alle kanalene.

Som ett eksempel, hvordan vil du tro bilde og lydbehandlingen er på denne kontro SR7005 som ligger i omtrent samme prisleie. AV 7005 veier 11 kg og det burde jo være litt bedre signalbehandling kontra en receiver med effekt og alt som veier noen få kilo mer.

Blir det kun en masse tilleggsfunksjoner som man egentlig ikke har bruk for?

Forøvrig mange gode poeng som kommer fram:grin:

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Finnes vel få/ingen surround prossessorer i de lavere pris klassene, og er vel også endel som kjøper en reciever med pre-out for å ha mulighet til å bygge ut med mer effekt etterhvert.
    Du får Emotiva sin, når man importerer selv. Har ikke fulgt så godt med på diskusjonen rundt den, men den har hatt sine problemer også. koster vel 1/3 av AV7005 hvis jeg ikke tar feil.

Skulle ønske Onkyo hadde satset å kjørt 609 versjonen i ren prossessor. Hadde gitt prossessor markedet ett stort hopp.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Sikkert noen som har nevnt dette før meg men grunnen er nok markedet.

De aller aller fleste bruker ikke effektforsterkere i de små "stativhøytaller hjemmekinoene" fra elkjøp. Derfor blir det ikke lønnsomt å utvikle rene prosessor surround forsterkere.

Her på avforum og AV forumer sjennerelt er det jo mange som bruker det, men de som ferdes her er sikkert ikke mer en 2-5% av de som har små hjemmekinoer i Norge, og er jo entusiaster i så måte ( bare fant på ett tall, ingen fakta ) .

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man ser over til USA så virker det jo som om det er en ganske stor gruppe som kjører effekt til alle kanaler samt at det burde være en ganske stor gruppe samlet dersom man tar med Asia og Europa. Tenker og at miljømessig er det ett stort pluss. Er derfor litt rart at flere av de store aktørene ikke har prøvd seg med en prosessor i sortementet og da til en nøktern pris.

Er vel vanskelig å si hva prisen på for eksempel rx-v3067 hadde vært uten effekt..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vel si at receivere selger som hakka møkk (og de må gjerne være så store som muligt), prosessorer gjør ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •