H/K avr 260, auto-kalibrerer kun 5.1 system?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer ludokid sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

H/K avr 260, auto-kalibrerer kun 5.1 system?

Hei

Synes det er litt snodig, iom at jeg får valg med å velge systemet.
    Det er kun 5.1 som står oppgitt som alternativ, kanskje dette er pga andre modeller, som kanskje støtter andre systemer ved kalibrering?

Jeg kjører forøvrig et 3.1 system.

Noen som kan bekrefte/avkrefte med løsning på dette?
    Ustyr: Panasonic TX-P50VT30Y * NUC mediapc * REGA Planar 3 * Pro-Ject tube box II * Yamaha RX-A830 * Abrahamsen V4.0 UP * B&W CM1 S1 * B&W CMC * Dynavoice FX-4 * B&W ASW608

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av ludokid
    Hei

Synes det er litt snodig, iom at jeg får valg med å velge systemet.
    Det er kun 5.1 som står oppgitt som alternativ, kanskje dette er pga andre modeller, som kanskje støtter andre systemer ved kalibrering?

Jeg kjører forøvrig et 3.1 system.

Noen som kan bekrefte/avkrefte med løsning på dette?
    En surroundreceiver er en surroundreceiver...og surround er 5.1....
    ikke 3.1.....sorry :-)

men du kan jo få til 2.1.....ved å velge stereo......
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    En surroundreceiver er en surroundreceiver...og surround er 5.1....
    ikke 3.1.....sorry :-)

men du kan jo få til 2.1.....ved å velge stereo......

Den nekter meg på 2.1 også, leter etter flere HT's.. når den sjekker etter bakhøytalera, så stopper den auto-kalibreringa.

Så det er ikke meninga at man ikke skal bruke bakhøytalere på en surroundforsterker, please.. like dumt som å si at en 7.1 forsterker ikke skal kalibrere et 5.1 oppsett.. for den støtter jo 7.1...

Vil gjerne at noen med erfaring eller vet helt sikkert kan si meg om dette er mulig eller ikke er mulig, kanskje firmware updaten fikser det?
    sliter med å få tak i en RS 232-USB kabel som faktisk har drivere som virker.
    Ustyr: Panasonic TX-P50VT30Y * NUC mediapc * REGA Planar 3 * Pro-Ject tube box II * Yamaha RX-A830 * Abrahamsen V4.0 UP * B&W CM1 S1 * B&W CMC * Dynavoice FX-4 * B&W ASW608

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kjører du 5 eller 7 høytalere da,ikke ta med subb nå,vist du skal kjøre 5.1 lyd ,så skal bak høytalerene in på surround left right ikke inn på surroung left right back det er bare,når du kjører 7.1men nå så jeg at du kjører 3.1 sett,da er det ikke rart du får det til,reciveren merker vilken høytaler telminaler du bruker når du bruker auto kalebring

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av holm_thomas@hotmail.com
    kjører du 5 eller 7 høytalere da,ikke ta med subb nå,vist du skal kjøre 5.1 lyd ,så skal bak høytalerene in på surround left right ikke inn på surroung left right back det er bare,når du kjører 7.1men nå så jeg at du kjører 3.1 sett,da er det ikke rart du får det til,reciveren merker vilken høytaler telminaler du bruker når du bruker auto kalebring
    flirer titt litt lenger opp, problemet mitt er at jeg kjører 3.1
    Og den nekter å auto-kalibrere oppsettet mitt, siden jeg mangler bakhøytalere (5.1/7.1)
    Vet hvor jeg skal dytte inn kablene, lurte mer på om forsterkeren faktisk ikke auto-kalibrerer mindre enn et 5.1 system, eller om det er noe jeg kan få gjort for å få den til å kalibrere et 3.1 system.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

flirer titt litt lenger opp, problemet mitt er at jeg kjører 3.1
    Og den nekter å auto-kalibrere oppsettet mitt, siden jeg mangler bakhøytalere (5.1/7.1)
    Vet hvor jeg skal dytte inn kablene, lurte mer på om forsterkeren faktisk ikke auto-kalibrerer mindre enn et 5.1 system, eller om det er noe jeg kan få gjort for å få den til å kalibrere et 3.1 system.

Hvor mange har du lest om, eller hørt om osv osv, som bruker 3.1?????

Ikke mange.....

Du får låne to ekstra høyttalere av noen da vet du....men det blir jo ikke noe greie på hvis du skal se på film....TV lyd går jo greit.....
    Men det beste er jo bare å glemme senterhøyttaleren...og kalibrere manuelt...
    I STEREO....mesteparten av min Tv titting foregår i 2.1....og det funker bedre enn fake surround....men HK har jo Logic 7 Movie...som er MYE bedre enn Dolby ProLogic...har hatt AVR 255 og 460 før...:-)
    Ellers så anbefaler jeg som vanlig Disney's World of Wonder som test disc...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange har du lest om, eller hørt om osv osv, som bruker 3.1?????

Ikke mange.....

Du får låne to ekstra høyttalere av noen da vet du....men det blir jo ikke noe greie på hvis du skal se på film....TV lyd går jo greit.....
    Men det beste er jo bare å glemme senterhøyttaleren...og kalibrere manuelt...
    I STEREO....mesteparten av min Tv titting foregår i 2.1....og det funker bedre enn fake surround....men HK har jo Logic 7 Movie...som er MYE bedre enn Dolby ProLogic...har hatt AVR 255 og 460 før...:-)
    Ellers så anbefaler jeg som vanlig Disney's World of Wonder som test disc...

Hvorfor skal du prate mer om alt annet enn det jeg spør etter?
    er du i dårlig humør? finn på noe annet enn å være her.

Spør ikke om surround oppsettene Logic Movie, Logic Music etc. lurer på hvorfor ikke forsterekren vil auto-kalibrere mine høytalere.. som tilfeldigvis er et 3.1 system..

Det finnes ting som kan kaliberes selvom det ikke er snakk om kringlyd. avstander mellom høytalerer til lyttepos, hvor mye level adjustment skal være pr høytaler. crossover instillinger etc..
    hadde vært interessant å sett forskjellen mellom hva jeg tenker og tror og hva forsterkeren mener.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hvorfor skal du prate mer om alt annet enn det jeg spør etter?
    er du i dårlig humør? finn på noe annet enn å være her.

Spør ikke om surround oppsettene Logic Movie, Logic Music etc. lurer på hvorfor ikke forsterekren vil auto-kalibrere mine høytalere.. som tilfeldigvis er et 3.1 system..

Det finnes ting som kan kaliberes selvom det ikke er snakk om kringlyd. avstander mellom høytalerer til lyttepos, hvor mye level adjustment skal være pr høytaler. crossover instillinger etc..
    hadde vært interessant å sett forskjellen mellom hva jeg tenker og tror og hva forsterkeren mener.
    Dette svarte jeg jo på i første inlegg: En surroundreciever er en surroundreceiver dvs 3 høyttaler foran pluss sub, og 2 høyttalere bak....
    Det er oppsettet for surround...hvis du av en eller annen grunn vil ha 3.1 så værsågod, men da er du ganske(nesten) alene i verden...ettersom alle DVD/Blu-ray har enten 5.1/7.1 lyd....eller 2.0 som egentlig er 2.1 hvis du
    bruker en sub.
    Det har blitt laget noen biler en gang i verden med 3 hjul....
    De fleste andre har 4...pluss et reservehjul.. :-)
    Og hvis jeg høres grinete ut, så er det vel bare fordi at når man bli gammel(middelaldrende) så blir man lei kjærringa(guttunger) mot strømmen ...særlig for det at det nå går andre veien....med ennå flere høyttalere...sjekk denne linken...
    Onkyo Unveils First DTS Neo:X Receiver | Home Theater

ha en fin pinse....hallelujah..:-))))

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette svarte jeg jo på i første inlegg: En surroundreciever er en surroundreceiver dvs 3 høyttaler foran pluss sub, og 2 høyttalere bak....
    Det er oppsettet for surround...hvis du av en eller annen grunn vil ha 3.1 så værsågod, men da er du ganske(nesten) alene i verden...ettersom alle DVD/Blu-ray har enten 5.1/7.1 lyd....eller 2.0 som egentlig er 2.1 hvis du
    bruker en sub.
    Det har blitt laget noen biler en gang i verden med 3 hjul....
    De fleste andre har 4...pluss et reservehjul.. :-)
    Og hvis jeg høres grinete ut, så er det vel bare fordi at når man bli gammel(middelaldrende) så blir man lei kjærringa(guttunger) mot strømmen ...særlig for det at det nå går andre veien....med ennå flere høyttalere...sjekk denne linken...
    Onkyo Unveils First DTS Neo:X Receiver | Home Theater

ha en fin pinse....hallelujah..:-))))

Ja idioter de som ikke har bakhøytalere ja, særdeles unnormalt. kan jo hende de forbereder et surround anlegg, men ikke har ræva full av penger. evt ikke har muligheten til å sette opp bakhøytalere i nåværende stue. Herregud for noen IDIOTER. skulle vært skutt.
    Tenk å kjøre stereo på en surround reciever, aldri skjedd før!

AMEN

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det virker litt rart. Mener på min Onkyo kjører fulle kalibreringen selv om jeg ikke har bakhøytalere koblet til. Skal det sies at jeg ikke har testet det da. Alternativet ditt er nok å koble til 2 høytalere bak (ett eller annet dritt du har liggende, eller kan låne av en bekjent) under selve kalibreringen. Er ihvertfall ikke noe problem å gå inn i oppsettet i ettertid å fjerne bakhøytalerene. Da bør du i realiteten sitte igjen med ett kalibrert oppsett av front / center / SUB / bakhøytalere ( som man bare fjerner og setter til NONE i oppsettet i selve forsterkeren )

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Synes det virker litt rart. Mener på min Onkyo kjører fulle kalibreringen selv om jeg ikke har bakhøytalere koblet til. Skal det sies at jeg ikke har testet det da. Alternativet ditt er nok å koble til 2 høytalere bak (ett eller annet dritt du har liggende, eller kan låne av en bekjent) under selve kalibreringen. Er ihvertfall ikke noe problem å gå inn i oppsettet i ettertid å fjerne bakhøytalerene. Da bør du i realiteten sitte igjen med ett kalibrert oppsett av front / center / SUB / bakhøytalere ( som man bare fjerner og setter til NONE i oppsettet i selve forsterkeren )
    jepp, er det som har vært min reserveløsning, men ga nettopp bort mine bakhøytalere jaja, får se hva som skjer.
    Håpet bare på om det var noen med avr x60 forsterkere som hadde vært borti dette, og hadde en løsning på problemet.
    Men takk kane

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om dette er til noe hjelp, men jeg kan iallefall prøve.

Jeg hadde en HK 255 før, og samme problem der. Jeg kjørte 2.1 og fikk ikke auto-kalibrerer til og funke, stoppa helt opp når den ikke fant noen bak høytalere.

Så du er iallefall ikke alene med dette problemet.

Måtte still inn avstand og crossover manuelt.

Heldigvis gikk jeg til innkjøp av en 2067 som auto-kalibrerer fungerer utmerket på, også med "bare" 2.1.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lån ett par bakhøytallere, kjør kjalibrering og skriv ned resultatene.
    Så kjør manuelle innstillinge.

Så lenge du manuelt kan velge senter og velge bort bak høytallere så skal det funke på den måten.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjør det enkelt å greit da,restarte avr forsterkeren og i stedet for og ta autokalebring så gjør du det manuelt,inn på menyen så velger du hvor mange høytaler du har,så tryker du on på front,on på center og subben da selfølgelig,og restte harman er enkelt,bare ta ein kjapp sjikk i manualen

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjør det enkelt å greit da,restarte avr forsterkeren og i stedet for og ta autokalebring så gjør du det manuelt,inn på menyen så velger du hvor mange høytaler du har,så tryker du on på front,on på center og subben da selfølgelig,og restte harman er enkelt,bare ta ein kjapp sjikk i manualen

hvorfor skal jeg resette? spør om auto-kalibrering av et 2.1/3.1 system
    Vet da hvordan jeg manuelt kalibrerer høytalera, er ikke det som er spørsmålet, det jeg spør om er auto-kalibrering.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet da hvordan jeg manuelt kalibrerer høytalera, er ikke det som er spørsmålet, det jeg spør om er auto-kalibrering.
    det går ikke ant, har hadt denne reciveren selv:neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du var ikke veldig heldig med svarene her8) Tror ikke jeg så et eneste relevant svar omtrent. Dessverre har ikke h/k denne funksjonen, noe jeg selv har erget meg meget mye over de gangene jeg har skulle satt opp lyd i forholdsvis vanskelige rom.

Så det var nevnt noe om å låne seg noen surround for å kunne kjøre oppsettet, noe som trolig er det enkleste alternativet, eller bare ta det på feelingen:-?

Så det er svaret, ikke sikkert det du vil ha, men det du får:-D Når det gjelder 3.1 som noen klarte å kommentere her oppe, så er dette en kanonløsning for de som enten ikke har plass, ønsker å bruke penger på det, eller planlegger framtidig større løsning. På film/tv skjer det meste i senter, og det er en topp opplevelse i forhold til 2.1 (i de fleste tilfeller..).

Happy helg8)

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ro0oG
    Du var ikke veldig heldig med svarene her8) Tror ikke jeg så et eneste relevant svar omtrent. Dessverre har ikke h/k denne funksjonen, noe jeg selv har erget meg meget mye over de gangene jeg har skulle satt opp lyd i forholdsvis vanskelige rom.

Så det var nevnt noe om å låne seg noen surround for å kunne kjøre oppsettet, noe som trolig er det enkleste alternativet, eller bare ta det på feelingen:-?

Så det er svaret, ikke sikkert det du vil ha, men det du får:-D Når det gjelder 3.1 som noen klarte å kommentere her oppe, så er dette en kanonløsning for de som enten ikke har plass, ønsker å bruke penger på det, eller planlegger framtidig større løsning. På film/tv skjer det meste i senter, og det er en topp opplevelse i forhold til 2.1 (i de fleste tilfeller..).

Happy helg8)
    Takk for et konkret svar
    ja, er bra fornøyd med oppsettet, planen blir nok surround til slutt, men akkurat nå holder dette

God pinsehelg til deg og dine også

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et konkret svar
    ja, er bra fornøyd med oppsettet, planen blir nok surround til slutt, men akkurat nå holder dette

God pinsehelg til deg og dine også
    det er ein ting du kan gjøre da,men det er ikke sikkert resultatet blir bra,det er vist du har ein android tlf eller iphone,det er og laste ned ein db måler fra marked det er gratis,vet om ein på android som heter soundmeter trur jeg,så går du bare manuelt inn og stiller inn slik at du får lik db på alle høytalere

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ein ting du kan gjøre da,men det er ikke sikkert resultatet blir bra,det er vist du har ein android tlf eller iphone,det er og laste ned ein db måler fra marked det er gratis,vet om ein på android som heter soundmeter trur jeg,så går du bare manuelt inn og stiller inn slik at du får lik db på alle høytalere
    Da får man lik db på høytalerene ja, men går glipp av kalibreringen forsterkeren gjør med hensyn til lyden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •