Kjøpe ny effektforsterker eller nye høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe ny effektforsterker eller nye høyttalere?

Jeg har idag en Yamaha RX-863 receiver og Dali 5005 høttalere som fronter i surroundsystemet mitt.

Jeg er litt misfornøyd med lydbildet når jeg spiller musikk; litt mye "grøt", altså at det er vanskelig å skille instrumentene klart fra hverandre, litt lite fasthet i bassen, uklar mellomtone og diskant......vanskelig å ordlegge seg, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener.

Spørsmålet mitt er; vil det lønne seg å kjøpe et par B&W for eksempel til 10000 kr og fortsette å kun bruke Yamahaen, eller å kjøpe for eksempel en NAD 272 effektforsterker til 6000 kr (3000 kr brukt), koble denne til preout på Yamahaen, og beholde Daliene? Atså, er det Yamahaen som er det svakeste leddet eller er det Daliene, for å få en mer dynamisk og fin lyd i stua??

Setter pris på tips og tilbakemeldinger!

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av derrick1
    Jeg har idag en Yamaha RX-863 receiver og Dali 5005 høttalere som fronter i surroundsystemet mitt.

Jeg er litt misfornøyd med lydbildet når jeg spiller musikk; litt mye "grøt", altså at det er vanskelig å skille instrumentene klart fra hverandre, litt lite fasthet i bassen, uklar mellomtone og diskant......vanskelig å ordlegge seg, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener.

Spørsmålet mitt er; vil det lønne seg å kjøpe et par B&W for eksempel til 10000 kr og fortsette å kun bruke Yamahaen, eller å kjøpe for eksempel en NAD 272 effektforsterker til 6000 kr (3000 kr brukt), koble denne til preout på Yamahaen, og beholde Daliene? Atså, er det Yamahaen som er det svakeste leddet eller er det Daliene, for å få en mer dynamisk og fin lyd i stua??

Setter pris på tips og tilbakemeldinger!
    Hva er lydkilden?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkilden er Panasonic blurayspiller og Canal Digital Hd-tuner. Har også prøvd en OK Denon CD-spiller som ga litt klarere lyd, men den store opplevelsen uteble.....

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med effektforsterker først. Så evt høyttalere. Lån med deg det du kan av utstyr hjem og test det der.

Plassering av høyttalere og lytteposisjon gjør dog mer for lyden...

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil våge å påstå at den generasjonen av Dali Blå som du har der er noe av det dårligste Dali har lagt. Ville ikke spandert effektforsterker på disse. Kjøp høyttalere du.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg vil våge å påstå at den generasjonen av Dali Blå som du har der er noe av det dårligste Dali har lagt. Ville ikke spandert effektforsterker på disse. Kjøp høyttalere du.
    +1
    Og kansje jobbe litt med plassering av ht.
    Har du mulighet, kansje dempet litt på siden av front ht. 1 refleksjonene på siden. Dette gjør veldig mye for lydbildet.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av derrick1
    Jeg er litt misfornøyd med lydbildet når jeg spiller musikk; litt mye "grøt", altså at det er vanskelig å skille instrumentene klart fra hverandre, litt lite fasthet i bassen, uklar mellomtone og diskant......vanskelig å ordlegge seg, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener
    Har selv Yamaha-receiver, en billigere type. Den låter krystallklart, bytt høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. Nye høyttalere er kjøpt inn. Kjempefornøyd med lyden i stua nå:-D
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •