Forskjelen!?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Forskjelen!?!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjelen!?!

Er sikkert eg som ikke har peiling, MEN.
    Sitter å ser på mange Stereo bilder av brukerene her. Hvordan kan det ha seg at når man har en Soroundforsterker på 7x190w FKS og setter da på en effektforsterker på 220watt i frontene.
    Har virkelig disse 30wattene så mye å si????

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan_is44
    Sitter å ser på mange Stereo bilder av brukerene her. Hvordan kan det ha seg at når man har en Soroundforsterker på 7x190w FKS og setter da på en effektforsterker på 220watt i frontene.
    En surroundforsterker (receiver) leverer vel ikke 190w til alle kanaler...
    Min receiver er på 9 x "200" watt og jeg koblet på en Hegel effekt på 200w, var som natt til dag i lydbildet!

Så ja, en effektforsterker har myye å si

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan_is44
    Dette kommer an på så mangt - ikke minst hvilke høyttalere du har koblet til,og matching generelt!

Har selv prøvd effekttrinn som har vert helt bortkastet også!
    Mens det i andre tilfeller har det gitt et løft!

Er nok litt sånn at "effekt-trinn det må man ha",for det har alle andre" også:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En surroundreceiver er oppgitt som regel med 1 kanal drevet og som regel på 1kHz også og ikke 20-20 000hz.

De har heller ikke strømforsyning til og kunne levere så mye som _de hevder_. En 2x 80 watts rotel effektforsterker gruser de fleste receivere..

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    En surroundreceiver er oppgitt som regel med 1 kanal drevet og som regel på 1kHz også og ikke 20-20 000hz.

De har heller ikke strømforsyning til og kunne levere så mye som _de hevder_. En 2x 80 watts rotel effektforsterker gruser de fleste receivere..
    Det første har du rett i,men det går som regel an å finne de litt mer edruelige specs også,og ikke bare skrytewatt'ene!

Men at en 2x80 w Rotel gruser de fleste receivere er jeg langt fra enig i - det blir å ta litt hardt i!
    Ta f.eks Yamaha 3067 - den yter vel ca 155W med to kanaler i drift 20-20000 hz! Samme med Pio sine LX SC modeller!
    Har selv hatt en Rotel på 2 x 100w som effekttrinn på en Pio Lx 51,men den ble koblet vekk og solgt,da Pio'en spilte bedre alene!

Men som sagt før - alt henger sammen med alt,og det må stort sett prøves i hvert enkelt tilfelle,før man sitter med fasitsvaret:grin:
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er relativt. Men generelt er en stereo forsterker annerledes bygger når det gjelder strøm og strømtilførsel.

Husk at 7x190 er mye mindre enn 2x220. Recivere måles veldig ofte bare i 2 kanaler. Det reeele tallet vil som regel være mye lavere når alle kanaler er i bruk. NAD er vel untaket. + noen andre. Cambridge blant annet.

De som bruker Klasse-D(pioneer blandt annet) kan putte mye mer kraft i sine forsterkere da de er mer effektive enn Klasse A og B.

Et siste poeng er jo det at fronter er de kanalene i oppsettet som krever mest strøm, og når du bruker ekstern effektforsterker på dette så vil reciveren slippe disse kanalene, og kan derfor yte mye bedre på de resterende kanalene. Så en effektforsterker er som regel bare bra for arbeidsbelastningen for reciveren.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •